Trailer renoveren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Trailer renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 23:26

Ik heb vorige week een oude trailer gekocht, een VSO bouwjaar 1984
de trailer is in 1996 herdaan geweest, toen is de onderkant gegalvaniseerd geweest,nieuwe bodem, nieuwe platen etc.
vorig jaar een nieuwe stootrem erop en nieuwe bandjes.
nu heb ik hem gekocht, en terug volledig gestript, enige dat er nu nog inzit is de bodem (waarvan er zeker 3 planken moeten vernieuwd worden) en het dak, die terug opgelast moet worden.
Nu ben ik aan het twijfelen hoe ik hem het beste herdoe.
Hoe weet ik zeker welke planken er niet rot zijn?
wat van bodem? gewoon die drie planken vervangen? welk hout?
of is het beter om 1 betonplexplaat te nemen? of liever aluminium?
zijwanden, betonplex? aluminium?

het dak is geen probleem, die zal vriendlief heroplassen :D

dingen waar er zeker op gelet moet worden? tips en trucs?
wat zijn de afmetingen van een doorgaande 1.5 paards trailer (breedte?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:20

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 11:36

cissy schreef:
er zijn diverse topics geweest over trailers opknappen en daar staat een hoop nuttige info in, kijk deze maar eens door die is vrij recent [TAO] gietvloer verwijderen
en nog een paar:
[TAO] Trailer opknappen.
[TAO] vragen over vervangen deurtje en wanden trailer
[TAO] bedrijf om trailer op te laten knappen (bodem etc)
(zag er ook al nog eentje van jezelf voorbij komen ;) )

De maten van een 1,5 paards verschillen per merk, er is geen standaard maat volgens mij.

die van mezelf ging idd over een andere trailer, die is niet meer zo van toepassing daar ik nu deze gekocht heb, en ze volledig gestript heb, dus we beginnen vanaf 0 :D
bedankt voor de links!

Duhelo

Re: Trailer renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:01

update:
trailer hebben we volledig gestript, twee doorgeroeste stangen vervangen. alle roest weggeschuurd, geschilderd met roestwerende verf (bekend merk, maar ben het weer effe kwijt) en betonplex aan vastgemaakt
alle wanden uit ik denk 12 mm betonplex, de originele plankenvloer heb ik laten liggen (waren nog goed, maar er waren hier en daar een stuk uit, en is voor zwaar paard, dus ook 12 mm betonplex overgelegd en goed vastgesilicoond.
probleem is, de originele metalen kap (incl veel roest en doorgerotte stangen) hebben we eraf gescheven, en de kap eraf gedaan.ding was vrij zwaar, en is dan bij het neerkomen ook een deel gescheurd :D
Ik zie het niet zitten om die kap terug te gebruiken, het zou mogelijk zijn, maar het trailertje staat in spiksplinternieuwe platen en verf, mooie gegalvaniseerde onderkant, en dan zon lelijke, zware metalen kap erop, nah.
dus ik zoek een manier om een nieuwe kap te verkrijgen? Zelfbouw? kwamen af met het idee van een polyesterkap, maar waar haal je dat? kwamen ook al met een metalen frame met een zeil over gespannen, is dat iets?

Probleem ook, vorige eigenaar heeft de trailer opgebouwd vanaf een chassis, dus ik vrees dat het geen standaardmaten zijn (binnenmaar is ong 1m), lengte is ong 3 m tot de punt vanvoor, het middenstukje is maar 15 cm, etc. én de maten schelen ook een beetje links bij rechts (ong 2 cm)
iemand een idee?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:23

Is de kap een constructief onderdeel van de constructie? Zo nee, kun je het beste even een dagje uittrekken om een polyesterkap te zoeken bij een trailerdealer of bouwer. En anders te lange kap (met dezelfde 'puntmaat') waarvan je aan de achterkant net naast de achterafronding op het vlakke deel afzaagd en inkort. Dan aan de onderkant met polyestermatten en hars aan elkaar bevestigen en aan de bovenkant met hars/plamuur afwerken, schuren en spuiten in de door jullie gewenste kleur.

Zelfbouw van zo'n kap is wel te doen, maar zou ik je niet aan raden als je geen ervaring hebt met polyester.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:26

de kap was metalen buizen die op het frame gelast waren, met daar rond metalen platen rondgeplooid. denk geen constructief onderdeel.
Zal eens kijken of ik aan aparte kappen kan raken en voor welke prijs, bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:34

welke afstand wordt er meestal gebruikt tussen de stangen? (borst en bilstang)
de trailer is ong 3 meter lang op het langste punt, de twee zijwanden zijn ongeveer 2.5m.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:49

bij de atec nieuwe types zit hij tussen 1,73 tot 1,83 cm tussen borst en bilstang

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:28

ik heb naar tip van een bokker mijn paard tegen de muur gezet en zo opgemeten, en ik kwam uit op 1.70. hoeveel wordt er extra genomen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:42

bij mijn trailer is die ruimte 1.96 en paard staat er dan ook ruim in, staat ze tenminste niet zo strak tussen de stangen.