BE trekker ( auto) met NL trailer?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamoreliefje

BE trekker ( auto) met NL trailer?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 13:35

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Is het toegestaan in Nederland om met een Belgische wagen een Nederlandse paardentrailer te trekken?

Heb al wat info opgezocht, maar ik wordt er niet wijzer door.

Alvast bedankt..

Odysseus

Re: BE trekker ( auto) met NL trailer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:37

Als je Nederlands bent mag je niet in een "buitenlandse" auto rijden (dwz auto's met een ander kenteken dan een Nederlands) op de Nederlandse wegen. Dus ik denk ook niet dat de combinatie buitenlandse auto + Nederlandse trailer mag (aangezien je geloof ik niet verzekerd bent met de Belgische auto).

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 13:44

Maar ik zelf ben Belgische, Ik rij met de Belgische wagen, die dus verzekerd is.
Maar ik weet niet of ik dan met Nederlandse aanhangwagen mag rondrijden op Nederlandse wegen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:47

O sorry helemaal niet gezien! Hmm, dan zou ik het dus ook niet weten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:47

tamoreliefje schreef:
Maar ik zelf ben Belgische, Ik rij met de Belgische wagen, die dus verzekerd is.
Maar ik weet niet of ik dan met Nederlandse aanhangwagen mag rondrijden op Nederlandse wegen.

Ik weet dat het met een caravan niet mag, dus ik ga ervan uit dat het met de trailer ook niet mag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:49

Dit zegt iemand met een caravan (NL'se caravan, Belgische auto):
Hoi,

Ik ben Nederland ooit ontvlucht, en woon in het heerlijke Belgie. Ik heb dit onderwerp ook onderzocht voordat ik mijn caravan kocht (de caravanmarkt in Nederland is toch wat beter dan de Belgische), en verzekeringstechnisch is het gewoon dicht te timmeren.

Je moet je caravan uiteraard gewoon in Nederland verzekeren, en het grote voordeel is dat je gevrijwaard bent van de verplichte periodieke keuring voor de caravan.

Wel moet je de autoverzekering in Belgie uitbreiden voor schade aan derden (das natuurlijk normaal), maar normaliter wordt daarbij bij de Belgische verzekering expliciet vermeld om welke aanhanger het gaat, en niet iedere Belgische verzekeringsmaatschappij is bereid om daar een Nederlandse caravan voor te noteren.
De kosten van die verzekeringsuitbreiding is het probleem niet (paar euro per maand).

Maar ik weet niet of dit ook geldt voor trailers. Misschien bij de RDW (Belgische variant dan) vragen hoe het zit?

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:51

Focussed schreef:
Als je Nederlands bent mag je niet in een "buitenlandse" auto rijden (dwz auto's met een ander kenteken dan een Nederlands) op de Nederlandse wegen. Dus ik denk ook niet dat de combinatie buitenlandse auto + Nederlandse trailer mag (aangezien je geloof ik niet verzekerd bent met de Belgische auto).

Ik denk dat die vlieger niet opgaat , simpel door het feit : huurauto`s in het buiten land op een vakantie ?

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:52

Ik zou eens informeren bij je autoverzekering.

Ik ben ook Belgische en rijd met een 2-paardtrailer met Nederlands kenteken.
Onze autoverzekering doet er niet moeilijk over.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:53

je hoeft niet te vermelden om welke aanhanger het gaat.
een aanhanger tot 750kg zit gewoon standaard in de verzekering.
ik heb een uitbreiding voor een aanhanger tot 2000kg, maar meer dan het gewicht staat daar echt niet op vermeld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:53

petrea schreef:
Focussed schreef:

Ik denk dat die vlieger niet opgaat , simpel door het feit : huurauto`s in het buiten land op een vakantie ?

Iets beter lezen: Het is niet toegestaan op Nederlandse wegen. :))

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:56

@ Focuused . dan anders gesteld , ik rijd in nederland vaak genoeg met paps zijn auto , die heeft spaans kenteken . En andersom hij in mijn auto met nederlands kenteken maar dan in spanje .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:57

petrea schreef:
@ Focuused . dan anders gesteld , ik rijd in nederland vaak genoeg met paps zijn auto , die heeft spaans kenteken . En andersom hij in mijn auto met nederlands kenteken maar dan in spanje .

Dan zit jij fout, jij mag namelijk niet in Nederland rijden met Spaans kenteken (als Nederlands burger). Er wordt wel op gecontroleerd en er staat geloof ik wel een lelijke boete op. Al is er volgens mij wel een bepaalde regeling waarbij het wel mag maar dan moet je weer bpm en mrb betalen.
Als je vader Nederlands burger is mag hij gewoon met een NL kenteken in Spanje rijden, als hij Spaanse burger is zou het misschien ook mogen, ik ken de wetgeving van Spanje nl niet.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 12-09-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 14:00

Ik denk dat ik gewoon best een Belgische trailer zoek die ik voor één dag kan lenen (huren).
Kan een hoop problemen voorkomen.

alvast bedankt voor de reacties

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:03

@ Focuused , dat is niet waar , als je langer dan 3 maanden achtereen in spanje verblijft mag je niet met nederlands kenteken rijden , ook niet als nederlands staatsburger , dat is andersom overigens hier ook zo .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:04

petrea schreef:
@ Focuused , dat is niet waar , als je langer dan 3 maanden achtereen in spanje verblijft mag je niet met nederlands kenteken rijden , ook niet als nederlands staatsburger , dat is andersom overigens hier ook zo .

O dat wist ik dan weer niet! Maar goed het blijft allemaal behoorlijk vaag en onduidelijk, al zeg ik het zelf :))

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 14:07

Ja daarom, het is allemaal zo verwarrend die regelgeving. En er staat ook nergens duidelijk wat nu wel en niet mag.
Ik heb even een mail gedaan naar plaatstelijk politiecorps ben eens benieuwd wat hun zeggen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:40

wil je dat hier dan even posten?
ben namelijk ook benieuwd of daar moeilijk over gedaan wordt of niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:33

Het is wel toegestaan om met een auto uit je eigen land (belgie) te rijden, en een aanhanger uit een ander land (nederland) in nederland te rijden. Denk hierbij aan vrachtwagens die ook vaak de trailer (=aanhanger) wisselen per land. Je moet het hoofdvoertuig (dus de auto) mogen besturen. Je bent belgisch, en mag dus ook een belgisch kenteken rijden in NL (tenminste, als je niet in NL woont=verblijf langer als 3 maanden).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:02

Angela schreef:
Het is wel toegestaan om met een auto uit je eigen land (belgie) te rijden, en een aanhanger uit een ander land (nederland) in nederland te rijden. Denk hierbij aan vrachtwagens die ook vaak de trailer (=aanhanger) wisselen per land. Je moet het hoofdvoertuig (dus de auto) mogen besturen. Je bent belgisch, en mag dus ook een belgisch kenteken rijden in NL (tenminste, als je niet in NL woont=verblijf langer als 3 maanden).

Maar hoe zit het dan met de aanhanger?

Wij hebben een auto met Duits kenteken maar de trailer is nog steeds niet omgemeld. In Duitsland moet je voor je aanhangers een aparte verzekering hebben.

Ik heb ook nog altijd mijn Meldebestätigung bij me als ik in de auto zit.

Ik denk voor de juiste info dat de ts beter de politie kan bellen of idd een trailer met belgisch kenteken zoeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:10

Familielid en vriendin van mij is politie, en daardoor weet ik dat je wel met buitenlandse auto en NL trailer mag rijden in NL. Ook dat je met een NL auto en DL trailer mag rijden (in NL en in DL), DL weet ik weer door een tuv keuring van trailer met NL auto ;) ).

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:19

Hoe het verzekeringtechnisch zit weet ik niet, maar een vriendin van mij rijd al jaren in een duitse auto met daarachter haar nederlandse 2 paards trailer. Ze is voor zover ik weet nog nooit daarvoor aangehouden door de politie..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:18

Focussed schreef:
petrea schreef:

Dan zit jij fout, jij mag namelijk niet in Nederland rijden met Spaans kenteken (als Nederlands burger). Er wordt wel op gecontroleerd en er staat geloof ik wel een lelijke boete op. Al is er volgens mij wel een bepaalde regeling waarbij het wel mag maar dan moet je weer bpm en mrb betalen.
Als je vader Nederlands burger is mag hij gewoon met een NL kenteken in Spanje rijden, als hij Spaanse burger is zou het misschien ook mogen, ik ken de wetgeving van Spanje nl niet.

Wat een onzin! Natuurlijk mag dat wel.
Ik ken massa's Nederlanders die in Duitsland wonen en dus met Duits gekentekende auto's rondrijden, in Nederland. Dat zou dan volgens jou niet mogen?!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:36

Goed om te weten dat het is toegestaan. Mijn ouders wonen in België en de auto van m'n vader dient wel eens als "trekauto" voor een NL trailer, vroeg me laatst idd ook af of dat überhaupt wel is toegestaan. Maar dat mag dus gewoon.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:34

Hoe het in Belgie zit weet ik niet.

In Duitsland is je aanhanger appart verzekerd. In Nederland zit het bij je autoverzekeing in.

Als in nu met mijn NL trailer rijd en er gebeurd iets als mijn Duitse auto hem trekt ben ik niet verzekerd.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:45

@hotchocolat: Dus als jij in NL met NL trailer en Duitse auto rijdt, dan ben je niet verzekerd? Of geldt dit als je in DL met Duitse auto en NL trailer rijdt?

Zal mijn vader vragen om dit eens goed bij zijn verzekeringsagent na te vragen :j Hij rijdt dan met z'n BE auto met een NL trailer in NL.