verdieping in paarden(sport)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mystic_Ziggy

verdieping in paarden(sport)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 23:16

Hoi,

ff een vraag aan jullie allemaal. het meeste wat ik over paarden weet is door vragen en gewoon doen, maar nu wil ik mij iets verder verdiepen. welke boeken raden jullie aan om te lezen mbt, verzorgen, rijden, ehbo, gedrag, grondwerk, longeren, enz., enz.

grz

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:18

Wat is je interesse? Er zijn nogal veel mogelijkheden...wil je iets gebaseerd op natural horsemanship bijvoorbeeld, of op klassieke dressuur, of op de moderne dressuur, of de omgang in het algemeen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:21

Begin eens de bijbel te lezen: Ruiters en Rechters van Ernest van Loon. Daar zijn twee delen van. Deel 1 is goed en met enig zoeken prima te vinden; deel 2 is vanuit een hele andere opzet (een zinvolle verzameling artikelen) en is een stuk lastiger te vinden.

Mystic_Ziggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:22

bedankt voor de reacties. ik wil graag van alles wat meer weten en van jullie graag weten wat jullie goede boeken vinden/vonden.

@ikke, ik ga kijken of ik de bijbel kan vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:03

Ik vind ruiters en rechters ook een echte aanrader, ken zelf wel alleen het eerste deel (ga de rest nu ook maar eens zoeken).
Verder vind ik 'de eenvoud van de dressuur' door Coby van Baalen en Claartje van Andel een fijn leesbaar en duidelijk uitgelegd boek. Ook de boeken van Academy Bartels zijn heel leerzaam en prettig geschreven.
De boeken van Anne Muller, 'Basis rijkunst' en ?? geven veel inzichten en tips in je eigen houding en het geven van hulpen.
Het 'Scala der Ausbildung' is ook erg interessant.

Ik wil zelf binnenkort nog het boek over grondwerk van Inge Teblick (geloof ik) gaan lezen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:02

Als je engels goed genoeg is kan je eens gaan kijken op www.thinklikeahorse.org, dit is een website van een Amerikaanse trainer en bevat veel info.
Je moet wel opletten er staan een aantal filmpjes op "to do" en een aantal "not to do".

FemkeW

Re: verdieping in paarden(sport)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:55

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:46

FemkeW schreef:
Ik vind de site van http://www.paardnatuurlijk.nl en het bijbehorende boek ook echt een aanrader! :)

Wanneer je de gedachtengang van de schrijver kent wel. Zo niet, wordt het nablaten, zoals hier zo vaak gebeurt.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:10

Als je wat meer over dressuur wilt weten vind ik 'Dressuur met Kyra' van Kyra Kyrklund een aanrader. Ook Bewuster paardrijden - Tineke, Imke & Joep Bartels is een interessant boek om je in te verdiepen.

Als je wat meer over longeren wilt weten, kun je eens kijken naar 'Longeren met Lammert Haanstra' van Lammert Haanstra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:12

Ik zou je de DVD van Lammert Haanstra aanbevelen (over longeren), en het boek "het paard als partner" van Marike Coverdale als het gaat om een kennismaking met verschillende onderdelen van "natural horsemanship".

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:13

Het gaat allemaal om de praktijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:15

eenitraM schreef:

Maar met theoretische achtergrond in je zak, bereik je wél meer diepgang in de praktijk, al is het maar omdat je weloverwogenere keuzes gaat maken en soms van de gebaande paden af zult gaan om je eigen mening/visie/werkwijze te gaan vormen :)

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:18

Sonja schreef:
eenitraM schreef:

Maar met theoretische achtergrond in je zak, bereik je wél meer diepgang in de praktijk, al is het maar omdat je weloverwogenere keuzes gaat maken :)

Daar ben ik het mee eens :j Je kunt wel praktisch dingen uitvoeren, maar als je de theorie en het 'waarom' achter de dingen díe je uitvoert weet, zul je een boel dingen beter kunnen begrijpen en dingen eens vanuit een andere invalshoek kunnen bekijken, waardoor je kennismaakt met verschillende manieren en daarop 'je eigen' methode kunt baseren, die voor jou het fijnste werkt ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:20

Sonja schreef:
eenitraM schreef:

Maar met theoretische achtergrond in je zak, bereik je wél meer diepgang in de praktijk, al is het maar omdat je weloverwogenere keuzes gaat maken en soms van de gebaande paden af zult gaan om je eigen mening/visie/werkwijze te gaan vormen :)

Men leert van doen, zien en toepassen. Klikt het of pakt het juist verkeerd uit?

Vb: Een paard vlechten. Of je leert het uit een boek, of je probeerd het zelf.. Zeg het maar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:27

Risico als je het alleen maar in de praktijk probeert is dat je oogkleppen opkrijgt, en denkt dat het alleen maar op de manier kan die voor JOU op DAT MOMENT werkt / lijkt te werken. En je je daarmee beperkt voor andere en misschien wel handigere/betere/verantwoordere methodes.
Vind ik he :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:56

eenitraM schreef:

Alleen praktijk ontaard in "dingetje doen" zonder te begrijpen waarom je het doet.

Mystic_Ziggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:00

ikke schreef:
eenitraM schreef:

Alleen praktijk ontaard in "dingetje doen" zonder te begrijpen waarom je het doet.

dat is precies waarom ik meer achtergrond/verdieping wil.!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:41

Ik vind het boek van paardnatuurlijk inderdaad heel zinvol, wat betreft 'algemeen' over paardenhouden. :)
Wat verder nog duidelijke aanraders zijn hangt af van de richting waarin je kijkt imo.