onbetrouwbare en onverantwoorde stalgenoot. wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

onbetrouwbare en onverantwoorde stalgenoot. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:33

Hoi,

Ik zit even met een situatie waarmee ik me geen raad meer weet. Ik zal het even uitleggen:

Ik zocht een stal/weidemaatje voor mijn pony's. Er meldde zich een meisje die ik al heel lang ken (van kinds af aan) maar nooit echt mee om ging. Zij wou een paard kopen, maar zocht eerst een stal. Afspraken gemaakt over hoe en wat met de stalling ( ze zou me 100 euro per maand geven en daar zat hooi en water bij in en ze zou zelf krachtvoer kopen. Daarbij zouden we het stalwerk verdelen). Nou dat was allemaal prima, dus dat paard kon komen.
Ze vroeg of ik mee wilde komen als ze daar ging kijken naar het paard wat ze op het oog had.(afgelopen zaterdag) Ruim 1.5 uur daar naar toe gereden. Paard uitgeprobeerd, ze vond hem super, dus ze wou het paard kopen. Paard kon 2 weken op proef mee genomen worden, mocht het echt niet bevallen kon hij nog terug. Ze moest al wel een koopcontract tekenen en een verzekering afsluiten. (ze zou het paard dmv financiel lease kopen, dus op afbetaling).
Ze had geluk, want er kwam iemand van bij ons uit de buurt met een ander paard van horse event af en die konden hem die avond zo mee nemen. Ze had namelijk zelf geen trailer. Zo gezegd zo gedaan. Paard ging mee 's avonds met die mensen en bleef een nachtje daar op stal zodat ze hem de volgende dag op kon halen.

En toen begon de ellende. 's avonds smste ze dat ze het paard van haar moeder niet mocht hebben. Hij was te duur. Dus zou ze naar die handelaar moeten bellen dat ze het paard niet mocht of zoiets. Het paard zou wel voor een aantal dagen bij mij komen te staan tot hij weer terug ging. We hadden afgesproken dat ze zondagmiddag rond 3 uur het paard zou komen brengen. Ze had een trailer geregeld.
Dus ik zondagmiddag naar stal. Mijn paardjes in een wei apart gezet, zodat ze niet gelijk bij elkaar in zouden staan. Maar ze kwam maar niet en wij stonden daar te wachten. Dus heb haar gesmst hoe lang het nog duurde. Kreeg terug dat ze over een half uurtje bij stal was. 10 minuten later krijg ik een berichtje dat de vrouw van de stal waar hij op dat moment stond de trailer niet veilig vond en hem niet mee wou geven. dus zou ze hem morgen op halen met een andere trailer. Stond ik daar dus al voor jan banketstaaf. Hek weer open, zo konden mijn paardjes weer op hun eigen stuk wei met stal.
Volgende dag is ze dus, na behoorlijk aandringen van mijn kant, toch het paard komen brengen samen met haar vader. Nou ja, paard in de wei gezet, ging prima. Ook mijn paardjes reageerden er prima op. Niks aan de hand dus. Maar ze zou hooi halen voor haar paard (ipv 50 euro voor de 2 weken dat hij bij mij stond). Ik had op dat moment nog 1/3 baal over voor die van mij. Ze zei: als ik morgen hooi haal, mag mijn paard dan nu wat van jou? Nou ja, ik heb maar toegestemd, kon dat paard moeilijk zonder eten zetten.
Ze zou dus vandaag hooi gaan halen, maar toen ik er vanmiddag kwam was ze er nog niet geweest. toen ik haar vroeg waarom ze nog niet was geweest kreeg ik als antwoord: sorry ik had visite. ik kom er nu aan. Dus ik haar terug smsen: ga maar eerst hooi halen, dan doe ik hier de klusjes wel. Een paar minuten later krijg ik een berichtje terug: ik heb een andere plek gevonden om hooi te halen, tis alleen wel iets duurder. Dus ik zeg: haal dan maar bij die ander, want dan heb je meer. En erbij gezet dat ik graag een factuur wou van het hooi. Omdat ik toen al zo mijn twijfels kreeg bij het feit dat ze ineens een ander adres had die duurder was. toen dacht ik al dat ze niet genoeg geld had.
Ik kreeg een berichtje terug: ja ik ga die mensen bellen dat ze het paard maar moeten komen ophalen, want nu is de auto ook nog stuk. en ze was ontslagen of zo. Dus ze had bijna geen geld meer. Kun je anders niet hier heen komen om me op te halen? Heb gezegd dat ik dit niet kon doen, omdat ik zelf niet zoveel benzine meer heb. Ook gezegd dat ze dan de auto van haar ouders maar moest lenen om hooi te halen vanavond, want zoveel was er niet meer.
Toen kreeg ik een berichtje dat ze dat deed, maar dat ze maar 2 baaltjes kon halen en dan was haar geld op.
Daarna kreeg ik nog een berichtje dat nu haar relatie ook nog uit was en dat het haar heel erg speet, maar dat ze echt niet voor het paard kon zorgen. Ik kon wel geld voor die 2 balen hooi bij haar ophalen.
Dus ik heb vanmiddag haar paard maar gelongeerd, het hooi verdeeld enz.

Ik heb haar gezegd dat ze moest regelen dat het paard zo snel mogelijk weg ging en dat ze gewoon hooi moest betalen en als dat op was en het paard was niet weg dat ze dan ook nieuw hooi moest halen.

Nu gaat haar moeder zo met haar mee hooi halen (2 baaltjes denk ik) en dan legt ze ook het zadel en hoofdstel bij stal.

Maar ze is dus denk ik niet meer van plan om maar een vinger uit te steken naar het paard. Nu zal ik hem niet aan zijn lot overlaten, maar ik weet toch echt niet meer wat ik met de situatie aan moet. Want ze zegt telkens dat ze wel belt naar die handelaar, maar ze stelt het telkens uit. en ik vertrouw haar niet meer wat betreft geld, verzorging enz.
Het paard heeft ook geen krachtvoer, want daar heeft ze geen geld voor. dus ik heb hem wat muesli gegeven, dat krijgen die van mij ook. Maar ja, of dat voldoende is. het paard is een kwpner van 11 jaar.

Help me alsjeblieft, want ik weet het niet meer... :S

santie

Re: onbetrouwbare en onverantwoorde stalgenoot. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:50

Misschien zelf contact opnemen met de verkoper, zodat hij het paard evt kan ophalen? Dit kan zo natuurlijk niet!

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:55

Inderdaad, wat santie al zegt, zelf contact opnemen met de verkoper. Als je moet wachten op actie van het meisje staat het paard volgend jaar nog bij jouw op stal.
Heb je zelf wel eens contact gehad met de moeder van het meisje? Ben wel benieuwd wat zij vind van deze hele situatie..
Succes in ieder geval!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:56

Zou inderdaad zelf contact op gaan nemen met de handelaar,dit paard moet zo snel mogelijk terug.De rekeningen gaan nu oplopen en,als ik het zo lees,kan iedereen straks fluiten naar z'n centen.

Stuur haar een sms dat het morgen geregeld moet zijn en dat je het anders zelf,op haar kosten,gaat regelen.Houd er wel rekening mee dat je geen geld krijgt voor de kosten die je maakt.Beter nu even een zure appel dan straks een krat vol van die dingen :\

Sterkte :(:)

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:57

dank je wel. ik ga haar gelijk een berichtje sturen.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:04

Wat een nare situatie! Gelukkig ontverm jij je over het paard!
Ik denk best dat hij van wat musli kan leven als hij gewoon hooi krijgt, tenslotte is hij niet vol aan het werk.

Vind het een goed idee om het meisje een laatste waarschuwing te geven en zou zeker contact met haar ouders opnemen(hoe oud is ze?)

Houd ons op de hoogte en sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:09

Wat een bizar verhaal joh.
Ik zou contact opnemen met de ouders van deze meid en vervolgens met de handelaar.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:16

-contact opnemen met de eigenaar van het paard.
-contact opnemen met de ouders van het meisje.
Duidelijk maken dat dit niet kan en het meisje geen enkel paard meer bij jou laten stallen. Ben je meteen van het gezeur af. Verschrikkelijk mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:24

Hoe oud is het meisje?
Heeft zij zelf het koopcontract van het paard ondertekend of haar ouder(s)?

Indien ze minderjarig is (onder de 18 jaar en niet getrouwd of niet geregistreerd zijn), dan zijn de ouders aansprakellijk over het nakomen e.d. er van en aanspraken voor de afspraken met jou en de kosten van de stalling e.d..

Jij dient als "pensioneigenaar" te zorgen voor de basis verzorging, dus wat het paard minimaal nodig heeft: water, gras en al dan niet hooi er bij.
Krachtvoer hoeft een paard niet te krijgen, het gaat echt om de basis.

Ik zou in eerste instantie geen contact opnemen met de handelaar (even afhankelijk van de leeftijd van het meisje), maar de eerste weg zijn haar ouder(s).

Jij nog het dier kan er iets aan doen dat: de auto stuk is, haar relatie uit is, zij geen baan meer heeft e.d..
Ze (of haar ouder(s)) zal zelf horen te zorgen dat het paard terug gaat naar de handelaar en zal zij de gemaakte kosten horen te voldoen.

Indien ze emerderjarig dient ze het zelf te doen en is ze zelf hoofdelijk aansprakelijk voor de kosten e.d..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:25

Wat een vervelende situatie. Belachelijk dat zo'n griet jouw met haar paard en het bijbehorende werk opzadelt. Hoop voor je dat het snel opgelost is...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:35

poeh ja vervelend
ik zou wel een limiet stellen hoor
want als ze bv nog een maand bij jou der paard laat staan en het lekker aan jou overlaat heb je er ook niks aan

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:52

Inderdaad de ouders en de handelaar bellen. Wat een vreemde situatie zeg.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:10

ik zou de ouders bellen. even hun reactie afwachten en daarna bedenken hoe je het dan op gaat lossen.
geef wel duidelijk aan dat het jou nu geld kost en dat je dat betaald wil hebben, geef ze ook een uiterste datum waarop het paard weg moet zijn en stuur dit ook nog eens via de mail, zodat je het op papier hebt.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:14

Hè ba wat een rotsituatie, kan zijn dat ik er overheen heb gelezen of het verkeerd heb begrepen, maar is het paardje al wel betaald?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:21

Lieve help, wat een onbesuisde beslissing van dit meisje om dit paard te kopen. En nu zit jij ermee. Top dat je de zorg voor het dier op je neemt, die kan het ook niet helpen en een verhuizing is niet niks voor een paard. Inderdaad, contact de ouders en desnoods de handelaar. Tenzij het dier zo leuk is dat je het zelf wilt houden. Hoop wel voor je - en bedoel dit absoluut niet vervelend - dat in de toekomst er iets eerder alarmbelletjes gaan rinkelen.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:22

Wat een vervelende situatie , simpel om te zeggen maar accepteer geen enkele smoes meer van je stalgenootje.
Als je een paard koopt ben je er ook zelf verantwoordelijk voor, en niet iemand anders.
Dat zij het paard niet had moeten kopen dat zoekt ze maar uit met haar ouders.
Desnoods bel je haar ouders om de hele situatie voor te leggen, wou nog wel even zeggen dat ik het knap van je vind
dat je voor dit paard zorgt :(:)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:30

Jee, wat een vervelende situatie! Ik volg het even....

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:46

ik volg ook even...

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:50

Wat een gedoe zeg. Stuur haar maar een rekening voor stalling en voer. Die zal ze waarschijnlijk niet betalen, maar mocht de situatie helemaal uit de hand lopen heb je tenminste op papier staan dat je nog geld van haar krijgt. Het paard zal ze ongetwijfeld ook niet afbetalen als ze geen geld heeft, wat een ellende zeg. En jij zit met dat paard en alle extra kosten dat hij met zich meebrengt.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:55

josie schreef:
Hoe oud is het meisje?
Heeft zij zelf het koopcontract van het paard ondertekend of haar ouder(s)?

Indien ze minderjarig is (onder de 18 jaar en niet getrouwd of niet geregistreerd zijn), dan zijn de ouders aansprakellijk over het nakomen e.d. er van en aanspraken voor de afspraken met jou en de kosten van de stalling e.d..

Jij dient als "pensioneigenaar" te zorgen voor de basis verzorging, dus wat het paard minimaal nodig heeft: water, gras en al dan niet hooi er bij.
Krachtvoer hoeft een paard niet te krijgen, het gaat echt om de basis.

Ik zou in eerste instantie geen contact opnemen met de handelaar (even afhankelijk van de leeftijd van het meisje), maar de eerste weg zijn haar ouder(s).

Jij nog het dier kan er iets aan doen dat: de auto stuk is, haar relatie uit is, zij geen baan meer heeft e.d..
Ze (of haar ouder(s)) zal zelf horen te zorgen dat het paard terug gaat naar de handelaar en zal zij de gemaakte kosten horen te voldoen.

Indien ze emerderjarig dient ze het zelf te doen en is ze zelf hoofdelijk aansprakelijk voor de kosten e.d..

Ze is zowieso 18 geweest, volgens mij is ze 20 of 21..
Maar moet ik hem dan gewoon helemaal geen krachtvoer geven? Naar mijn weten kreeg hij dat bij de handelsstal wel..

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:56

annewill schreef:
Hè ba wat een rotsituatie, kan zijn dat ik er overheen heb gelezen of het verkeerd heb begrepen, maar is het paardje al wel betaald?

nee dat ook niet. Ze heeft een contract getekend dat ze elke maand 200 euro betaald. word via automatische incasso gedaan. Maar dat zal er wel niet af kunnen, want ze heeft geen geld..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:00

hij gaat niet dood van een paar dagen geen krachtvoer hoor, beter zelfs dat hij het niet krijgt als hij toch niks doet, gewoon hooi geven en hopen dat eea snel wordt opgelost.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:00

Krachtvoer is niet nodig, wij hebben hier ook 9 staan waarvan er maar een krachtvoer krijgt om een beetje aan te zetten.
De andere krijgen alleen als ze intensief echt moeten werken.

Succes met deze situatie

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:07

Wat een rotsituatie zeg.... ik snap zo iemand ook niet, als je dan echt geen rooie cent meer hebt zorg dan dat het paard zo snel mogelijk teruggaat. Wat ze nu doet, jouw er mee opzadelen, lijkt echt totaal helemaal nergens op!
Afijn als het bij mij zou gebeuren, dan zou ik idd het paard hooi blijven voeren, haar een ultimatum stellen en anders denk ik toch de ouders en de handelaar bellen.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:17

patjuh87 schreef:
annewill schreef:

nee dat ook niet. Ze heeft een contract getekend dat ze elke maand 200 euro betaald. word via automatische incasso gedaan. Maar dat zal er wel niet af kunnen, want ze heeft geen geld..

Jeetje, als ik de handelaar was geweest had ik paardje hup ingeladen en weer mee teruggenomen. Wat een raar mens zeg..