Niet willen draven tijdens het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yuukon

Niet willen draven tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:09

Hoi allemaal,

Ik verzorg een haflinger van ongeveer 10 jaar oud die behoorlijk gewend is om haar zin te krijgen van degene die haar voor mij heeft verzorgd.

Op het moment dat ik klaar ben met losstappen en haar aanspoor tot draf heeft zij iets van "bekijk het maar" en legt haar oren in haar nek, loopt achteruit en bokt. Ik breng haar tot stil stand en drijf haar weer aan om te stappen en over te gaan in draf, maar dan is het weer hetzelfde verhaaltje, vaak zelfs al op het moment dat ik haar weer wil laten stappen.
Nu heeft er een paar keer iemand anders op haar gereden (een nichtje oid van de eigenaar), en nu vertikt ze het zelfs tijdens het losstappen al om door te lopen.

Ik wil niet met een zweep gaan werken, ik heb gezien dat ze daar alleen maar bokkiger van wordt- maar ook omdat ik een hekel aan heb een tik te geven met de zweep en liever op andere manieren corrigeer.

Heeft iemand een idee wat ik hier mee moet? Ik ben ten einde raad en het is ontzettend zonde van een lief paard dat met het grondwerk ontzettend lief en gewillig is.

Alvast bedankt,

Yuukon.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:18

je schrijft dat het paardje met grondwerk wel gewillig is, hoe zit het met het zadel past dit goed ??

Yuukon

Re: Niet willen draven tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:19

Ja, we hebben pas een nieuw zadel speciaal voor haar op maat etc laten maken, en toen ze dit zadel pas had liep ze ook een stuk makkelijker dan onder het oude zadel, maar dat was helaas maar van korte duur.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:28

hmm, heb je een instructrice, die ziet jullie en die kan het beste zeggen wat wel en wat niet te doen. je schrijft al dat je het niet wil oplossen met de zweep, zweep en schoppen is ook niet de oplossing. paardje moet denk ik opnieuw op de juiste hulpen leren reageren. dit zou ik samen doen met een goede instructrice. maar kijk ook goed of er ook een reden is.

Yuukon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:31

Nee, ik rijd gewoon voor mezelf en ben meestal ook alleen, heb al eens gevraagd of iemand met een longeerzweep in het midden van de bak wilde gaan staan om me bij te staan op het moment dat ze protesteerde, maar dit vergrootte het protest alleen maar meer. Ik rijd haar vrijwel altijd in de bak omdat ze alleen niet op een buitenrit durft (als in, er moet een ander paard bij zijn), en ik rijd haar ongeveer 2 tot 3 keer in de week.

Ze staat samen met een shetlanderhengst in de wei, ik bedenk me nu net dat ze misschien gedekt is door die kleine? Dit gedrag is verergerd toen ze van haar hengstigheid af was de laatste keer, en ze wijst die kleine ook iedere keer af als hij bij haar in de buurt komt.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:37

oke dan, ik zou dit neerleggen bij de eigenaaar, en zou de pony dan laten scannen door de da. en toch ook in overleg met de eigenaar les nemen van een goede instructrice.

Yuukon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:39

Ik wil zowiezo nog een keer proberen aan de longeerlijn wat ze dan doet, maar aangezien ze zonder zadel ook deze streken heeft leek het me al vrij snel iets anders dan tuig dat niet lekker zit oid.

Dankjewel voor je reacties, als anderen nog tips hebben hoor ik ze graag!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:08

Misschien je paard eens laten behandelen door een osteopaat, kan zijn dat ze door haar vorige zadel wat vast zit en dat het dus pijn doet en daardoor verzet toont. Tot die tijd zou ik niet meer rijden. Eerst uitsluiten dat ze nergens pijn heeft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:10

dit soort gedrag zie je meestal bij paarden die dan later wat blijken te mankeren.

succes

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:11

Wil jij niet zonder toestemming op mijn paard rijden? ;)
Dit is echt precies Mone (zelfs een 10 jarige Haflinger ;) ). Ik heb hetzelfde probleem gehad. Met straf boekten we alleen maar achteruitgang (letterlijk), en ging ze echt niet meer voorwaards. Alleen maar in de ankers en zelfs achteruit lopen.
Nu beloon ik haar met brokjes als ze het goed doet. Eerst kreeg ze voor practisch elke stap voorwaards wat lekkers, dat ben ik nu langzaam aan het afbouwen. Het is misschien niet de meest perfecte of verantwoorde oplossing, maar voor ons werkt het erg goed. Mone krijgt echt het plezier in het rijden terug, en we boeken echt snel vooruitgang!

Yuukon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 23:14

Ik heb met een kennis gesproken, en die raadde me aan haar eens naar een chiropractor te brengen, of eerst via de dierenarts een milde pijnstiller te proberen en zien hoe het dan gaat. Op die manier is makkelijk uit te sluiten of ze pijn heeft of niet, vooral omdat ze zowel met als zonder zadel moeite heeft. Als het haar pijn doet om vooruit te gaan, zal ze achteruit gaan om de pijn te ontvluchten- en dat is, in mijn ogen, niet meer dan logisch.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:15

denk je dat de eigenaar dat ook goed vind?
Ik zou het eerst wel even overleggen hoor

Yuukon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 23:16

Dat is ook wel de bedoeling hoor quartel :) Ik doe dat soort dingen echt niet zonder hun toestemming ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:18

ok, gelukkig maar want het zou zo zonde zijn als ze boos op je worden.
Ik vind het trouwens wel een goed idee van je.
Zo weet je zeker of er wel of geen pijn is.
Dan kan je er ook naar gaan handelen.
Laat je weten hoe dat gegaan is?

Yuukon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 23:21

Ik ga zaterdag weer naar haar toe, en ik zal zeker weten nog even een update plaatsen als ik meer weet!

Iedereen bedankt voor de reacties :)

En nog even een fotootje van de knappe dame:
http://i.imgur.com/kjqVu.jpg (hij is helaas te groot om in 't bericht te plakken... )

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:28

Zoals Quartel al schrijft, zie je dit gedrag eigenlijk altijd bij paarden die wat mankeren of mankeerden. Het gedrag begint als een uiting van pijn of ongenoegen en kan daarna aangeleerd gedrag (net zoals de goede dingen) worden.
Je schrijft dat ze het aanvankelijk met dit zadel niet deed, maar later wel weer. Dan klopt het dus niet dat ze het uit gewoonte of aangeleerd gedrag doet. Zou het kunnen dat het nieuwe zadel nieuwe pijnlijke plekken heeft gegeven?

Haar aanpakken moet je niet doen hoor. Ze probeert je wat duidelijk te maken. Ga op zoek naar de oorzaak, ik heb helaas vaker gezien dat nieuwe op maat gemaakte zadels voor ellende zorgen. Een nieuw zadel is helaas geen garantie dat het ook goed ligt.

Ben ook heel benieuwd hoe het gaat.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:14

Je kunt het proberen met een ander paard erbij. Het beste is dan om een goed vriendje van jouw paard te nemen. Je hoeft er niet eens op te rijden. Gewoon iemand die het vriendje vasthoud. Probeer het eens, misschien voelt ze zich meer op haar gemak. Ik denk ook dat het sws een goed idee is om haar ff te laten controleren door de dierenarts.

Veel succes

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:11

Hmmm die van mij deed het ook een paar weken terug... Toevallig ook een haflinger :P wilde absoluut niet aandraven oren in de nek en vreselijk hard bokken... Toen was ik het zat en heb ik er een osteo naar laten kijken... Ze kon eigelijk geen erge dingen vinden zat wat vast aan 1 kant maar dat komt bij heeeeel veel paarden voor en we waren er al mee bezig haar recht te richten etc.

Alleen ik denk dat de osteo toch iets los gemaakt heeft bij haar want ze draaf nu wel weer gewoon aan.. :)
Bokken doet ze nog welleens af en toe hoor :P dat is een eigewijs trekje van der vooral als ze het even moeilijk vind dan geeft ze het met een hupsje aan :P

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:55

doet ze het ook bij het longeren?

Yuukon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 20:57

Ze kan rennen als een gek, behalve als er iemand (maakt niet uit met of zonder zadel) op haar rug zit.

Ik zou zaterdag heen, helaas door omstandigheden een week uitgesteld. Ze staat lekker op het land :)