Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lena6975 schreef:neem een ervaren paard mee, zodat hij ziet dat er niks engs is zeg maar buiten. Probeer ook een wat langer touw te gebruiken. Verder blijven proberen. Maar ben je al van veulen af aan met hem naar buiten geweest? of pas net?
Rebell09 schreef:Ik heb een probleem met m'n 2,5 jarige hengst en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik
daarmee moet..
Het is een hele lieve rustige hengst, hij doet alles.. voetjes geven, netjes meelopen,
commando 'ho' en 'terug' kent hij.. Ik kan er een zadeltje en deken opleggen, hoofdstel
in.. allemaal geen probleem! Hij is wel een beetje dominant soms, maar dat is niet het probleem
denk ik.. Op eigen terrein is hij echt super lief, ik wandel met hem het landpad af, over het tarweland
enzo, maar als ik met hem het erf af ga is het een heel ander paard. Wild doen, trekken, stijgeren..
Ik weet eigenlijk niet waar ik goed aan doe.. Is het misschien nog te veel wat ik van hem verlang?
Iemand tips?
) maar kwam ik buiten het hek dan was ze een draak en heeft zelf een auto wat deukjes bezorgd (ben ik zker niet trots op maar het is gebeurt), na veel training kan ik nu bijna alles met haar buiten maar ook nooit veel langer dan 10 a 15 minuten.momo_lover schreef:Maar je moet een keer de stap nemen. Mijn nu 2,5 jarige was ook een draak buiten het terrein. Op eigen erf kijkt ze nergens van om zeiltje, tractor, vlaggen ect. (naja een nieuw stuk zijkant tegen de stal leggen terwijl ze erin stond vondt ze geen succes) maar kwam ik buiten het hek dan was ze een draak en heeft zelf een auto wat deukjes bezorgd (ben ik zker niet trots op maar het is gebeurt), na veel training kan ik nu bijna alles met haar buiten maar ook nooit veel langer dan 10 a 15 minuten.
Als hij op het erf goed hanteerbaar is lekker gaan met de longeerlijn tegen lijn uit je handen rukken, trek dan ook handschoenen aan brandblaren zijn niet lekker. en ervaren paard mee voor de eerste benodigde steun.
you name it. Lopen en draven aan de hand - in de longeerbak, in de rijbak, op de paadjes de wei in, in het donker. Overal halt kunnen houden op elk moment en achter uit moeten lopen op commando, etc etc. Zodat hij alert is en luistert én op je vertrouwt. Dan kun je het terrein af en nieuwe dingen opzoeken. EN inderdaad goede handschoenen aan, heeeeel belangrijk!
Jij neemt zo te horen niet duidelijk de leiding & dus wordt hij onzeker.
Citaat:Ik zeg altijd "NIETS aan de hand" tegen mijn paard(en) als ze iets eng vinden, ook tijdens hun jonge aanrijd en beleerperioden. Dus als ik dan iets tegen kom wat een paard eng vindt, zeg ik rustig en duidelijk er is "Niets aan de hand" en op een gegeven moment weten ze wat dat betekent en vertrouwen ze daar ook op.
Doubtless schreef:Klinkt wel als een dominantie probleemJij neemt zo te horen niet duidelijk de leiding & dus wordt hij onzeker.
Met die van mij ben ik begonnen met de straat oversteken en weer terug. Mijn dame slaat namelijk naar alles wat ze eng vindt, dus als er fietsers of scooters langs komen die zie niet aan zag komen ook. Door het steeds wat verder uit te breiden & ook onderweg oefenen met halt houden & terug op commando bleef ze gefocust op mij en kon ze, wanneer ze iets spannend vond, ook op een leider terugvallen.
De mijne heeft een hele uitgebreide vocabulaire hoor
). Ik heb standaard handschoenen in mijn bodywarmer en had ze ook standaard aan bij het lopen en longeren, scheelt heel wat nare plekjes aan je handen. En een fijne - niet nylon - lijn scheelt ook heel erg!
Overigens ben ik de eerste keren aan de hand juist zonder ander paard gegaan omdat ik vond dat ze op mij moest vertrouwen... maar dat was dus ook echt kwestie van uitbouwen, eerste keer 100 meter, toen 200 en zo verder... Maar die van mij was wel stuiterig maar wel nog te hanteren buiten. Enneuh gewoon doorlopen alsof je gek bent en gestuiter negeren, zelf diep in en uitademen en een liedje zingen helpt ook nogal bij plofpaard-aan-een-touwtje

)
Ik weet nog wel een paar leuke liedjes!
Rebell09 schreef:@ Shenavallie: bedankt voor de goede tips, wat je zegt over lichaamstaal is idd waar, daar moet ik goed op letten. Als er een auto of iets aankomt ga ik al geruststellend tegen hem praten, terwijl ik eigenlijk gewoon door moet lopen alsof er niets aan de hand is!
en dat draag je uit met je houding en je stem (ook al BLUF JE
). Dus juist inderdaad kreten als (stoer en zelfverzekerd uitgesproken
) Niets aan de hand (want ik is COOOOOOL) ipv te geruststellende en dus eigenlijk verontrustendende signalen -waarbij paard denkt hmmm er is juist wel iets aan de hand want zij vindt het ook eng
Dat had ik ook als basis of ik wel of niet ging rijden met mijn jonkie(s), ik moest me zeker/stoer/ontspannen voelen en lekker in mijn vel zodat ik dat stoere /zelfverzekerde gevoel uit kon stralen en over kon brengen. Rebell09 schreef:@ Shenavallie: bedankt voor de goede tips, wat je zegt over lichaamstaal is idd waar, daar moet ik goed op letten. Als er een auto of iets aankomt ga ik al geruststellend tegen hem praten, terwijl ik eigenlijk gewoon door moet lopen alsof er niets aan de hand is!