Buiten wandelen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke optuiging voor je paard als je voor het eerst met hem aan de hand naar buiten gaat?

stalhalster
61 (42%)
touwhalster
31 (21%)
hoofdstel met bit
43 (30%)
bitlooshoofdstel
3 (2%)
anders...
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 142

it_is_me

Buiten wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 22:49

Hier ben ik erg benieuwd naar, omdat het bij mij steeds meer begint te kriebelen om met mijn paard (aan de hand) naar buiten te gaan. Op het moment zijn we veel met grondwerk/rechtrichten bezig aan de hand en onder het zadel in de bak. Maar het lijkt dat de bodem van de bak niet fijn is voor mijn paard, waardoor hij op het moment niet lekker loopt. Wellicht zou het voor hem fijner zijn om lekker rechtuit te kunnen lopen over een verharde weg en daarnaast ben ik zelf ook meer een buiten- dan een bakrijder... ;)

Het grondwerk/rechtrichten werpt behoorlijk zijn vruchten af, aangezien we steeds meer vertrouwen in elkaar hebben en mijn paard zijn lijf veel beter leert te gebruiken.

Verder staat mijn paard thuis op onze boerderij en raakt steeds meer gewend aan alle machines, die over het erf rijden. Vooral in het begin rende hij overal voor weg, maar tegenwoordig doet hij dit nog maar weinig. Nieuwe dingen zijn wel steeds weer spannend en dan kan hij behoorlijk onder de indruk zijn.

Sannanasje

Re: Buiten wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:54

Ik denk dat je dit zelf het beste kunt inschatten. Ik wandel met mijn merrie gewoon met een stalhalster, omdat ze heel rustig is en goed reageert op lichte druk daarop al. Als ze al schrikt is het 2 pasjes opzij en klaar.
Heb jij een paard dat daar dwars doorheen springt zou ik een touwhalster pakken, of als hij echt megasterk is zelfs een hoofdstel met bit. Ook zijn schrikreactie is hierbij natuurlijk belangrijk, als hij net als de mijne maar 2 pasjes doet en op stalhalster goed te houden is, kun je dat gewoon doen. Als hij van het minste of geringste in blinde paniek naar huis wil rennen zou ik iets grover geschut pakken ;)

Hoop dat je er wat aan hebt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 23:00

Sannanasje: bedankt voor je reactie. Mijn paard is er een die het het liefst op een hollen zet, zodra iets maar eng is. Maar dankzij het grondwerk/rechtrichten doet hij dat nog maar zelden.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:29

Ik ga meestal met hoofdstel en bit en soms met een halster of halsterhoofdstel (kun je het bit met klipjes makkelijk los en vast maken) want dan kan ik hem langs de weg laten grazen.
Maar over het algemeen met bit want je weet maar nooit, in principe is mijn paard nergens bang van.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:36

Ik rijd mijn pony bitloos.
Hij is oerbraaf.
Maar toch heb ik hem met wandelen graag een hoofdstel met bit in :)
Waarom? Hij heeft ontdekt dat hij effect heeft met zich lostrekken. Hij loopt je een fractie voorbij, spant zijn bovenhals aan en gaat dan gewoon :+ dan doe je niet zoveel meer :) Hij heeft dit geintje al 4 jaar niet meer uitgehaald hoor! :) Maar ik weet dat hij het weet ;) En ik wil het gewoon niet hebben :)
Op een bit kan ik hem dan nog net die correctie geven dat hij uit die ''modus'' komt :)
Verder streef ik naar een touwtje wat continu in een boog hangt :)

Wat je er zelf omheen moet doen.. Datgene waarbij jij je prettig voelt :) Als jij je namelijk niet prettig voelt bij een hoofdstel met bit, dan werkt het in mijn ogen ook niet :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:43

Anders:
Stalhalster met longeerlijn en/of ketting (onderlangs) afhankelijk van het type paard.
Longeerlijn zodat ik genoeg lengte heb als er onverwacht iets gebeurt en ketting als noodrem.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 09:02

Bedankt voor de reacties!

De mensen die kiezen voor een hoofdstel met bit. Doen de teugels over de hals of heb je een bitstukje met een touwhalster eraan? Of anders?

Van de week liep ik met mijn paard over het erf en zo ook over het pad naar de weg toe. Aan een kant wonen de buren langs dat pad. Hun hond kwam op dat moment de poort uitgevlogen en daar schrok mijn paard toch wel van. Het was gelukkig niet meer dan een sprongetje opzij. Wel naar mij toe en bovenop mijn voet. Honden is hij wel gewend. Zelf hebben we ook twee stuks rondlopen. Maar het zijn echt deze onverwachte dingen, die hem aan het schrikken maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:04

Wat voor optoming gebruik je voor het grondwerk, of gebruik je dan niks? Als je wel iets gebruikt zou ik datzelfde gebruiken tijdens het wandelen. :j

Ik wandel de ene keer met touwhalster + leadrope, een andere keer weer met gewoon stalhalster en touw. Dat laatste vooral als we gewoon lekker gaan wandelen en ik haar aan de hand nog wat laat grazen, het eerste als ik ook wat grondwerk tussendoor doe, een drukke weg over moet of als de hond ook mee gaat.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 09:08

Met het grondwerken gebruik ik een kaptoom en touwteugels of een leadrope en voor onder het zadel heb ik een hoofdstel met een lederen bitje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:09

Het ligt aan het paard. Met mijn huidige paard met stalhalster. Met mijn vorige paard hoofdstel met bit.

Te paard altijd gewoon met een hoofdstel met bit.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:13

Jemig wat kiezen er veel voor hoofdstel met bit, had ik niet verwacht...
Hier alle paarden gewoon aan het halster hoor, op stal neem je hem/haar toch ook mee aan het halster? buiten is niet veel anders (tenzij je paard niet verkeersmak is maar dat is dan toch een hele andere kwestie dan het 'meelopen' opzich?)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 09:21

Voor mij is het buiten degelijk wel anders. Inderdaad niet zozeer wat betreft het meelopen, maar wel in verband met het verkeer. Ik woon in een dorp wat eigenlijk bestaat uit een doorgaande weg waar behoorlijk wat verkeer (incl. landbouwverkeer) over gaat. Dus ik ben gewoon op zoek naar de meest veilige en handige optoming voor over de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:23

Ik denk dat een bit het niet zozeer veiliger maakt, een touw dat lang genoeg is echter wel. Met een leadrope of eventueel longeerlijn heb je net wat meer speling als een paard wegspringt of gaat rennen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:36

Rider01 schreef:
Jemig wat kiezen er veel voor hoofdstel met bit, had ik niet verwacht...
Hier alle paarden gewoon aan het halster hoor, op stal neem je hem/haar toch ook mee aan het halster? buiten is niet veel anders (tenzij je paard niet verkeersmak is maar dat is dan toch een hele andere kwestie dan het 'meelopen' opzich?)

op stal moet mijn paard op een heel andere manier met mij meelopen dan wanneer ik met hem wandel
hij moet dan fiks doorstappen van me, en wordt daar nog wel eens vervelend van :))

Opzij springen met schrikken, ik heb vaak een zweepje in mijn rechterhand, wat ik op ''potentieel spannende plaatsen'' ook tegen zijn billen houd (met die hand heb ik ook het halstertouw vast) zodat hij voelt dat zijn billen niet richting mij mogen :)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:42

Ik doe meestal met hoofdstel en bit in, omdat we anders niet verder komen dan het eerste grassprietje xD
Wordt aan gewerkt, maar naast de weg wil ik wel zekerheid dus toch maar bit in.
Wel altijd met longeerlijn ipv teugels, dan voel ik me meer op mijn gemak en paardlief dan ook.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:46

Ik deed eerst altijd een hoofdstel met bit en hengstenketting. Maar gezien dit toch iet hielp bij m'n paardje, ben ik op een touwhalster over gegaan. Nu is ie zo braaf dat ie in principe wel aan een stalhalster mee kan, maar heb 9 van de 10 keer toch nog een touwhalster om, mocht ie een drambui krijgen.

M'n verzorgpaard nam in in het begin altijd aan een hoofdstel met bit mee, maar later gewoon aan z'n stalhalster.

Anastasija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:54

Mijn pony is heel braaf, en is voor bijna niks bang, daarom als ik buiten met haar ga wandelen doe ik dat gewoon met een stalhalster. Polleke schrikt echt niet snel, en bovendien, ze vind het veel te leuk om naar buiten te gaan. Dus dan gaat ze graag mee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:01

Wandelen doe ik met halster of touwhalster, in beide gevallen met een lang touw eraan (minstens 3 meter). Welk halster ik pak hangt af van het paard en eventueel van wat ik net toevallig in handen heb. Mijn oudere merrie zou ik bij wijze van spreken nog aan een touwtje om de hals mee naar buiten nemen (ook langs de weg, ja), maar bij mijn jonkie gaat er heel zeker een touwhalster omheen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:10

it_is_me schreef:
Voor mij is het buiten degelijk wel anders. Inderdaad niet zozeer wat betreft het meelopen, maar wel in verband met het verkeer. Ik woon in een dorp wat eigenlijk bestaat uit een doorgaande weg waar behoorlijk wat verkeer (incl. landbouwverkeer) over gaat. Dus ik ben gewoon op zoek naar de meest veilige en handige optoming voor over de weg.

De meest veilige en handige "optoming" voor langs de weg heet Opvoeding. Klinkt een beetje flauw, maar uiteindelijk gaat het erom dat je je paard veilig kunt leiden en dat regel je dus eerst op eigen terrein. Je zorgt eerst dat je je paard goed kent, weet hoe hij reageert, ook hoe hij reageert op jouw hulpen en zorgt dat met name dat laatste goed voor elkaar is. Dan is de keuze voor optoming ook duidelijker, want je weet waar hij goed op reageert.
Daarnaast zou ik voor de eerste keer langs de weg zeker een vertrouwt ander paard meenemen, uiteraard met een eigen begeleider. Met mijn jonge paard (kan nog wel eens apart reageren) heb ik een ruin uit haar groep meegehad met eigen ruiter en daarnaast nog een helper die zijn handen vrij had om overzicht te houden op beide paarden en de omgeving en eventueel extra hulp zou kunnen bieden. Klinkt misschien als overdreven voorzorgsmaatregelen, maar het ging perfect. Je krijgt nooit de kans om een eerste keer over te doen ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 11:05

Weer bedankt voor de reactie!

Waratje:
[/quote]
De meest veilige en handige "optoming" voor langs de weg heet Opvoeding. [/quote]

Hier heb je helemaal gelijk in. Daar zijn we ook druk mee bezig.

honne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:34

Houd ook even de verzekeringstechnische aspecten in de gaten. Als er iets mocht geburen moet je voor de verzekering aan kunnen tonen dat je een ' geschikte' optoming hebt gebruikt. Ik heb ooit begrepen dat het gebruik van een stalhalster niet wordt gezien als een geschikte optoming om je paard mee naar buiten te nemen, een bitlooshoofdstel dan weer wel.
Zelf gebruik ik overigens meestal gewoon een stalhalster maar of dat nu het verstandigst is valt dus te betwijfelen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:04

De eerste keer dat ik mijn paard aan de hand mee naar buiten nam, heb ik he zijn hoofdstel in gedaan. Teugels heb ik er toen afgehaald. Het ging prima, dus vanaf toen ben ik alleen nog gaan wandelen met een stalhalster of touwhalster. Soms klik ik hem los en loopt hij zo mee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:27

Touwhalster. Stalhalsters gebruik ik eigenlijk alleen bij de TA. En voor bit was hij nog te jong, daarnaast als je een hoofdstel nodig hebt als je er naast loopt moet je echt de weg (nog) niet op willen. Zoals al gezegd : opvoeden. En dat doe je dus voordat je het erf af gaat. Pas dan kan je de opvoeding uitbouwen naar buiten het erf.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 14:43

honne schreef:
Houd ook even de verzekeringstechnische aspecten in de gaten. Als er iets mocht geburen moet je voor de verzekering aan kunnen tonen dat je een ' geschikte' optoming hebt gebruikt. Ik heb ooit begrepen dat het gebruik van een stalhalster niet wordt gezien als een geschikte optoming om je paard mee naar buiten te nemen, een bitlooshoofdstel dan weer wel.
Zelf gebruik ik overigens meestal gewoon een stalhalster maar of dat nu het verstandigst is valt dus te betwijfelen.

Hier heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord... Wie kan hier meer over vertellen?

Tamary: het lopen over het erf met halster dat gaat prima. Het is meer dat het ook veilig moet zijn op de weg.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:50

Ik wandel met halster en als extra een hengstenketting erbij.
Zeker 1 keer per week ga ik een stuk wandelen en dat zijn altijd fijne wandelingen waar mijn fjord heerlijk ontspannen naast mij loopt.