Ik durf niet met me pony op stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Ik durf niet met me pony op stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 22:12

Hallo,

Sinds een maand of 3 heb ik mijn eigen pony. Het is allemaal niet gelopen zoals ik had graag had gezien. Ik wou lekker een shet om mee te wandelen, mennen tuttelen etc. Maar ik kocht een obeleerde hengst van 6 jaar die altijd alleen had gestaan. Het was een ramp! Ik was hem totaal niet de baas, hij heeft me wel eens besprongen, gebeten, getrapt of hij wou niet met me meelopen en drijfde me tot waanzin! Toen kwam de keuze, of ik verkoop hem of hij wordt nu gecastreerd want hij had erg last van zijn hormonen. Inmiddels is die 6 weken ruin en totaal veranderd. Hij is lief! Kan hem gerust ff los zetten en leert super snel. Maar nu is er 1 probleem. Op stap gaan. Ik kan niet buiten het erf komen want dan wordt hij boos. Als ik loop, fiets of aan de lange lijn maakt niet uit met een pony erbij of niet maakt niet uit. Soms is het als ik het erf afloop en soms pas na 10 minuten lopen. Ik probeer en een flimpje van te maken maar dat is moeilijk (zodat jullie een beter beeld erbij krijgen) Hij legt zijn oren plat in de nek, zie wit om zijn ogen. Strekt zijn nek omlaag en gaat bijna met zij neus over de grond. Dan drijgt hij naar mij met zijn hoofd, het lijkt of die me wil bijten soms probeerd die dat ook. En gaat soms steigeren. En het is geen kattepis hij is woedend! Ik wordt er bang van!

Ik heb vanalles geprobeerd;
straffen (terwijl ik wandelde) werd het erger van
negeren (terwijl ik fietste) werkte goed
lief praten werkt voor geen meter :+

Vandaag gebeurde het weer tijdes het wandelen er was gelukkig een vriendin mee. Ik wist niet wat ik er mee aanmoest en meestal is het omkeren en naar huis (ja heel slecht!) Toen heeft me vriendin hem overgenomen en deed hij nog een beetje boos en was het snel over...

Ik ben als ik met hem loop niet bang van straks doet hij het weer. Achteraf gezien was dit geen goeie keus zo'n pony te kopen en heb er veel van geleerd. Als ik terug kijk had ik het ook niet weer gedaan hoe gek ik ook op hem ben. Want ik krijg er alleen maar stress van ipv ontspanning.

Ik ben radeloos! Pest hij mij? Is hij onzeker?

Angela

Re: Ik durf niet met me pony op stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:19

Ik ga een heel kort antwoord geven: paarden kunnen niet pesten.. paarden kunnen wel leiderschap missen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:21

neee jij bent onzeker en dat weet hij hij is je de baas was jouw vriendin hem de baas want je schrijft het was snel over.
Jij moet veel strenger tegen hem zijn al op het moment dat hij er alleen maar over denkt om kwaad te worden hij word kwaad en jij moet terug naar huis , wat ik begrijp want een kwaad paardb gaat niet werken. hij laat jou weten wat hij wil en dat moet andersom.
Negeer zn kwaadheid als hij kwaad is maar probeer te voorkomen dat hij kwaad word ga met hem aan het werk in de bak om te trainen met vrijheids dressuur waarbij je heel duidelijk jouw omgeving aangeeft bijten trappen en eerder je bespringen mag niet.... dat laatste doet hij waarschijnlijk niet meer. maar de andere twee kan altijd nog. zodra hij gaat dreigen naar jou in die bak geef je hem enorm op zn lazer. paarden onderling doen dat ook. en dat gaat niet zachtzinnig. jij bent de leider niet hij , hij is lang hengst geweest en heeft jou toen ook al; leren kennen en maakt daar nu nog gebruik van. Ga pas wandelen met hem als je hem meer kan vertrouwen of met iemand erbij die hem kan aanpakken onderweg. Heb je al gereden met hem eigenlijk.?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:23

Lijkt een klein beetje op mijn situatie toen ik net mn shetje had!
Dit was een ruintje van toen een jaar of 9.
Hartstikke lief,iedereen liep er zo mee weg....maar toen ik hem net had,heb ik weleens me wanhopig afgevraagd waar ik in godsnaam aan begonnen was!
Ook sjago met wandelen,probeerde me ontzettend uit(ben weleens op mn buik achter hem aan gesleurt omdat meneer gewoon plots vol in galop ging!).
Tot ik het op een dag spuugzat was,en besloot mijn houding te veranderen...
Ik was niet van plan om nog langer onzin te pikken van een pony van 3 turven hoog(minishet ook nog,dus echt een opdondertje!).
Gek genoeg was blijkbaar mijn voornemen om meneer eens flink anders aan te pakken al genoeg....heb vanaf dat moment niet 1 keer meer last gehad met hem.
Alsof hij het voelde,of mischien was mijn houding door het voornemen al genoeg veranderd?
Heb er nu echt een gouden vriendje aan,en kan met hem lezen en schrijven bij wijze van spreken.
Uiteraard wel zn shettenstreken(waar ik nu hartelijk om kan lachen) maar hij zet geen voetje meer verkeerd!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:30

Het duurt sowieso volgens mij wel een tijdje, voordat zijn hormonen weer op peil zijn.
Hij is 6 weken geleden gecastreerd, dus dat is nog pas kort geleden.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 23:38

Goed ik zal idd niet de goeie leider zijn, ik ben soms te lief. Maar ik ben ook heel streng geweest. Zweep mee en heb goed aangepakt toen meneer boos werd. Dat wordt hij alleen maar bozer!! Een keer toen ik het zo zat was en niet stopte en doorging tot hij deed wat ik wou (wijken voor mij want hij liep me steeds omver) ging die uiteindelijk zo door het lint dat hij zich liet vallen op straat!? Ik weet wel dat ik dit niet alleen kan oplossen.

Mijn vriendin ging met een heel ander gevoel met hem lopen en dat voelt ie, hij weet dat ie het bij mij kan flikken okal is het weleens gelukt dat ik hem er door heen kreeg door het te negeren. En als die dan braaf was heel positief te belonen dat het wandelen en fietsen juist leuk is!

Franka ik heb nog niet gereden het is een shetlander.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:45

Je schrijft al dat het dier onbeleerd is, en dat komt inderdaad precies zo over alsof hij recht uit het land is geplukt. Heeft hij enige opleiding gehad in de 'basisregels' van omgang met mensen?

Wandelen van het erf is momenteel echt véél te veel gevraagd (nog daargelaten dat je pony dat dus kennelijk niet zo leuk vindt als jij hoopt dat hij het vindt). Ik zou die plannen eventjes in de ijskast zetten. Op dit moment ben je buiten het erf een gevaar voor de omgeving en elke keer dat de situatie weer zo escaleert en je uiteindelijk omdraait is weer een 'succeservaring' voor je pony waardoor het de volgende keer alleen maar moeilijker wordt om dat patroon te doorbreken. Enige advies is om onder begeleiding de pony te gaan beleren en te werken aan jullie verhouding voordat je er iets mee gaat doen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:11

Je schrijft dat hij bozer word als je hem aanpakt....
Ook dit herken ik wel,want ook ik heb toen geprobeerd door streng over te komen succes te behalen bij mijn eigenwijze knolletje.
Maar streng proberen over te komen en het niet zijn..voelen ze haarscherp aan.
Daar helpt echt geen zweep aan.
Mijn shet werd ook boos als ik hem streng aanpakte,en gelijk had hij!
Want ik gaf hem op de verkeerde momenten straf en puur omdat ik niet wist wat ik anders moest doen als proberen streng over te komen.
Als ik de mijne straf op een moment dat hij het echt verdiend,dan accepteerd hij dat.
Doe ik het onterecht of terwijl ik zelf tegenstrijdige signalen afgeef,dan word hij ook woedend.
Ik zou je adviseren om je goed in te lezen in paardengedrag,en signalen die ze afgeven,en tevens te letten op je eigen houding.
Bv doen alsof je niet bang bent,of doen alsof je streng bent,werkt niet....ze voelen haarfijn aan wat je zwakke plekken zijn.
Je zet hier als topic al neer,ik durf niet met mn pony op stap.....en die pony voelt dat dus haarfijn en heel netjes aan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 01:18

Angela schreef:
Ik ga een heel kort antwoord geven: paarden kunnen niet pesten.. paarden kunnen wel leiderschap missen.

Daar sluit ik me bij aan.
Ik zou me eens gaan verdiepen in grondwerk. Je paard moet jou als leider accepteren, anders gaat hij het zelf invullen.
Grondwerk gaat helpen de verhoudingen recht te zetten.
Verdiep je eens in Parelli?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 01:54

Jij gaat FIETSEN met een paard wat je LOPEND niet eens in de hand hebt?! :? Sorry hoor, maar op de fiets heb je helemaal geen drol meer te vertellen... Klinkt alsof dit niet jouw paard is, geen klik en al zeker geen respect van hem voor jou. Daar ga je je handjes vol mee krijgen en ik zou ook eens beginnen met de basisopvoeding gewoon op je eigen terrein. Helaas kun je niet met elk (onbeleerd) paard zomaar aan de wandel gaan. Je zult toch echt wat basisregels moeten opstellen, zeker als meneer nog in zijn hoofd heeft dat hij hengst is. Waarom waarom ben je aan dit paard begonnen als je zelf al wist dat deze waarschijnlijk niet voor jou geschikt was en gewoon te hoog gegrepen? Je wilde een shet om te tutten (waarschijnlijk omdat je dus 'te lief' in de omgang met paarden bent) en kocht het compleet tegenovergestelde...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:37

Elanor, daar ben ik het mee eens. Ik ga ook zeker hulp zoeken.
JanFlicka, hij voelt dat idd haarfijn aan. Daarom is het zo lastig
Cassidy, ik heb een boek van Klaus ferdinand Hemfpling (of hoe je dat ook schrijft) en probeer me er wel in te verdiepen maar van een boek leer je het natuurlijk minder goed dan als iemand het je voordoet.

Jana_en_Ik, Klopt dat fietsen niet slim is. Maar dit heeft die niet altijd en soms doet hij dit niet of is het met negeren klaar. Het is zeker wel mijn pony en we hebben echt wel een vertrouwensband maar ik ben idd niet de leider en dus trekt hij zijn eigen plannen, hij is dominant en heeft idd geen respect voor mij. En ik heb me handen er idd vol aan, maar we zijn al en stuk veder dan dat we waren. Basisregels, ja op het terein kent die de comando's ''HO" en '' terug'' en aan de longe luistert hij na stemhulpen etc. Hij kan inmiddels netjes meelopen aan de lijn.

Waarom ik aan dit paard ben begonnen, omdat ik dit totaal niet voorzien had. En ik zei al ik heb hier veel van geleerd en zou het nooit weer doen, maar ik kan niet de tijd terug draaien en wel van mij fouten leren.

Ik denk dat ik iemand moet zoeken met veel evaring want ik weet dat ik dit zelf niet kan oplossen, maar of dat te vinden is? Pff soms twijfel ik nog of ik dit moet doen of niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:04

Klaus Ferdinand Hempfling is nou niet echt de aangewezen persoon om mee te beginnen, laat staan dat je zijn manier uit een boek wilt gaan leren.

Nogmaals, Parelli is duidelijk gestructureerd, heeft een goed te volgen stappenplan. Verdiep je eens in de 7 games. De website is: http://www.parelli.nl, Er is instructie te krijgen, je kunt clinics volgen.

Boek van Parelli is via Bol.com te koop, en heet Natural Horse-Man-Ship, is recent naar het Nederlands vertaald.
Parelli heeft ook een Youtubekanaal, dat heet Parellitube
Je kunt voor een maand gratis lid worden van de Savvy Club.

En hier staan wat filmpjes van het oude Parelli pakket, helaas met duitse voice-over. En de uitleg van zijn programma

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... pnh/#games

Filmpjes (oude video van de Parelli pakketten) met duitse voice over

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvL ... re=related

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:56

fietsen lijkt me ook niet echt geschilt om te gaan doen.
kan me alleen maar aansluiten bij de rest.

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:02

ik ben het met de rest eens.