Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:11

Een aantal mensen op stal pakt zijn/haar paard alweer in met dekens.
Mijn paardje heeft vorige winter voor het eerst zonder deken gestaan en dat is heeel goed bevallen.
Ze maakt ook een supermooie vacht aan (ze had ook een hekel aan dat dekengedoe).
Nu hoorde ik dat sommige mensen een deken nodig vinden ivm de spieren.
Maar een paard maakt toch wintervacht aan om WARM te blijven (of ben ik nou gek :+ )?
Ik heb nl niet gemerkt dat zij stijf werd of last had van haar spieren, ze was eigenlijk fijner te rijden.
Hoor graag jullie ervaringen/meningen!

nine1987

Re: Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:12

Kul.. Als je paard goed droog is na het rijden, heeft hij geen deken nodig.. Ik heb mijn friejse ook altijd zonder deken staan, lekker teddybeertje elke winter :D

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:24

Mijn paard staat al 7 jaar zonder deken en er zijn nooit zichtbare tekenen geweest van last van spieren..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:27

Sommige paarden zouden inderdaad last kunnen krijgen van hun spieren in de winter, maar het gros van de paarden kan prima zonder.
Als je paard een goede wintervacht heeft, beschikking heeft over voldoende ruwvoer en minimaal overdag lekker zijn benen kan strekken, zal hij echt niet zo snel stijf worden. Mijn paard heeft nog nooit een deken opgehad en heeft ook nog nooit tekenen van stijfheid vertoond.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:28

Onzin !! wel is het zo dat als je paard atrose heeft bijvoorbeeld ( misschien ook wel bij een spierziekte )
dat je een paard zo warm mogelijk moet houden anders worden ze stram/stijf en krijgen ze pijn.

Maar bij een normaal paard is het onzin mijne staat al 24 jaar zonder

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:29

Idd flauwe kul. Je hebt juist meer last en kans op verkramping van de spieren met dekens. Want de meesten pakken hun paard lekker in dikke dekens maar poetsen ze wel uitgebreid zonder deken over de nierpartij. Zo krijg je stijve en verkrampte paarden...

Persoonlijk scheer en dek ik ook af, omdat mijn paard snel te warm krijgt tijdens de training en hierdoor conditieverlies lijdt... Maar ik zit dus wel te klooien met verschillende laagjes en nierdekens om te kunnen rijden en te voorkomen dat mijn paard tijdens de opwarming en cooling down teveel warmte verliest en dus stijve spieren krijgt.

edit: spierziekten of arthrose zijn een andere zaak natuurlijk

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:33

Ik denk zelfs dat een paard dat kunstmatig warm word gehouden eerder spier probleemen krijgt doordat hij met poetsen en zadellen extra afkoeld

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:15

Wat een onzin.. dan zou de natuur wel een groot foutje in paarden hebben ingebouwd...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:24

Sommige paarden maken niet voldoende wintervacht aan om zich te beschermen tegen de kou. Met name de paarden met veel volbloed (Engels en Arabisch). Zeker als ze op een stal moeten staan en zichzelf dus niet warm kunnen lopen. Dat soort paarden kun je beter een deken opleggen.

Daarnaast: het is ook veel economischer om je paard een deken op te leggen. Een paard zonder deken heeft meer voedingsstoffen nodig om warm te blijven (de kachel moet toch ergens van branden). Daarom leg ik paarden die de neiging hebben om dun te worden makkelijk een deken op.

Voor de spieren zelf zou ik niet zomaar een deken opleggen. Dan is er meer aan de hand. Maar ik kan me wel voorstellen dat een wat ouder paard meer moeite heeft om de spieren op te warmen / warm te houden. In dat opzicht zou ik me een deken wel kunnen voorstellen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:27

Je moet gewoon in het najaar al kiezen en je aan je keuze houden.
Ofwel die je zonder dekens, en dan geef je je paard de kans om wintervacht aan te maken. Ofwel leg je dekens op, dan blijft bij sommigen de vacht vanzelf al dun, of je scheert.

Ik denk dat je beide kan doen met ieder paard, maar je kan niet meer halverwege de winter van idee veranderen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:28

Dees schreef:
Sommige paarden maken niet voldoende wintervacht aan om zich te beschermen tegen de kou. Met name de paarden met veel volbloed (Engels en Arabisch). Zeker als ze op een stal moeten staan en zichzelf dus niet warm kunnen lopen. Dat soort paarden kun je beter een deken opleggen.

Nee, hoor, ook Arabische volbloeden maken een prima superdikke wintervacht aan. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:31

Elk paard met een normale gezondheid kan prima zonder deken, mijn paard staat al zijn hele leven zonder deken.
Een deken verstoort alleen maar het warmteproces, de haren kunnen niet opstaan om een isolerende laag warme lucht "aan te leggen" en de rug is dan klamwarm, de hals is dan bijvoorbeeld weer koeler.

Ontzettende flauwekul dus :) Paard zonder dekens is gezonder

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:34

e_horse schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Nee, hoor, ook Arabische volbloeden maken een prima superdikke wintervacht aan. :)

(lang) niet allemaal.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:36

Als ze jarenlang op stal staan met 400grams dekens en dan opeens zonder deken worden gegooit niet nee, anders toch echt wel, behalve bij ongezonde of oude paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:37

Ach... ik had hier ooit een twee-jarige die echt stond te bibberen op stal van de kou.
Dan doe ik ze toch een deken op hoor.

Daarnaast: ik háát wintervacht op een rijpaard. Van dat lange haar dat maar niet drogen wil na de arbeid, daar krijg je zieke paarden van. Dan heb ik ze liever onder 400+ grams staan.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:42

Normaal was ik ook altijd een voorstander van geen deken, tenzij het echt vies, nat, vriezend weer was.
Maar aangezien mijn paard weinig tot geen wintervacht aanmaakt... laat ik hem s'winters liever niet naakt staan :+

Paarden hebben van nature natuurlijk ook niet de beschikking tot een deken.
Maar je moet dit echt per ras en per paard bekijken.. sommige paarden zijn zo door gefokt en gewend aan het Stal leven.. die kun je gewoon niet zonder zetten..

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:45

Dit topic gaat over Paard zonder deken slecht voor spieren !!

Niet wat vinden jullie gezonder wat doen jullie hoe zit het met wintervacht en de discussie arabier wel of geen wintervacht !

Nogmaals onzin wat betreft de spieren op uitzonderingen (spierziekte arthrose etc ) daargelaten

xsharonxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:45

onzin als hij gewoon een vacht en een schuilplekje heeft is er niks aan de hand

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:59

Pearlss schreef:
Dit topic gaat over Paard zonder deken slecht voor spieren !!

Niet wat vinden jullie gezonder wat doen jullie hoe zit het met wintervacht en de discussie arabier wel of geen wintervacht !

Nogmaals onzin wat betreft de spieren op uitzonderingen (spierziekte arthrose etc ) daargelaten

OOOOO! Sorry hoor!

Welnu: gezonde paarden die gewend zijn zonder deken door het leven te gaan, zullen ook zonder deken gezonde spieren houden.
Paarden die wel gewend zijn met dekens op te staan, zullen in hun eerste winter zonder deken best wel kans maken op stijve, verkouden spieren !!

Zo beter?

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:00

@Dees veel beter :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:05

Slofje schreef:
Als ze jarenlang op stal staan met 400grams dekens en dan opeens zonder deken worden gegooit niet nee, anders toch echt wel, behalve bij ongezonde of oude paarden.

Mijn oudje van 22 staat toch echt zonder deken.. Ze doet t er beter mee dan met deken..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:28

excuses: sommige oude paarden :) bedoel ik natuurlijk.
Ken er een paar die een zwak immuunsysteem hebben en bij slagregen staan te bibberen, en die is dan 24.
Tante van mijn dikkerd is nu ook 24 en staat nog heerlijk alleen in haar vachtje :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:33

e_horse schreef:
Dees schreef:

moet je dat toch even aan die van mij vertellen, ik houd hem zo lang mogelijk zonder deken, maar tegen eind oktober moet hij er echt aan geloven als hij naar buiten gaat een (100grams) dekentje om te krijgen, hij word koud bij de oren, staat als een zielig hoopje in de paddock en er zit geen energie meer in..

ontopic, ik vind zonder deken niet slecht voor de spieren. Oudere paarden zullen misschien eerder last krijgen van stramme spieren, maar gezonde paarden en pony's krijgen zeker geen last van hun spieren als ze zonder deken staan. Denk eerder dat ze last krijgen van de spieren als ze met deken staan, en dan ineens zonder deken de bak in moeten.

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:49

kan me niet voorstellen dat een(gezond) paard last heeft van zonder deken te staan, in de natuur is het toch immers niet anders? als je paard het prima doet zonder, kan dat geen kwaad in mijn ogen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:47

conejo_ schreef:
kan me niet voorstellen dat een(gezond) paard last heeft van zonder deken te staan, in de natuur is het toch immers niet anders? als je paard het prima doet zonder, kan dat geen kwaad in mijn ogen.

In de natuur worden de zwakkere paarden vernietigt door alom aanwezige poema's.
In onze tegenwoordige tijd staan paarden dus helemaal niet zo dicht meer bij de natuur.

WIJ houden zwakkere paarden ook in leven. Dus moet je accepteren dat ze lang niet allemaal 'sterk' genoeg zijn om bloot te houden.