Wij hebben sinds 2 maanden een E pony (ruin) We hebben hem meteen bij mijn paard (ruin) en ponymerrie in de wei gezet. De eerste dagen werd hij zoals verwacht wat opgejaagd. Hij gedroeg zich echter onderdanig en werd al snel gedoogd. Volgens de verkoper was het een hele sociale pony, hij stond daar ook in een groep. Met mijn andere ruin kon hij het ook al gauw goed vinden en hij leek zijn rol als laagste in rang prima te vinden.
De pony moest niks van hem weten, een stap in haar richting en de oren gingen plat en hij kon afreizen
Een paar weken terug bij het binnen zetten mepte hij echter flink in op de ponymerrie, hij joeg haar de hele wei door.
Verandering van rangen en standen dacht ik, hij werkt zich een plaatsje omhoog. Prima, dat moet kunnen.
Maar nu is het al een paar keer voorgekomen dat hij de pony helemaal over de zeik jaagt. Vanavond moest ik haar weer min of meer ''redden'' door haar uit de wei de paddock in laten gaan en de draden dicht te doen voor zijn neus. De merrie is dan echt van de mik. Hijgen en zweten, gewoon zielig. Het is geen spelen, hij lijkt zelfs agressief en stopt niet. Hij jaagt maar door en springt tegen haar op.
Terwijl ze elkaar op andere momenten steeds meer lijken op te zoeken. Ze grazen steeds vaker zij aan zij.
Ze staan 's nachts naast elkaar op stal (kunnen contact maken door de tralies)
Ik snap dit gedrag niet zo.....En ik zou graag willen weten waarom hij dit doet.
In de omgang is het een hele lieve rustige pony. Absoluut een knuffel.
Ik haal de pony op dit soort momenten er dus bij weg. Ze is al 21 en ik wil haar niet in de vernieling laten jagen.
Maar wat is wijsheid...
iemand die het herkent??