Wat te doen? Fjord bij andere dieren in de weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Wat te doen? Fjord bij andere dieren in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 11:35

ik heb een 21 jarige fjord merrie die staat aan huis bij onze geiten en schapen, maar denk eraan om een shetveulen erbij te nemen.
die zal ongeveer 90 cm worden.
heb al 2x eerder geprobeerd mijn merrie te koppelen en beide keren is het mislukt.

twijfel of ik dit zou moeten kunnen proberen of mijn merrie gewoon zo moeten laten staan.

Angela

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:50

Het is natuurlijk wel fijn als je paard een echt paardenmaatje krijgt. Helaas stelt niet ieder paard dit direct op prijs. Hoe heb je de vorige keren geprobeerd om te koppelen? En is er misschien af te spreken dat het veulen op proef komt, danwel je merrie daarheen om te kijken of het klikt? Soms gaat het beter op vreemd terrein.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 11:53

vorige keer op het weiland, dat ging in het begin goed maar later was er ruzie toen ik ze thuis in de paddock moest zetten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:01

Vaak is er even ruzie als er eten in het spel komt. Op de wei is er voldoende, maar wellicht is je merrie bang in de paddock anders niet genoeg te krijgen? (weet niet of je daar ook voert?) En even ruzie is heel gewoon, zolang ze elkaar niet letterlijk in de haren vliegen, of echt constant opjagen en in een hoek drijven, gewoon even laten gaan.

Je zou ook langer kunnen opbouwen: op de wei samen, en de paddock in 2-en delen en daar apart voeren. Pas na een paar dagen samen op de wei ook samen in de paddock.

Al moet ik zeggen dat ik wel meer paarden ken die wel met een ander paard samen op de wei kunnen, maar in een paddock gaat het helemaal mis..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 13:39

probleem is in de winter naja als het heel nat is heb ik geen weide meer ja een klein stukje maar dat is zo vertrapt. dus dan moeten ze wel samen in de paddock
in de zomer heb ik 1 hectare van april tot november

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:42

Zorg in dat geval dat er in de paddock meer eetplekken als paarden zijn. En de paddock eerst verdelen in 2 stukken, zodat ze wel kunnen ruiken, maar niet kunnen vechten. Als het rustig is, en ze aan het eten zijn, dan haal je na een paar dagen gewoon de lijn er tussenuit. Meestal "kennen" ze elkaar dan al, en gaat het gemakkelijker.

floosch

Re: Wat te doen? Fjord bij andere dieren in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:01

Zet ze eerst een tijdje naast elkaar in een stal of naast elkaar in de wei met een tussenlijn. Dan kunnen ze wennen aan elkaars geur en aanwezigheid! en dan na een of twee weken bij elkaar gooien, paarden zijn in het begin altijd beetje gemeen tegen elkaar en gillerig dit kan een dag duren maar ook een week! zorg gewoon dat ze veel samen doen, en samen eten krijgen op vershillende plekken indd zodat ze hun eigen kant op kunnen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:09

Maak een lint waar de shet wel onderdoor kan en de fjord niet, verder ook slim om een ouder beestje te nemen, zo'n jong ding heeft een speelmaatje nodig.
VOer de shet in het stuk waar de fjord niet kan komen (hoeft niet groot te zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:44

Ik denk dat een plek waar alleen de shet bijkan een hele goede is :)

liecke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:25

Ik denk dat het goed is om je af te vragen of je merrie gelukkig is op deze manier hoe ze nu staat? Misschien vind ze het wel heerlijk zo met de schaapjes en de geitjes en heeft ze helemaal geen behoefte aan een ander paard erbij.