Angst voor de zweep.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_Bokt

Angst voor de zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:07

Hoi!
Ik heb sinds een paar weken een verzorgpony. Een schat van een pony. Hij is 7 jaar en ingereden. Zelf kan ik op hem rijden.
Maar zoals bij bijna elke pony heeft hij ook een probleempje, hij is bang voor een zweep. Ik zou graag wat tips krijgen over hoe ik hem zou kunnen laten wennen
aan de zweep. Alvast bedankt! :)

monica08

Re: Angst voor de zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:07

Heb je de zweep nodig dan? ;)

Tessa_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:09

Ja afentoe, hij reageert wel op beenhulpen maar niet altijd.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:40

Mijn paard is/was ook heel bang voor de zweep, hier zijn we bezig met aan de longeerzweep laten wennen.
Ik houd mijn paard gewoon aan de longeerlijn vast en heb de longeerzweep zo vast dat het geen bedreiging voor hem vormt (=dat 'touw' om de 'staaf' heen gewikkeld en de onderkant op de grond) verder zit mijn zak vol met snoepjes. je staat dus met de zweep voor het paard, en als hij aan de zweep snuffelt beloon je hem uitgebreid en geef je hem een snoepje. Als je paard het niet echt interessant vindt, gaat hij vanzelf om zich heen kijken en weet je dat je iets anders moet doen om zijn aandacht te vragen. Bijvoorbeeld de zweep zachtjes heen en weer bewegen. Als hij dit niet meer eng vind, kan je terwijl het touw nog om de staaf heen zit, hem zachtjes aaien met de zweep. Ik doe dat terwijl ik nog steeds voor/schuin voor het paard sta. Niet aan de zijkant, want dat vind de mijne eng. Als je dus vanaf 'de voorkant' overal waar je bij kan aan kan raken, doe je dat terwijl het 'touw' losgewikkeld is. Als hij dat niet meer eng vind kan je terwijl het touw weer 'vast' zit, langs zijn lijf heen en weer zwaaien, je moet hem niet raken, gewoon zwaaien. en die beweging kan je uitbreiden naar rondjes draaien boven zijn hoofd of van links naar rechts voor zijn hoofd: gebruik je fantasie. Daarna doe je hetzelfde als het touw 'los' is. Als hij het allemaal snapt, kan je plotselingere bewegingen gaan maken. Maar je mag hem niet raken als je gekke dingen doet. Bij mijn paard helpt het dat als hij iets eng vind, de zweep tegen zijn hals te leggen en te aaien omdat hij nu weet dat er dan niks aan de hand is.
Met alles dat je doet moet je gewoon tegen hem blijven praten op een rustige toon. Je moet altijd rustig blijven met de zweep en nooit iets ondoordachts doen. Als hij wegspringt omdat hij het eng vind, is dat niet erg, maar hij mag niet wegrennen. Als hij weg is gesprongen loop je gewoon weer rustig naar hem toe en laat je hem aan de zweep ruiken en ga je weer een stapje terug zodat hij weet dat er niks engs is aan de zweep. Op een gegeven moment kan je met de zweep hem zachtjes aantikken terwijl hij niet wegrent.

Aan een kort zweepje kan je hem laten wennen door bijvoorbeeld met hem te gaan wandelen. Mijne vond dat heel eng aan het begin, maar als je de eerste paar wandelingen er niks mee doet, is er niks meer aan de hand. Zorg wel dat na het uitstapje iets leuks gebeurt. Ik breng mijn paard bijvoorbeeld met een zweep naar de wei, maar ik doe niks met de zweep. Als ik hem een snoepje in de wei kom brengen, neem ik de zweep mee, maar ik houd de zweep altijd naar de grond gericht, zodat er geen bedreiging is. Je kan ook op de wandeling zorgen dat de zweep een aanwijsstokje wordt, als je zijn been aantikt, moet hij hem optillen en wordt hij uitgebreid beloont. Als je halthoud en hij loopt door, kan je een tikje tegen zijn borst geven. Als hij niet doorloopt kan je een tikje achter je denkbeeldige been geven. Hier reageert mijn paard heel heftig op door zijn kont naar buiten te draaien of niet meer te willen lopen of juist heel hard. Gebruik deze tikjes dus niet te vaak voordat hij snapt dat dat ook niet eng is. Als je merkt dat hij weer angstig wordt, moet je dus weer een stapje terug doen en van daar uit weer verder bouwen.

Ik ben nog niet zover dat ik met rijden een zweepje erbij kan houden (op het moment kan ik niet rijden), maar ik denk dat als je zo bezig bent, zelf wel een plan kan bedenken om hem onder het rijden aan het zweepje te laten wennen.

Dus:
Blijf altijd rustig
Neem je tijd
Doe nooit iets ondoordachts met je zweep
Wees enthousiast als hij doet wat jij wil
Ga een stapje terug als je paard heftig reageert.
Je paard is klaar voor een stapje verder als hij niet meer op jou of de zweep let.

Het kan best zijn dat als hij het vandaag allemaal goed doet, hij het morgen weer supereng vind. Geeft niets, dan begin je gewoon weer bij het begin af aan.
(Je mag me altijd pb'en als je vragen hebt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:42

Even een quote van mezelf uit een ander topic, scheelt weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".

Dus desensibliseren is idd de oplossing.

Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.

Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.

Maar goed, zie hier de filmpjes....

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:59

Cassidy schreef:
Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Met dikgedrukte ben ik het niet helemaal eens. Als jij je paard een tikje geeft omdat hij bijvoorbeeld door moet lopen (daar gebruik je de zweep voor in dit geval) en hij rent weg, en jij blijft tikken tot hij stil staat is dat toch niet de reactie die jij wilt hebben onder het rijden. Ik denk dat als je hem hier aan laat wennen, dat gewoon af en toe moet doen en moet laten merken dat hij niet zo overdreven hoeft te reageren.

Cassidy schreef:
En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

Met dikgedrukte ben ik het weer niet helemaal mee eens. Natuurlijk moet je niet stoppen als je paard de verkeerde reactie geeft, maar in mijn geval kan mijn paard zo over zijn toeren raken dat het beter is eerst even weer aan de zweep laten ruiken/tegen zijn hals aanleggen en dan weer verder gaan waar je mee bezig was. Ondertussen beloon ik hem niet en laat hem niet onspannen worden. Ik blijf dus wel met de zweep in de weer, maar laat hem even merken dat de zweep eigenlijk helemaal niet eng is. Want dat heeft hij onthouden van de vorige ke(e)r(en),
Eigenlijk laat ik hem dus nadenken in plaats van dat hij op zijn instinct reageert

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:02

Zou het helpen als je de filmpjes even zou bekijken die ik heb gequote? Snap je dat het in dit geval om grondwerk gaat en desensibiliseren voor dat stokje? Heb je het antwoord helemaal doorgelezen en begrepen dat er voorbereidend grondwerk aan vooruit gaat, en dat je tijdens dat grondwerk door moet gaan als je heftige schrikreacties krijgt? Nee? Dan antwoord nogmaals doorlezen en de tijd nemen om ook de filmpjes te bekijken.

Mochten er daarna nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Tessa_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:10

Dankjewel voor de superhandige tips! Ik ga ze zeker gebruiken en ik hoop dat Farimir (Mijn Verzorgpony) er goed op reageert.

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:21

Tessa_Bokt schreef:
Ja afentoe, hij reageert wel op beenhulpen maar niet altijd.

Heel erg consequent zijn op je beenhulp.
Mocht je een stille beenligging hebben, kan je altijd nog kleine spoortjes aan doen.
Overleg dit wel eerst met je instructeur.

Tessa_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:10

Okee, bedankt!
Ik heb net gereden en hij reageer nu wel op de beenhulpen. Erg extreem zelfs hij probeerde te bokken toen ik hem in draf wauw. Ik heb doorgezet en uiteindelijk ging hij in draf. <<)

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:49

Cassidy schreef:
Zou het helpen als je de filmpjes even zou bekijken die ik heb gequote? Snap je dat het in dit geval om grondwerk gaat en desensibiliseren voor dat stokje? Heb je het antwoord helemaal doorgelezen en begrepen dat er voorbereidend grondwerk aan vooruit gaat, en dat je tijdens dat grondwerk door moet gaan als je heftige schrikreacties krijgt? Nee? Dan antwoord nogmaals doorlezen en de tijd nemen om ook de filmpjes te bekijken.

Mochten er daarna nog vragen zijn, hoor ik het graag.

Jazeker heb ik de filmpjes (deels gezien), maar ook in de filmpjes zie je dat als het paard wegrent, de man een stapje terug gaat en dan weer verder waar hij was gebleven. Dus inprincipe bedoelen we hetzelfde