Trainen all round paard welk zadel gebruiken jullie..??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Trainen all round paard welk zadel gebruiken jullie..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 15:58

Hallo,

Zoals de titel al zegt hoe trainen jullie je all round paard en met name met welk zadel?
Ik heb namelijk een super leuk paard, en heb afgelopen zomer een super fijn stubben dressuur zadel gekocht omdat ik echt niet meer fijn op mijn JC vzh. zadel kon zitten. Ik neig nu steeds meer om geen tot weinig dressuur wedstrijden te gaan rijden maar uiterraad hier wel het meeste op zal gaan trainen. Nu ik mijn dressuur zadel heb en daar steeds af kom zonder pijn en schuurranden e.d. Ik heb 1x in de week springles en gebruik dan mijn vzh. zadel voor en ook tijdens springwedstrijden gebruik ik deze. Nou kan je vertellen dat het niet fijn is. Zit nu te neigen om mijn dressuur zadel weer te verkopen en daarvoor een springzadel weer te kopen omdat ik geen geld voor over heb en het onzin vind om er een 3e zadel bij te kopen :+ maar eigenlijk rijd ik ca. 4 a 5x per week dressuur met hem en 1 a 2 x springen. Dus wat te doen, kun je ook goed dressuurrijden met een springzadel? Heb nl. helemaal geen ervaring met springzadels.

Mijn JC verkopen is een optie, maar omdat deze 4 jaar oud is en paar kleine krasjes heeft ben ik bang dat ik er geen € 300,- meer voor vang en daarvoor kan ik geen fijn springzadel kopen. Als ik mijn dressuurzadel zou verkopen brengt deze nog iets van € 950,- op (divoza taxatie) van deze bedragen samen zou ik natuurlijk een leuk springsetje kunnen kopen.

Moraal van het verhaal: dressuur trainen en af en toe en dressuur wedstrijdje doen met een springzadel mogelijk of not done? en gewoon verder gaan met wat ik heb ook prima opzich maar ik baal behoorlijk van mijn vzh zadel zo :Y) Met welke zadels trainen jullie je springpaarden? :D

Afwezig

Re: Trainen all round paard welk zadel gebruiken jullie..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:18

Ik denk (weet bijna zeker) de ruiters die zowel springen als dressuren een spring- en een dressuurzadel hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:21

Ik ben idd in het bezit van 3 zadels: een vzh voor bosritten, een springzadel voor het springen en de cross en een dressuurzadel voor de dressuur.
Ik ben wel begonnen met alleen een vzh zadel. Daar kon ik prima mee dressuren, buitenrijden en springen en heb er zelfs nog in het M mee gecrosst.
Ik zou investeren in een fijn vzh zadel. Bv de Kieffer Garmisch.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:25

ik rij ook dresuur met mijn springzadel. Gaat prima hoor ook op de wedstrijden. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het voor mijn houding niet altijd goed is. Heb zelfs een keer een 5 gehaald voor mijn springzit. Maar dat neem ik voor lief. Dressuur is ook niet mijn doel maar springen als wil mijn paard wel tot en met het L dressuur rijden

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:30

Ik kan dus absoluut niet fijn dressuren op mijn springzadel. Zal wel per persoon verschillen natuurlijk. Maar als je je beugels wat langer hebt dan zit je gewoon niet fijn in je zadel. Je benen worden door de wrongen in een bepaalde houding gedwongen. Komt idd niet ten goede van je dressuurhouding.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:32

ik hou me beugels gewoon kort. ik kan gewoon niet lang rijden

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:33

_Sim_ schreef:
Ik kan dus absoluut niet fijn dressuren op mijn springzadel. Zal wel per persoon verschillen natuurlijk. Maar als je je beugels wat langer hebt dan zit je gewoon niet fijn in je zadel. Je benen worden door de wrongen in een bepaalde houding gedwongen. Komt idd niet ten goede van je dressuurhouding.

Is indd ook "logisch" ik bedoel die zadels zijn gemaakt voor één dicipline goed uit te kunnen voeren. :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:39

Daarom Annekeee. En om fijn te kunnen dressuren (o.a.hulpen op de juiste plek geven) zul je toch met langere beugels moeten rijden. Maar ik ken genoeg mensen die met hun springzadel dressuren hoor. Mijn voorkeur heeft het absoluut niet.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:42

Ik zou toch de jc wegdoen en dan maar een goede tweedehands springzadel aanschaffen. Ik kan echt niet dressuurrijden op mn springzadel!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:45

Ik heb 2 zadels; voor de dressuur heb ik een KN Symphonie en voor het springen/SGW/buitenritten heb ik een hele oude Stübben Siegfried VSS.

Met de Stübben kan ik eigenlijk niet fijn dressuur rijden, met 't dressuurzadel kan ik net even beter zitten waardoor ik mijn paard er fijner bij kan rijden.

Voorheen had ik een Rossner Amerika VSD, daar heb ik tijden mee gedressuurd en mee gesprongen. Totdat ik van mijn springinstructie het advies kreeg een ander zadel te kopen voor 't springen omdat ik achter in de beweging bleef vanwege de diepe zit van de Rossner.

Na een ander, totaal verkeerd zadel voor mij, liep ik toevallig tegen de Stübben aan. Die lag voor 'n prikkie bij Divoza, heeft me nog geen 100 euro gekost. Heb de vulling laten vervangen en ik heb er een superfijn zadel aan!

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 17:35

Hmm oke......zal me is gaan orienteren op marktplaats, heb 2 zadels gezien in mijn omgeving die mij wel wat leken,,,,een zwarte stubben siegfried KII en een bruine Hendri de Rivel. Iemand bekend met deze zadels? Zo ja welke is aan te raden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:44

Je klinkt heel erg enthousiast over je dressuurzadel , als deze zowel voor jezelf als voor je paard heel fijn is dan moet je die eigenlijk koesteren hoor , je zou de eerste niet zijn die enorme spijt krijgt van het weg doen van een fijn zadel , en nooit meer zo'n fijn zadel kan vinden ;)

Het VZ-zadel vind je niet fijn dus die kun je sowieso beter de deur uit doen.

Kortom : dressuurzadel houden om die 4-5 keer per week lekker te kunnen blijven rijden , en voor die paar keer springen dan een ander fijn zadeltje erbij kopen in plaats van het vervelende VZ-zadel , desnoods nog wat erbij sparen :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:00

Ik heb een dressuurzadel en een springzadel. Kan met m'n dressuurzadel echt niet lekker springen, maar met m'n springzadel niet lekker dressuuren. Zoo gaat het top!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:07

Myrna91 schreef:
Hmm oke......zal me is gaan orienteren op marktplaats, heb 2 zadels gezien in mijn omgeving die mij wel wat leken,,,,een zwarte stubben siegfried KII en een bruine Hendri de Rivel. Iemand bekend met deze zadels? Zo ja welke is aan te raden?

Je kan ook bij een zadelmaker / zadelpasser kijken, die hebben vaak ook tweedehans zadels liggen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:18

ik kan wel dressuren op mijn springzadel, een stuk beter dan andersom. Maar ik zou ook je vzh wegdoen en er een springzadel bijkopen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:29

Ik heb ook twee zadels 1 voor springen en 1 voor dressuur. Van de winter noodgedwongen een paar dressuurwedstrijden met mijn springzadel moeten starten (en daarvoor er dus ook al mee trainen) omdat ik een nieuw dressuurzadel moest. Ik vond het geen succes, maar het kan als je het per se wilt wel. Maar ik zou nooit vrijwillig gaan dressuren op een springzadel omdat mijn dressuurhouding dan moeilijk vast te houden is, de langere beugels niet lekker zitten met de grote voor en achterwrongen die ik voor het springen nodig heb en ik er alleen met veel moeite op kan doorzitten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:36

Ik zou ook je JC zadel verkopen..
En dan maar een goedkoper springzadel kopen? Van wintec ofzo?

Edit: ik heb ook 2 zadels, maar gebruik mijn springzadel niet echt vaak, maar 2 of 3x per maand :')

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 00:10

tot hoe ver wil jij met dressuur gaan? een B en L proef is prima te doen met springzadel. Wil je verder als dat of niet? Waar ligt je ambitie?

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 09:57

Tja hoe ver wil je gaan, tot zover het gaat heb geen ambities om naar het Z te rijden ofzo, hij moet gewoon lekker een L1 of L2 proefje kunnen lopen, hoop ooit nog in de M1 te mogen starten ligt er ook maar net aan hoe het gaat, als die van mij echt een proefje moet lopen moet ie echt elke dag gereden worden en daar heb ik nu school morgen weer gaat beginnen geen tijd voor een keer of 3/4 in de week moet lukken, kan dan nog wel prima springen. Want als ik start wil ik ook goed starten en niet half gebakken

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:20

Ik rij vaak eerst dressuur en als ik dan op het einde nog even wil springen dan doe ik gewoon mn andere zadel erop. Springen met dressuurzadel is zeer pijnlijk als je verkeerd land :+

En dressuurmatig rijden met mn vzh zadel vind ik niet fijn zitten dus dan maar zo :Y)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:47

dan rij je toch de B en de L dressuur met springzadel. Als je in het M komt kan je altijd nog kijken wat dan handig is. Een paard met een springzadel op kan ook wel een pasje wijken

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:30

Ik heb een VZ zadel. Voor mij prima, want ik spring en dressuur. Maar dressuur op een VZ is niet ideaal hoor, stuk lastiger zitten!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:34

Hier in de omgeving rijden er erg veel op springzadels (en rijden hier ook rustig hun dressuurproefjes mee). In de training word er uiteraard wel veel dressuurmatig gewerkt maar dit is toch net wat anders dressuurmatig trainen dan voor een dressuurproef. Nu zijn het hier ook bijna allemaal springruiters, winnen qua dressuurproeven is zeker niet hun hoofddoel. Winnen qua springparcoursen wel. ;)

Zelf houd ik best van een goede buitenrit, vind ik keer een sprongetje ook erg leuk maar ons hoofddoel is toch wel echt dressuur. Nu had ik van een vriendin van mij een goed dressuurzadel, echter wil ik hem daar niet mee rijden wanneer die pas net onder het zadel is. :n Aangezien ik het belangrijk vind hem alles zo veelzijdig mogelijk aan te bieden. Heb dus een vzh erbij gekocht, voor de buitenritten, sprongetjes, en de eerste keren thuis (alleen) trainen. Dagen dat ik echt aan de dressuur wil werken gaat dus het dressuurzadel op. ;)

Heb zelf ook zo iets wanneer je erg veelzijdig rijd (zowel thuis als op wedstrijd) een VZH toch wel het meest ideale is, wanneer je hoger in de sport gaat word er vaak een discipline gekozen en daarop het zadel aangepast echter zijn er ook ruiters die beide blijven doen die hebben dan ook vaak 2 zadels, een spring en een dressuur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:37

Ik zou ook de VZH wegdoen en een springzadel kopen. Wij hebben hier voor de paarden een springzadel en een dressuurzadel. Het springzadel gebruiken we meestal ook voor buitenritten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:55

_Marinke_ schreef:
Heb zelf ook zo iets wanneer je erg veelzijdig rijd (zowel thuis als op wedstrijd) een VZH toch wel het meest ideale is, wanneer je hoger in de sport gaat word er vaak een discipline gekozen en daarop het zadel aangepast echter zijn er ook ruiters die beide blijven doen die hebben dan ook vaak 2 zadels, een spring en een dressuur.

daar ben ik het toch echt niet mee eens. Een vzh is van alles een beetje, en daarmee per definitie niet ideaal. De twee echte voordelen zijn dat je minder kosten maakt, en dat je in een training makkelijker kan combineren.
In het geval van TS zou ik het zonde vinden om een goed dressuurzadel weg te doen en dan een springzadel in de plaats te kopen. Ik zou idd kiezen voor de verkoop van de vzh en een niet te duur (2ehands) springzadel te kopen.

overigens heb ik M gedressuurd op een springzadel, en M gesprongen op een vzh. het kan allemaal prima, maar echt ideaal is het niet. Het enige wat ik echt een ramp vind is springen op een dressuurzadel (boven de 60 cm).