Pony slaat doodsangsten uit voor ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony slaat doodsangsten uit voor ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:57

Hallo,

Mijn verzorgpony slaat echt doodsangsten uit voor een weidegenoot.
Als ik haar uit de wei wil halen durft ze niet eens langs dit bewuste paard. Dan moet ik eerst het paard wegduwen/wegsturen voor ze met me mee durft.
Ook als ik borstel, en het paard komt in de buurt, flipt ze compleet. Ze heeft dan ook al halstertouwen en al kapot getrokken omdat ze zo in paniek slaat. Het gaat allemaal zo snel dat ik niet eens tijd heb om de veiligheidsknoop los te trekken.

Waar komt dit gedrag vandaan? Ik heb nog nooit gezien dat het paard haar daadwerkelijk iets aandoet.
Hoe kan ik mijn verzorgpony meer zelfvertrouwen geven? Ze is namelijk wel de baas over de ruin die ook in de wei loopt. Het paard waar ze bang voor is, is een merrie.

Dit lijkt niet meer op een normale rangorde, want ze is echt volledig in paniek, zelfs als het paard nog maar bij de stalopening komt kijken en ik haar nog niet eens heb opgemerkt.

Ik hoop dat iemand met tips kan komen, want ik vind dit toch wel een beetje sneu!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:36

Ik zou proberen het paard dat ze zo eng vind uit de buurt te houden. Wanneer je haar in de hand hebt ben jij haar leider en dien jij haar dus ook te beschermen. Wanneer je gaat poetsen en je pony dus vastzet zorg er dan voor dat je een draadje spant o.i.d. zodat je pony rustig vast kan staan zonder dat deze lastig gevallen word door de andere.

Staat ze al lang bij deze merrie in de wei, paarden hebben namelijk altijd even de tijd nodig om aan elkaar te wennen en elkaar te testen op rangorde. Mocht hij er pas kort bij staan dan is het meestel aan kwestie van tijd. Ik denk dat je er zelf weinig aan kunst doen om je pony minder bang te maken, behalve zelf dus voorkomen dat de merrie in de ruimte van jou merrie kan komen waardoor deze in paniek raakt. Soms gaat het gewoon niet tussen 2 paarden en is het beter ze uit elkaar te halen voor hun eigen veiligheid.

Rangorde is iets waar paarden 24 uur per dag mee te maken hebben, je kunt daar als mens helaas weinig aan doen, behalve ervoor zorgen dat je een goede leider bent en dus je paard beschermt voor eventueel gevaar. Als je de wei ingaat kun je het beste een extra halsertouw mee nemen om de merrie op afstand te houden van jou en je pony.

YPT

Re: Pony slaat doodsangsten uit voor ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:52

Ik herken dit 'probleem'. Hebben zelf drie paarden en de laatste merrie die erbij gekomen is moet h e l e m a a l niets van een (dominante) ruin weten. Toen ze bij aankomst hengstig werd was het wel die ruin die helemaal gek/wild van haar werd. En renden ze als gekken over de wei .. Misschien vond ze zijn overdreven macho gedrag 'killing' en was er helemaal klaar mee?! Dus heb ik sindsdien ogen in mijn achterhoofd als ik haar uit de wei haal. Want zo gauw de ruin maar in haar buurt komt slaat ze aan het rennen. Heb nu in de wei een sluisje gemaakt waar ik haar eerst in drijf om daarna rustig naar de stal te brengen om of op te zadelen/borstelen etc. Ik vraag mij ook geregeld af waar en hoe/waarom dit gedrag is ontstaan. Ben dus wel benieuwd naar de volgende antwoorden ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:39

Ik probeer zo goed en kwaad als ik kan om de 'enge' merrie uit haar buurt te houden. Ik doe dit door haar de stal uit te jagen en als het kan doe ik het hek van de wei naar stal dicht, maar dit kan niet lang/altijd omdat ze dan geen water meer hebben.

De ruin, Ivar, stond er als eerst. Daar is Romy, de bange merrie, toen bijgekomen. Romy was de baas over Ivar. Later is Kyla erbij gekomen, dit is nu 4 jaar geleden als ik het goed heb. Ivar is de baas over Kyla, Kyla over Romy en Romy over Ivar.

Bij het uit de wei halen loop ik tussen Romy en Kyla in. Anders gaat Romy niet met me mee. Ik probeer Kyla zo ver mogelijk uit de buurt te houden en let dus ook altijd erg goed op als ik met Romy bezig ben. Helaas als Kyla om de hoek staat, slaat Romy al doodsangsten uit.

Ik heb gewoon medelijden met Romy, daarom dit topic ook. Ze staat vaak alleen in de wei en is super verlegen, maar het is zo'n lieverd!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:52

Wij hebben er ook zo eentje. De mijne is de aanstichter := Haar vriendin (?) is echt als de dood voor haar. Mijn merrie is ook absoluut niet lief, en kan ook soms uit het niets zomaar aanvallen, zonder eerst duidelijke voortekenen. Dus kan het gedrag van haar vriendin heel goed begrijpen. Die weet dondersgoed dat ze niet binnen x aantal meter van mijn merrie mag komen, gebeurd dat wel rent ze altijd hard weg. Ook los in het land etc.

Tja, wat kun je er aan doen. Je kan niet veel aan de verhoudignen veranderen, wel zorgen dat je geen last hebt van het paard waar ze zo bang van is.

Overigens, de vriendin hier is dan wel heel bang als mijn merrie n de buurt komt, maar daarnaast kan ze ook echt niet zonder mijn merrie. Ik laat ze wel eens achter met een andere pony, maar daar heeft ze niet genoeg aan, en wordt dan toch nog paniekerig. Ik zou juist denken dat ze dolblij zou moeten zijn om even rust te hebben van dat kreng :=

Sunnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:56

Ik heb een beetje hetzelfde probleem alleen dan wat minder heftig, in de wei naast mijn paard staat een hengst, waar mijn paard ontzettend bang voor is.
Als ik mijn paardje uit de wei haal en het andere paard staat bij de draad, schiet mijn paard keihard naar voren zodat hij met zijn kont niet meer in de buurt staat bij de hengst.
ik denk dat hij een keer in zn kont is gebeten door die hengst is ofzo? :))
ik probeer die hengst zoveel mogelijk uit de buurt te houden bij mijn paardje, ik heb ze al wel is aan elkaar proberen te laten wennen door ze een beetje bij elkaar in de buurt te zetten maar mijn paard moet niks van hem weten haha.

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:57

wel heel raar, daar heb ik nog nooit van gehoord dat een paard heel bang is voor een ander paard.
succes ermee.