Nieuwe manier van zadeldiefstal?! Waarschuwing!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zensation

Nieuwe manier van zadeldiefstal?! Waarschuwing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:30

Is dit de nieuwe manier van zadeldiefstal door oostblok landen??

Een aantal weken geleden werd ik via marktplaats benaderd door iemand uit Estland.
Deze dame reageerde op mijn nieuwe zadel die ik aldaar te koop had staan.
Na wat heen en weer gemaild te hebben zijn we overeengekomen met een ruil, ik haar zadel, zij de mijne.

Ik heb duidelijk aangegeven dat ik eerst haar zadel wilde ontvangen, en dat ik daarna pas mijn zadel naar haar zou versturen via DPD.
Hiermee ging ze akkoord.

Een aantal dagen later vertelde ze mij per mail dat ze het zadel per koeriersdienst van DPD had verzonden.
Kreeg daarbij netjes een Track en Trace code van de DPD.
Na een week nog niets ontvangen.Heen en weer gemaild en ze verzekerde mij dat het toch echt verzonden was, of ik mijn zadel niet alvast op verzending wilde zetten (duh...) Hieraan heb ik geen gehoor gegeven.
Dag later heb ik gebeld met het hoofdkantoor van de DPD om de verzend-code te verifiëren. "Natuurlijk" klopte de code niet en was er geen zending onderweg vanuit Estland naar mijn adres.

Vervolgens een pittig mailtje naar deze dame gezonden, mede omdat ze aan bleef dringen dat ik mijn zadel moest gaan verzenden en ze mij betichte van oplichting (!?). Toen ik haar even uitleg heb gedaan over het 1 en ander, en dat ik gecheckt had bij de DPD heb ik vervolgens niets meer vernomen... gek...? ;)

Ik kan mij zo voorstellen dat er mensen zijn die hier intrappen, dus wees gewaarschuwd.

Het handelen van deze dame staat met mijn ervaring niet op zich, er hebben zich (hoe toevallig) al meerdere mensen rondom mijn vriendenkring gemeld met een zelfde soort ervaring met deze dame.

Dus, een gewaarschuwd mens telt voor 2!!

angell81

Re: Nieuwe manier van zadeldiefstal?! Waarschuwing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:33

Ik heb ook een mailtje van haar gehad. Ze wou haar nieuwe zadel ruilen tegen mijn oudere springzadel.
Toen ze zei ruilen, ging er bij mij al een lampje branden.
Heb meteen gezegd dat ik niet geinteresseerd was.
Daarna niks meer van haar gehoord.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:35

hebben die mensen nu echt geen fatsoen ? :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:36

Pffff het wordt erger he en steeds op andere manieren.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:39

ze worden steeds asocialer... ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik dat zou durven :oo

goed dat je er niet op bent ingegaan ts!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:57

Nee, die mensen hebben werkelijk geen fatsoen..

Er zijn helaas altijd nog mensen die hierin trappen en voor hun is het dus gewoon een kwestie van
"wie niet waagt, wie niet wint..."

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:46

Als ik iets bestel via internet bij een bedrijf of via marktplaats bij een persoon check ik altijd eerst de naam via google.
Als je de naam vind met negatieve ervaringen bestel ik al niks.

Photoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:29

schandalig zulke oplichtingen, maar goed dat je inderdaad even deze waarschuwing geeft,
ikzelf had er nog nooit van gehoord op deze manier mbt zadels.

maar goed dat je zelf alles hebt nagetrokken :)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:56

Ik heb van zo iemand ook een mail gehad, in maar dit jaar.. of ik mn zadel wilde ruilen:

Oa dit
Liina leenu:
Hello , i'm very interested with your saddle but sadly i don't have the funds, but i have a Prestige jump saddle to offer in exchange. The saddles size is 17.5 and 32 , the frame is bendable and it has been in use 1 year but kept well. I will send you a picture aswell.Maybe you are interested

Hello, I live in Estonia, but work in Finland. Brother takes care horses in Estonia. I have done exchanges before by mail and all have succeeded. On which horses do you have use it? Please send some pictures and sizes. My saddle is in very good condition

Als je google't op haar naam kwam deze echt naar voren met foto's..pffff
TS, was dit dezelfde persoon?

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:59

Yep, dezelfde persoon! Liina.Leenu@gmail.com Het zgn zadel wat ze te "ruil" had was een Prestige springzadel.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:01

Branca: Klopt ook inderdaad van Google, had ik ook al gedaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:03

Misschien is het een idee om dit ook bij marktplaats te melden?
Als er meerdere klachten komen kan marktplaats het account van deze dame blokkeren, zodat ze in ieder geval daar niet verder kan met haar praktijken.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:07

Pfff.. erg he. Lijkt wel een kopie van die gambianen oid.. Nu dus oostblok/Rusland. En misschien is het wel een man }>
Maar goed dat men wat argwanend is. Ik had wat gemaild om af te wachten wat voor onzin ik nu weer als antwoord zou krijgen.
Helaas zijn er altijd mensen die er weer intrappen. :(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:15

trappen er echt mensen in...

een zadel wil je toch eerst passen.. foto's zien.. in je handen hebben voor je je eigen op gaat sturen..

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 22:21

Ja hier trappen echt mensen in

Mas: Ik denk niet dat deze persoon een Marktplaats account heeft/had, ze reageert namelijk op de advertentie's van Marktplaats, ze plaatst zelf niet voor zover ik weet.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:34

Ze (Liina Leenu) heeft ons ook al twee keer benaderd.
Met hetzelfde trucje als hierboven beschreven. Ze wil dan een kwalitatief hoogwaardiger zadel ruilen voor een oudere van ons. Wij hebben toen aangegeven dat we dat wel wilden en dat we dan beide onze zadels onder rembours zouden verzenden. Daarna houdt ze op met de e-mails.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 23:16

Ik had toevallig een gloednieuwe Stubben Juventus liggen waarmee ze het probeerde.
Helaas voor haar, dus niet gelukt!

Ze ging bij mij zelfs zo ver dat ze me daadwerkelijk een trackingcode doorgaf van DPD.. die dus achteraf foutief bleek te zijn. Ook heb ik een adres van haar gekregen voor de zogenaamde "verzending".
Na enig speurwerk blijkt dit adres dus wel te bestaan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 01:30

Kun je dit soort praktijken niet aangeven bij de politie ofzo? Er is toch wel iets die daar wat mee doen? Helemaal omdat je ook een adres hebt (zal wel een fout adres zijn, maar toch je hebt meer dan alleen een naam en email). ;)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 02:11

ik snap nog steeds niet dat er zulke mensen bestaan! seriously... Als je dit zo leest, dat er al meerdere door zijn benaderd, ben je bijna in staat een doos met kranten ofzo op te sturen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:01

Zensation schreef:
Mas: Ik denk niet dat deze persoon een Marktplaats account heeft/had, ze reageert namelijk op de advertentie's van Marktplaats, ze plaatst zelf niet voor zover ik weet.

Hmm dan wordt het inderdaad lastiger. In ieder geval een goede zaak dat de bokkers nu gewaarschuwd zijn.

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:54

pfiew...
Ze worden steeds slimmer!

Goed dat jullie er niet verder op in zijn gegaan!

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:08

Branca schreef:
Ik heb van zo iemand ook een mail gehad, in maar dit jaar.. of ik mn zadel wilde ruilen:

Oa dit
Liina leenu:
Hello , i'm very interested with your saddle but sadly i don't have the funds, but i have a Prestige jump saddle to offer in exchange. The saddles size is 17.5 and 32 , the frame is bendable and it has been in use 1 year but kept well. I will send you a picture aswell.Maybe you are interested

Hello, I live in Estonia, but work in Finland. Brother takes care horses in Estonia. I have done exchanges before by mail and all have succeeded. On which horses do you have use it? Please send some pictures and sizes. My saddle is in very good condition

Als je google't op haar naam kwam deze echt naar voren met foto's..pffff
TS, was dit dezelfde persoon?

Ik heb net zo mailtje gehad :+

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:12

Zowiezo zou ik dat aan MP doorgeven! Misschien melding maken bij de politie?
Schandalig dat dit gebeurt, en heel erg als je daarin trapt!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:02

MP kan je doorgeven.. maar is lastig want ze/hij/het adverteert niet..
Je kan de naam toevoegen aan opgelicht.nl, dus hen mailen, dat wel.
Dan komt de naam er iig uit bij googlen!
Politie kan hier niets mee. Er is geen landelijk netwerk voor de naam en in feite is er geen dader bekend en de oplichting is nog niet gepleegd..

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 16:06

Ik heb het destijds wel doorgegeven aan MP, maar denk niet dat ze er veel mee kunnen.
Melden bij opgelicht.nl is een optie, maar het is dus niet echt tot oplichting gekomen, alleen een poging daartoe (gelukkig voor de meesten).