Tips: Welk model ga ik scheren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Tips: Welk model ga ik scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:24

Afbeelding

Ik heb een haf;inger, die zoveel mogelijk buiten staat, weer of geen weer en mss in de directe toekomst wel een inloopstal.
Nu staan we s'nachts in een stal.

Ik rij recreatief fanatiek, 5x pw waarvan 2 a 3x zwaardere dressuur/spring training en 2x pw een lekkere bosrit.

Nu zweet hij al behoorlijk erg, dus ga ik scheren.
Vorig jaar heb ik vanwege een blessuure alleen de hals gedaan omdat we niet veel konden doen, dit jaar wil ik meer en voel ik zelf wel iets voor model 6, de hals wel ietsje kaler nog, al trekt model 5 me ook.

Wie heeft tips, is dit een goede of beter een andere?
Ik meot wel goed wat weghalen anders droogt hij nog niet op dus alleen een streepje in de hals is niet voldoende ;)

RM94

Re: Tips: Welk model ga ik scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:27

Dan zou ik inderdaad ook voor 5 gaan zo heb je toch bescherming over de rug en benen. Dan heb je ook genoeg aan een goede regendichte deken

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:29

8 of 10, kan ie iig warmte kwijt bij zware arbeid en warm genoeg om 24/7 buiten te staan.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:32

Wil je 'm met of zonder deken buiten zetten? (denk zonder?)
Ik twijfel bij Bel ook nog, vorig jaar had ik ook alleen de hals gedaan, maar dan was ze nog best nat.
Soms heeft ze het op stal ook zo warm 's avonds/ 's nachts met die berenvacht van d'r. Maar ze moet overdag wel zonder deken buiten kunnen..

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:37

Ik zou in dat geval voor 5 kiezen. Toch bescherming aan de benen en rug, maar genoeg kaalheid om te kunnen zweten op zijn hals. Aangezien hij toch 24-7 buiten zal staan en zelf de keuze hebben om binnen te gaan staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:44

Ik heb vorig jaar model 6 geschoren voor mijn recreatief gebruikte haflingerruin die 24/7 buiten staat met schuilstal.
Alleen heb ik het hoofd in zijn geheel niet geschoren.
Ik heb er voor gekozen de hals gedeeltelijk behaard te laten, omdat ik niet van halsdekens hou en ik dus wilde dat de hals nog wel enigszins beschermd bleef. Ik heb onder zijn manen verder geschoren dan aan de kant waar zijn manen niet hangen.
Ik ben dit jaar van plan hetzelfde scheermodel te pakken.

Jip zweet tijdens bosritten met heuveltraining altijd stevig, van een half uurtje stappen in het terrein zweet hij nu al.
Na een stevige bosrit loopt het zweet er vaak in stralen af, met dit scheermodel was dit stukken minder en was hij in elk geval stukken sneller weer droog (en evt. was het geschoren deel met warm water af te sponzen, dat lukt met een volle wintervacht ook niet zo goed).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:16

@Vankje, en de rest ;) ik heb absoluut wodan in de dekens staan, vergeten te melden.
Hij heeft een regendeken en gevoerde die ik kan opvoeren tot 400 gram, deken met halve hals de Rhino wug.

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:02

Ik zou voor 8 of 10 gaan, kan zijn warmte kwijt maar heeft toch vachtbescherming op hoofd en benen

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:33

Oh, haha, dan zal het voor Wodan een ander model worden dan voor Bel :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:50

@Vankje, ja hihi, ik heb wodan ieder jaar ingedekt staan, ik rij toch echt heel fanatiek ook in de winter en ik heb het eerste jaar gemerkt nadat ik wodan geen deken op had dat dit niet fijn werkte voor hem.

Als je geen deken op wilt doen zou ik niet veel meer wegscheren dn een goede streep in de hals en eventueel bij de singel, maar verder niet.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:53

Ik heb vorig jaar ook model 5 geschoren bij mijn paard en dat is super bevallen. Het is genoeg om zich warm te houden in de weide en het is fris genoeg voor het rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:54

als ik jou was zou ik beginnen met nr. 7 en als dat niet voldoende werkt kun je nog meer wegscheren naar nr. 6 en 5 :)
nr. 5 brengt weer moeilijkheden met zich mee met buitenritten lijkt mij, dan moet je alweer dekens gebruiken, is toch wel heel erg bloot hoor!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:06

@Loes: Ja, daar houd ik het bij denk ik :j Al heeft Bel het op stal zo warm als ze 's avonds binnen gehaald wordt. Singelplek kan ik dit jaar wel meenemen.
Ik rijd in de winter eigenlijk niet fanatiek (heb alleen een buitenbak of de bospaden), alleen als er geen sneeuw ligt, maar de afgelopen 2 winters lag er zo ontzettend veel sneeuw dat ik niet veel heb kunnen rijden.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:20

Ik scheer die van mij altijd zo:

Afbeelding

Heb 'm dan altijd een 300 grams deken op. Verder kan ik alleen in een buitenbak rijden. Dus dat is ook prima te doen.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:21

Ik scheer mijn haf op deze manier:
Afbeelding
onder het zadel : http://i2.photobucket.com/albums/y15/Su ... G_4001.jpg
Ze staat overdag altijd buiten, met een deken zonder hals. S'avonds staan ze op stal.
Ik rijd haar elke dag, en neem haar ook regelmatig op buitenrit. Vind dit patroon echt idiaal, ze houden een mooie dekmantel over op de rug. Je kan er ook voor kiezen om de onderste lijn lager te houden, zo kan ze nog meer vacht houden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:22

@Opisop, ik heb geen moeite met een uitrijdeken op in het bos, die heb ik vorig jaar speciaal ervoor gekocht.

@Vankje, dan zou ik het idd zo doen, met meer wegscheren en geen deken heb je toch kans op koude orgaanstreken.......en verliezen van warmte als het echt koud word.
Ik had wodan vorig jaar ook alleen hals en singelplek, werkte toen voor wat we deden goed genoeg ;)

Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:24

@Spytgnieskje , Photografie, ik vind beide modellen wel gaaf om te zien en ze lijken me nuttig.

@Photografie, heeft de jouwe het ls het echt koud word niet koud?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:27

Jip was vorig jaar zo:
Afbeelding
En zijn hals was zo:
Afbeelding

En aan de andere kant, waar zijn manen hangen, loopt het lijntje van geschoren nog wat hoger, want daar is het toch altijd warm zat.

Hij stond wel onder deken, dit is alleen maar vanwege de sneeuwplaatjes even zonder.
Hij heeft met max 200 grams onderdeken onder een nulgrams regendeken gestaan afgelopen winter, 24/7 buiten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:28

5 maar dan het hoofd niet, hierbij wel een deken mét hals. Ga ik deze winter ook doen, staan ook 24/7 buiten met wel mogelijkheid tot waterdichte (geen winddichte) schuilstal.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:29

@Loes'sCorner : Wat bedoel je met de laatste reactie, daar kan ik niet echt wijs uit worden :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:29

ik vind de hele halss scheren en geen halsdeken opdoen geen optie hoor voor paarden die 24/7 buiten staan!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:32

Wat een fijne reacties allemaal, bedankt!

Ik vind het moeilijk, maar ik moet wel iets, afgelopen dinsdag liep het water over zijn lijf heen en na een uur was hij nog niet goed droog.....

@Photografhy, oeps zie de tekst, is de toets blijven hangen, ik bedoel of hij het niet koud heeft als het echt flink gaat vriezen....zonder halsdeken bedoel ik dan.
Ik heb dus een halve hals want vanwege zijn bouw past een hals nooit, wel heb ik de wug variant van horseware.

@opisop, ja ik twijfel daar du ook over, nu staat hij gewoon snacht's op stal en voorkeur gaat dan ook uit naar halve opgeschoren hals omdat ik bang ben dat hij het koud krijgt, al staan er bij ons op stal erg veel zo zonder hals en compleet geschoren.
Maar zodra ik een optie krijg voor een loopstal, dus 24/7 buiten zoals ik het nu zie, dan doe ik dat.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:45

Als het heel koud is gooi ik er soms wel een onderdeken onder. Maar over de hals krijgt ze nooit een deken. Ik scheer haar vaak eind oktober en dan heeft ze in december wel weer wat haar op dr hals.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:56

ja oke dan kan het wel, maar een hele kale hals vind ik echt not done. Is bij ons op stal ook een haf die zo staat, bij ons staan ze 24/7 buiten en dat vind ik gewoon niet kunnen. Zeker met oog op afgelopen twee strenge winters, zou ik niet te bloot beginnen! zolang ze niet last van de warmte hebben, is het toch niet zo erg? Dan maar langer droogstappen (of juist zonder deken zetten als je toch geen wedstrijden rijdt bijvoorbeeld, kun je ze gewoon nat weer buiten zetten ;) )

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:59

opisop_shop schreef:
ja oke dan kan het wel, maar een hele kale hals vind ik echt not done. Is bij ons op stal ook een haf die zo staat, bij ons staan ze 24/7 buiten en dat vind ik gewoon niet kunnen. Zeker met oog op afgelopen twee strenge winters, zou ik niet te bloot beginnen! zolang ze niet last van de warmte hebben, is het toch niet zo erg? Dan maar langer droogstappen (of juist zonder deken zetten als je toch geen wedstrijden rijdt bijvoorbeeld, kun je ze gewoon nat weer buiten zetten ;) )

En over dat laatste maak ik me dus toch altijd wat druk... Kan dat gewoon zonder dat ze ziek worden?