Hoe veulen te leren om mee te lopen aan de hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Hoe veulen te leren om mee te lopen aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 13:27

Hallo,

Voor een kennis van mij vraag ik me af hoe je een veulen het beste kan leren om mee te lopen aan de hand (aan een touwtje). Ik heb ooit een topic gezien van iemand die een achtje om het veulen heen maakte met een lang leadrope en het zo leerde om mee te lopen. Kan iemand dat topic terugvinden voor mij? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:19

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 15:54

Bedankt! :) Ik ga eens speuren.

ponytricks

Re: Hoe veulen te leren om mee te lopen aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:27

Bij veulentjes kun je al heel vroeg beginnen om mee te lopen aan het halster door gewoon achter
de moeder aan te lopen. Het veulentje doe je dan dus een halster om en een touwtje aan en
dan als iemand met de moeder gaat lopen, dan loopt het veulen wel mee. Zo ga je langzamerhand wat druk op bouwen, door soms ook stil te blijven staan of aan te draven. Zo zal het veulen uiteindelijk ook zonder
moeder mee lopen

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:46

Dit is inderdaad een goede manier ponytricks. Ik heb het zo ook eens gedaan, en dat ging echt gemakkelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:02

Is idd ook een manier. Is alleen niet meer toe te passen op het moment dat je een afgespeend veulen hebt die geen moeder meer heeft waar hij achteraan kan lopen, en waar de fokker/eigenaar nog geen aandacht heeft besteed aan de basisopvoeding.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:07

hier lopen al een aantal topics over, maar ik ben ook voor de butt rope!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:08

Ik heb liever dat het veulen leert te wijken voor druk (en dus het touw / halster). Wanneer zou je daarmee kunnen beginnen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:12

ik ben hier mee begonnen vanaf het moment dat mijn veulen er was
ik heb de kleine ook altijd aan het touw gehad bij het naar buiten zetten en zo heeft ze geleerd netjes mee te lopen
ook aan de slag gaan in de wei als moeder erbij is met het veulen en zo door de wei heen wandelen zonder mams, maar die was dan wel in de buurt dat was toch net even minder eng dan al direkt helemaal alleen :)

wel even opletten dat moeder natuurlijk niet uitflipt dat je met haar kind bezig bent sommige denken dan dat je het kind wel meenemen/wegpakken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:30

TS, snap je de werking van een butt rope?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:36

dorientjuh schreef:
Ik heb liever dat het veulen leert te wijken voor druk (en dus het touw / halster). Wanneer zou je daarmee kunnen beginnen?

Dat kan vanaf dag 1 na de geboorte
En de butt rope/como rope/suitcase is precies dat wat je wilt, namelijk leren wijken voor druk, naar voren gaan op de druk van het touw om de achterhand. De natuurlijke reactie van een veulen bij druk op het hoofd is tegenhangen. Dit voorkom je door de buttrope.

Door te combineren met de druk op de achterhand, te voorkomen dat hij ongecontroleerd naar voren wegspringt door het halstertouw om de hals, heb je wat meer controle over het lichaam.
Combineer dat met het halster en het halstertouw dat je er aan vast hebt, en je hebt een recept dat eigenlijk niet kan mislukken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-09-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:03

Ja dat bedoelde ik ook. :) Dus niet het aanleren door alleen mee te lopen met mama. Daarom lijkt me de butt rope ook een goede methode.

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:37

zorg iniedergeval dat je met 2 mensen bent en dat de 1 met het veulen loopt en de ander erachter ;)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:40

wij hebben het ook met 2 personen gedaan, 1 heel licht druk op het halstertje zetten, komt het veulen niet direct naar voren geeft de 2e persoon een klein zetje tegen de kont, mijn veulen liep binnen een paar minuten zonder problemen mee en na 2x oefenen zonder 2e persoon;)

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:45

Ik heb mijn veulen alleen en zonder hulp van andere middelen heel snel leren wandelen.
Met veel geduld en een duidelijke stemhulp had hij het met een dag of 3 helemaal door.
Zodra hij aan het touw één stapje in mijn richting deed prees ik
hem de hemel in...en dat werkt uitstekend !

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:34

ik heb het aan mijn veulen geleerd door snoepjes te geven. dus zonder te trekken. je zegt "kom" en je zet een paar stappen en als ze ook een stap zet beloon je haar door een snoepje of een aai ofzo. je moet wel niet altijd snoepjes geven want dan gaat ze later niet meer mee willen stappen omdat ze geen snoepjes krijgt. die van mij snapte het erg snel!