Zadeldwang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 15:28

Ik heb eerder al eens een topic geopend met vragen over de meest geschikte singel, maar bij nader inzien is het misschien niet verkeerd om verder te kijken voor tips.

Het betreft een paard wat ik in het voorjaar kocht en toen al zadeldwang had.
De oorzaak was niet zo moeilijk te achterhalen. Het zadel wat ze mee kreeg en waarmee ze was gereden was veel te smal voor haar, knoerscheef en zeer slecht gestopt. Er zaten allemaal keiharde bulten in.
Het mag duidelijk zijn dat het niet goed heeft gelegen.

Het 'probleem' is oren in de nek/bijten in mijn richting, maar in de lucht of in het touw (dus alleen wijzen dat ze het er niet mee eens is, zonder ooit echt gemeen te worden) bij het erop leggen van het zadel, het 'krabbelen' op de singelplek op dat moment, het pakken van de singel en het (zeer los) vastmaken.
In het begin, met het gaatje voor gaatje iets vaster maken van de singel, houdt ze het zure gedrag.
Zodra de singel redelijk vast zit en later verder wordt aangesingeld, is er niets meer aan de hand (vind ik dus nogal typisch.. je zou het tegenovergestelde verwachten.
Opstappen en wegrijden is geen enkel probleem.
We rijden momenteel alleen ontspannen door het bos in rustig tempo. Ze doet dat verder opgewekt en levendig.
Ze heeft wel de neiging om te struikelen, maar dat wordt de laatste tijd minder. Ze kijkt tegenwoordig ook beter waar ze loopt
(ze wilde voorheen vooral hard gaan, waardoor ze schever ging lopen en dus niet keek waar ze liep... dat gaat nu dus al stukken beter, op sommige zwakke momenten na)

Ik heb momenteel een barefoot, die verder goed past. Reden waarom een boomzadel geen goed idee is, is haar eigen scheefheid en een 'moeilijke' rug (kort, zeer breed, gewelfd)

Ik heb inmiddels al diverse singels geprobeerd. FRA werkte averechts. Schapenbont en elastische uiteindelijk lijken iets te helpen, maar niet afdoende.

Ze heeft overigens exact hetzelfde probleem als het om een longeergordel of tuiggordel gaat. In principe met alles waarbij een singel nodig is. En altijd alleen met het erop leggen, het aanpakken van de singel en het vastmaken.

Taktiek die ik al heb toegepast;
Ze staat altijd los (touw los over mijn arm) zodat ze geen opgesloten gevoel krijgt, ik laat haar zadel/singel/gordel .. of wat ik dan ook wil gaan gebruiken zien/snuffelen, krabbel even haar rug zodat ze ontspant (ze wordt heel star als ze ziet dat ik iets op haar rug ga leggen, met singel eraan), zorg dat ik het zeer rustig op de rug leg, masseer eerst haar buik (reageert ze ook eerst zuur op, maar ontspant later) , maak de singel eerst heel los vast (raakt nauwelijks de buik), neem heel veel tijd met het aansingelen (gaatje voor gaatje, tussendoor lopen) en werk ook nog met de clicker.

Ik zie echter geen echte verbetering.Noch met zadel, noch met longeergordel (die ik gebruik met leeg mennen) of met wat dan ook waar een singel aan vast zit.
Zoals gezegd vind ik het vooral typisch dat ze juist met het erop leggen en het begin van singel vastpakken en aansingelen zuur reageert.
Als je eenmaal echt aansingelt (dus op het eind) dan is het voorbij en daarna is er noch met het strak aansingelen, noch met opstappen of wat dan ook een probleem.

Iemand nog suggesties?

PreHungaro

Re: Zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:46

ik denk dat het zure gedrag een patroon is geworden ( vooral omdat je aangeeft dat het bij strakker aansingelen en/of opstappen geen probleem vormt ) dit patroon moet je proberen te doorbreken. Ik denk dat je even een paar stapjes terug moet gaan en moet belonen op het juiste moment.

Je zegt dat ze met het masseren uiteindelijk ontspant, daar moet je een beloning voor geven. Ga je verder met opzadelen dan krijgt ze niet echt een beloning. Een paar stappen terug zou dus goed zijn. Probeer een paar keer per dag die plek te masseren totdat ze ontspant dan stop je. Gaat dit goed en ontspant ze steeds sneller ga dan verder. Geeft het ook al problemen met het zadel opleggen, herhaal dit dan tot je verbetering ziet en beloon haar hiervoor door het zadel af te nemen. Gaat dit goed kun je weer een stapje verder en doe je de singel losjes vast. Herhaal dit ook tot je vind dat er verbetering is. Het heeft geen zin om haar te straffen voor slecht gedrag, dit kun je beter negeren. Zo zou ik stapje voor stapje verdergaan totdat je het zadel netjes kunt opleggen en de singel kunt vast doen zonder deze problemen tegen te komen.

ik denk dat het een kwestie van tijd en geduld is om dit negatieve patroon te doorbreken.
goed gedrag belonen ( door de druk weg te halen ) en slecht gedrag zoveel mogelijk negeren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 06:18

Keeyzie, bedankt voor je bijdrage. Straffen doe ik absoluut niet. Ik denk dat je dat ook wel uit mijn topic kunt begrijpen. Ik negeer zuur gedrag en beloon ontspanning. Zoals ik schreef, werk ik met de clicker en dat is niets anders dan het belonen van gewenst gedrag.
Als ik rug of singelplek masseer zonder dat er een zadel/singel e.d. in de buurt is, is er niets aan de hand.
Het gaat dus echt erom dat ze iets om haar buik moet en dat niet wil.

Maar je hebt wellicht wel een punt als je zegt dat het doorgaan met zadelen in het nadeel werkt. Dus dat kan ik iig eens proberen. Dus dat is iig een goede suggestie.

Mijn grootste probleem is eigenlijk dat ik altijd twijfel of het puur aangeleerd gedrag is of toch ergens last van.
Het eerste zou best kunnen, maar zou net als ieder ander aangeleerd negatief gedrag met de clicker moeten verdwijnen (ik werk al lang met de clicker en heb het ook gebruikt in geval van getraumatiseerd paard )Dat gebeurt normaal gesproken eigenlijk altijd.

Als ze ergens last van heeft, verdwijnt het uiteraard niet met de clicker of welke aanpak dan ook, en op zich zou dat ook kunnen gezien ze zo lang bij de vorige eigenaar met een waardeloos zadel op heeft gelopen.
Maar dan zou je weer verwachten dat ze juist in de laatste fase van het aansingelen, bij het opstappen en wegrijden zuur zou zijn en dat is ze dat weer helemaal niet.

Lastig hoor. Maar ik zal eens stap voor stap gaan oefenen, zonder door te gaan voordat de voorgaande stap goed is. Is eigenlijk ook logisch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:11

misschien overheen gelezen hoor,maar je wist dus dat er met een verkeerd zadel is gereden,dus dat daar het probleem zit
dan is/zit het paard dus ook niet goed in de bespiering.

heb je het dier al laten behandelen door een fysiotherapeut?

de mijne was ook sjaggie met aansingelen,die heb ik laten nakijken en zat vast in schouders,rug en nek.
doordat zijn spieren niet goed gebruikt werden deed alles hem pijn...
kijk een dier gaat zo lopen dat het het minste pijn doet en zo belasten ze wer andere spieren waardoor ze dus vast komen te zitten
na 3x behandelen kan ik gewoon normaal aansingelen :j

zou dus iemand laten kijken of het komt doordat ze vast zit in haar bespiering

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:27

Dit is heel simpel op te lossen, mits werkelijk alle lichamelijke oorzaken (pijn door vaste spieren bijv.) weggenomen zijn.
Met desensitiseren. Juist doordat je nu zo voorzichtig doet houd je het in stand namelijk! Ik heb al vele gevallen van singeldwang opgelost. Mijn eigen Jazzmerrie was zo erg, toen ze bij mij kwam, dat ze zich liet vallen op het moment dat ik met een zadel aankwam.

Wat je moet doen, is heel vaak korte momentjes hieraan trainen. Je moet het uiteindelijke doel, het rijden of mennen even uit je hoofd zetten.
Het gaat alsvolgt:
Je pakt het zadel en legt 'm gewoon (dus niet voorzichtig, maar gewoon kordaat) op je paard. (je kunt dit ook eventueel eerst met een dekje doen, zonder zadel, hangt van de ernst van het probleem af). je paard heeft spanning...je haalt het zadel er weer af en legt het er weer op...je paard heeft spanning...je haalt 'm er weer af en er direct weer op....etc.. Net zo lang totdat je paard geen enkele reactie meer geeft en het zadelopleggen hem niets meer interesseert. En dan stop je, zet je je paard terug op stal of in de wei (net waar je 'm hebt).
Een uur later (of de volgende dag, whatever, maar ik doe vaak meerdere sessies op één dag). Doe je hetzelfde.
Hiermee ga je net zo lang door totdat hij direct de eerste keer bij het opleggen niet meer reageert.
Dan is het tijd voor de volgende stap.
Je pakt de singel en trekt deze strak tegen de buik, zonder 'm vast te maken. Paard reageert, jij de singel weer los en weer aantrekken tegen zijn buik...weer net zo lang totdat er geen reactie meer komt. Dan stop je en ga de de volgende keer weer verder, net zo lang totdat dit ook geen reactie meer geeft.
Soms kun je een terugval krijgen, dus dat hij met het opleggen van het zadel opnieuw begint te reageren...dan doe je even een stap terug en houd je het bij het opleggen van het zadel.

Als hij bij singel-tegen-de-buik ook niet meer reageert is het tijd voor de volgende stap:
Je maakt de singel vast en trekt 'm stevig aan door de gesp, hiermee bedoel ik niet direct strak aansingelen, maar stevige druk tegen de singelplek in ieder geval wel. Dus niet losjes vastdoen en stukje bij beetje...nee...direct behoorlijke druk er op. Paard reageert, je laat de singel gelijk weer vieren....hoppa...
Dan weer opnieuw en opnieuw, net zo lang totdat hij niet reageert en dan stop je en zet je het paard weg.
Deze oefensessies houd je netzo lang vol totdat je zonder reactie van je paard kunt opzadelen. En pas dan is het weer zo ver dat je kunt rijden.
Op deze manier programmeer je je paard opnieuw en wis je de conditionering die hij vanuit het verleden door het slecht passende zadel heeft uit zijn geheugen.

Belangrijk is dat je tijdens de oefeningen niet gaat lopen kleppen tegen je paard. Je doet het gewoon. Kordaat en duidelijk. Pas als hij ontspant en niet meer reageert, zeg je "braaf" of "goed zo" en klop je of aai je even en stop je met de oefening. Dit is heel belangrijk, want als je tussendoor gaat zitten "braven" en "goed zoën" maak je het voor je paard onduidelijker. Ik lees dat je werkt met de clicker....pas helemaal aan het eind als hij dus geen enkele reactie meer geeft kom je in met de clicker.... niet tussendoor!

Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:58

ellepel, ja een fysio overweeg ik ook. Tegenlijkertijd vraag ik mij af of ontspannen beweging en stretch oefeningen niet hetzelfde effect hebben? Meningen verschillen daarover nogal.
Het is de eerste fase met zadel/longeersingel/wat dan ook met singel opleggen en het vastpakken en losjes bevestigen van de singel, waar het moeilijk is. Het later echt aansingelen, opstappen en wegrijden is geen enkel probleem en onderzoek van de da gaf ook geen pijnpunten.
Iemand noemde via pb een pavlovreactie en daar kan ze goed gelijk in hebben.
Met haar aanpak ga ik eerst eens experimenteren omdat het heel logisch in mijn oren klinkt en ik ook goed die link kan leggen.
Maar ik zal ook nog een keer goed controleren op pijnpunten en de fysio in gedachten houden

Hyperion, bedankt voor het meedenken. Ik ga wat minder mee in je denkwijze. Het doet denken aan de parelliwijze van desentisizing, met als uitzondering dat je in feite in jouw omschrijving beloont voor spanning.
Je omschrijft het opleggen van het zadel, spanning, wegpakken. Je beloont dan dus voor de spanning met het wegnemen van de veroorzaker van de spanning.
De aanpak van parelli is dan logischer. HIj beloont met rust/wegnemen van datgene wat spanning veroorzaakt op het moment van ontspanning.
Desalnietemin.... heb ik veel betere ervaringen in werken met positief reinforcement en dat pas aan het eind toepassen, als geen reactie meer heeft, heeft dan 0,0 toegevoegde waarde in mijn ogen.
Maar goed... met zeer veel verschillende mensen op bokt heb je ook zeer veel verschillende zienswijze.
In sommigen kan ik mij goed vinden omdat de logica mij aanspreekt, in anderen wat minder.
Dat hou je dan toch.
Maar toch bedankt voor de hulp die je biedt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:03

ik raad het wel aan om een fysio/masseur te laten kijken,mijn pony was altijd al moeilijk met aansingelen.
bij hem heeft het dus enorm goed geholpen,hij zit helemaal beter in zijn vel.
een keer laten nakijken is altijd wel verstandig denk ik.
wie weet is het iets wat je niet met stretchoefeningen kunt verhelpen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:29

Ellepel, ze is natuurlijk al helemaal nagekeken, maar het is zeker een optie om de fysio erbij te halen.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:36

Ik heb zelf ook een pony met erge singeldwang, ook begonnen met een verkeerd passend zadel. Bij mij ging het zelfs zo ver dat ze ging steigeren bij het vastmaken van de singel. Ik heb nou de Gibaud singel (http://www.exclusivehorseproducts.com/i ... &Itemid=64). Ik singel nog steeds stapsgewijs, maar wel zonder problemen. Misschien dat dat iets is dat je kunt proberen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:48

dena, ja die singel heb ik over gehoord. Hier is het overigens lang niet zo erg als bij jou. Het is ook geen groot of gevaarlijk probleem, maar gewoon iets wat ik graag anders zie.
Maar die singel schijnt ook vaak te helpen, als de oorzaak daarin ligt.
Ik zal hem zeker in mijn hoofd houden, als de aanpak, die ik nu wil gaan proberen, niets uithaalt.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:29

@TS: je begrijpt me verkeerd, dan denk ik.
Ik bedoel: je legt het zadel er op en er af, er op en er af, er op en er af, in een gestage beweging (of het dekje, whatever) en dit doe je net zo lang totdat het paard hier geen reactie meer op geeft en dan stop je. Dus je beloont JUIST WEL de ontspanning. Je beloont dat gedrag dat je wilt zien.
En met de singel net zo...je houdt 'm op spanning en pas als er ontspanning is laat je los en dit herhaal je net zo lang totdat er ook geen stress meer is bij het op spanning trekken.
Misschien had ik het niet goed genoeg uitgelegd.
Of dit Parelli is...geen idee.... ik houd met niet bezig met dat soort voorgeschreven dingen. Zou best kunnen.
Ik baseer mijn trainingen (met honden en paarden) op de psychologische leerprincipes. En vind daar een eigen weg in vanuit jarenlange ervaring van mezelf en meekijken met deze en gene.
Als Parelli zich ook op deze principes baseert zou het heel goed overeenkomsten kunnen hebben.
En het zou ook niet zo gek zijn, want deze principes zijn al jarenlang wetenschappelijk onderbouwd en steeds verder verfijnd.

Het werkt in ieder geval bij ieder paard. En niet om nu mijn woorden kracht bij te zetten, maar om je inzicht te geven in mijn ervaring. Ik werk al meer dan 30 jaar met paarden en paarden met problemen. Dus het is niet zo dat het toevallig een keer lukt of zo. Dit even voor jouw beeldvorming.

Succes met je paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:07

Hyperion, je omschrijving gaf aan dat je bij spanning de spanningmaker verwijdert en dan opnieuw gebruikt. Ik begrijp nu dat je met ritmische bewegingen werkt.
(desalnietemin was je opmerking om clicker toe te passen als het probleem verholpen was zeer onlogisch, maar goed...)
Ik ken zowel die werkwijze, als het desentisizing van parelli, dus ik weet wat je bedoelt.
Ik heb dat vaak gebruikt (parelli dan... wat ook ritmisch werken is, maar tevens focus legt op beloning in de vorm van rust voor ieder teken van ontspanning), ook met succes, maar niet met dit paard.
Ik heb inmiddels ook al aardig wat paardenjaren (rond de 40) op de teller en singeldwang is niet nieuw voor mij. Maar wel op de manier waarop dit paard het heeft.
Dat kan wel eens heel erg goed vanwege eerdergenoemde reden zijn (pavlov reactie), die mij zeer logisch in de oren klinkt.
Om die reden wil ik dan ook vanuit dat standpunt gaan werken met haar.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:10

Ik bedoelde de clicker als vervanging van "braaf" of "goed zo".
Ik gebruik zelf nooit de clicker, dus vandaar dat het wellicht wat knullig overkomt.
Maar clicker is toch de bevestiging van het goede waar je naar op zoek was? Nou, zo bedoel ik het dus. Zo past iemand die ik ken vanuit hondentrainingen het ook toe.
Maar wellicht moet ik hier niets over zeggen, omdat ik er zelf onvoldoende mee gewerkt heb... :o :o :o

Misschien nog iets waar je eens naar zou kunnen kijken: als je de singel al een beetje vast hebt zitten wil het sommige paarden helpen om de voorbenen even naar voren te stretchen, zodat het overtollige vel tussen de singel uit wordt getrokken. Sommige paarden zitten achter de elleboog wat ruim in het vel en hebben daar last van bij het strakker aansingelen. Dat kan ook nog de pavlov reactie in stand houden. Maar misschien had je dit zelf al uitgevonden....

Even offtopic: Heb net even in je profiel gespiekt en zie dat je een prachtige Hovawart hebt. Heb ik ook gehad, een zwart/blonde... Fijne hond!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:03

Thanx :)
Onze Alesko is inderdaad ook een hele fijne hond. Acht jaar al, maar we hebben ook zijn zoon.
:)

Clicker is meer dan alleen braaf. Het is een trainingsmethode gebaseerd op positief reinforcement. Vandaar mijn reactie. De manier van toepassen zoals je noemde, heeft totaal geen trainingseffect. Ik werk er al langere tijd mee. Begonnen toen ik te maken kreeg met een zwaar getraumatiseerd paard met een gegronde afkeer van mensen en eigenlijk later helemaal ingedoken.(met hulp van zeer ervaren mensen)
Maar goed, dat is allemaal erg of topic.

Het naar voren halen van voorbeen hoort voor mij tot een standaard procedure, dus dat doe ik idd al.

Ik heb in het verleden best wel vaak met singeldrang te maken gehad, omdat het gewoon erg veel voorkomt . In de regel is het allemaal goed op te lossen, maar dit paard heeft eigenlijk gewoon een typische reactie, omdat het probleem in het eerste stadium komt ipv het laatste stadium van aansingelen, zoals normaal gesproken.
Maar vanuit het pavlov principe wel goed te verklaren.
Ik ga dan ook vandaaruit werken.

Uiteraard heb je gelijk als je zegt dat zaken, die het in stand kan houden, ook moeten worden meegenomen.
In mijn geval wil ik nog verbeteringen mbt zadel aanbrengen. Hoewel het probleem niet zadel-gerelateerd is, wil ik de omstandigheden gewoon optimaal maken.

Singel was al aangepast, maar er komt nog een aanpassing omdat het zadel in gecoupeerd terrein iets naar voren schuift ivm het erg ver naar voren liggen van de singelplek bij dit paard en het feit dat ze geen schoft heeft. Dan kan ik ook volstaan met het minder strak aansingelen. Hoewel ze daarmee dan weer geen probleem heeft, denk ik dat het gewoon in mijn voordeel werkt als het zadel comfortabel zit.
Maar daarover heb ik al een ander topic geopend. Ik heb nl meerdere opties in overweging in dat opzicht. Ik moet alleen inschatten wat de beste optie is.

Verder werk ik uiteraard aan haar scheefheid, maar dat deden we al.

Maar over een paar weken kan ik vertellen hoe het gaat :)

Maar iig bedankt voor het meedenken. Dat waardeer ik natuurlijk altijd.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:40

Mijn Jazzmerrie is het laatste paard dat ik had met singeldwang en zij deed eigenlijk hetzelfde als wat jij omschrijft.
het was zo extreem dat ze zich liet vallen op sommige momenten als ze alleen al dacht dat ik het zadel er op ging leggen.
Toen dit stadium okay was, verschoof het zich laten vallen naar het moment dat ik naar de singel reikte.
Ze deed het ook met de dekensingel(s), maar reageerde niet op druk met de hand. Het was dus echt een skala aan pavlovreacties direct gelinkt aan de hele procedure van opzadelen.
Als ik er op zat bijvoorbeeld en ik singelde dan aan...dan was er niets aan de hand (met mijn springzadel, met dressuur ging dat niet, daar kan ik niet bij).
Maar als ik er op zat en iemand anders wilde het dressuurzadel na singelen...dan was er ook direct stress...dus alleen bij aansingelen vanaf de grond. Daar zat de stress aan gelinkt.
Ook andere voorwerpen om haar buik doen (een lint) wekte geen reactie op...alleen "echte" singels in combinatie met iets op haar rug.

Het is nu een totaal relaxed paard, waarbij je je dit gedrag absoluut niet meer kunt voorstellen.... mooi is dat om te zien, vind ik.

Acht jaar is trouwens al een beste leeftijd voor zo'n hond. Die van ons is bijna elf geworden, was ook best oud. Nu hebben we een Leo...ook geweldige honden (en een Beagle....dat is onze clown).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 06:35

Fijn he, als je het opgelost krijgt. Altijd mooi om te zien.
Acht jaar is idd een mooie leeftijd, maar ik hoop hem nog een tijd te houden. Al zie je wel dat hij een dagje ouder wordt.
Leonberger zit ook in de voorouders van de hovawart, maar dat weet je ongetwijfeld. Vandaar ook die keuze misschien? Het zijn mooie honden. Wel beetje groot :)
Maar goed... nu ga ik erg off topic...:)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 10:20

Ik stuur je wel even een Pb om de keuze toe te lichten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:01

Mijn paard vertoonde precies hetzelfde gedrag en had een wervelblokkade in de rug
Daarna is het gedrag meteen gestopt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:21

Komt bekend voor. Ik singel altijd in de stalgang 4 gaatjes aan, dan reageert mijn paard hetzelfde als die van jou. Daarna loop ik naar de bak, daar singel ik haar weer 4 gaatjes aan, dan is er niets aan de hand.
Waar zadel jij haar op?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:43

unicorn, geen enkel ander symptoom wijst op een wervelblokkade, maar zoals je in mijn post leest, overweeg ik evengoed een fysio, afhankelijk van de manier waarop ze op de voorgenomen aanpak reageert

Doubtless, In mijn posts kun je lezen hoe ik te werk ga en wanneer ze reageert net als de reeds voorgenomen aanpak. Ik zadel haar overigens buiten op. Paard staat 24/7 buiten en ik heb geen bak/stalgang/zadelplaats...e.d.
Speelt verder trouwens ook geen rol.