Shetlander scheren of niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Shetlander scheren of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:45

Ik vind het toch zo moeilijk! Ik heb totaal geen ervaring met dekens wanneer het gaat om de winter maanden.
Mijn shetlander komt in het voorjaar gigantisch moeilijk uit zijn wintervacht. Als ik het hem zelf laat doen,
is hij pas in Augustus alles kwijt en dan kan hij weer beginnen met het aanmaken van zijn wintervacht.
Nou heb ik hem de afgelopen 2 jaar alleen in het voorjaar geschoren, behalve zijn beentjes en hoofd. Eind Juli
heeft hij dan weer zijn ''eigen'' vacht terug en in augustus zijn al zijn winterharen van zijn beentjes en hoofd.

Nou is mijn pony een laatkomer ;), hij is van 27 augustus. Ik heb hem al meerdere malen laten onderzoeken,
maar hij is 100% gezond! Hebben geprobeerd met lijnzaadolie, vitaminespuiten etc. Volgens de DA is zijn cyclus
gewoon helemaal in de war. Maar hij is nu 5 jaar, je zou toch zeggen dat dat nu wel aangepast moet zijn?

Nu hoor ik rondom mij heel veel mensen zeggen dat ik er goed aan doe om hem rond eind oktober te scheren,
dekens op te gooien en hem in het voorjaar weer te scheren. Zodat op die manier zijn cyclus zal veranderen.
Maar ik heb totaal geen ervaring met dekens in de wintermaanden. Vanaf welke temperatuur doe je welke deken
op? En doe ik er dan goed aan om hem helemaal te scheren of een deel? De pony staat 24/7 buiten in een uitloop
met een inloopstal. Er wordt 1x in de week met hem gemend en verder veel gelongeerd en gewandeld.

Ik ben extra voorzichtig met dit kleintje, omdat hij afgelopen winter erg ziek is geweest en nog wel redelijk aan het
aansterken is.

Amyy_

Re: Shetlander scheren of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:26

Je kan hem beter niet scheren , en gewoon lekker in z'n vachtje laten , helemaal omdat hij ziek geweest is kan je beter het zekere voor het onzekere nemen, dus dat word dat gewoon veel poetsen in het voorjaar

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:29

ik heb de mijne gewoon onder de deken staan, ongeschoren, dit help bij mij goed genoeg, zo goed dat mijn pony die eerder tot bloedens toe schuurde door zijn wintervacht nu super door zijn haar komt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:44

wij hebben op stal 3 mini`s en 2 ervan scheren we
de afgelopen 2 jr hebben we alleen maar ellende gehad met die dikke vacht
1 zat onder de luis 2 jr geleden en vorig jaar de andere met schurft
zodra ze de wei af moeten scheren we ze.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:15

als ik jou was zou ik geen ponys scheren die de hele winter buiten staan. ( ookal hebben ze een schuilstal)
ik zou hem gewoon zijn vachtje laten houden.