Probleem met wandelen 2,5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rebell09

Probleem met wandelen 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:46

Ik heb een probleem met m'n 2,5 jarige hengst en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik
daarmee moet..

Het is een hele lieve rustige hengst, hij doet alles.. voetjes geven, netjes meelopen,
commando 'ho' en 'terug' kent hij.. Ik kan er een zadeltje en deken opleggen, hoofdstel
in.. allemaal geen probleem! Hij is wel een beetje dominant soms, maar dat is niet het probleem
denk ik.. Op eigen terrein is hij echt super lief, ik wandel met hem het landpad af, over het tarweland
enzo, maar als ik met hem het erf af ga is het een heel ander paard. Wild doen, trekken, stijgeren..

Ik weet eigenlijk niet waar ik goed aan doe.. Is het misschien nog te veel wat ik van hem verlang?
Iemand tips?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:55

longeerlijn eraan, ervaren paard mee en gaan. Je gaat van het vertrouwde terrein af dus dat geeft spanning. Begin bij honder meter weglopen (misschien wel minder) en ga zo uitbouwen.

Doe dit eens in de week a 2 weken dan overbelast je niet vindt ik, zelf heb ik een 2 jarige merrie die ook in het begin buiten omhoog ging en heb op het punt gestaan op te geven maar na een paar keer weer toch gaan lukt het steeds beter.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 21-09-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:56

Als je geen ervaring hebt met hengsten (wat zo te horen het geval is)
.....Castreren.
Hengsten moeten duidelijk hun grenzen kennen. Als je hem dit af wilt leren, zul je heel wat zeilen bij moeten zetten en er een proffesional bij halen.
Mocht de hengst toch niet gaan dekken, of hiervoor gehouden worden, kun je hem beter laten castreren. Dan zit het ook niet in de weg, behalve dekken, heeft het voor de meeste ruiters weinig meerwaarde.

edit: Ik ken ook iemand die zijn hengst per se niet wilde castreren, en die begon er uiteindelijk ook met rijden een potje van te maken. (was wel al een jaar ouder).
Maar vaak als ze in een voor hun vreemde omgeving terechtkomen, komen de hormonen naar boven. En dit kan gewoon gevaarlijke situaties opleveren.
Nu lijkt het een kwestie van spelen. Maar als ze doorhebben hoe ze los kunnen breken.... (wil overiges niet zeggen dat een ruin dit gedrag niet kan vertonen, maar bij hengsten (en pas gecastreerde ruinen) spelen ook nog eens hormonen mee)

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:04

@momo_lover: bedankt voor je reactie, dat kan ik inderdaad proberen. Ik heb nog een oude ruin staan,
die is echt voor niets bang.. En dan inderdaad beginnen met kleine stukjes en dan uitbouwen. Ik wil dan
meteen teveel denk ik. Het blijft natuurlijk een jong paard.

@Sky_As: Waaruit maak jij op dat ik geen ervaring heb met hengsten? En wat heeft castreren ermee te
maken? Hij is op eigen terrein wel heel braaf namelijk..

lena6975

Re: Probleem met wandelen 2,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:22

neem een ervaren paard mee, zodat hij ziet dat er niks engs is zeg maar buiten. Probeer ook een wat langer touw te gebruiken. Verder blijven proberen. Maar ben je al van veulen af aan met hem naar buiten geweest? of pas net?

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:33

lena6975 schreef:
neem een ervaren paard mee, zodat hij ziet dat er niks engs is zeg maar buiten. Probeer ook een wat langer touw te gebruiken. Verder blijven proberen. Maar ben je al van veulen af aan met hem naar buiten geweest? of pas net?

Ik ben al vanaf veulen af met hem aan het wandelen, hij is als veulen geopereerd en moest daarna veel stappen,
maar wel altijd op eigen terrein! Sinds kort probeer ik met hem naar 'buiten' te gaan. Dat van een langer touw/longeerlijn
is een goed idee, ga ik ook doen! Dan hoef ik ook niet zo bang dat hij zich los rukt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:42

Rebell09 schreef:
Ik heb een probleem met m'n 2,5 jarige hengst en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik
daarmee moet..

Het is een hele lieve rustige hengst, hij doet alles.. voetjes geven, netjes meelopen,
commando 'ho' en 'terug' kent hij.. Ik kan er een zadeltje en deken opleggen, hoofdstel
in.. allemaal geen probleem! Hij is wel een beetje dominant soms, maar dat is niet het probleem
denk ik.. Op eigen terrein is hij echt super lief, ik wandel met hem het landpad af, over het tarweland
enzo, maar als ik met hem het erf af ga is het een heel ander paard. Wild doen, trekken, stijgeren..

Ik weet eigenlijk niet waar ik goed aan doe.. Is het misschien nog te veel wat ik van hem verlang?
Iemand tips?

Dit klinkt alsof hij het eng vindt buiten het terrein en met name dat hij nog niet genoeg vertrouwen heeft in jou - zijn leider - om dit rustig te doen. Dus ik zou meer werk op het erf doen en daar meer ervaring en "moeilijke" en "spannende" situaties opdoen en daar hem echt goed in LEIDEN. Zodat hij op een gegeven moment "blindelings" op jouw leiderschap aan kan en dus ook uiteindelijk in vreemde en nieuwe situaties jou volgt en niet wild gaat doen. Juist jonge paarden moeten nog leren dat ze in principe op de mens kunnen vertrouwen als leider. Dit moet je opbouwen en dat plekje als leider moet je verdienen dan wel opeisen ;-)
Succes ermee. Zolang hij je nog niet genoeg vertrouwd, zou ik dus op het erf verder aan de slag gaan, want het gevaar moet je niet opzoeken. Werken met stemcommando's Stap, Terug, Doorgaan, Draf, Rustig!, etc. etc. en ook iets verzinnen om te gebruiken als hij iets eng vindt. Ik zeg altijd "NIETS aan de hand" tegen mijn paard(en) als ze iets eng vinden, ook tijdens hun jonge aanrijd en beleerperioden. Dus als ik dan iets tegen kom wat een paard eng vindt, zeg ik rustig en duidelijk er is "Niets aan de hand" en op een gegeven moment weten ze wat dat betekent en vertrouwen ze daar ook op.

En altijd handschoenen aan als je met hem loopt, dan heb je minder kans dat je je bezeert als hij zich probeert los te rukken, je kunt evt denken aan een hengstenketting en evt een klein zweepje mee.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:46

Maar je moet een keer de stap nemen. Mijn nu 2,5 jarige was ook een draak buiten het terrein. Op eigen erf kijkt ze nergens van om zeiltje, tractor, vlaggen ect. (naja een nieuw stuk zijkant tegen de stal leggen terwijl ze erin stond vondt ze geen succes :') ) maar kwam ik buiten het hek dan was ze een draak en heeft zelf een auto wat deukjes bezorgd (ben ik zker niet trots op maar het is gebeurt), na veel training kan ik nu bijna alles met haar buiten maar ook nooit veel langer dan 10 a 15 minuten.

Als hij op het erf goed hanteerbaar is lekker gaan met de longeerlijn tegen lijn uit je handen rukken, trek dan ook handschoenen aan brandblaren zijn niet lekker. en ervaren paard mee voor de eerste benodigde steun.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:57

momo_lover schreef:
Maar je moet een keer de stap nemen. Mijn nu 2,5 jarige was ook een draak buiten het terrein. Op eigen erf kijkt ze nergens van om zeiltje, tractor, vlaggen ect. (naja een nieuw stuk zijkant tegen de stal leggen terwijl ze erin stond vondt ze geen succes :') ) maar kwam ik buiten het hek dan was ze een draak en heeft zelf een auto wat deukjes bezorgd (ben ik zker niet trots op maar het is gebeurt), na veel training kan ik nu bijna alles met haar buiten maar ook nooit veel langer dan 10 a 15 minuten.

Als hij op het erf goed hanteerbaar is lekker gaan met de longeerlijn tegen lijn uit je handen rukken, trek dan ook handschoenen aan brandblaren zijn niet lekker. en ervaren paard mee voor de eerste benodigde steun.

Klopt, maar je moet wel zeker weten dat je d'r klaar voor bent en je kunt (eerst) juist situaties opzoeken op het erf om je leiderschap verder te bevestigen. De mijne vond bijvoorbeeld plassen niet fijn, we hebben er aardig door heen gemacheerd, voor en achteruit, erin staan - ondersteboven ;) you name it. Lopen en draven aan de hand - in de longeerbak, in de rijbak, op de paadjes de wei in, in het donker. Overal halt kunnen houden op elk moment en achter uit moeten lopen op commando, etc etc. Zodat hij alert is en luistert én op je vertrouwt. Dan kun je het terrein af en nieuwe dingen opzoeken. EN inderdaad goede handschoenen aan, heeeeel belangrijk!
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-09-11 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:00

Klinkt wel als een dominantie probleem :j Jij neemt zo te horen niet duidelijk de leiding & dus wordt hij onzeker.

Met die van mij ben ik begonnen met de straat oversteken en weer terug. Mijn dame slaat namelijk naar alles wat ze eng vindt, dus als er fietsers of scooters langs komen die zie niet aan zag komen ook. Door het steeds wat verder uit te breiden & ook onderweg oefenen met halt houden & terug op commando bleef ze gefocust op mij en kon ze, wanneer ze iets spannend vond, ook op een leider terugvallen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:02

lees even mee
ik heb er ook zo een van 2,5 jaar

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:20

Allereerst bedankt voor jullie reacties..

Dat van die handschoenen had ik ook al bedacht gisteren! Had een aardige brandblaar op m'n hand. :(

Misschien toch beter dat ik nog even verder met hem oefen op eigen terrein. 'Halt' en 'terug' neem ik
inderdaad ook mee dan. Dat gaat echt heel goed, hij gaat stil staan als ik dat ook doe, dat hoef ik vaak niet
eens te zeggen.

@Fargo:
Citaat:
Ik zeg altijd "NIETS aan de hand" tegen mijn paard(en) als ze iets eng vinden, ook tijdens hun jonge aanrijd en beleerperioden. Dus als ik dan iets tegen kom wat een paard eng vindt, zeg ik rustig en duidelijk er is "Niets aan de hand" en op een gegeven moment weten ze wat dat betekent en vertrouwen ze daar ook op.

Goede tip, ga ik ook gebruiken!

@momo_lover: Ik ben blij te horen dat het bij jou ook goed gekomen is, geeft weer vertrouwen. Gisteren dacht ik echt, ik stop ermee.. Vooral omdat het op eigen terrein zo goed gaat en daarbuiten echt een ramp is! Ik wist even niet meer waar ik nou goed aan deed..

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:27

Doubtless schreef:
Klinkt wel als een dominantie probleem :j Jij neemt zo te horen niet duidelijk de leiding & dus wordt hij onzeker.

Met die van mij ben ik begonnen met de straat oversteken en weer terug. Mijn dame slaat namelijk naar alles wat ze eng vindt, dus als er fietsers of scooters langs komen die zie niet aan zag komen ook. Door het steeds wat verder uit te breiden & ook onderweg oefenen met halt houden & terug op commando bleef ze gefocust op mij en kon ze, wanneer ze iets spannend vond, ook op een leider terugvallen.

Ik wil misschien ook wel teveel in 1 keer (ook omdat het op eigen terrein zo goed gaat),
eerst inderdaad maar beginnen met de straat oversteken en zo meer uitbreiden..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:28

Lijkt me goed plan zo!
Halt en terug zijn goede commando's, maar ook het commando Rustig of Voorzichtig! is een handige om te introduceren ;-)
En zoals gezegd Niets aan de hand :j De mijne heeft een hele uitgebreide vocabulaire hoor ;-)

Die eerste brandblaar geeft je altijd het besef - oh ja die handschoenen (in mijn ander jas, of in de kast :D ). Ik heb standaard handschoenen in mijn bodywarmer en had ze ook standaard aan bij het lopen en longeren, scheelt heel wat nare plekjes aan je handen. En een fijne - niet nylon - lijn scheelt ook heel erg!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:32

ja gewoon rustig opbouwen en teruggaan voor hij het te spannend gaat vinden, ouder paard mee ter steun de eerste paar keer, dan komt het helemaal goed :j Overigens ben ik de eerste keren aan de hand juist zonder ander paard gegaan omdat ik vond dat ze op mij moest vertrouwen... maar dat was dus ook echt kwestie van uitbouwen, eerste keer 100 meter, toen 200 en zo verder... Maar die van mij was wel stuiterig maar wel nog te hanteren buiten. Enneuh gewoon doorlopen alsof je gek bent en gestuiter negeren, zelf diep in en uitademen en een liedje zingen helpt ook nogal bij plofpaard-aan-een-touwtje :o :D

Die "Niets aan de hand!" is ook een goeie, besef me net dat ik dat hier ook erin getraind heb, alleen niet bewust :D

Op-let-ten is hier ook altijd een goeie voor mijn jonkie die altijd overal alles ziet behalve dat waar ze dr hoofd bij zou moeten hebben. En voorzichtig kent ze ook (maar is ze nog steeds niet vanzelf :P )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:15

Naast de vele goede tips hierboven wil ik er nog ééntje aan toevoegen: stoppen als het goed gaat. Het is heel verleidelijk om door te blijven gaan, maar met zo'n jong paardje moet je niet te lang blijven oefenen. Zodra hij braaf is, direct stoppen. Al loop je maar 2 meter buiten het erf, meteen weer terug. De volgende keer 3 meter, etc.. ;)
Daarnaast heeft je lichaamshouding ook invloed op je paard: blijf zelf ontspannen lopen en wees ervan bewust hoe je houding daarbij is. Als je (onbewust) ook maar iets spant, dan reageert je paard er ook direct op. Hetzelfde als bij naderend "onheil": dan gaan de meeste mensen ineens (vlug) tegen het paard praten en bouw je spanning op. Probeer te doen of alles de normaalste zaak van de wereld is en reageer alleen (rustig!) op het paard als het werkelijk op het "onheil" reageert of als het het "onheil" op juiste wijze gepasseerd is. ;)

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:26

@ Shenavallie: bedankt voor de goede tips, wat je zegt over lichaamstaal is idd waar, daar moet ik goed op letten. Als er een auto of iets aankomt ga ik al geruststellend tegen hem praten, terwijl ik eigenlijk gewoon door moet lopen alsof er niets aan de hand is! :o

@ kjoetie: ik ga het gestuiter voortaan gewoon negeren, hoe moeilijk ook ;) Ik weet nog wel een paar leuke liedjes! :D

@ fargo: geen blaren vandaag! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:21

Rebell09 schreef:
@ Shenavallie: bedankt voor de goede tips, wat je zegt over lichaamstaal is idd waar, daar moet ik goed op letten. Als er een auto of iets aankomt ga ik al geruststellend tegen hem praten, terwijl ik eigenlijk gewoon door moet lopen alsof er niets aan de hand is! :o

Jij moet je gedragen als een leider en een leider is stoer en nergens bang voor :j :D :+ en dat draag je uit met je houding en je stem (ook al BLUF JE :j ). Dus juist inderdaad kreten als (stoer en zelfverzekerd uitgesproken ;-) ) Niets aan de hand (want ik is COOOOOOL) ipv te geruststellende en dus eigenlijk verontrustendende signalen -waarbij paard denkt hmmm er is juist wel iets aan de hand want zij vindt het ook eng ;-) :j

En nog laatste tip, niet op pad gaan als je zelf niet lekker in je lijf zit die dag, je moet je lekker voelen en klaar zijn om je leiderschap te tonen dan wel te bluffen :j ;) Dat had ik ook als basis of ik wel of niet ging rijden met mijn jonkie(s), ik moest me zeker/stoer/ontspannen voelen en lekker in mijn vel zodat ik dat stoere /zelfverzekerde gevoel uit kon stralen en over kon brengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:51

Rebell09 schreef:

Precies. Weet waar je heen wil en waar je op moet letten (kies je route voordat je je paard pakt om op stap te gaan. Als dat beter voelt loop je die route eerst zonder paard). Auto's/vrachtwagens/... die gewoon kunnen passeren doen dat wel. Die rijden je echt niet plat, neem je plek op de weg in en maak je niet druk over het verkeer. Je moet wel weten wat er om je heen gebeurd, dan weet je ook waar je wel en niet op moet reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 01:55

Heb je er al een keer aan gedacht om je paard NU te laten ruinen? Is er een reden voor dat hij nog hengst is?

Good stallions make great geldings. De problemen waar je nu tegenaan loopt konden weleens zomaar verdwenen zijn als er geen hormonen meer door dat paardenlijf gieren, en als je correcties die je geeft geen protestreactie triggeren....