Drammerig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce081084

Drammerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 12:25

Ik heb een merrie van 4 jaar.
Een schat van een dier en over het algemeen super braaf. Wel haar jonge speelse dingen natuurlijk maar dit is niets om je druk over te maken.

Nu heeft ze de hele zomer (heb haar in juni gekocht), lekker op de weide gestaan 24/7 en dit ging allemaal prima!
Ik weet nog dat ze bij haar vorige eigenaar een inloop stal heeft gehad. Het land wordt echter steeds natter en het weer is steeds zo raar dus tegenwoordig gaat ze overdag het land in en 's nachts op stal. Nu komt het volgende probleem om de hoek kijken.

Ze loopt altijd heel netjes achter me aan of naast me zonder enige spanning.
Ze is echter zo enorm gefixeerd op eten dat ze zodra we bij de stal in de buurt komen ze ineens een sprintje wil trekken de stal in en dan trekt ze je zo omver als ze de kans zou krijgen. :j

Ze krijgen altijd eten in de stal 's avonds op een vast tijdstip. Meestal ligt er dus ook geen voer in de stal omdat ik haar voor die tijd binnen haal. Maar ze weet inmiddels.... in de stal krijg ik eten.

Dit gedram wil ik absoluut niet hebben. Ik wil dat ze netjes zonder enige spanning de stal in gaat ook al zou er wel voer in de stal liggen. Hoe ga ik dit aanpakken?

Nog even als toevoeging:
Ik laat haar natuurlijk niet al drammend de stal in lopen. Op het moment dat ze zo doet blijft de staldeur gesloten en komt ze eerst even vast te staan, ze krijgt dus geen succes. Pas als ze normaal doet laat ik haar de stal in gaan en dit wordt natuurlijk ook beloond. Maar het drammen blijft maar en gaat van kwaad tot erger.

NH ga ik overigens sowieso mee bezig, ik ben daar alleen nog wat onbekend mee dus ben me daarover nog aan het inlezen.
Ik denk alleen dat dit probleem direct in het begin moet worden aangepakt omdat ik niet wil dat het zich nog verder manifesteert.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën :)

Angela

Re: Drammerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:29

Het begint al bij de wei. Iedere pas dat je paard sneller gaat als jij voor ogen had, betekend een paar passen terug. En zo ga je door totdat je in de stal bent. Dat kan dus wel even duren... maar is wel een hele goede manier om je paard uit te leggen (op een vriendelijke wijze) dat het drammen ECHT geen zin heeft.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:32

Er zijn twee mogelijkheben:
1. De softe met 100 herhalen
2. De duidelijke. In een keer goed. Hengsteketting gebruiken en een keertje goed corrigeren.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:53

ik zeg ook zodra je paard sneller gaat stil laten staan en een paar passen terug zetten, doe dit consequent dan is het zo opgelost. stem commando erbij is ook handig dus bv halt en terug. zou beginnen met wat leiderschaps/ volg oefeningen in de bak. succes

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:02

geduld veel geduld kost het, maar zeker niet onmogelijk.

zoals nijntjes en angela al zeiden, elke pas die je paard sneller wil lopen, stil zetten en in zijn achteruit. En een woord dat aangeeft dat wat hij doet fout is (fout,nee, ect) die altijd gebruikt bij zulke fouten. Hij heeft snel zat door dat je niet met je laat spelen en dan houd het gedrag vanzelf op. veel succes!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:19

Is het mogelijk om haar zelf te voeren?
Dan zou ik dit voortaan voor de stal doen, gewoon uit een emmertje. Dan kan ze daarna rustig de stal inlopen.
De tip van Angela zou ik ook aanraden, wees daarin consequent. Dit maakt de rangorde namelijk erg duidelijk.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:37

Danjullie wel voor alle tips:)
Ga er zeker mee bezig!

mbt het voeren... ik zou even moeten overleggen met de pensionhouders of dit mogelijk is.
Maar dit zou wellicht wel kunnen helpen omdat de stal dan in ieder geval niet meer geassocieerd wordt met eten.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:42

Heel consequent zijn. Dat hoeft niet meteen te beteken dat je hard bent, maar als dat nodig is wel. Dan kun je vanzelf weer zachter worden als het beter gaat.