Pony wil niet in galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mlle

Pony wil niet in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:07

Hallo,
Ik heb sinds kort een verzorgpony, hij is zadelmak en de vorige verzorgster heeft los in de bak gereden.
Hierbij dan ook mijn probleem:
Mijn pony wil niet in galop als ik erop zit. (Aan de longeerlijn, zonder de lijn durf ik nog niet.)
Als ik hem longeer zonder zadel gaat hij zonder tegen stribbelen in galop.

Wie heeft er Tips om hem ook mèt zadel in galop te krijgen?

ps: Hij reageert wel op been hulpen maar niet naar galop dan bokt hij en loopt hij achteruit! Voor zweepjes is hij bang.

Cheiba

Re: Pony wil niet in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:08

ben je zelf niet onzeker of bang voor de galop?

Mlle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:09

Nee, ik heb ruim 6 jaar gereden bij een manege.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:14

Mlle schreef:
Nee, ik heb ruim 6 jaar gereden bij een manege.

Ja dus ..? Dan kun je asnog op deze pony bang zijn.

Je zegt hij is zadelmak en heeft los gereden in de bak.. dus hij is nog niet zo lang zadelmak? Hij moet nog worden doorgereden?

Of misschien zit het zadel wel in de weg, aangezien zonder zadel de pony wel galoppeerd.
Of als hij nog niet is doorgereden dan kent ie waarschijnlijk de hulpen nog niet.

Als de pony niet is doorgereden zou ik als eigenaar eerst zorgen dat er iemand op komt rijden die verstand heeft van rijden en de pony dingen kan leren.
Anders raakt zon beestje helaas verpest

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:16

idd 6 jaar ervaring op een manege is totaal anders dan op een jong paardje stappen die nog niet goed is door gereden. en je kunt ook nog bang zijn al heb je 30 jaar ervaring.
Ik zou eerst eens kijken of je iemand weet die deze pony goed door kan rijden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:20

Ik reed al 8 jaar toen ik bang was om te galopperen ;)

Is de pony wel helemal in orde? Gezien ie bokt als je 'm in galop wil zetten ohz. Lijkt mij dat ie ergens pijn heeft of dat het zadel niet goed ligt.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:23

Ik denk echt na nog een keer gelezen te hebben

(bang om te galopperen zonder longeerlijn , je bent dus wel bang ondanks na 6 jaar rijden)

Maar de pony is dus nog onbeleerd ik zou zeggen blijf er vanaf en laat er iemand op met verstand die de pony kan inrijden
Dan heb je over een tijdje een pony waar je nog wat leuks mee kan en waar jij van kan leren.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:25

Misschien is de pony nog te groen voor jou. Heb je les?

Tessa_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:15

Ik heb precies hetzelfde, houdt geduld en probeer rustig te blijven. Geen stress! Ik doe dit nu 2 maanden en hij bokt al veel minder. Houdt vol!

Succes! ;)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:23

idd 6 jaar rijervaring op manege, is heel wat anders dan 6 jaar ervaring met eigen paard of niet manege paarden. je schrijft dat je nog niet zonder longe op de pony durft te galoperen, weet ook dat galoperen aan de longe voor het jonge paard met iemand op zijn rug best moeilijk kan zijn. mijn voorkeur gaat uit bij het aanleren/ juist aanleren van de galop dit gewoon in een grote bak te doen. als je voldoende rijervaring hebt moet dit geen probleem zijn. anders een meer ervaren ruiter erbij halen.

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:46

Durf je het aan om zonder zadel te rijden en te gaan galopperen? Als je onzeker bent mbt inrijden zou ik sowieso niet verder gaan, want als beide partijen onzeker zijn werkt dat alleen maar ondermijnend.
Zoek iemand die je kan helpen, check of het zadel niet schuift en geduld is een schone zaak. Succes!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:28

Mijn pony wou ook heel lang niet galoperen.

Je zegt dat je pony pas onder het zadel is, dus als je niet bang bent kan het aan 4 dingen liggen;
1; hij heeft hij evenwicht er nog niet voor.
2; hij heeft niet genoeg energie en conditie.
3; hij snapt je hulpen niet.
4; hij is lui en heeft niet genoeg respect voor je dus wilt geen moeite voor je doen.

En de 1 en 2 lijken me eerder het geval, wat denk je zelf dat het is?
Dus hoe is zijn conditie, en heeft hij zijn evenwicht al?

Bij mijn pony was het een combi van geen energie, en evenwicht.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:06

HorsesWoman schreef:

Je zegt dat je pony pas onder het zadel is, dus als je niet bang bent kan het aan 4 dingen liggen;
4; hij is lui en heeft niet genoeg respect voor je dus wilt geen moeite voor je doen.

Dit is totaal onzin, een paard moet gewoon galopperen. Bij mij snappen de jonge paarden voor de eerste keer binnen 1 rondje dat ze moeten galopperen en doen dat ook. Die hebben ook nog geen balans, conditie, snappen het nog niet maar zijn ook niet lui. (ligt meestal ook aan de ruiter, anders is het niet lui)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:24

Henkjan schreef:
HorsesWoman schreef:

Dit is totaal onzin, een paard moet gewoon galopperen. Bij mij snappen de jonge paarden voor de eerste keer binnen 1 rondje dat ze moeten galopperen en doen dat ook. Die hebben ook nog geen balans, conditie, snappen het nog niet maar zijn ook niet lui. (ligt meestal ook aan de ruiter, anders is het niet lui)

Nou sorry hoor, maar pony had er geen energie voor.
Als ze hun evenwicht niet hebben is het super moeilijk vooral op de volte.
Dus helemaal GEEN onzin.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:44

naar mijn idee wat henkjan schrijft is geen totale onzin, rijdend niveau zal oke zijn, dan kan het aanleren van de galop makkelijk gaan ( zonder afstompen ) en het type paard zal ook meespelen.
kan mij ook voorstellen dat een niet energieke pony, en niet sport type het wat moeizamer gaat.
maar aangezien ts volgens mij nog niet het niveau heeft om de pony subtiel een juiste galop aan te leren, zeg ik laat het aub over aan een ander. of je moet een afgestompte pony willen.