belg leert zijn krachten kennen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

belg leert zijn krachten kennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:54

als dit verkeerd staat graag verplaatsen.

hallo,

sinds nu ongeveer 4 weken staat er een 3 jarig belgisch trekpaard bij ons in pension.
dit paard is dus niet van mij.

de eerste weken ging alles goed.
behalve dat mijn merrie nogal hard tegen hem is dan.
doordat mijn merrie hem nogal op afstand houd kan ik dus al niet met beide paarden tegelijk lopen naar het land.
overdag staan ze bij ons buiten en snachts binnen.

ik loop ze dus nu apart, naja als ze naar binnen gaan gaat mijn merrie los mee. die volgt dan heel braaf is haar netjes aangeleerd.

maar nu is de eigenaar 2 weken op vakantie en haar ouders doen omstebeurt het paard.
haar moeder vind het helemaal geweldig en gaat af en toe met hem lopen of van alles wat doen.

nu was het al zo dat hij slecht is opgevoed, naar mijn mening dan.
hij stopt niet als jij stopt ene keer loopt hij sloom moet je hem vooruit trekken andere keer rent hij bijna vooruit.
mijn vader doet ze sochtends vaak buiten en loopt dan gewoon hard vooruit wat dan meestal wel goed gaat.
ik daarin tegen wil dat het paard netjes naast me loopt en mijn tempo aan neemt.
eigenaar zelf is erg makkelijk en loopt wel met hem mee...

nu kwam haar moeder dus en die ging hem wel binnen zetten zodat ik gewoon mijn merrie mee kon nemen. naja prima. maar het paard bedacht opeens dat hij die grasjes uit de berm ook wel erg lekker vond en trok haar zo mee en ging daar eten, helaas stond zij dit toe.

vanaf toen ging het berfafwaards.
de vader van de eigenaar haalt hem alleen uit stal om te mesten, zet hem dan gewoon binnen vast. maar gister was het zo ver dat hij niet verder kwam als net de stal uit en paard draafde keihard weg.
ik liep toevallig net naar buiten en heb het paard opgehaald. niet gestraft omdat niet wist wat er aan de hand was.
vandaag probeerde het paard het ook bij mij.
we liepen rustig naar de bak omdat het land te nat was. en meneer bedacht dat hij die grasjes uit de tuin ook wel lekker zou vinden. dus hij draaft zo weg.
op 1 of andere manier hield ik hem en kreeg ik het voor elkaar hem te stoppen. ik hem terug getrokken en terug naar stal gelopen.

door overnieuw naar de bak te lopen en onder het lopen hem een aantal keer stil te zetten hoopte ik dat hij snapte dat dat dus niet de bedoeling was.
gelukkig ging deze keer goed.

nu weet ik even niet meer wat ik met dit paard aan moet. hij is zo sterk. en hij weet dat hij dat soort dingen gewoon mag doen bij andere dus bij mij probeert hij het ook.
normaal ben je 5 min bezig met paarden buiten zetten maar door hem kost het al gauw een half uur.

heeft iemand tips om hem dit af te leren?

groetjes wilmatj

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:03

wilmatj schreef:
behalve dat mijn merrie nogal hard tegen hem is dan.

Mijn oog viel gelijk op deze zin. Je merrie zal dit niet voor niets doen, zij voelt feilloos aan dat dit paard jong is en opvoeding en duidelijkheid nodig heeft. En daarmee is gelijk helder hoe jullie met dit paard om moeten gaan. Wees hierin altijd zeer consequent, ja is ja en nee is nee. Ongeacht hoe de eigenaren ermee omgaan, moet jij als jij dit paard buiten moet zetten zelf afspraken met het dier gaan maken.

Op mijn vorige stal heb ik menig lomperik zien langskomen, die soms met de baasjes ook een loopje namen. Maar de beheerder, die ze altijd buiten zetten, die rustig en duidelijk is, had nooit een probleem met ze.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:07

Dit is inderdaad lastig..

Als ze eenmaal merkt dat hij sterker is dan de rest, en daar zijn voordeel me kan doen, is het moeilijk hem weer terug op de rails te krijgen.

Maar goed, als je lichamelijk niet sterker bent, dan maar psygisch. Op deze manier kan je alsnog het spelletje winnen.

Dit kan moeilijk worden, en mischien is het slim om een profesional in te schakelen voordat ze nog meer ontspoort.

wilmatj

Re: belg leert zijn krachten kennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 11:13

laaavo,

ja als het mijn eigen paard was geweest had ik er veel meer mee kunnen trainen en had het makkelijker geworden. profesional gaat hem niet worden, is niet mijn paard!

Sientje,
ik ben zelf ook heel erg van het nee is nee en ja is ja.
maar ik weet ook uit ervaring dat het erg lastig is als andere waarmee hij loopt het allemaal maar toestaan.

en ik ben erg opzoek naar tips om zo'n sterk dier aan te pakken. ik heb vaker paarden gehad die slecht opgevoed waren maar die waren niet zo sterk en groot als deze.
als deze er vandoor gaat houd ik er echt helemaal niks aan.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:42

wilmatj schreef:
laaavo,

ja als het mijn eigen paard was geweest had ik er veel meer mee kunnen trainen en had het makkelijker geworden. profesional gaat hem niet worden, is niet mijn paard!

.

Oh, sorry... Dat had ik niet gezien.
Ik heb ook geen tips voor je verder... Denk dus dat je het geestelijk moet winnen van haar om de baas te blijven (zou verder niet weten hoe).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:48

Mijn vorige paard sleurde me eerst ook altijd voor. Dan hield ik een zweep voor zijn neus en zodra hij me
voorbij
liep kreeg hij een tik als correctie op de borst met een boze stemhulp erbij. Na een paar keer corrigeren
was alleen mn stem voldoende

(let wel.. ik sloeg het paard niet hard maar hij mocht niet over MIJN grenzen gaan, ik was de ENIGE die
met hem liep en het was "maar" een KWPNertje van 1.65)

Of als het echt heel vervelend wordt hoofdstel in en halstertouw van links door het bitring heen en
dan rechts vastmaken. Vriendelijk is het niet als je een ruk moet geven en je moet niet blijven trekken,
alleen een HULP geven... maar je hebt wel meer te vertellen dan aan een halstertje. Mijn veiligheid voor hoor..
(laat Arabesk het maar niet lezen die vilt me levend :') )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 10-09-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 11:50

ja nou zo ben ik het ook een beetje aan het doen, zonder zweep dan wel, maar ik slinger af en toe met mijn touw voor zijn hoofd langs. en zet hem een aantal keer stil.

deze is 1,70 en in de groei en erg breed!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:52

heb mn vorige post nog even aangepast.

Ja die merrie van mij als ik daar in het begin naast liep in de binnenbak legde ze haar oren plat
in de nek naar andere paarden en als ze te dichtbij kwamen dan trapte ze NIET gericht maar
ze gooide haar kont om en bokte met ingetrokken achterbenen hun richting uit.

Ze heeft 3x met een halstertouw voor dr neus gehad en sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan,
maargoed als een dier van jezelf is en je bent zelf altijd consequent nemen ze het sneller aan..

(even voor de duidelijkheid, paard is niet kopschuw :') )

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:54

Voor iedere pas die hij teveel naar voor zet, mag hij er twee terugzetten...Zweepje meenemen zodat je hem terug kan tikken, aan het hoofd trekken zijn ze inderdaad veel te sterk voor. Paard wat ook maar enigszins een beetje hersens heeft gaat ontzettend snel braaf naast je lopen op deze manier en je hoeft niet in gevecht wat erg fijn is.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 12:05

svdijk86

hoofdstel kan ik niet indoen, omdat het en mijn paard niet is, en eigenaar heeft paard nog niet ingereden ( wilt ook bitloos gaan rijden,, )

_Esther_87_

volgens eigenaar gaat hij beiten en trappen als je met zweepje loopt, eerlijk gezegt heb ik dit nog niet geprobeerd. ik zet hem idd zelf ook terug als hij niet stil staat als dat wel moet. maar hij is erg lomp en gaat niet zomaar terug. je met hem echt een paar keer een tik tegen zijn borst geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:19

Nou, ik heb hier ook een belg staan.. ontzettend lief beest, maar sterk en lómp dat ie is := :') Bij mijn tinker (wat ook al niet het meest gevoelige paardje is O:) ) hoef ik maar te kijken en hij loopt al achteruit.. die reageert prima op subtiele paardentaal.. maar de belg..? := :n Als ik hem puur op paardentaal achteruit wil hebben dan moet ik echt elke pas een hárde trap tegen zijn borstkas geven :') En dan nog staat hij erbij te kijken van, joh wat een drukte, wat zit jij me nu te kietelen :z
Dus voor je eigen veiligheid, als je geen bit in mag/kan doen, zou ik een hengstenketting gebruiken, en als dat ook niet goed genoeg werkt buiten een omheinde omgeving dan kun je die nog altijd opzij aan het halster vast klikken, door de ring, en dan door de mond. Niet de meest ideale oplossing, maar beter dan dat paardlief straks helemaal geen grenzen meer kent en er helemaal niks meer mee aan te vangen is. 3 jaar.. binnenkort begint ie met puberen he :Y)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 12:30

8nnemiek schreef:
Nou, ik heb hier ook een belg staan.. ontzettend lief beest, maar sterk en lómp dat ie is := :') Bij mijn tinker (wat ook al niet het meest gevoelige paardje is O:) ) hoef ik maar te kijken en hij loopt al achteruit.. die reageert prima op subtiele paardentaal.. maar de belg..? := :n Als ik hem puur op paardentaal achteruit wil hebben dan moet ik echt elke pas een hárde trap tegen zijn borstkas geven :') En dan nog staat hij erbij te kijken van, joh wat een drukte, wat zit jij me nu te kietelen :z
Dus voor je eigen veiligheid, als je geen bit in mag/kan doen, zou ik een hengstenketting gebruiken, en als dat ook niet goed genoeg werkt buiten een omheinde omgeving dan kun je die nog altijd opzij aan het halster vast klikken, door de ring, en dan door de mond. Niet de meest ideale oplossing, maar beter dan dat paardlief straks helemaal geen grenzen meer kent en er helemaal niks meer mee aan te vangen is. 3 jaar.. binnenkort begint ie met puberen he :Y)

goeie tip, eigenaar vertelde me wel dat ze een tijdje met hem aan de hengsten ketting heeft gelopen.
ik ga even van alles wat hier verteld is proberen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:32

hengstenketting in de mond zou ik niet doen.. dat geintje heb ik eens gedaan met een halstertouw.
Paard trok niet (daarvoor wel vandaar idd de optie) deed niets, liep keurig naast me
met een los lijntje.. liep een beetje te kauwen en sabbelen op het touw.. ik haal het halstertouw er
binnen een paar minuten uit.. hele mondhoeken opengebrand. Heeft maanden geduurd voor het mooi
geheeld was.

Maar een hengstenketting dubbel tussen het halster en de onderkaak is wel een idee.. maar niet
door de mond hoor... ik zou bang zijn dat zn tanden naar de gallemiezen gaan..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:35

Ja wat wil je? Het paard is 3 jaar. Gaat puberen. En gaat uitproberen hoe ver hij bij iedereen kan gaan.
Laat jij toe dat hij je meesleurt, zal hij het de volgende keer weer doen. Ze weten dondersgoed wie ze wel en wie ze niet in de maling kunnen nemen.

Ook al is het niet jouw paard, je hoort er wel voor te zorgen dat het niet overal doorheen dendert als je hem aan de hand hebt.

Hengstenketting is sowieso geen overbodige luxe in deze situatie. Maar niet in de mond. Gewoon onderdoor.
Dendert hij door, geef je een ruk aan het touw. Werkt perfect.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 10-09-11 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:36

svdijk86, een halstertouw is ruw, maar een ketting schuurt niet ;) En wat de tanden betreft is een ketting natuurlijk net zo hard als een bit. Ik zou het ook niet snel aanraden, maar het is wel handig om het 'trucje' te kennen voor als het eens nodig mocht zijn, in noodgevallen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:41

mijn vorige viervoeter heeft na het bijten in een kettinglijn waar hij mee vaststond aan de poetsplaats
zelf een wolfskies met wortel en al uit zijn mond getrokken omdat hij niet los kon komen met zijn kies en
zich helemaal te pletter schrok.

Toen was hij net 6.. is alweer bijna 12 jaar geleden, maar ik zal nooit zn paarse bekkie vergeten en hoe
in paniek hij was toen hij "vast" zat terwijl hij die minuut daarvoor heel ontspannen was. De kies is er met
zo'n loeivaart uitgekomen dat hij nooit meer gevonden is.

Een ruk aan een hengstenketting geven is hetzelfde als je bit te hoog doen, knalt tegen zijn kiezen aan.
Bijt zelf eensper ongeluk op een vork en kijk wat voor gezicht je dan trekt. Mij overkomt het vaker en ik
zit dan te stuiteren terwijl ik WEET waarom en hoe en wat. Bijt ook vaak zat op mn piercingballetjes per
ongeluk.

Dat paard snapt dat echt niet hoor.. imo vragen om ongelukken.. maargoed is TS haar eigen keuze uiteraard
als eigenaar zou ik een hengstenketting onderdoor prima vinden, als hij dan een ruk krijgt trekt het
strak en is het ook gevoelig.. maar als ik zie dat hengstenketting door het mondje heen gehangen wordt
dan hang ik bij diegene wat in dr mondje.

Maargoed.. dat ben IK. misschien is de eigenaresse van de belg wel heel makkelijk :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:48

Wie zet nu ook iemand aan een bit/ketting vast op de poetsplaats := Dat is ook vragen om ongelukken!

De schakels van een hengstenketting zijn te klein om daar een tand tussen te krijgen hoor ;) Maar zoals ik al eerder zei, voor noodgevallen.. Ik heb liever dat mijn paard een wondje in zijn mondhoek heeft dan dat hij onder een vrachtwagen loopt ;)
Een echte belg voelt zo'n hengstenketting over de neus ook nauwelijks. Maar ik hoop natuurlijk dat een hengstenketting over de neus gewoon goed werkt, TS :j Dan kun je daarmee even duidelijk maken wie de baas is, en daarna hopelijk weer gewoon aan een halstertouw lopen met hem :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:59

8nnemiek schreef:
Een echte belg voelt zo'n hengstenketting over de neus ook nauwelijks.

Dat voelen ze echt wel hoor. Heel goed zelfs.
Maar dat is niet de bedoeling. De hengstenketting gaat eronder door.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:02

Mijn haren gaan al overeind staan als ik hier lees dat je een Belg gewoon extra hard (trappen tegen de borst enz) moet aanpakken ... onnodig veel geweld hoor dames. Een Belg is ook maar een paard.

Het is een 3jarig paardje, staat op stal, weet niet of er al wat werk met het dier gedaan word, geen idee wat het dier al weet ...
Mijn ervaring met Belgen is dat het enorm werkwillende en zachtaardige dieren zijn. Beestje gewoon aan het werk zetten ... dan heeft het geen behoefte om 'dwars' te liggen. En verder gewoon ermee omgaan zoals je met een ander dier doet. Rammen heeft totaal geen zin ... dan drammen ze alleen dubbel zo hard terug.

TS ik wil je eigenlijk uitnodigen om een keertje bij mij op stal te komen kijken. Neem de eigenaren van het Belgje gerust mee.
Mijn Belgje was tot vorig jaar ook nog helemaal groen ... een beetje tijd en wat liefde en je komt heel ver. Zij kon eerst ook niet netjes meelopen aan het halster enz ... allemaal zaken die in het verleden liggen. Het zijn echt heerlijke dieren !!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:04

Asjemenauw schreef:
Mijn haren gaan al overeind staan als ik hier lees dat je een Belg gewoon extra hard (trappen tegen de borst enz) moet aanpakken ... onnodig veel geweld hoor dames. Een Belg is ook maar een paard.

Het is een 3jarig paardje, staat op stal, weet niet of er al wat werk met het dier gedaan word, geen idee wat het dier al weet ...
Mijn ervaring met Belgen is dat het enorm werkwillende en zachtaardige dieren zijn. Beestje gewoon aan het werk zetten ... dan heeft het geen behoefte om 'dwars' te liggen. En verder gewoon ermee omgaan zoals je met een ander dier doet. Rammen heeft totaal geen zin ... dan drammen ze alleen dubbel zo hard terug.

TS ik wil je eigenlijk uitnodigen om een keertje bij mij op stal te komen kijken. Neem de eigenaren van het Belgje gerust mee.
Mijn Belgje was tot vorig jaar ook nog helemaal groen ... een beetje tijd en wat liefde en je komt heel ver. Zij kon eerst ook niet netjes meelopen aan het halster enz ... allemaal zaken die in het verleden liggen. Het zijn echt heerlijke dieren !!

Amen _/-\o_

Vaak heb je alleen je stem nodig. Maar het probleem is gewoon dat mensen niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Ik ken belgen die 100X beter luisteren dan andere paarden. En die een veel zachtere aanpak nodig hebben dan andere paarden.

Het probleem ligt niet aan het paard, maar aan diegene waarbij het fout gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:09

Asjemenauw schreef:

Dat is gewoon paardentaal hoor :) Je moet eens zien hoe hard wilde paarden met elkaar om gaan als de rangorde niet duidelijk is :=
Wil je een paard op lichaamstaal voor je laten wijken, dan begin je met je eigen ruimte/wijzen.. een paard dat die paardentaal kent zal dan voor je opzij gaan. Werkt dat niet, dan ga je aanraken.. de volgende stap is duwen, en de volgende stap is een flinke mep/trap. Dat zal een ander paard ook doen als een paard dat lager in rang staat niet aan de kant gaat. Zoals je kan lezen in de beginpost, die merrie pakt de belg ook flink aan..
Nu zijn belgen natuurlijk gewoon vaak lekker lomp en krijg je die als het er niet in zit nooit zo gevoelig als een warmbloed.. maar een beetje respect mag je ze echt wel bijbrengen :j

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 13:15

Asjemenauw schreef:

ik denk ook zeker dat als hij aan het werk gezet word dat hij dan veranderd, maar nogmaals het is niet mijn paard.
eigenaar neemt genoegen met wandelen, vraag me af waarom ze geen shet ofzo heeft genomen.

ik trap hem niet tegen de borst aan hoor, zo zit het verhaal niet.
maar met een tikje tegen zijn borst om achteruit te gaan, dus mep hem niet hard, maar laat even merken dat hij naar achteren moet.

hengstenketting heb ik zelf nog niet gebruikt, ga ik ook niet doen zonder overleg met eigenaar.
ik kan vanalles willen maar is mijn paard niet.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:28

Ik denk dat een goede communicatie tussen jou en de eigenaren wel zo belangrijk is.
Het is jouw stal, jij hebt met het dier te maken, jij hebt hinder door het gebrek aan opvoeding, enz enz
Ga met de eigenaren aan tafel en bespreek de situatie.

Nogmaals ... jullie zijn van harte welkom om een dagje te komen Wuppen. Ik denk dat het verschil tussen een opgevoede en werkende Belg en een wandel Belg ook voor de eigenaren boekdelen zal spreken. Als ze eenmaal weten wat er allenmaal kan met een Belg dan zullen ze het echt niet meer bij enkel wandelen houden. Ik heb mijn Belg voor de koets, ik trek de bak strak met haar, we rijden dressuur, draven balkjes, oefenen VD, enz enz

Er is echt NIETS dat je niet kan met een Belg.

HorseTopShop schreef:
Amen _/-\o_

Vaak heb je alleen je stem nodig. Maar het probleem is gewoon dat mensen niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Ik ken belgen die 100X beter luisteren dan andere paarden. En die een veel zachtere aanpak nodig hebben dan andere paarden.

Precies !!!

wilmatj schreef:
maar met een tikje tegen zijn borst om achteruit te gaan, dus mep hem niet hard, maar laat even merken dat hij naar achteren moet.

Nee dat was ook niet op jou bedoeld

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 14:11

Asjemenauw schreef:
Ik denk dat een goede communicatie tussen jou en de eigenaren wel zo belangrijk is.
Het is jouw stal, jij hebt met het dier te maken, jij hebt hinder door het gebrek aan opvoeding, enz enz
Ga met de eigenaren aan tafel en bespreek de situatie.

Nogmaals ... jullie zijn van harte welkom om een dagje te komen Wuppen. Ik denk dat het verschil tussen een opgevoede en werkende Belg en een wandel Belg ook voor de eigenaren boekdelen zal spreken. Als ze eenmaal weten wat er allenmaal kan met een Belg dan zullen ze het echt niet meer bij enkel wandelen houden. Ik heb mijn Belg voor de koets, ik trek de bak strak met haar, we rijden dressuur, draven balkjes, oefenen VD, enz enz

Er is echt NIETS dat je niet kan met een Belg.

HorseTopShop schreef:
Amen _/-\o_

Precies !!!

wilmatj schreef:

Nee dat was ook niet op jou bedoeld

het probleem is dus dat de eigenaar dit moment op vakantie is. nu nog een halve week.
maar het is deze week erger en erger geworden.

maar ik ga het er wel even met haar over hebben.

ik zou het aan haar voorstellen om een keer bij jou langs te gaan.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:31

Lastige situatie,inderdaad om de tafel met eigenaresse. Tot die tijd dat ze terug is inderdaad consequent blijven,belgen kunnen inderdaad lomp zijn maar zeker niet kwaadaardig. Hij is aan het puberen maar dat doen niet alleen belgen. Hij moet gewoon opgevoed gaan worden en nog een halve week is dat(helaas) aan jou en je merrie,sterkte iniedergeval!

(Ik,Asjemenauw & HorseTopShop hebben welopgevoede belgen dus ze zijn er wel :) )