Te sterk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissIvana

Te sterk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:04

Hoi hoi,

Ik heb na jaren lang zoeken eindelijk een verzorgpony!
Daar ben ik echt supper blij mee.
Ik verzorg Aran (zo heet die) nu al 2 weken.
Aran is pas 2 dus moet nog van alles leren,
Maar het is wel een schatje! /3
Het enigste wat een probleem is dat hij sterk is.
Ik hou hem haast niet...
Heeft iemand misschien tips hoe ik hem beter kan houden?
Want ik wil hem wel als verzorpony houden.

Alvast bedankt! /3

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:06

als ik dit zo lees denk ik dat je nog niet klaar bent voor een 2 jarige.
Misschien is het voor jou leuker een wat ouder paard te verzorgen waar je ook meer mee kan doen

troi

Re: Te sterk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:39

Dit heeft niks met kracht te maken (ieder paard is namelijk te sterk voor een mens als hij/ zij dat wil zelfs een minipaardje loopt je zo omver) maar met respect en overwicht. Dit paardje vindt niet dat jij de baas bent en behandeld jou daarom als iets waar hij niet zoveel rekening mee hoeft te houden. En dat kan knap link zijn, zelfs bij het liefste paard/ponytje. Ik ben het eens met mijn voorgangers de makkelijkste manier (en misschien wel beste) is een oudere pony te zoeken.f Mocht je toch echt door willen met dit dier dan is grondwerkles echt een must.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:42

In ieder geval consenquent (weet niet precies hoe je het schrijft) zijn.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:51

ik ben het eens me me voor gangers
ik denk dat je nog te jong en te onervaren bent voor een 2 jarige
en als je daar geen begelijding ik kan krijgen van de eigenaar zou ik er toch maar mee stoppen want dan kan het behoorlijk gevaarijk zijn
en ook kun je zo'n jong paard ook heel snel verknallen (en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling)
ga eerst is wat mee helpen op een manege daar kun je toch eerst veel leren over de verzorging van een pony of paard

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:21

VSW-->OPG

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:10

met bovenstaand eens, wil je met het paardje doorgaan, zoek dan aub snel iemand die les geeft in grondwerk.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:18

Misschien kan je eens mee kijken met de eigenaar voor jou wellicht heel leerzaam. Zou zeggen lees eens een boek over grondwerk. Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangers dit paard is voor jou te groen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:48

Ik heb ook een 2 jarige die gewoon te sterk is. (Haflinger, op 't moment al 1.47 hoog.)
Ik los het op door veel met hem bezig te zijn. Veel grondwerk, veel met m'n stem erbij zodat hij die leert herkennen. Als ik wil dat hij stopt en hij doet dat niet zet ik hem gewoon achterwaarts, een paar meter zodat hij weet dat hij niet in mijn ruimte moet komen (lees: over me heen moet lopen).
Ik wil gaan beginnen met parelli, kijken of dat bij ons werkt. Het vooruit sturen gaat al goed en het halthouden nu ook. Je moet gewoon enorm consequent zijn en hem er niet mee weg laten komen.

Succes.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:27

Roweentje89 schreef:
Ik heb ook een 2 jarige die gewoon te sterk is. (Haflinger, op 't moment al 1.47 hoog.)
Ik los het op door veel met hem bezig te zijn. Veel grondwerk, veel met m'n stem erbij zodat hij die leert herkennen. Als ik wil dat hij stopt en hij doet dat niet zet ik hem gewoon achterwaarts, een paar meter zodat hij weet dat hij niet in mijn ruimte moet komen (lees: over me heen moet lopen).
Ik wil gaan beginnen met parelli, kijken of dat bij ons werkt. Het vooruit sturen gaat al goed en het halthouden nu ook. Je moet gewoon enorm consequent zijn en hem er niet mee weg laten komen.

Succes.

Klopt, zo doen wij het ook! ;) Ik heb alleen een racemonster, dus soms doet ze nog wel eens moeilijk met halthouden en blokeert ze de rem! xp
Ik heb een 6 jarige, en rij haar in, het is een Fjord van ong. 1.46 hoog volgens mij, zij kan ook heel sterk en eigenwijs zijn. Je moet zorgen dat je onder het rijden haar goed aan blijft sporen, en haar niet haar zoveel haar zin geven, consequent blijven, en dan gaat het vanzelf lukken.
Maar je paard moet ook vertrouwen in jou hebben, en je moet zorgen dat je een band ermee opbouwt.
Borstel de pony veel, en ga er bijv. mee aan het halstertouw lopen, kan soms ook werken! ;)
Als ze je leert kennen word ze vanzelf minder sterk! ;)

Succes!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:23

Mijn paard is ook sterker dan mij (welk paard niet??), en daar kon ik eerst niet mee wandelen. Na veel grondwerk is dit zo ver over gegaan, dat ik 'm nu makkelijk aan een halster mee kan nemen.

Als ik jou was, zou ik les gaan nemen in grondwerk, of je er iig zelf meer in verdiepen.

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:59

ik zou les nemen ;)

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:59

ik zou ook als ik jou was les nemen met grondwerk hield ik eerst ook niet maar na veel grondwerk hou ik haar eindelijk een beedje bij en lopt ze gwn rustig mee aan een touwtje

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:01

Als bij een paard wat te stoer wil zijn, bijvoorbeeld door de omgeving, wind etc., doe ik gewoon een kettinkje onder zijn kin langs en maak ik aan de andere kant van het halster vast. Dat helpt altijd en corrigeert alleen als het nodig is.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:57

connepon85 schreef:
Als bij een paard wat te stoer wil zijn, bijvoorbeeld door de omgeving, wind etc., doe ik gewoon een kettinkje onder zijn kin langs en maak ik aan de andere kant van het halster vast. Dat helpt altijd en corrigeert alleen als het nodig is.

Lijkt me niet de oplossing. Je moet het probleem aanpakken door veel met het paard te oefenen respect te verdienen en aan grondwerk te doen. Op deze manier los je het probleem niet op maar ga je het uit de weg

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:58

misschien wat grondwerk oefenen (:x

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:45

Grondwerk doet wonderen, maar dan zal het paard wel respect voor je moeten hebben, je moet het samen doen en hij moet wel zijn plek weten in jullie onderlinge "rangorde"

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:00

je moet duidelijk de rol van leider gaan in-nemen, en heel veel oefenen maar adviseer om er toch iemand even bij te halen die jou en je verzorg pony kan helpen of misschien toch een iets meer volwasse pony te zoeken die de basis al goed kent.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:16

ik herken dit probleem mijn vp is een arabier met flink wat temprament in het begin ben ik langs de weg gaan lopen met zijn 2en allebei aan een kant een touw vast tot dat ze door had dat ze niet voor mij moest lopen maar achter mij en dat het geen zin had om zich weg te trekken. dan krijgt hij vanzelf meer respect voor je en gewoon veel leuke oefeningetjes doen dan is hij mischien wat makkelijker als ze jou vertrouwt.

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:12

Niet blijven trekken, maar los vast los vast.
En op een volte trekken.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:38

Geduld en volhouden!

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:13

Niet blijven trekken en blijven trekken. Dat werkt niet.
Pony van een vriendin van mij heeft als ik het goed zeg een touwhalster die op de juiste plekken druk geeft.
*zo heeft ze het me uitgelegd* En ze hoeft maar even te trekken of een rukje te geven aan het touw en ze loopt een stuk rustiger.. Dat heb ik althans zelf gezien bij haar. :) Misschien werk dat bij die van jou ook wel?