nu al scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

nu al scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 06:16

ik zit erover te denken om mijn fjord nu al te scheren, ik wordt gek van het zweten en vooral het wachten tot ze weer droog is....ik dacht als ik het nu doe is de klap veel minder groot dan dat je het in november pas doet.
ik laat de benen erin en zo`n klein sjabrak op de rug natuurlijk. het hoofd en de rest gaat er af. en dan doe ik het later nog eens.
wat vinden jullie hiervan?

Primavera

Re: nu al scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 06:46

ik scheer de mijne normaliter eind oktober/begin november.
je zou haar dus nu al wel kunnen scheren.

Houd wel rekening mee dat het overdag nog een stuk warmer is dan 'snachts, dat je daar niet constant dezelfde deken op gooit maar 'snachts een iets dikkere.

scheer je zelf of laat je iemand komen?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:13

Ik stel het nog even uit, kan anders wel aan de gang blijven ben ik bang. Scheren is geen hobby van me

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:18

Die van mij heb ik half augustus al geschoren, hij is inmiddels weer toe aan de 2de keer. Het nadeel van zo vroeg scheren is dat het haar nog aan het groeien is en dat je vaak nogmaals moet. Maar elke dag doorweekt van het zweet vind ik niks dus dan maar een aantal keer scheren.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:25

Mijn paard is ook al geschoren....heerlijk op wedstrijd.Ze was gisteren veel sneller op adem.Ik scheer zelf,dus geen probleem om er over een tijdje nog een keer de machine over te halen...

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 13:12

ik denk dat ik as vrijdag middag gewoon ga scheren, ik huur er altijd een maar was toch al van plan om er zelf een aan te schaffen... ik laat de benen erin dus dat scheelt een hoop werk en tijd dus ik denk dat ik binnen 1,5 uur wel klaar ben ik houd wel van netjes scheren dus voor de een is eht wat langer dan voor de ander

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:14

Ik heb mijn merrietje afgelopen weekend geschoren. Die krijgt alleen een regendeken op als dat nodig is, voor de rest staat ze gewoon zonder deken :) vrij beschut en anders in een dikke laag stor in haar box :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:17

ik heb al een maand ongeveer bezig met dekens, Nu al scheren dan mag je t nog wel keer of 3 a 4 doen..

eind oktober gaan wij scheren, dan hou ik t precies tot het verharen van de zomer vol.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:55

Dat is echt onzin hoor.Ik heb mijn paard nu geschoren en ergens in januari scheer ik haar nog een keer.Alleen hele dikke behaarde paarden moeten vaker geschoren worden.Ligt dus echt aan het paard,hoelang buiten,strenge winter etc.De meeste paarden scheer ik 1 keer,sommige 2 keer ,een enkeling 3 keer en bij hoge uitzondering het hele jaar door ( =4 keer).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:59

Als ik nu scheer moet het met 3 weken weer.
Geen zin in,maar over 3 weken gaan de eersten al uit het haar.
Heb er een paar die scheer ik nov en dan red ik het 1 x,maar de meesten scheer ik 2x of 3x.
Als ik nu scheer,wat ik soms met pony's moest doen,dan laat ik het hoofd er lekker in.Dat haal ik er dan na een paar weken wel af.

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:09

Er stond een stuk in de Paard&sport over scheren, en dat je het het beste gewoon eind oktober oid kunt doen omdat anders het paard door een verstoring in zijn systeem een zomervacht zou kunnen gaan aanmaken. Ik weet niet precies hoe het er stond maar zoiets was het. Ik scheer mijn paard gewoon eind oktober, anders kun je binnen de kortste keren weer, en daar hebben ik, mijn paard, en de persoon die hem scheert geen zin in :D :P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:49

catalyst1 schreef:
Dat is echt onzin hoor.Ik heb mijn paard nu geschoren en ergens in januari scheer ik haar nog een keer.Alleen hele dikke behaarde paarden moeten vaker geschoren worden.Ligt dus echt aan het paard,hoelang buiten,strenge winter etc.De meeste paarden scheer ik 1 keer,sommige 2 keer ,een enkeling 3 keer en bij hoge uitzondering het hele jaar door ( =4 keer).

Ja ontzettende onzin. Je paard gaat rond deze tijd verharen, wat je er nu afhaald is er over 2 weken ook af met verharen. De nieuwe onderlaag zal doorkomen. Echt ontzettende onzin ;)

Ik zou als ik jou was TS in iedergeval proberen te wachten tot je paard/pony de 1e rui gehad heeft, de meeste zijn hier nu net aan begonnen. Dus over een week of 2 a 3.

Gelukkig is het ieders eigen keuze :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:05

jovelas schreef:
Er stond een stuk in de Paard&sport over scheren, en dat je het het beste gewoon eind oktober oid kunt doen omdat anders het paard door een verstoring in zijn systeem een zomervacht zou kunnen gaan aanmaken. Ik weet niet precies hoe het er stond maar zoiets was het. Ik scheer mijn paard gewoon eind oktober, anders kun je binnen de kortste keren weer, en daar hebben ik, mijn paard, en de persoon die hem scheert geen zin in :D :P

Dat zou mooi zijn, die zomervacht

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:26

Oei,dan ga ik snel scheren!Een mooie zomervacht in de winter!!!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:30

Ik heb vandaag geschoren. Mijn pony had helemaal nog niet veel haar mag gaf zelf aan dat ie last had van zijn vacht. Hij wordt dan traag, reageert minder snel op hulpen en is gewoon wat flauw in zijn gedrag. Toch heb ik het nog meer dan een week uitgesteld en voelde eergisteren alweer de korstjes op zijn huid staan (dat krijgt hij als ik hem in zijn wintervacht laat komen. Het verstikt, hij kan daar niet tegen. Daarnaast komt hij na het werken niet meer op adem terwijl zijn conditie top is) Dus vandaag toch maar kaal en de wondje gewassen met betadine. Heel apart want geen van mijn andere pony's reageren zo heftig op hun eigen vacht. Vorig jaar was hij ook begin september al kaal. Hij veranderde gelijk van sloom in lekker fris en vrolijk :D Zo ken ik hem weer

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:48

Precies,dat is wat ik bedoel...je moet niet naar de datum kijken of naar de vacht en al helemaal niet naar eventuele kosten.Je moet kijken waar je pony/paard zich het prettigst bij voelt.( en wat voor jou als eigenaar praktisch is...3 uur uitstappen na een zware training is alles behalve praktisch)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:55

De paarden zijn dit jaar wat eerder in de dikke vacht geschoten door het rare weer, dus het kan zijn dat je eerder moet scheren.
Als je paard te lang nat blijft kun je hem al eerder scheren.
Dan moet je alleen in de loop van de winter misschien nog 1 a 2 keer scheren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:24

Sappos schreef:
Ik heb vandaag geschoren. Mijn pony had helemaal nog niet veel haar mag gaf zelf aan dat ie last had van zijn vacht. Hij wordt dan traag, reageert minder snel op hulpen en is gewoon wat flauw in zijn gedrag. Toch heb ik het nog meer dan een week uitgesteld en voelde eergisteren alweer de korstjes op zijn huid staan (dat krijgt hij als ik hem in zijn wintervacht laat komen. Het verstikt, hij kan daar niet tegen. Daarnaast komt hij na het werken niet meer op adem terwijl zijn conditie top is) Dus vandaag toch maar kaal en de wondje gewassen met betadine. Heel apart want geen van mijn andere pony's reageren zo heftig op hun eigen vacht. Vorig jaar was hij ook begin september al kaal. Hij veranderde gelijk van sloom in lekker fris en vrolijk :D Zo ken ik hem weer

Heb hier precies hetzelfde probleem met 1 van mijn merries. Allemaal korstjes in de vacht. Vorig jaar was ik er wat later bij en waren de wondjes al groter geworden. Dus dit jaar maar goed op tijd geschoren.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:47

Ja hoe zou dat toch komen want zijn vacht is iets dikker dan zijn zomervacht maar zeker geen volledige wintervacht.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:48

Sappos schreef:
Ja hoe zou dat toch komen want zijn vacht is iets dikker dan zijn zomervacht maar zeker geen volledige wintervacht.

Merrie heeft een hele dichte/compacte vacht. Veel dikker als die van mijn andere merrie, die heeft ook nergens last van.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:12

Heel apart want heb er 4 met wintervacht, eentje die al bijna 2 maanden in wintervacht loopt en die heeft nergens last van. Ook met de anderen nooooit problemen maar hem moet ik in september scheren anders gaat ie dood

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:16

Tja, blijkbaar hebben sommige pony's daar echt last van.
Als ik niet scheer krijg ik dit soort plekken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is haar borst en haar hals trouwens.
Laatst bijgewerkt door Keet op 15-09-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:21

Ja dat heb ik ook maar nu zat er bij jouw pony al veel meer haar op.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:25

@Evelli staat jou paard zonder deken buiten tot je hem scheert (nu dus?).
Het heeft haast wel wat weg van rainrot (regenschurft)..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:27

Deze fotos zijn van vorig jaar voorjaar hoor. Toen was het me niet zo opgevallen want toen stond ze nog niet in het werk. Dit jaar zijn het maar 3 kleine plekjes. Maar als ik de hele winter de vacht erop laat zitten krijg je dit :)

Allejandro: Dit is geen rainrot, de VA is erbij geweest en die zegt dat het komt omdat haar vacht te dik wordt, vochtig word op de huid en gaat broeien en smetten.
De pony staat nu inderdaad zonder deken, alleen als het regent krijgt ze een regendekentje op. Ze staat altijd beschut en snachts in een warme stal :)