Shetlander dilemma.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Shetlander dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:41

Een oude man heeft een paar shetlanders. Een daarvan is inmiddels anderhalf jaar en loopt nog steeds bij de moeder. De eigenaar kan er geen baas over en gaf aan hulp nodig te hebben. Spullen opgehaald en de shet de afgelopen week rustig kennis laten maken met een halster en touw. Af en toe gaat ze aan de kletter. En op dat punt maak ik me zorgen.

Wanneer ik een goed omheind stukje heb en niet een halve ha. grasland heb die niet afgezet kan worden, kan ik me richten op dat beestje halstermak maken, en klaar. Maar die hele afzetting zit vol met prikkeldraad en ze heeft er al een keer in gelegen omdat ze zich zo druk maakte. Hier heeft ze niets aan over gehouden maar ik maak me wel zorgen. Het is niet mijn pony, de eigenaar wil er liever niet bij zijn (om voor mij begrijpelijke reden maar prettig is het niet met zo'n afzetting) en dat maakt dat ik er ook wat gespannen in ga. Ik kan nu niet doorpakken omdat de merrie zich in haar theatrale acties tegen het draad aangooit en ik me niet alleen verantwoordelijk voel maar ook ben, wanneer het fout gaat.

De merrie is dus anderhalf, drinkt nog bij de moeder en dat maakt het derde onderdeel waar ik tegen aan loop. De moeder bemoeid zich natuurlijk ook met het halstermak maken. Ik heb al aangegeven dat het draad een probleem vormt maar krijg weinig respons tot nu toe. Kortom wat zouden jullie doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:44

Vragen of de eigenaar wat prikpalen en draad wil kopen zodat je een stuk kunt afzetten. Als hij dat niet wil is dat banketstaaf gezegd zijn probleem en zou ik ermee stoppen. Hij moet wel meewerken, hij wil wel geholpen worden maar wil er verder weinig aan doen. Tja zou daar dan niet te veel tijd meer insteken. Het moet wel van 2 kanten komen.

mientjemies

Re: Shetlander dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:03

of de merrie weg halen bij de moeder en ergens anders proberen te plaatsen..... een aantal maanden geleden heb ik ook een merrie gekocht waarvan de eigenaars zeiden dat ze ander half was en er altijd kinderen mee gewandeld hadden enzo en toen het eenmaal zover was en ik de merrie op kwam halen bleek dus dat ze nooit een halster om had gehad en ze dus als de dood was voor alles wat met mensen te maken had.
ik heb toen toch de stap genomen en meet heel erg veel moeite haar met 6 man te pakken gekregen een hlaster om gewurmt en haar in de trailer gezet waar we wel een uur mee bezich zijn geweest en haar toen mee genomen naar mijn eigen stal.
toen we daar de trailer uit stapte was het al gelijk een totaal andere pony.
ze was zo onder de indruk van alle veranderingen dat ze eigenlijk alles toe liet
ik heb haar die dag lekker in een stalletje gezet en ben de eerste week eerst is gaan oefenen met halster om en af doen.
die week erna ben ik begonnen met halster om in het land.
toen dit goed ging ben ik gaan oefenen met lopen aan de hand over het erf.
en zo steeds verder en verder.
nu heb ik onder tussen sinds een week een nieuw huisje voor der gevonden en heeft ze bij mij in 2,5 maand zo veel geleerd dat ze nu verkeers mak is en naar je toe komt lopen als je der uit het land kwam halen.
ze loopt zonder halster in het land en we zijn zelfs al aan het oefenen met een hoofdstelletje in omdat ze dus nu achteraf niet 1,5 maar 2,5 jaar blijkt te zijn.
ze was ook nog niet gechipt geent ontwormt of ooit in de buurt bij een smit geweest en dit heeft ze dus allemaal bij mij geleerd.
en dat in iets meer dan 2,5 maand tijd.
de een leert iets sneller dan de ander maar ik denk dat het de beste oplossing is om der daar weg te halen en der voor voorlopig ergens anders neer te zetten zodat jij op je gemak de merrie alles kan leren en je daar je aandacht op neer kan leggen en niet dat je al je aandacht neer moet leggen op een prikkel draad waar ze zo in kan lopen.
zo ie zo snap ik niet dat mensen prikkel draad gebruiken in een land bij jonge paarden.... maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening. ik zou het veel te gevaarlijk vinden.
ik hoop dat het je een beetje lukt met de merrie vaak met die jonge paarden kan je zo'n leuke band opbouwen en kan je zo veel plezier van hebben.
succes in ieder geval.

groetjes michelle

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:40

Bedankt voor jullie reacties. Helaas is de merrie nu zo, dat zij zich niet laat tegenhouden door een paar prikkers en draad/koort o.i.d. Daar ramt zo gewoon doorheen. Dit moet je doorzetten als je ook zeker weet dat je door kunt zetten want anders is het alleen maar een stap terug. Ik zie dit goed komen maar wel in een rijbak/paddock met houten omheining. Ik heb voorgesteld de merrie van de moeder af te halen. Dat wordt ook hoog tijd want de moeder is het zat om die dominante jaarling nog te voorzien van melk. Ik heb een adres voorgesteld met betere omheining waar ze dan ook van de moeder af kan en ik haar met alle plezier verder kan 'opvoeden', waarna ze op den duur weer gewoon terug naar haar eigen weide kan. Helaas is dat voor hem geen optie.

mientjemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:10

jammer dat dat geen optie is voor de man....je kan dan vaak een onwijs goede band opbouwen met een paard of pony. ik denk dat je dan meer dan je best gedaan hebt en dat je er verder niets meer aan kan doen hoe graag je dat ook wild.
als hij echt geholpen wil worden met zijn shetlanders moet hij alle hulp toestaan anders is het voor jou gewoon onmogenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:14

Is er stalling aanwezig? Is er een trailer?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:01

Voor opslag is er een soort schuilhok maar de eigenaar wil niet dat dit verder in gebruikt komt omdat zijn spullen er staan. Ik kreeg net ook te horen dat hij geen kosten wil betalen w.b. haar eczeem terwijl dit eerst geen probleem zou zijn. Ik heb zelf de eerste keer haar pilletjes willen betalen, ook om aan te tonen dat het helpt. Als hij bijna alle adviezen naast zich neer legt, blijft er voor mij ook weinig over. Nogmaals bedankt voor jullie tips, ik denk dat ik het verder aan hem overlaat.

mientjemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:23

jammer is daqt altijd he als zulke mensen niet geholpen willen worden de enige die der weer de dupe van gaan worden zijn de lieve pony's .....:( maar jij hebt in ieder geval je best gedaan