Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

EsterW schreef:Hoi allemaal,
Mijn vraag is vast al eens gesteld, maar uit de > 2.400 pagina's als resultaat van de zoekopdracht 'keuring' word ik geen wijs... De vraag is: hoe gaat de röntgenologische keuring precies in z'n werk?
1. Welke foto's worden gemaakt - hoe maak je daarin de keuze wat je wel of niet op de foto zet? De Bokt-wiki geeft beperkte info, bijv. dat je kunt kiezen of je één been op de foto laat zetten of alle benen. Ik lees in andere topics ook vaak dat er daarnaast ook foto's van hals en rug worden gemaakt.
Per 1 sept heb ik mijn paard laten keuren er waren prok-fotos aanwezig van 10 maanden oud. Ik heb alle benen gedaan vanaf de hoef tot knie en hals en rug waarom ik wil een sportpaard..voor zowel dressuur als sgw
2. Wat kost dat, per foto of per deel van het lichaam? Maken die prijzen nog uit per kliniek?
Volgens mij kostte de benen totaal 575 euro en de rug 350 excl btw benen kunnen goedkoper
3. Stel je overweegt een paard te kopen (mits goedgekeurd), maar paard staat eind weg (> 150 km.), hoe vind je dan een goede DA en kliniek?
Internet, je pakt een kliniek tussen de beide partijen
4. Ik lees veel over verschillende soorten foto's en keuringen: PROK of sporkeuring, hoe zit dat precies? Worden foto's dan uit een andere hoek genomen wat ik ergens las, of worden er bij de ene meer of minder foto's gemaakt dan de ander?
Prok fotos zijn alleen benen ong 27-28 fotos, sportkeuring is zwaarder en meer fotos. Bij prok mag je bv voor kogelartrose een 3 hebben en voor de sport is ie afgekeurd. Wil je paard voor de sport kun je beste sportkeuring doen
5. Voor de mensen die hun paard alleen klinisch hebben laten keuren en niet röntgenologisch: wat waren daarbij de afwegingen? Wanneer beperk je je tot alleen het klinisch oordeel van de DA?
In mijn geval zou het gaan om de keuring van een 8-jarige merrie, loopt regelmatig, goede beenstand, rug e.d., dus geen indicatie van afwijkingen voor zover je aan buitenkant kunt beoordelen. Echter geen keuringsrapport of oudere röntgenfoto's beschikbaar. Wat littekenweefsel bij waarsch. oude draadwond aan achterkant achterbeen net boven de hoef.
Bij voorbaat dank voor de reacties! Verwijzing naar een ouder topic is natuurlijk ook welkom!
Lyric_91 schreef:@EsterW ; zou jij mij dat topic willen doorsturen, dankjewel!!