Daar gaan we weer, de eeuwige dekentwijfel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LLusitana

Daar gaan we weer, de eeuwige dekentwijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:13

Ieder jaar weer neem ik me voor nu eens NIET te twijfelen. Maar het lukt me niet. Daarom nog één keer: wel of niet een deken in de winter? Ik ken alle feiten, heb er tientallen topics en artikelen (ook wetenschappenlijk onderzoek van de Uni van Wageningen) op nagelezen en nog lukt het niet mezelf honderd procent te overtuigen. Help !!

Ik heb twee (binnenkort drie) paarden in pensionstalling. Ze hebben koele (maar niet koude) windvrije binnenstallen. Daar hoeven ze in ieder geval geen deken op. Maar dan: ze komen dagelijks op de wei, in de winter afhankelijk van de weersomstandigheden tussen de 3 (bij nat weer) en 6 (bij droog weer) uur. Bij vorst en sneeuw of heel erg beestenweer gaan ze niet op de wei maar dat heeft eerder met de bodem dan met de kou te maken. Mijn pensionstal legt geen dekens op of af (begrijpelijk) en mijn dilemma is nu: doe ik mijn paarden een deken op waardoor ze binnen eigenlijk te warm staan of laat ik de deken af waardoor ze het buiten wel eens een keertje wat koud kunnen krijgen? Ik neig zelf naar het laatste omdat ze in de winter toch de meeste uren van de dag op stal staan en het beter daar comfortabel kunnen hebben. En een keertje het wat kouder hebben (waarna ze in de stal weer kunnen opwarmen) daar gaat een paard volgens mij niet dood aan. Dat gaan wij ook niet terwijl wij toch veel slechter tegen kou kunnen dan paarden.

Nog wat aanvullende informatie: het betreft drie gezonde paarden (één oudere KWPN en 2 jongere Lusitanos) met een normale wintervacht. Geen van allen krijgen ze een lange vacht, maar wel een compacte. Ze zijn dus niet geschoren. Bovendien krijgen ze zowel op de wei als in de stal de hele dag door ruwvoer waardoor het lichaam veel warmte kan produceren. Ik rijd mijn paarden recreatief en heb geen problemen met een wat dikkere vacht omdat ik altijd voldoende tijd kan nemen voor droogstappen. Bovendien rijd ik ze maar af en toe binnen en meestal buiten in het bos. Het winterweiland ligt redelijk beschut tegen de noordenwind. Vorig jaar heb ik ze zonder problemen de hele winter zonder deken gehouden. Ze zijn niet ziek geweest en ook niet ontploft (qua vacht). En toch twijfel ik ieder jaar weer. Dat komt overigens vooral omdat ik iedereen (nu al) met dekens in de weer zie.

Graag jullie mening (en vooral eigen ervaringen) in deze situatie: wel of geen deken? Voor de duidelijkheid: een deken betekent dus ALTIJD een deken (binnen en buiten) en geen deken betekent dus zowel binnen als buiten geen deken. Binnen geen deken en buiten wel kan in mijn situatie niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Waves

Re: Daar gaan we weer, de eeuwige dekentwijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:57

Ik zie geen enkele reden waarom je ze een deken op moet doen.

Scheren en dekens opdoen is voor de mens, wij willen de vacht inperken voor het rijden. Als je er zelf geen last van hebt en droogstapt is het toch prima?

Paard houdt zichzelf wel warm hoor buiten. Zichzelf afkoelen terwijl hij onder een veel te warme deken in een stal staat is een stuk moeilijker! Daarnaast ging het vorig jaar dus prima!
Waarom laat je je zo afleiden door wat andere mensen doen?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:08

Geen deken,ik ben geen voorstander van de deken.
Het blijft dan op en af,op en af,op en af,terwijl zonder deken het paard zijn lichaam het zelf regelt.
De mijne staat al zo'n 6 jaar zonder deken ,heeft s'winters een inloopstal.
Gaat prima {al moet je wel wat langer droogstappen na het rijden....}

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:12

Als je paarden het goed doen zonder deken, dat zo houden.
In jouw geval is een deken voor jouw gemak. Minder lang droogstappen ed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:57

Waarom ik na 1 seizoen dekens nooit meer dekens gebruik:

1: Pasvorm, 9 van de 10x passen die dekens niet en veroorzaken schuurplekken of hangen op half 11 na het rollen
2: Het word een grote deken vol prut door rollen en stoeien.
3: Gaan geheid stuk(sommige paarden doen echt een wedstrijde wiens dek het eerste stuk is, riempjes breken), clipjes gaan kapot.
4: Prijs. Paard maakt immers geheel gratis een perfecte winterdeken aan, daar kan geen Rambo deken tegen op.
5: Bewegings vrijheid van je paard. Je gaat mij niet vertellen dat zo'n compleet ingepakt paard zich fijn kan bewegen.

Je bent misschien iets langer bezig met uitstappen maar als je weet hoe de vacht werkt valt dat uitstappen ook nog wel mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:45

ik verkies ook om in uw geval geen deken te gebruiken.
Als ik kon bleven ze ook in hun nakie staan (24/7 buiten), maar helaas is het paard die inj training staat na 10 minuten draven in een binnenpiste zeiknat en de batterij is leeg, geschoren en met deken kan ze gewoon uren doorgaan.
ik kies ervoor om ze eind oktober volledig te scheren, en zet ze onder een bucas all in one 400 grams, die goed is van +15 tot -5 dacht ik. dus geen problemen met stal of buiten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:51

Als ze een goede vacht aanmaken zeg ik geen deken.
Maar met slechts zes uur per dag naar buiten vraag ik me af of ze dat gaan doen persoonlijk?
Maargoed, als ze het wel koud hebben merk je dat snel genoeg en dan laat je ze waarschijnlijk heus niet staan.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:43

Cowgirl schreef:
Je bent misschien iets langer bezig met uitstappen maar als je weet hoe de vacht werkt valt dat uitstappen ook nog wel mee.

Klopt, paardenhaar werkt als een soort wetsuit. Daardoor kan het aan de oppervlakte nog nat zijn maar is het paard op de huid toch gewoon droog. Ik stap mijn paarden altijd totdat ze goed op adem zijn en zet ze dan tochtvrij op stal. Dat ze dan nog een beetje nat zijn heeft nooit problemen gegeven.

Alvast bedankt voor alle reacties.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:53

moonfish13 schreef:
Als ze een goede vacht aanmaken zeg ik geen deken.
Maar met slechts zes uur per dag naar buiten vraag ik me af of ze dat gaan doen persoonlijk?
Maargoed, als ze het wel koud hebben merk je dat snel genoeg en dan laat je ze waarschijnlijk heus niet staan.

Ze staan in een koele stal met de deuren altijd open en maken een prima wintervacht aan. Mijn Lusitano komt rechtstreeks uit Portugal maar maakte de eerste winter toch gewoon een mooie compacte vacht aan. Mij verbaasde dat niets omdat de streek waar hij vandaan komt goed koud kan worden (veel mensen weten niet dat je in het noorden in de winter gewoon kan skieen). Ben toen echter wel op wat onbegrip gestuit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:59

Lekker in hun prima functionerende wintervacht laten staan. De comforttemperatuur voor een paard is lager dan die van een mens dus voordat een paard zich oncomfortabel gaat voelen ben je al een paar graden onder nul. Daarbij heb je toch al ervaren dat ze prima zonder deken kunnen? Zeker als ze voldoende haar aanmaken en voldoende ruwvoer aangeboden krijgen is er geen enkel probleem.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:13

Lekker zonder deken laten in de winter :j . Mijn paard maakt ook een korte compacte vacht aan. Ik rij in de winter net zo intensief als in de zomer, maar nog nooit problemen gehad met overdadig zweten en prima op adem/droog te stappen. Lekker laten rollen na gedane arbeid en hij is binnen "no time" weer droog. Ik vind het ideaal, geen zorgen of hij het te warm of koud heeft onder de deken. Mag hij helemaal zelf regelen :D .

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:10

Ik las eens op bokt: "We halen de paardenvacht eraf en leggen er een schapenvacht op"
Dit zegt mij genoeg: het paard maakt een prima eigen deken aan!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:29

VSW-->SV

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:45

Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt een deken overbodig. Ze maken een prima vacht aan, hebben voldoende beschutting en hebben beschikking over voldoende ruwvoer.
Ik rijd alleen maar in de buitenlucht, dus ik vind het ook niet nodig om een deken op te leggen, maar ik denk dat wanneer ik dagelijks in een binnenbak zou rijden, het echt te warm voor mijn paard zou worden om daar fatsoenlijk aan het werk te kunnen.