eens deken altijd deken? Bucas of Horseware?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabs

eens deken altijd deken? Bucas of Horseware?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 09:24

Hey, ik ben op zoek naar een deken voor mijn paardjes. Ik weet alleen niet goed welke kiezen... ik geraak er niet uit en dacht het hier eens te vragen
Normaal gezien ging ik geen dekens opleggen, maar de wei waar ze staan is super winderig (langs alle kanten) en ze staan niet graag in hun stal. Ik ben bang dat ze zo ziek gaan worden.

- ik ga ze niet scheren en ze staan 24/7 op de wei
- mijn merrie en haar veulen zijn arabieren (ik weet niet of het veulen echt een winterdeken nodig heeft omwille van zijn pels, maar een regendeken zou hem wel goed doen denk ik)
- de pony is een welsh (en die maakt een goeie pels (echt een beertje),bij hem wilde ik een regendeken opleggen)
- ze hebben allemaal een korte rug, en de arabiertjes zijn heel fijn van bouw
- de welsh is een stevige pony, met een brede borst

Ik vroeg me af of die dekens van Bucas en Horseware niet te breed zijn...

Oh ja, zou het slim zijn om nu regendekens op te leggen en later (tijdens de winter) niets meer, of is het zo dat eens je begint met dekens niet meer kan stoppen?

groetjes

fjordnina

Re: eens deken altijd deken? Bucas of Horseware?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:31

Ieder paard kan buiten staan zolang je ze de kans geeft voldoende vacht aan te maken. Ze kunnen ook binnen staan, maar kiezen er zelf voor om buiten te blijven. Dan weet je toch genoeg?

Bovendien, in de woestijn is het snacht's ook knap koud, ze zijn niet voor niets zo afgehard!

Als je nu dekens oplegt zul je dat de hele winter door moeten doen omdat je ze dan belemmert in het aanmaken van hun wintervacht.

Verder wil ik je meegeven dat regendekens niet altijd ideaal zijn. De deken belemmert het rechtop zetten van de vacht waardoor er geen luchtcirculatie (en dus warmte) plaats kan vinden. Daardoor krijgen ze het juist koud. Nu ga ik wel uit van een 0 grams regendeken.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:21

arabieren kunnen inderdaad goed tegen verschillende weersomstandigheden...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:48

arabs schreef:
Oh ja, zou het slim zijn om nu regendekens op te leggen en later (tijdens de winter) niets meer, of is het zo dat eens je begint met dekens niet meer kan stoppen?

groetjes

Nee, door nu een regendeken op te leggen, voorkom je ook een beetje de aanmaak van haren. Bovendien kunnen de haren die er zijn, niet overeind gaan staan om je paard warmte te geven. Je moet dus OF helemaal aan de dekens gaan, OF helemaal niet aan dekens beginnen. Mocht het weer echt heel extreem zijn (24 uur regen met koude wind kan teveel zijn), dan kun je voor dan altijd nog een ongevoerde regendeken met een dunne onderdeken opleggen.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:33

bedankt voor jullie reacties

tiens ik had gelezen (ik denk op de paard natuurlijk site), dat wanneer het regendeken ongevoerd is ze juist wel hun haren rechtop kunnen zetten?

in principe ben ik niet voor dekens, maar op die wei zijn het echt aanhoudende rukwinden (geen briesje of zo) en wanneer het dan super hard regent, maak ik me wel zorgen... ik dacht om het op te leggen indien het zo'n weersomstandigheden zijn en misschien enkel 's nachts? dus niet constant, denk je dat het dan nog steeds de aanmaak van winterhaar tegen gaat?

ps ze kiezen niet echt om buiten te lopen,dat komt voornamelijk omdat er door die rukwinden heel veel lawaai is in de stal en ik heb nogal een angstige merrie die iedereen opjaagt
op onze vorige wei, stonden ze altijd te schuilen bij regenweer...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:38

ik gebruik alleen en 0grams regendek bij veel wind en regenval en temperaturen tussen 12 en 18°C eenmaal kouder leg ik gevoerde dekens op, omdat de paarden idd hun haren niet rechtop kunnen zetten...

te veel dekens op en af doen brengt de paardenhun natuurlijke systeem alleen maar in de war. Kan je geen windscherm zetten ofzo?

Ik vind horseware heel fijn voor mijn EV, meestal andere dekens zijn te groot aan de borst en gaan hierdoor schuiven en schuren...

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:45

ik heb er al over zitten denken: een windscherm, maar iets onstabiel ligt daar onmiddellijk tegen de grond en iets permanent zal niet mogen denk ik (het is niet mijn wei)
als het mijn wei was, zou ik direct voor een scherm kiezen...

dus dan maar beter geen dekens?

goh ik dacht dat ik de oplossing had, ik ben echt aan het denken om ze daar weg te halen (ik word gek van die wind)

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:26

Als ze kunnen schuilen dan hoef je er echt geen deken op te leggen. Ze kiezen er dan zelf voor om buiten te staan. Dus je paarden hebben geen last van de wind. :)

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:15

Ikzelf houd niet zo van dekens in de wei, dit komt ook omdat ze vaak schuiven en gewoonweg niet goed erop blijven liggen. Kijk als je paard nou de hele nacht binnen zou staan is het weer iets anders. Maar affijn ik zou *als het mag natuurlijk* Een schuil stal maken, dit komt ook omdat ik vindt dat als een paard 24/7 buiten staat een beschutte plek kan opzoeken.

Succes ermee~!

En die rukwinden die je de laatste maanden hebt zijn idd heel erg, wordt zelf bijna van mijn paard af geblazen xD

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:43

HAR-->SV

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 08:48

dank je voor de berichtjes, maar het probleem is dat ze bang zijn in de stal door de geluiden die de wind maakt
ik geef ze eten in de stal, en blijf er bij en zie dat ze dan de hele tijd te stressen door die geluiden (bij zo'n weer, maar het is net dan dat het gunstig is om te schuilen)
daarom heb ik de indruk dat het niet echt een keuze is om buiten te staan
(zeker omdat ze op de vorige wei wel gingen schuilen wanneer het regende, en het dan veel minder erg regende dan de regenbuien waar ze nu vaak in staan)
de regen op zich vind ik niet erg, maar die wind...
mijn geweldige 'dekenplan' laat ik maar varen, ik wil ze niet de hele winter door dekens opleggen (ik vind dat zo moeilijk om re regelen, en tof zullen ze dat zeker niet vinden denk ik)
misschien moet ik eens checken of ik niet zo'n houten wanden tijdelijk kan plaatsen... en of dat meneertje dat me de wei verhuurt het goed zou vinden

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:35

Dat is lastig dan!

Dan zou ik idd even overleggen met de weideeigenaar wat de opties zijn. En anders naar een ander stukje grond zoeken waar je ze wel kunnen/durven te schuilen. :)

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:13

ja ga ik doen, bedankt! groetjes

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:20

Suusie22 schreef:
arabieren kunnen inderdaad goed tegen verschillende weersomstandigheden...

Alleen regent het daar niet zo veel als in Nederland ;) Bij veel wind waaien de haren wat op en zijn ze minder waterdicht.

In de natuur hadden de paarden waarschijnlijk nooit in het natte Nederland overwinterd maar lekker naar het zuiden getrokken.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:10

ik heb van iemand een tip gekregen om windbrekersgaas te plaatsen, dat lijkt me zeer makkelijk en handig!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:00

Mijn vriendin heeft ook Arabieren, en die staan in de winter altijd onder dek.
Vanaf veulen af aan al.
Ze zijn overigens in de winter wel 's nachts binnen.