Paard duikt gelijk in etensbak na rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard duikt gelijk in etensbak na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:48

Hoi bokkers,

Ik rijd op de manege in de les van 12 tot 1 uur en als we de paarden terug op stal zetten na het rijden zit er dus eten in hun etensbak. De meeste paarden tasten gelijk toe en je krijgt het hoofdstel alleen met een hoop gesjor af.
Hoe moet ik hier mee omgaan?

Laura_x_

Re: Paard duikt gelijk in etensbak na rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:49

Consequent zijn en niet draaien richting de voerbak. Dus de stal binnengaan en draaien in de richting van de deur ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:50

De keelriem en de neusriem al los maken voordat je in de stal bent :j
Dan hoef je het hoofdstel alleen nog maar van zijn hoofd te halen wanneer je in de stal bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:51

Dankjewel voor jullie snelle reacties, ik ga het proberen! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:15

Tja, probleem is dat jij niet de enige bent die met de paarden omgaat.
Dus dit afleren is niet mogelijk.

Wat je kunt proberen:

Voor de voerbak gaan staan zodat hij er niet bijkan (alleen doen als je zeker weet dat hij je niet aanvliegt of omver loopt)
Paard met hoofd de andere kant opzetten, zodat hij niet de voerbak inkan (alleen doen als je zeker weet dat hij beseft dat jij daar staat en niet ineens omdraait en je plet of zo)
Hoofdstel voor de box afdoen (moet je zeker weten dat hij zijn box ingaat)
Van tevoren alles losmaken.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:10

Het is natuurlijk ontzettend logisch dat dat paard dat doet, er staat al eten voor hem klaar dus waarom zou het wachten als toch niemand hem tegenhoud! Maar je staat op een manege en die gaan daar natuurlijk geen rekening meehouden, anders zou ik zeggen, wacht nog even met dat eten in de voerbak tot je klaar bent. Je zou grondwerk/leiderschap oefeningen kunnen doen. Er zijn vast genoeg mensen in je omgeving die je kunnen helpen hiermee. Dan kan je in de stal ook die oefeningen doen en ben je de baas/leider over je paard. Je hebt dan veel meer controle. En als beloning dat hij braaf is kan hij gaan eten.