Het verhaal:
Mijn tinkermerrie is pasgeleden heel ziek geweest. De kliniek weet nog steeds niet wat ze precies heeft en wat ze eraan moeten doen. Ze moet op gras of hooi/voordroog staan dat grofstrengelig is zodat haar darmen goed werken, verder wordt ze heel erg bijgevoerd aangezien ze haast geen eiwitten opneemt en dus extra eiwitten nodig heeft.
Nu heb ik dichtbij huis een plek gevonden op een wei die aan alle voorschriften voldoet. Haar mest wordt eindelijk weer goed en ze gaat weer de goede kant op qua karakter.
Nu heb ik haar nooit onder dekens gehad omdat ze weinig bereden wordt en ze normaal gesproken zelf goed haar temperatuur regelt met haar dikke vacht en het aardige gewicht wat ze normaal heeft
Nu is ze vlak voor ze ziek werd gedekt en ze is dus ook nog eens drachtig. Ze heeft toen zelfs nog met een keuring meegelopen en is ze dagkampioen geworden. 2 weken later is ze dus ziek geworden en is ze heel wat gewicht verloren. De kliniek wil het veulen er niet af halen omdat ze dan een te grote aanslag vinden op haar lichaam.
Mijn vraag is dus of ik haar nu toch onder een winterdeken moet zetten. Ze is nu vrij magertjes geworden, ondanks alle bijvoeding en door de dracht. de kliniek maakt zich niet veel zorgen, ze denken dat het er vanzelf bijkomt als ze weer bevallen is.
Ik ben nu bang dat ze nu in de winter haarzelf niet genoeg warm kan houden omdat ze zo mager is en veel aan het veulen geeft. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, heeft toegang tot onbeperkt hooi/voordroog (als ik het uit het pak haal dan is het een uur later helemaal droog)
Wat vinden jullie? Als jullie vinden dat ze wel een deken moet, welke dan?
Sorry voor mijn onkunde, maar ik heb echt nog nooit mijn paard onder een deken gehad
).
Dan heeft ze (Wat FuegoJoy ook zegt) meer energie voor haar dracht en eigen gezondheid