Dekens, wordt dat een gewenning?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickytje

Dekens, wordt dat een gewenning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:34

Hoi Bokkers

Ik heb een 13-jarige draver ruin die altijd gewend is geweest om met een deken te staan vanaf het wat kouder werd.
Uiteraard heb ik geïnformeerd bij de vorige eigenaar naar het soort deken. Hij had een soort van all weather deken op
dat tegen de regen kon en licht gevoerd was. Dus niets heel dik of warm.

Nu vraag ik me af of dat een gewenning wordt door de jaren heen? Ik heb mijn vorige paarden nooit in de dekens gehad, dus
op zich heb ik er weinig ervaring mee. Ik twijfel of ik voor Prins nu een deken zou aanschaffen of niet. Als het niet nodig is, doe
ik liever zonder. Als het wel nodig is, koop ik met veel plezier z'n dekentje :Y)
Hij kan altijd in zijn stal wanneer hij wilt (deur staat altijd open). En de stal op zich is tamelijk goed geisoleerd.

Ik was van plan om een beetje aan te kijken hoe zijn wintervacht evolueert. Misschien komt hij minder dik in z'n vacht omdat hij
gewend is aan de dekens?

Iemand hier enig idee over? Alvast bedankt :)

LaVieDivine

Re: Dekens, wordt dat een gewenning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:44

dat komt wel goed hoor :) als hij zelf binnen en buiten kan wanneer hij wilt, dan zou dat geen probleem mogen vormen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:21

Ik zou het gewoon proberen zonder en even aankijken wat ie gaat doen. Paarden kunnen heel goed hun eigen winterjas regelen mits ze voldoende ruwvoer hebben. :j

Dus zorgen voor genoeg ruwvoer en even aankijken, ga je toch merken dat het niets is (echt koud, en niet even een halfuurtje trillen), gigantisch invallen. Misschien toch een 0 of 100 grams opleggen. Maar over het algemeen kunnen paarden dit heel goed zelf regelen (dit kunnen ze zelfs nog beter zonder deken dan met deken). ;)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:53

Dankjewel voor de antwoorden :) Dan ga ik inderdaad even aankijken. Ruwvoer krijgt hij wel genoeg, dus dat komt goed :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:18

Kan gewoon zonder hoor een paard wat ik gehad heb heeft ook 13 jaar dekens opgehad en toen een winter niet nou die kreeg zat haar en had het niet koud. Gewoon in de gaten houden.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:06

Mijne heeft tien jaar met deken gestaan, toen is de 3 jaar niet bij mij geweest en heeft ze alle winters zonder gestaan. Ze heeft altijd goed een dikke vacht gekregen! Heb eerder het idee dat het andersom is, dat ze nu gewend is dikke vacht te maken terwijl ze bij mij gewoon lekker dekens op krijgt.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 01:55

Ik ga in de gaten houden of hij een natuurlijk jasje krijgt :) Komt vast wel goed.

Mijn merrie vroeger was echt een beer in de winter, meer vacht dan paard :')
Ik had voor haar in een heel strenge winter speciaal een warm deken gekocht (ik was toen 12, dus vond het zo zielig).
Tot mijn hoefsmid het zag en zei: haal het er af! Ze heeft zo'n gigantisch dikke vacht dat ze het te warm heeft :D