Agressief bij voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Agressief bij voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:26

Hallo

Ja daar zijn we weer met het volgende probleem. Onze pony Sonic is heel agressief als het om voer gaat.
Mensen mogen de pony niet voeren, maar blijkbaar is het toch heel verleidelijk. Zo waren wij de weide aan het opruimen toen twee meisjes hem aan het voeren waren met gedroogd brood (dat mogen ze voeren aan de andere dieren). Één van de vrijwilligers wilde gaan zeggen dat het niet mag, maar plots werd Sonic heel agressief tegen haar. Hij probeerde haar gericht te schoppen (gelukkig zat er nog een grote afstand tussen) en begon hierna te steigeren. Hij probeerde haar echt in haar nek te bijten, zo leek het tenminste.

We hebben altijd een zweepje bij de weide liggen en hebben hem dan ook een flinke mep gegeven op zijn kont. Hij rende direct weg maar kwam weer terug. Hij ging weer bij de afrastering staan waar toevallig één van de geitjes stond. Doelgericht schopte hij het geitje bijna omver.

Wat moeten we hier nu weer mee ? Hij heeft namelijk al 2 kippen en een kalkoen vermoord (we dachten eerst dat het perongeluk gebeurd was, maar blijkbaar trapt hij dus echt doelgericht op andere dingen en dieren).

We hebben het gevoel dat dit echt de miskoop van de eeuw is.. ons werd een lieve, rustige shetlander beloofd maar blijkbaar hebben we nu een trappend, bijtend en moordlustige pony gekocht.

We hebben ook een tijdje geleden besloten om een tweede pony erbij te nemen (of een mini-ezel). We wilde er een oudere, rustige en kindvriendelijke shetlander bijzetten met meer ervaring. Helaas kosten de shetlanders hier in de buurt rond de 600 tot 850 euro (wat me erg duur lijkt voor een shetje).

Nienke_

Re: Agressief bij voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:36

Mijn pony was bijna precies zo! Alleen heeft hij bij ons nooit iets vermoord gelukkig. Maar agressief was hij wel. Als ik over de boxdeur keek kwam hij direct met ontblote tanden en platgelegde oren op mij af. Dat deed hij ook in het weiland. Moets altijd lokvoer meenemen. Ik was 10 toen ik hem kreeg en heb hem 8 jaar gehad. Hij was prima te rijden gelukkig. Ik heb best veel lol met hem beleefd hoor! maar heb hem dat gedrag nooit af kunnen leren helaas. Misschien is die kwaadheid wel de reden dat hij nog steeds leeft haha. Hij is nu 30 jaar. Ik heb namelijk kort geleden gehoord dat hij er nog loopt en nog steeds boos is.

Maar buiten dat alles om is het natuurlijk niet netjes om een pony te verkopen met die beloftes. Ik zou iig contact op gaan nemen met de oude eigenaar. Hoe lang hebben jullie hem inmiddels?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:03

De mensen waar de pony van was zouden een week nadat hij gekomen was eens langskomen. We zijn nu 2 maanden verder en hebben hun nog steeds niet gezien.

We wilde ze graag eens vragen hoe de kinderen met de pony omgingen (zo liepen de kinderen altijd rechts van hem in plaats van links, dit laat hij ook goed blijken).

Volgens mij zijn ze allang blij dat ze hem kwijt zijn :P.

Zou het eigenlijk helpen om hem eens een maandje in een kudde shetlanders te laten lopen zodat hij manieren leert ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:12

Tja, als deze meneer weet dat hij zijn zin krijgt door zich te misdragen ga je dat er niet uitkrijgen tenzij hij door iedereen heel consequent wordt behandeld (dus een beste schop/lel als hij agressief is). En dat kun je niet verwachten als er blijkbaar andere mensen in de buurt kunnen komen. Wat de scherpte kantjes eraf zou kunnen halen is ruinen als hij nog hengst is.
Dit is echt bloedlink en jij bent verantwoordelijk als hij iemand wat aandoet, zelfs als er een bordje ofzo bij zou staan. Dat kan een erg duur grapje worden! Dus als jij niet kan voorkomen dat er mensen/kinderen bij hem in de buurt kunnen komen zou ik hem wegdoen voordat ofwel iemand zwaargewond raakt ofwel jij duizenden euros moet betalen omdat jouw pony iemand verwond/schade veroorzaakt aan gebouwen/andere dieren.
Samen zetten met andere dieren kan idd helpen om hem manieren naar andere paarden aan te leren maar niet om hem manieren van mensen aan te leren.

Edit, ik zie dat hij op een kinderboederij staat, je kunt nooit van mensen op een kinderboederij verwachten dat ze om kunnen gaan met zo'n aggressief dier. En als ouder zijnde zou ik mijn kind ook absoluut verbieden om naar een kinderboederij te gaan waar zo'n gevaarlijk pony staat. Dit kan een kind het leven kosten!
Laatst bijgewerkt door troi op 19-09-11 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:14

misschien handig om inderdaad te kijken hoe hij in een kudde reageerd, een kudde leert vaak het één en ander aan manieren en rangorde... Misschien heeft bij de vorige eigenaren het paardje ook altijd zijn zin gehad, en probeert hij jouw nu uit ? Misschien iets om te proberen... (mijn verzorg paardje is niet aggressief maar wel ernstig gulzig en duwerig met eten) Geef kleine porsies, haal het even weg laat zien dat het van jouw is, en zet het weer terug, zo ook met snoepjes? 1 of 2 snoepjes geven en aandacht geven zonder snoepje en dan steeds het opeisen, zodat hij ziet dat jij eerst het eten krijgt en dan pas hij?
Geef hem vooral niet altijd zijn zin !!! Dit kan hij zien als een overwinning, en bij jouw zien als angst en heb je kans dat het uit de hand kan lopen en dat hij gemeen naar jouw of kinderen gaat doen... Ik zou even als ik jouw was alleen met hem aan de gang gaan, laat hem respect opbouwen voor jouw voor hij gaat laten zien wat hij wil..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:26

Hij staat op een kinderboerderij. Het is niet mijn pony (ben zelf gewoon een vrijwilligster op de kinderboerderij), maar hij is van de kinderboerderij.
De kinderen kunnen niet bij hem in de weide komen, alle poortjes zijn afgesloten. We laten kinderen hem alleen aaien als die aan het halster is en voor iemand naast het staat en achteren iemand ernaast staat (bij de kont dus).

Morgen eens overleggen met de rest wat we gaan doen. Zelf zou ik hem verkopen, maarja.. sommige vrijwilligers vinden hem wel leuk en we hebben lang moeten praten voordat we een pony kregen.

Dat iedereen hem anders aanpakt is inderdaad helemaal waar. Er is één vrouw die vrij veel paardenervaring heeft en werkt bij paard in nood. Ze weet precies hoe ze moet reageren enzovoort. Ik heb haar technieken dus overgenomen samen met nog een vrijwilligster. We corrigeren hem direct als die iets verkeerds doet door hem in zijn oor te knijpen als die bijt en als die ons omver duwt hem terug te duwen.
Anderen schreeuwen alleen eens tegen hem of roepen 'foei' (alsof het een hond is).

Zal morgen eens gaan praten wat nu eigenlijk de bedoeling met de pony is, want het is geen braaf kereltje.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:45

Als niet iedereen weet hoe ze met het dier om moeten gaan, dan gaat het van kwaad tot erger.... Ik zou het dier verkopen en op zoek gaan naar een pony die al wel goed is opgevoed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:07

voor een kinderboerderij zou ik inderdaad een ander paardje nemen, dit kost veel tijd en zal misschien nooit helemaal weggaan, en op een kinderboerderij willen mensen en kinderen de paarden aaien, en opsluiten is dan ook geen leuke optie...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:54

waar woon je?

en 600/850 euro is idd erg duur :j