Sinds een maand of 3 heb ik mijn eigen pony. Het is allemaal niet gelopen zoals ik had graag had gezien. Ik wou lekker een shet om mee te wandelen, mennen tuttelen etc. Maar ik kocht een obeleerde hengst van 6 jaar die altijd alleen had gestaan. Het was een ramp! Ik was hem totaal niet de baas, hij heeft me wel eens besprongen, gebeten, getrapt of hij wou niet met me meelopen en drijfde me tot waanzin! Toen kwam de keuze, of ik verkoop hem of hij wordt nu gecastreerd want hij had erg last van zijn hormonen. Inmiddels is die 6 weken ruin en totaal veranderd. Hij is lief! Kan hem gerust ff los zetten en leert super snel. Maar nu is er 1 probleem. Op stap gaan. Ik kan niet buiten het erf komen want dan wordt hij boos. Als ik loop, fiets of aan de lange lijn maakt niet uit met een pony erbij of niet maakt niet uit. Soms is het als ik het erf afloop en soms pas na 10 minuten lopen. Ik probeer en een flimpje van te maken maar dat is moeilijk (zodat jullie een beter beeld erbij krijgen) Hij legt zijn oren plat in de nek, zie wit om zijn ogen. Strekt zijn nek omlaag en gaat bijna met zij neus over de grond. Dan drijgt hij naar mij met zijn hoofd, het lijkt of die me wil bijten soms probeerd die dat ook. En gaat soms steigeren. En het is geen kattepis hij is woedend! Ik wordt er bang van!
Ik heb vanalles geprobeerd;
straffen (terwijl ik wandelde) werd het erger van
negeren (terwijl ik fietste) werkte goed
lief praten werkt voor geen meter

Vandaag gebeurde het weer tijdes het wandelen er was gelukkig een vriendin mee. Ik wist niet wat ik er mee aanmoest en meestal is het omkeren en naar huis (ja heel slecht!) Toen heeft me vriendin hem overgenomen en deed hij nog een beetje boos en was het snel over...
Ik ben als ik met hem loop niet bang van straks doet hij het weer. Achteraf gezien was dit geen goeie keus zo'n pony te kopen en heb er veel van geleerd. Als ik terug kijk had ik het ook niet weer gedaan hoe gek ik ook op hem ben. Want ik krijg er alleen maar stress van ipv ontspanning.
Ik ben radeloos! Pest hij mij? Is hij onzeker?

Sorry hoor, maar op de fiets heb je helemaal geen drol meer te vertellen... Klinkt alsof dit niet jouw paard is, geen klik en al zeker geen respect van hem voor jou. Daar ga je je handjes vol mee krijgen en ik zou ook eens beginnen met de basisopvoeding gewoon op je eigen terrein. Helaas kun je niet met elk (onbeleerd) paard zomaar aan de wandel gaan. Je zult toch echt wat basisregels moeten opstellen, zeker als meneer nog in zijn hoofd heeft dat hij hengst is. Waarom waarom ben je aan dit paard begonnen als je zelf al wist dat deze waarschijnlijk niet voor jou geschikt was en gewoon te hoog gegrepen? Je wilde een shet om te tutten (waarschijnlijk omdat je dus 'te lief' in de omgang met paarden bent) en kocht het compleet tegenovergestelde...