Gevolg van slechte voeding,verwaarlozing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Gevolg van slechte voeding,verwaarlozing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 01:44

Ik heb 2 mini shetjes...1 is een jaar of 10,de andere is een merrie van nog geen twee en half jaar oud.
Door omstandigheden heb ik ze een poos moeten plaatsen bij iemand anders(daar stonden ze in verzorging).
Intussen was ik uiteraard bezig met een plekje dichter in de buurt te vinden,maar dat was vrij moeilijk te vinden.
Maargoed,ze stonden prima verder,en maakte me niet al teveel zorgen.
Wel viel me op dat mijn ruintje op een gegeven moment ging afvallen.
Niet zo erg,want hij was een aardig dik propje,en wat afvallen kon geen kwaad.(maar heb toen al laten weten,dat hij absoluut niet verder mocht afvallen).
Tot ik begin augustus een belletje kreeg,en bleek dat het niet goed ging met mn pony`s.
Alsof het zo moest zijn,vond ik hier in de buurt een plekje waar ik elke dag zelf heen kan.
Dus pony`s direct opgehaald,en hier in de buurt gezet.
Ik schrok toen ik ze zag,want mijn ruintje die normaal dik word van aan bix of muesli snuffelen,was sterk vermagerd,en mijn merrietje indezelfde staat.
Voor het eerst zag ik een ruggegraat bij mn ruintje en zelfs zn ribben.
Eenmaal hier,ben ik heel voorzichtig ze gaan voeren....en wel volop hooi gegeven.
Heb ze ook met tussenpoze van een paar dagen ontwormd en een vitamine stoot gegeven.
Inmiddels glimmen ze weer,en komen langzaam maar zeker weer aan.
Op stal vertonen ze weer hun streekjes en zijn het weer de shetten die ik ken.
Het probleem zit in het volgende...zodra ik met ze wil wandelen,lijken ze met grote tegenzin mee te gaan.
Ze hangen nadat we de straat uitzijn zowat in het touw,en word zelf doodmoe omdat een beetje doorlopen er niet inzit.
Gekke is dat het niet lichamelijk blijkt te zijn,want als mn merrietje ergens van schrikt of we net buiten zijn,zelfs wel een drafje in wil zetten.
Ook het ruintje is de ene keer wat meer voorwaarts,maar hangt de andere keer zowat in het touw.
Toen ik ze net hier had,waren ze echt compleet uitgeput...en waren compleet van slag.
Wat dat betreft gaat het al stukken beter!
Maar ze zijn nu 5 weken hier,en vraag me af of hun lusteloosheid en geen zin in wandelen te wijten kan zijn aan de slechte verzorging(geen tot weinig voer) en gebrek aan aandacht voorheen?
Ze tonen totaal niet ziek,ze eten prima,mesten prima,op stal hebben ze hun shettenstreken,maar het lijkt wel of een wandeling ze teveel is?
Hoe pak ik dit aan?

friesiszwart

Re: Gevolg van slechte voeding,verwaarlozing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:57

Ik denk dat je het goed aangepakt hebt. Nu zou ik elke keer een andere stukje met ze lopen (ik weet niet of je telkens hetzelde stuk loopt). Verder lijkt het mij goed en denk ik dat ze gewoon even tijd nodig hebben.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:03

Volgens mij heb je het inderdaad goed aangepakt, heeft even de tijd nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:49

Wat ik iig raar vind is dat ze zo slecht verzorgd werden. Ga je nog naar die verzorgstal, om ze even te vertellen over jouw pony's? :)
Ik denk dat je nu het goede doet, ik denk dat je nog dat je nog maar even wat vonditie moet gaan op bouwen!

Veel succes!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:59

Ik heb contact met degene die ze verzorgde(of zou doen..).
En bezig het een en ander daarmee te regelen ;)
Hoe kan ik die conditie nu het beste weer opbouwen?
Want is haast geen doen om ze tegen hun zin in mee te slepen.
10 minuten wandelen is nu zo ongeveer de max...

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:07

Gewoon elke keer een rondje meenemen en kleine snoepjes opf iets meenemen, meeste shets zijn verzot op lekkere dingen dus als je een endje gelopen hebt elke keer een snoepje geven, misschien gaan ze zo weer het leuke van lopen inzien en dat het ook iets oplevert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:31

Ik zou toch even bloed afnemen, of ze een tekort ergens aan hebben is daar snel genoeg aan te zien.
En het niet mee willen lopen kan ook een reden hebben dat ze pijn hebben. Laat de hoefsmid even naar de hoeven kijken.
Als lichamelijk ongemakken uitgesloten zijn, zul je het opvoedtechnisch op moeten lossen. De natuurlijke reactie van een paard voor druk op het hoofd is tegentrekken. Onze natuurlijke reactie bij een paard dat niet mee wil lopen, is druk geven op het touw.
Dus tel een en een bij elkaar op: als je pony's niet geleerd hebben om mee te lopen, dan is er geen lichamelijk oorzaak voor, maar is dat puur een resultaat van een gebrek aan opvoeding.

Dus touwhalster, leadrope, en grondwerkstokje of zweepje erbij.

En kijk even naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:19

Cassidy schreef:
Ik zou toch even bloed afnemen, of ze een tekort ergens aan hebben is daar snel genoeg aan te zien.
En het niet mee willen lopen kan ook een reden hebben dat ze pijn hebben. Laat de hoefsmid even naar de hoeven kijken.
Als lichamelijk ongemakken uitgesloten zijn, zul je het opvoedtechnisch op moeten lossen. De natuurlijke reactie van een paard voor druk op het hoofd is tegentrekken. Onze natuurlijke reactie bij een paard dat niet mee wil lopen, is druk geven op het touw.
Dus tel een en een bij elkaar op: als je pony's niet geleerd hebben om mee te lopen, dan is er geen lichamelijk oorzaak voor, maar is dat puur een resultaat van een gebrek aan opvoeding.

Dus touwhalster, leadrope, en grondwerkstokje of zweepje erbij.

En kijk even naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Hoefsmid is vrijwel direct erbij geweest,en ze zijn allebei netjes bekapt.
Het ruintje had rechtsachter een milde vorm van rotstraal(iets waar hij gevoelig voor is,en ik ben daarmee dus bekend).
Maar behalve wat lang,waren de hoefjes verder in prima staat,en zijn gewoon zoals altijd bekapt.
Maar dit veranderde niets aan het langzame lopen en meesjokken...
Gebrek aan opvoeding is het niet,want mijn ruintje is circa 11 jaar,en liep altijd met plezier mee.
Mijn merrietje is 2 en half,en kent ook prima het meelopen,en ook heel goed het druk en los van druk raken principe.
Hierin zit het probleem dus niet...
Merrietje was voorheen juist erg voorwaarts en moest ik juist leren achter mij te blijven.
Het ruintje kende het klappen van de zweep en liep zonder enkel probleem netjes mee.
Ik trek dus niet ze letterlijk vooruit,maar het voelt soms zo,omdat er totaal geen fut inzit en het bijna stapje voor stapje gaat...
Het is heel vermoeiend om zo met ze te lopen,omdat je telkens tegenwerking voelt ipv lekker meelopen.
De laatste dagen is het ruintje wel aardig bijgekomen en gaat nu spontaan af en toe in een drafje(eerder was dat ondenkbaar hij leek uitgeput!).
Hij loopt ook al een stuk beter mee,en lijkt dus aardig op te knappen.
Het merrietje geeft op dit moment nog het meeste problemen...Als we net buiten zijn,dan wil ze spontaan nog weleens een drafje inzetten of wat sneller lopen,maar na 10 minuten lopen is het echt meelopen omdat het moet...
Kleine kanttekening die ik erbij wil vermelden...ik heb ze geruime tijd in verzorging gehad elders,en heb ze daar in sterk vermagerde toestand weggehaald.
Allebei futloos,mager,doffe vacht....
Heb ze nu een week of 5 /6 hier en ze zijn met tussenpoze van paar dagen ontwormd,vitamine stoot gehad,en staan nu op onbeperkt hooi en een liksteen,en 2 maal daags een handje kruidenmuesli met een handje luzerne.
Het ruintje komt aardig bij,en ziet er nu mooi uit.
De merrie is nog wat schraal,maar kwa karakter op stal weer helemaal dr ondeugende zelf,alleen buiten met wandelen geeft het nog problemen.
Bloedonderzoek is ook mijn eerst komende optie...maar aangezien het ruintje goed opknapt,en ze allebei niet ziek zijn,wil ik nog even aankijken hoe het merrietje het gaat doen.
Zelf,klinkt mischien raar......heb ik het idee dat het tussen de oren zit?
Want helaas heb ik achteraf moeten horen dat ze amper gevoerd werden,er niet naar omgekeken werd,en ze dus afgezien hebben de laatste 1 tot 2 maanden.
Vooral mijn merrie is een heel gevoelig beestje,en krijg het idee dat die danig van slag is door alles wat er gebeurd is.(mischien zelfs dingen waar ik geen weet van heb...).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:28

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 07:49

Ik zou bloed af laten nemen. Zeker na een periode van tekorten zou je kunnen denken aan bloedarmoede. Succes met je Ponies!!