Paard beschermd baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Paard beschermd baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:21

Nee geen penny verhaal...maar wel iets aparts.

De laatste 2 weken loop ik meestal met mijn emmertje voer naar de wei. Daar haal ik paard uit de wei(nou ja hij komt al hinnekend aangelopen) en laat hem dan even eten.
Vandaag wou ik ze allebei mee naar de stal nemen dus geen voer mee. Felix kwam al aangelopen...doe het draadje open en hij loopt naar de plek waar normaal het emmertje staat. Nu was er dus niks en hij loopt zo weer mee het land op met mij wat ik al vreemd vond want normaal gaat ie dan wel ergens gras eten.
Halster omgedaan en hij loopt nog steeds achter mij aan(mijn andere paard stond achteraan in de wei). Vervolgens komen er nog 2 paarden bij lopen en die jaagt hij weg. En dat was het meest vreemde van alles. De paarden gaan weg en Felix draaft weer snel naar mij en komt heel dicht bij lopen. En zo gebeurd het nog 2x.

Normaal loopt ie wel weer weg als hij merkt dat ik echt geen eten bij me heb en moet ik hem echt ophalen als ik de ander heb gepakt. Maar hij was enorm aanhankelijk vandaag.
Ik zit momenteel niet lekker in mijn vel en heb daar ook wat pillen voor en ik weet dat hij er wel gevoelig voor is als je niet helemaal top bent. Mijn andere paard moet eigenlijk niet veel van je hebben als je je dag niet hebt...die smeert hem dan gewoon.

Dus....
*Heb ik nu een heus Pennypaard? of heb ik hem onbewust getraind met een emmertje voer. "daar is de baas en ik blijf er net zo lang bij lopen tot ik mijn eten heb"

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:24

Naja niet echt.

Hij is vaak alleen door jou gevoerd en andere niet.
Hij denkt voornamelijk van je hebt vast wel ergens meer lekkers liggen dus ik ga je volgen.

Namelijk ook de reden waarom die de andere weg jaagt, het is mijn voer en niet van jullie teken.

Althans dat is wat ik denk er gebeurd.

Je moet trouwens dat gedrag van dat ze de andere paarden weg stuur nooit belonen want straks mag er geen ander paard bij je in de buurt.

Cassidy

Re: Paard beschermd baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:27

Ik denk dat paarden meer aanvoelen dan wij denken. Maar ik denk in dit geval dat het een combinatie is van beide. Voer verwachten en bij je willen zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:33

Mijn shet deed en doet dat ook... Ff later bleek ik zwanger.
Nu 33 weken zwanger en meneertje ''waakt als een leeuw'' als ik bij ze loop.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 22:05

Citaat:
Je moet trouwens dat gedrag van dat ze de andere paarden weg stuur nooit belonen want straks mag er geen ander paard bij je in de buurt.

Hier ben ik niet bang voor. Heb mijn paard nu 17 jaar dus ken hem wel een beetje ;)
Als ie vervelend word stuur ik hem nl gewoon weg.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:06

Een paard kan je zeker beschermen.
Dat deed mijn oude merrie ook. Vanaf het moment dat ik zwanger was kon er geen ander paard meer bij me komen. En ze ging ook als het even kon tussen mij en andere mensen in staan.
Omdat ik niet meer op haar kon rijden, is ze naar een andere stal gegaan tijdens mijn zwangerschap.
Heb haar daar wel zelf uit de trailer gehaald, maar ben niet zelf met haar de stallen ingegaan. Want ze beet en schopte echt naar alle andere paarden om ze maar niet in mijn buurt te laten komen.
Na de bevalling was het beschermende over. Maar ze was wel heel voorzichtig met mijn zoontje in haar buurt.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:02

Paarden voelen ons héél goed aan en zijn ook kanjers in het lezen van non verbale communicatie. Realiteit in deze is wel dat we eigenlijk maar één band hebben en dat is de voerband ! Mijn dominantste ruin probeert ook altijd de eerste plek te krijgen in het ontvangen van voer. Ik hanteer met voeren die hierarchie in de groep die zij zelf ook ooit hebben bepaald. Dan heb je ook geen trammelant.

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:55

Ik ken het, mijn paard slaat alleen alle andere paarden bij mij weg, en dit alleen als ik ernaast staat. hij loopt zlefs achteruit en rent even weg met zen tanden bloot naar het ander paard. en daarna komtie weer naar me terug.
Ik vind het vooral lief, dus ik doe niets, als ik oplet en hem vasthoud is alleen de omgeving van 2 meter om me heen niet veilig voor andere paarden maar als ik er op zit doet hij niets. Ik straf hem ook niet, ik vind het niet nodig, want in mijn ogen ziet hij mij als onderdeel van de kudde, en in de natuur beschermen ze ook elkaar.

Maar dat is mijn idee erover!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 06:46

Mja, iets dergelijks heb ik ook wel eens meegemaakt met mijn paard. Hij staat sinds een week in een nieuwe kudde, weet zich daar heel behoorlijk te handhaven maar zodra ik de wei in loop en hem aandacht geeft stuurt hij de andere paarden ook weg. Zo van: dit is míjn mens. Als ik niks met 'm doe is hij gewoon aan het scharrelen, gisteren heb ik bijvoorbeeld uitgemest met de jonge haflinger van een stalgenoot in m'n nek want mijn eigen ros was te druk met grasvreten. Maar o jee als ik 'm aai en de anderen gaan niet opzij :+

Daarnaast nog een voorval dat plaatsvond toen ik 'm net een paar maanden had. Hij stond toen nog bij een stal waar hij 's nachts op stal moest, en 's ochtends gingen de paarden dan naar de wei. Ik was ziek (koortsig, het rotte is dat ivm nog niet helemaal verdwenen pfeiffer uit het verleden mijn weerstand en conditie meteen beneden alle peil zijn wanneer ik een virusje heb) Toch wilde ik zelf graag mijn paard naar buiten brengen. Hij vond 't vreselijk op stal dus hij wilde graaaag naar buiten. Maar toen ik die periode zo beroerd was deed hij heel voorzichtig: stond stil als ik duizelig werd en in plaats van dat ik hem naar buiten bracht leek het er meer op dat hij mij begeleidde. Hij vond het helemaal prima dat ik op hem leunde en hij dacht er volstrekt niet aan dat hij op weg naar zijn weitje al allemaal lekkere pollen tegenkwam die hij normaal gesproken zou proberen te pakken. Als hij eenmaal door het draad was zette hij het dan op een bokken en sjeesde naar de andere paardjes om daar te gaan staan vreten maar tegen mij deed hij toen echt heel lief en voorzichtig. Was overigens wel over zodra ik weer hersteld was :P

Ik denk zeker dat ze veel meer aanvoelen dan wij denken :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:10

doet die van mij ook!
als die me ziet komt hij altijd aan en als er andere paarden bij me willen komen jaagt hij die eerst weg.

is vast echte liefde :P <3 <3

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:43

Hij denkt gewoon dat je heus nog wel ergens iets hebt.
Maar wss ook heelveel vertrouwen <3

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:42

Paard wou dus duidelijk maken dat jij (+eten waar hij op wacht) van hem bent. Aangezien je nu niet zo top was, kan het best zijn dat hij het leiderschap over wou nemen.

Ik sta dit bij mijn paard niet toe. Maar ik stuur de andere paarden dan ook zelf weg. Als ik met mijn paard bezig ben, wil ik daar geen andere paarden bij hebben.

Dus helaas, geen penny-verhaal, maar gewoon rangorde ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:12

Dit heb ik gehad met een merrie die niet van mij is. De baas kwam nooit en de merrie hield ervan om te knuffelen. Gevolg was dus dat ik niet meer lekker mijn eigen paard in de wei kon knuffelen want die stond onderaan de rang en werd dus meteen weggejaagd als ik bij hem ging kroelen. Die merrie ging gewoon tussen ons in staan. Vond het ook moeilijk om af te straffen, want dat arme beestje wilde ook alleen maar wat geknuffel, dat kreeg ze nooit... :(:)

Mijn eigen paard is geen knuffelkous helaas :z En heeft het lef ook niet om andere paarden weg te bonjouren, of doet de moeite gewoon niet.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:27

doet me denken aan een bedelende hond: ergens misschien toch nog een koekje of kruimel voor mij???maar ook mijn hond verdedigt mij dus tja weet het zo net nog niet, dieren voelen meer aan als wij denken en kunnen bewijzen....olifanten schijnen het ook te doen....wij ook ...waarom paarden dan niet ?

leniehof123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:39

Cowgirl schreef:
Nee geen penny verhaal...maar wel iets aparts.

De laatste 2 weken loop ik meestal met mijn emmertje voer naar de wei. Daar haal ik paard uit de wei(nou ja hij komt al hinnekend aangelopen) en laat hem dan even eten.
Vandaag wou ik ze allebei mee naar de stal nemen dus geen voer mee. Felix kwam al aangelopen...doe het draadje open en hij loopt naar de plek waar normaal het emmertje staat. Nu was er dus niks en hij loopt zo weer mee het land op met mij wat ik al vreemd vond want normaal gaat ie dan wel ergens gras eten.
Halster omgedaan en hij loopt nog steeds achter mij aan(mijn andere paard stond achteraan in de wei). Vervolgens komen er nog 2 paarden bij lopen en die jaagt hij weg. En dat was het meest vreemde van alles. De paarden gaan weg en Felix draaft weer snel naar mij en komt heel dicht bij lopen. En zo gebeurd het nog 2x.

Normaal loopt ie wel weer weg als hij merkt dat ik echt geen eten bij me heb en moet ik hem echt ophalen als ik de ander heb gepakt. Maar hij was enorm aanhankelijk vandaag.
Ik zit momenteel niet lekker in mijn vel en heb daar ook wat pillen voor en ik weet dat hij er wel gevoelig voor is als je niet helemaal top bent. Mijn andere paard moet eigenlijk niet veel van je hebben als je je dag niet hebt...die smeert hem dan gewoon.

Dus....
*Heb ik nu een heus Pennypaard? of heb ik hem onbewust getraind met een emmertje voer. "daar is de baas en ik blijf er net zo lang bij lopen tot ik mijn eten heb"

ik denk het niet want paarden doen alles voor voer

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:15

leniehof123 schreef:
ik denk het niet want paarden doen alles voor voer

En dat valt reuze mee hoor :j anders hadden we de sleutel voor al het trailer laden probleem...

Paarden doen laaaang niet alles voor eten, en ik denk ook niet dat het paard in kwestie het voor die reden deed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:41

Paard komt nog steeds elke dag hinnekend naar mij toe :D .
Ik heb hem na die dag niet meer op de wei gevoerd(op vandaag na) en nog steeds hoef ik niets meer te doen dan wachten bij de ingang.Hij ziet me al van ver aankomen nl, draadje gaat open en hij wandelt 'gezellig' achter mij aan. Hij loopt me niet voorbij, neemt soms een hapje gras en loopt dan weer mee.
De ene keer krijgt hij gelijk zijn maaltje en de andere keer is het eerst poetsen, stukkie zonder zadel hobbelen en dan happie eten.

Hij is helemaal niet vervelend, opdringerig of iets dergelijks.

Ik heb gewoon een penny paard :+ :P

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:48

Ik heb mijn paard is 2 weken op het weiland moeten laten staan omdat ik weg was. Toen ik haar eruit haalden en los zetten kwam er een ander paard naar me toe en ze begon hem gelijk weg te jagen. Doet ze ook als ik andere paarden aai of hoe dan ook aandacht geef. En ze krijgt echt alleen voer na het rijden. dus ik denk niet dat het aan het voeren licht hoor.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:15

Cassidy schreef:
Ik denk dat paarden meer aanvoelen dan wij denken. Maar ik denk in dit geval dat het een combinatie is van beide. Voer verwachten en bij je willen zijn.

Ik ben het met Cassidy eens, paarden weten en voelen veel meer dan wij denken, oow nu praat ik haar gewoon na HAHA. Als ik mijn dag ook en keer niet heb, dan lopen de paarden juist voor me weg :') , maar dan ben ik meestal gewoon chagerijnig, als ik een beetje verdrietig ben, dan kan mijn VZ pony ook heel erg aanhankelijk zijn!! maar ik ben ook van mening dat ze het ook wel een beetje doet om het voer!! Wel leuk als je zon band hebt met een paard he!! :j

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:36

Grappig om te lezen, mijn Tinker vertoont dit gedrag dus ook als ik op de wei kom. Ik geef 'r eigenlijk nooit iets, (ze komt op het commando "join" of uit zichzelf :) ) maar als ik er dus ben, mogen de andere 2 paarden absoluut niet in de buurt van mij komen. Komen ze te dichtbij dan gaat Tinka ze dreigen en ook echt achterna en dat gaat niet bepaald zachtzinnig.... Heb nog een paar mooie foto's van zo'n reactie... Inmiddels hebben ze door schade en schande geleerd dat ze maar beter afstand kunnen houden. Hier is ze eigenlijk zelf mee begonnen nadat ik 'r een tijdje had. Het is zoiets van: dat is MIJN baasje en oprotten jullie. Heb ook wel 's 1 van die andere paarden tegelijk met Tinka meegenomen naar stal en die ging tijdens het lopen met 'r hoofd een stuk voorbij mijn schouder (heb Tinka geleerd dat dat niet mag) en daar volgde gelijk een correctie van Tinka op richting dat andere paard van: dat mag niet van mijn baasje! Die andere bleef toen maar verder wijselijk netjes rechts achter me lopen..... :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:58

Ik zou het ook niet relateren aan het eten hoor. Mijn paardje doet dit namelijk ook al zijn hele leven.
Er zijn een aantal paarden bij ons in de wei die behoorlijk agressief zijn naar mensen, onder andere een paardje wat bloedtapper is geweest.
Als haar bui goed is, kan je haar aaien en met mazzel zelfs een kusje geven, maar is haar bui slecht, kan je beter maken dat je benen krijgt.

Als dat paard dus in de buurt staat of op mij afkomt als ik door de wei wandel, loopt mijn paard als een hond om mij heen en als ze te dichtbij komt, jaagt hij haar weg. Zo ook bij het paard van mijn moeder. Die laat hij over het algemeen wel zijn gang gaan, maar als hij te opdringerig wordt, wat hij nogal eens heeft, dan krijgt ie ook een zwaai van mijn paardje.

Ik denk gewoon dat het de band is die je met je paard hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:56

Zondag dacht ik toch dat het om eten ging. Ze waren net verweid en denk maar niet dat meneer kwam. Hij liep steeds weg van mij.
Nou ja dan niet..als je geen zin hebt blijf je toch lekker hier staan. (paard is met pensioen en hoeft dus niks)

Gister niet geweest en vandaag...ja hoor hij wou weer mee :D