ik ben benieuwd wanneer mensen gestart zijn met wedstrijden in de B paarden. hadden jullie vroeger al met een pony wedstrijden gereden en was alles al met je paard "perfect" voordat jullie gingen starten of zijn er ook mensen die gewoon in de B gestart zijn terwijl je een onderdeel nog niet helemaal beheerste en gewoon keek waar het schip strandde en je er langzaam in groeide.
Ik heb al 2 pony's uitgebracht, wedstrijden zijn dus niet compleet nieuw voor mij. Echter ben ik met die pony's wel iets te vroeg op concours gegaan. Nu met mijn eigen wil ik alles toch eerst echt goed en dan ook echt goed bevestigt hebben voor we starten.
Florenc
Geplaatst: 14-09-11 20:25
Ik ben gewoon telkens meteen gestart als ik een nieuw paard had. Vaak is het voor paarden, zeker voor de iets jongere, gewoon een heel goede training om op onbekend terrein te lopen.
Vroeger ben ik al met mijn pony's gestart. Mijn paard heb ik afgelopen december gekocht en in maart voor het eerst mee op wedstrijd gegaan. Alles was nog niet perfect (maar wel goed genoeg voor een winstpunt), maar ik persoonlijk vind wedstrijden altijd een goede trigger om fanatiek thuis te trainen. En het is een mooi meetmoment om te zien hoe goed dat trainen gaat.
heleentjee
Geplaatst: 15-09-11 12:08
ik ben vorijaar B dressuurgestart zonder enige wedstrijd ervarin. wel reed ik hem al netjes over de rug en nagefelijk. ik rij nu percies 1 jaar later M1.
hoe het kan? teamwork
Laatst bijgewerkt door heleentjee op 15-09-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Wij startte ze meestal als de jonge ponies de stap/draf/ galop kende en wat konden rondsturen, ( en dan uiteraard niet met de kop in de lucht, maar gewoon nageeflijk) dan was een B proefje heel makkelijk te doen Ook is het een goede oefening om op vreemd terrein
in de b paarden hetzelfde gedaan, met mn eigen paard ook
Lotje02
Geplaatst: 15-09-11 14:14
Ik ben met mijn paard ook vrij snel gestart, we hadden nog niet alles supergoed voor elkaar, maar ik vond het goed dat ze wat ervaring op zou doen. Ze was overal bang voor en sinds we wedstrijden rijden is dat al een stuk verbeterd.
OdiEtAmo
Geplaatst: 16-09-11 16:40
Op mijn pony heb ik eerst een tijd gewoon lekker gehobbeld, daarna wat fanatieker gaan trainen en B gaan starten toen we L2 klaar waren (pony was wel al ervaren M2, ik niet). Mijn paard was nog vrij groen toen ik haar kreeg en ik ben nog steeds niet gestart, nog steeds aan het perfectioneren, maar daar kun je ook in blijven 'hangen' dus in januari wil ik gaan beginnen met kilometers maken en dan maar kijken hoe het gaat.
Adamootje
Geplaatst: 16-09-11 17:21
Ik ben midden Juni gestart met wedstrijd rijden. Hiervoor alleen ooit een onderlinge wedstrijd gereden en uiteraard op de manege nog wat miniwedstrijdjes gedaan:)
Met mijn bange paard ben k gaan starten toen ie rechtsom kon gallopperen zonder dat ie in paniek raakte, gewoon kijken waar t schip strandt. En t laatste paard wat k gestart heb was net 3 maanden zadelmak. Moest nog een hoop aan gebeuren maar gewoon spelenderwijs op wedstrijd mee gegaan. Twee andere had k wel heel goed thuis voor elkaar voordat ze voor t eerst meegingen, maar dat was omdat die thuis nog zoveel last van spanning hadden dat ander terrein ze geen goed had gedaan. Het is dus per paard verschillend geweest voor mij
Zelf ben ik tot mijn 18 jaar een Diehard springruiter geweest. Tot ik door een ingreep niet meer in staat ben met zeer korte stijgbeugels te rijden.
Momenteel word ik al 1jaar volop omgevormd tot dressuurruiter. Door een eigenaar van Friese paarden die volop in mij geloofd. Een maand geleden ben ik gestart met mijn eerste wedstrijden B1 met een 5jarige Friese parel. Onze eerste wedstrijd waren we al 5e waardoor ik ontzettend fier op haar was omdat het ook haar eerste wedstrijd was.
Momenteel gaan we in stijgende lijn. Dat allemaal door een paard en een trainer die in me geloofd
Ik ben februari dit jaar voor het eerst gestart. Eigenlijk had ik nog even langer door moeten trainen maar van die wedstrijden leer je ook veel. De eerste keer had ik ook geen winst maar daarna wel. Ik rijd nu L1 met mijn paard. Hier voor nooit wedstrijden gereden alleen recreatie. Nu gaat het erg goed en gaan we erg vooruit, mede door een nieuwe instructrice
Dat ligt er per ruiter aan denk ik. Persoonlijk wilde ik met me paard niet starten voordat ik het idee had dat ik in de buurt van winst kon rijden. Had voor me zelf een persoonlijk doen van 170+ (bij voorkeur ruim) als doel gesteld.
Gelukkig hebben we van de 10 proeven die we hebben gereden ook 10 keer een WP gehaald.
Voor de L1 zijn we bijna klaar. Maar daar ga ik pas naar over als de oefeningen redelijk bevestigd zijn
afgelopen weekend heb ik meegedaan aan een impulsrubriek. met mijn jonge paard een stap/draf proefje en daar heb ik voor 2012 een startkaart voor aangevraagd, de jury zei ook dat hij er dan wel klaar voor is om te gaan starten in de B. met mijn andere paard heb ik een B-proef gelopen. dit liep helemaal in de soep hahaha moest er wel om lachen. mijn jonge paard stond continu te hinniken en daar reageerde hij de hele tijd op. commentaar van de jury was dan ook dat hij tegen de hand liep. dit was de eerste keer dat hij tegen de hand liep, normaal loopt hij lekker ontspannen. de rechtergalop sprong hij verkeerd aan. toch nog 168 punten. de jury zei ook als hij lekker ontspannen had gelopen ik veel hoger was gekomen en dat ik dan makkelijk met hem een B-proef doorkom. dat is dus gewoon oefenen op vreemd terrein.
Laux
Geplaatst: 19-09-11 17:21
Ik ben van plan om begin volgend jaar met mijn nieuwe paard te gaan starten. Hij is 4 jaar en ik 17 jaar.
Ik heb al wel wedstrijdervaring met mijn pony, hij loopt nu L1 met de vrouw die hem nog gezamenlijk met mij traint.
S_en_Z
Geplaatst: 19-09-11 18:01
voor 1999 een paar keer ooit een bosritje gemaakt... in
1999 pony gekregen, na half jaar B gestart.. 2000 waren we L2. 1x M gestart en toen pony verkocht. in 2001 paard gekocht, na half jaar B gestart.. 2004/2005 startten we Z2.
Toen een hele tijd geen wedstrijden meer gereden.. af en toe een keer maar paard kon t niet meer aan (door mijn stress). Wedstrijddruk werd ons beiden teveel.. toen we na jaren weer eens gingen starten liep paardje iedere x niet zo lekker.. heb hem nog een paar jaar vertroeteld en toen moest hij ingeslapen worden.
In januari 2011 nieuw paardje gekocht.. eind juli voor het eerst gestart en inmiddels mogen we al L2..
De enige met wedstrijdervaring was de pony, die had M gesprongen en in een grijs verleden ooit een keer een winstpunt in de B dressuur gehaald.
Verder heb ik alles zelf bereikt met mn pony en paarden.
Ik heb wel eerst alle knopjes erop gereden en ben toen pas gaan starten, als de rechte lijnen en de voltes maar goed gingen dan vond ik het wel prima.
En met de nieuwe ook, nu korte rustpauze om op een paar onderdelen de puntjes op de i te zetten en dan gaan we verder. Geen drang, geen dwang.. gewoon relaxed rijden.