Ik ben me ervan bewust dat er al enorm veel topics zijn over wel of geen deken, maar hoop dat jullie mij toch persoonlijk advies kunnen geven.
Sinds 2,5 week mag ik mij de trotse eigenaar noemen van een prachtige 4 jarige friese merrie.
Ik ben op internet allerlei forums aan het lezen over wel of geen deken en lees zoveel verschillende dingen, een vind het beter ander zegt dat het slecht is.
En nu zit ik enorm te twijfelen wat ik zal doen.
Met rijden bijvoorbeeld, ze zweet ontzettend snel, had gisteren me eerste les en ben eerder gestopt omdat ze al kletsnat was!
Toen lekker lang uitgestapt, en ja toen wist ik dus niet wat ik moest doen. Ze leek mij van onder haar vacht al droog. Heb haar eten gegeven en toen op stal gezet.
Want wat is nou het beste dan? Zweetdekentje erom, en daarna zonder deken op stal, of onder het solarium zetten. Of kan ze gewoon de stal in als ik haar lang genoeg uitstap?
En dan nog over de winter/staldeken. Bij haar vorige eigenaar stond ze winters altijd binnen in een iets verwarmde stal.
En droeg daar een standaard dekentje. (denk dat ze hiermee 150 grams bedoelen, of meer?)
Hier staat ze ook winters binnen, en afentoe in de paddock.
(Ik ga vanaf de zomer op een andere stal staan met ook swinters meer buitenmogelijkheden, kan eventjes niet anders.)
Ik rijd niet intensief met haar, en scheren wil ik absoluut niet. Maar ze is wel erg snel bezweet. Hoe doe ik dat als het straks echt koud wordt, wel of geen deken? En eerst na het rijden zweetdekentje om? En dan der winterdeken?
En hoeveel grams ongeveer?
Of moet ik haar toch gewoon bloot laten staan? En na het rijden onder solarium?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes!