ik heb geen idee waar ik dit topic moet plaatsen, kan het verplaatst worden i.p.v verwijderd als het hier niet goed staat?
Hallo bokkers,
ik heb even een dilemma waar ik niet uit kom. Ik rijd op een hele leuke stal. Ik rijd paard A nu bijna een jaar, en dit gaat vrij goed. Dit paard is echt een schatje waar ik al heel veel van geleerd heb, maar hij is eigenlijk net iets te veel paard voor mij. ( ik ben niet zo groot/sterk ) Nu stond er een ander paard, paard B op stal. Hij is een half jaar geleden weggeweest om zadelmak gemaakt te worden, en sinds die tijd zijn er verschillende ruiters voor geweest. Dit ging allemaal niet zonder slag of stoot. Zijn laatste ruiter is een erg goede springruiter (ik noem liever geen namen) die al verschillende paarden zadelmak heeft gemaakt en heeft ingereden. Deze ruiter heeft echter 4 gebroken ribben (waarvan twee dubbel) van dit paard opgelopen. Sinds twee maanden ben ik hier rustig mee aan de slag gegaan, onder goede begeleiding! Eerst gewoon wat longeren en grondwerk, later rijden, en vandeweek heb ik er voor het eerst los in de bak op gezeten.
Nu kwam de eigenares vanmiddag naar me toe. Paard A wordt verkocht. Ik mag hem voor een x bedrag kopen; hij zou dan dar op stal kunnen blijven staan voor een erg klein bedrag aan stalgeld per maand, waarbij alles inbegrepen zit, incl. binnenbak/ buitenbak, voer enz.
Of , als ik hem niet koop,. dan mag ik met paard B verder, die hoef ik niet te kopen.
paard B is beter voor de sport en hier mag ik ook gewoon gaan starten. maar mijn gevoel zegt paard A. (daar heb ik meer vertrouwen in, omdat ik die al veel langer ken natuurlijk) maar financieel gaat dit heel moeilijk worden. Ik ben 16 jaar.
wat zouden jullie doen?
Groetjes.
Koper
Geplaatst: 21-09-11 19:53
Paard B. Omdat je zelf al aangeeft dat je paard A niet helemaal jouw paard vindt. Een paard is geen broodje kaas, je moet heeeeeeel zeker weten dat dat hét paard voor jou is wanneer je 'm koopt.
Als het financieel heel moeilijk gaat worden denk ik niet dat het verstandig is om een paard te kopen. De stalkosten zullen zo te lezen wel laag zijn maar de dierenartskosten en tuigage dat misschien een keer vervangen moet worden kunnen snel flink oplopen. Misschien een periode op paard B blijven rijden om te kijken of je vertrouwen erin groeit, mocht dit niet zo zijn dan kun je kijken naar een ander bijrijdpaard.
Tessaar
Geplaatst: 21-09-11 20:10
Ik zou als ik jou was nog wachten met een eigen paard tot je zeker weet dat je het allemaal kunt betalen. En tot die tijd lekker verder gaan met paard B.
Iphi
Geplaatst: 21-09-11 20:16
Waarom zou je paard a kopen, je zegt toch zelf dat hij "teveel paard" voor je is? En wat paard b betreft, wees toch maar voorzichtig. Er zijn genoeg brave paarden waar je op kan rijden zonder het risico te lopen van je nek te breken.
met teveel paard bedoel ik niet dat het niet goed gaat. We kunnen gemakkelijk M starten, maar het is meer dat (bijvoorbeeld) wanneer hij een pasje scheef zet of ergens van schrikt, ik uit balans zit. Het is wel mijn type paard! Paard B is helemaal het tegenovergestelde. Hij is een stuk kleiner en compacter, en het voelt allemaal nog heel onwennig. Als ik nu een paard zou gaan kopen dan zou ik zeker gaan kijken naar een paard als paard A. Ik heb al eens overwogen om hem te kopen. Maar dan nog. Ik kán het wel betalen. met mijn baantje bij de albert heijn verdien ik ongeveer twee keer het stalgeld per maand. maar inderdaad komen daar alle andere kosten nog bij. En nu kan hij daar nog blijven staan. (de eigenaar zei : hij hoeft hier helemaal niet weg) maar stel dat dit over een jaar niet meer gaat, dan heb ik dus wel een groot probleem. want zo'n laag stalgeld is hier in de buurt niet te vinden.
Als het financieel niet kan, moet je ook geen paard kopen. Zelfs als je het "net" gaat redden is het niet verstandig. Bij onverwachte dierenartskosten ga je al nat.. .of je moet ouders hebben die dit voor je op willen vangen. Ik zeg: ga voor paard b.
Gewoon niet kopen. Een eigen paard brengt veel kosten met zich mee die op je 16e behoorlijk aantikken! Lekker blijven bijrijden zou ik zeggen, dat eigen paard komt wel een keer
Niet kopen en lekker verder gaan met paard B, vind het al heel wat dat jij voor elkaar krijgt wat, in jouw ogen, hele goede ruiters niet lukt! Wie weet wat de toekomst brengt, en ik zou inderdaad pas een paard kopen als je het ruim kunt betalen
natuurlijk weet ik diep van binnen dat het niet verstandig is om te kopen, maar soms (als je iets graag wil) ga je toch alle mogelijkheden waarbij het wél kan uit de kast trekken.
ik moet gewoon met beide benen op de grond blijven..
dakota
Geplaatst: 21-09-11 22:40
Paard B. Als je al twijfel hebt bij een paard dan is het duidelijk : niet doen. Ik wist het helemaal 100% zeker bij mijn paarden. Ik MOEST perse deze paarden hebben. Op de ene heb ik twee en een half jaar gewacht op de andere ruim vier jaar.
Lekker op paard B blijven rijden. Je bent nu 16 en gaat waarschijnlijk de komende jaren een heel ander leven leiden dan je nu hebt. Of een paard daarbij past, al dan niet financieel gezien, is nog helemaal de vraag.
Niet kopen als je over je financiën niet zeker bent. Wat als het dier een keer een dierenarts nodig heeft? Die rekeningen hakken erin. En ook is de stallingsprijs nu niet veel, geef je aan, maar wie weet wat de prijzen gaan doen. Als het net lukt, heb je geen enkele reserve als er eens grotere uitgaven nodig zijn. Bovendien ligt er nog een toekomst voor je open, met jouw leeftijd. Pas aan een eigen paard beginnen als je de financiën op orde hebt en bij voorkeur als je ook een spaarpotje hebt, voor onverwachte uitgaven.
nogmaals bedankt, jullie hebben gelijk. Hij wordt verkocht, en ik ga zolang paard B rijden, en als dit allemaal goed blijft gaan, ga ik hem ook starten.
Hartstikke goed. Ik heb zelf van mijn 18e tot mijn 28e paarden van andere bijgereden. Meer paarden dan kerktorens tegenwoordig en helemaal als je een beetje knap kunt rijden zijn er mensen zát die jou een paard kunnen bieden. Lekker ervaring gaan opdoen en als je je het goed kunt veroorloven een paard kopen.
friesiszwart
Geplaatst: 22-09-11 20:52
paard B zou ik zeker niet aan beginnen, wil liever gezond oud worden. A ook niet gezien hetgeen je aangeeft. Er is heus wel een paard die vinden die volledig bij je past.