Eerst zonder deken, dan scheren en onder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Eerst zonder deken, dan scheren en onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 18:57

Hoi iedereen!
Sorry als het al eerder is gevraagd, maar was me iets aan het afvragen.

Heb nu een 3 jarige merrie staan, die ik momenteel aan het inrijden ben. Ze krijgt nu al een beetje een vachtje, maar zweet tot dusver niet snel. Nu zou ik haar het liefst deze winter nog zonder deken door willen laten brengen.

MAAR als nou halverwege de winter blijkt dat haar vacht toch te dik wordt, te veel zweet, en bijna niet meer droog te krijgen is. Kun je een paard tot halverwege de winter zonder deken laten staan, en daarna mocht het noodzaak wezen, toch scheren en dan een deken opdoen?

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

tamary

Re: Eerst zonder deken, dan scheren en onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:48

Je kan scheren tot eind december. Als je scheert en je scheert meer dan streepje over de hals en eventueel middelste deel borst zal je inderdaad een deken op moeten leggen.

Gezien de jonge leeftijd kan je ook een winterstop inlassen mocht ze teveel gaan zweten.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:16

Dus je bedoeld: Zonder deken, halverwege de winter scheren en deken op?

Dan volg ik dit even, ben het zelf ook van plan.
Kan je dus geen antwoord geven op je vraag, sorry!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:18

Toen ik mijn paard nog scheerde deed ik dat zo. Tot eind november bloot laten staan, dan scheren en een deken op. Nu scheer ik helemaal niet meer en gebruik ik ook geen dekens maar dat is een ander verhaal. :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:20

Hmm moeilijk!
Gezien de jonge leeftijd zou ik of een winterstop inlassen of gewoon wat rustiger aandoen.
Ze steken al zoveel energie in het groeien en ontwikkelen en om dan ook nog energie in het warmhouden (scheren + deken is alsnog niet de regeling die zij normaal hebben) lijkt me een beetje vol voor zo'n jong paard.

:) succes!