paard TE heet op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KevinJ1

paard TE heet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:44

Beste bokkers,

Ik wordt er eigenlijk een beetje moedeloos van en hoop dat jullie tips hebben.

Ik heb een 16 jarige merrie waar ik dressuur mee rijd.

Ik ben Z2 startgerechtigd met haar. Ze is nooit heel gemakkelijk geweest in de ring, altijd al iets heter en sterker dan in de training
Maar de laatste tijd is het wel extreem. Ze wordt verschrikkelijk heet, is loeisterk en loopt dwars door de hulpen heen.
Het draf gedeelte gaat nog wel maar in de galop is het echt een drama.

Sinds kort start mijn bijrijdster ook met haar wedstrijden. Zij is begonnen in het M1. In deze klasse was ze bij mij een paar jaar geleden erg fijn maar nu maakt ze daar ook een potje van.. verschrikkelijk drammen, net een race eend.. ze krult helemaal op en als je der tegen houd slaat ze met der hoofd.

Met trainen is er niks aan de hand… met los rijden.. niks aan de hand… maar in de ring veranderd ze gelijk..

Ze loopt wel continu met der oortjes erop en in haar ogen zie ik een hele blije blik dus leuk vind ze het echt wel.

Ik heb al geprobeerd om een tijd te stoppen (3 kwart jaar) maar na de stop leek het alleen maar erger te zijn. HC starten heb ik ook geprobeerd, helpt ook niet. Laatste keer wat resque druppeltjes gegeven maar daar reageert ze ook niet op.

Omdat het alleen in de ring gebeurd kan ik er thuis ook niet echt aan werken.

Iemand tips?

vuurneon

Re: paard TE heet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:46

Is je bijrijdster niet gewoon erg zenuwachtig waardoor het paard daarop reageert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:48

KevinJ1 schreef:
Laatste keer wat resque druppeltjes gegeven maar daar reageert ze ook niet op.

En als je die druppeltjes eens in je bijrijdster giet?

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:48

vuurneon schreef:
Is je bijrijdster niet gewoon erg zenuwachtig waardoor het paard daarop reageert?

Hoi

Ze doet het bij mij ook! En ik heb ook wel iets zenuwen maar dat is al vanaf de B en toen liep ze "normaal"
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het daar net aan ligt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:51

Laat je bijrijdster eens meedoen buiten mededinging, want dan is er immers geen wedstrijddruk of een onderlinge wedstrijd als probeersel.
Want het ene paard is het andere niet, zelfs lichte zenuwen kunnen sensibele paarden van slag brengen :)
Je kan ook even het inrijden en de proef filmen, zodat je zelf goed kan zien of je wat hebt gemist van signalen.

Wat doe je in de week voor de wedstrijd? Hoe staat het paard gestald?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:54

Is het paard zelf lichamelijk wel eens nagekeken? Kan namelijk ook gewoon een lichamelijk probleem zijn die extra pijnlijk naar voren komt tijdens stress...

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:54

Jongens begrijp me niet verkeerd! Ze doet het net zo goed met mij als met mijn bijrijdster! Het is echt iets van de laatste tijd.

In de week voor de wedstrijd doen we niks anders... trainen maar ook gerust een buitenritje, longeren of buiten zetten.

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:55

Tamadine schreef:
Is het paard zelf lichamelijk wel eens nagekeken? Kan namelijk ook gewoon een lichamelijk probleem zijn die extra pijnlijk naar voren komt tijdens stress...

Hoi!

Ze is gezond! Gaat ieder jaar naar de tandarts en Osteo voor een controle ronden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:56

Rijdt ze normaal ook met andere (vreemde) paarden in de bak?

Anders terugzetten in krachtvoer of overstappen op ander voer? (ik weet niet wat je nu voert).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-11 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:57

Hoe vaak ga je op wedstrijd? :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:59

kan een kwestie zijn van teveel voer. en mss.eens langer inrijden/moe rijden.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:59

Deed mijn paardje ook, met inrijden enz super braaf, en met proefje werd ze heel heet.
Maarja ik heb haar moeten laten inslapen dus heb het nu niet meer, maar komt me dus bekend voor:P

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 17:01

vuurneon schreef:
Rijdt ze normaal ook met andere (vreemde) paarden in de bak?

Anders terugzetten in krachtvoer of overstappen op ander voer? (ik weet niet wat je nu voert).

Thuis kan ik zowel alleen als met andere paarden rijden. Ook les ik wel eens op een andere manege (vreemt terrein en dat is dan ook geen probleem) Door de weeks heb ik ook geen problemen met der dus lijkt verandering van voer ook geen goed idee?

Lynn_x schreef:
Hoe vaak ga je op wedstrijd? :)

meestal 1 keer per maand soms 2 keer

Citaat:
kan een kwestie zijn van teveel voer. en mss.eens langer inrijden/moe rijden.

Het wordt moe kent deze 16 jarige dame niet :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:04

Lijkt mij stug dat het aan de zenuwen ligt, bij beide doet ze het en de Z2 ruiter is geroutineerd in combinatie met het paard....

Ik heb er ook zo een gehad, die wist precies wat de laatste 3 rondjes waren..harder, harder en op de laatste AC lijn op zijn allerhardst :+

Maar een trage vlug krijgen is veel makkelijker als een hete trager!

Oplossingen: lang(er) losrijden met hele proefonderdelen achter elkaar, heel klein beetje sedatie (korreltjes had je daar vroeger voor) mag eigenlijk niet :o, met heel veel constante beendruk gaan rijden ofwel fijnknijpen die handel (heb een mega hete merrie gereden en dat werkte voor haar super), supplementen met magnesium, al vond ik dat weinig nut hebben, leek wel of mijn paard er heter door werd, bach druppels werkte bij de mijn ook niet....
Rijtechnisch, lager, dieper, ronder instellen is ook een oplossing maar niet gewenst in de ring M1 en Z2 :P dus ook geen oplossing..
verder zou ik het eigenlijk niet weten, paarden zijn slim, zeker geroutineerde beesten!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-09-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:06

Heb je het zowel bij buiten- als binnenwedstrijden? Die van mij wordt namelijk op buitenwedstrijden ook superheet (dus vandaar dat ik even mee ga lezen), maar binnen is de heetheid ver te zoeken..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:07

Lastig zeg!
ik weet het ook niet meer zo, want ik zou ook eerlijk gezegd niet meer weten wat je nu kunt veranderen.

Enige waar ik nog aan denk is wat extra magnesium toevoegen aan het voer (of supplement voor rustigere paarden?)

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:07

Wat maf dat ze het alleen in de ring doet en niet met inrijden. Zal een paard verschil merken tussen het inrijden en het rijden voor de jury? Dat je paard nu heftiger reageert dan voorheen is wel duidelijk. Ik denk dat ze wel reageert op spanningen bij de ruiters (wat heel erg normaal is, maar niet ineens zo heftig!)...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:08

Sonja schreef:
KevinJ1 schreef:
Laatste keer wat resque druppeltjes gegeven maar daar reageert ze ook niet op.

En als je die druppeltjes eens in je bijrijdster giet?

inderdaad :j

kijk ook naar jezelf, en ik weet niet of je paard (veel) naar buiten komt? maar daar is mijn bijrijdpaard helemaal van veranderd, veel rustiger.

En misschien haar biks veranderen/minder geven?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:09

Heb je trouwens rondom ijzers en kalkoenen?
Misschien gekke vraag hoor, maar ik heb alleen voor ijzers tot noch toe en ik werd er laatst op gewezen dat mijn paard dáár heet van wordt, omdat ze zo moet zoeken naar grip met haar achterbenen.
Ik weet nog niet of ik dat helemaal geloof, maar ik ga het wel uit proberen (waarsch. volgend jaar zomer pas, dan start ik als het goed is toch M, dus dan wou ik sowieso rondom hebben)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:14

Wij hebben er ook zoéén, lamme zak thuis maar owee als je op het wedstrijdterrein komt, de ene keer niets aan de hand, de andere keer compleet nuts en dan is er ook echt niets meer mee te beginnen. Tot je de ring ingaat, dan is het weer een lamme zak, helaas. Wat hem heel goed hielp in de wedstrijdperiode was pavo-nerv control, binnen twee weken was het te merken maar omdat hij er ook iets trager van werd toch weer mee gestopt. Pavo-nerv control bereikte dat hij zijn aandacht goed bij de ruiter hield en zich bij het inrijden niet meer gek liet maken door de omgeving.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:27

Oefenwedstrijd starten (of onderling/HC en dan als laatste) en dan de tijd nemen om te corrigeren. Een paard kan ook leren dat ze in de ring wegkomen met dingen die ze thuis niet eens proberen...Iedere keer als ze onder je uitloopt bv een volte draaien, halthouden, net wat werkt. Als ze teveel opkrult, lager en dieper instellen tot ze de hand weer aanneemt en dan pas verdergaan met je proef. Ik noem nu maar voorbeelden he, ik ken je paard natuurlijk niet. Maar het idee van 'ik kom nu de ring binnen en ik dender nu door mijn proef heen tot ik zsm klaar ben zonder dat iemand er wat van zegt' moet eruit. Ze moet leren op jullie te wachten, ook in de proef.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:51

de merrie van mijn instructie is ook zo heet. die gaat dan het liefst in de piaffe of passage de ring door(loopt nu zz-licht).wij geven nu restless (zo iets) van primeval, werkt erg goed

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:59

Je kunt ook Stressless proberen van Primeval. Sommigen reageren daar goed op, anderen hebben er niets van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:05

Je schrijft dat ze met inrijden en thuis goed te rijden is en in je proef en in de proef van je bijrijder pas veranderd in een race eend.

Proberen jullie niet dan te netjes te rijden, net iets te veel hand en te weinig been?
Omdat je in je proef zelf juist het super nette plaatje wilt hebben.

Zou toch eens HC gaan starten en dan echt rijden, zoals je buiten je proeven doet.
Want ook al ben je niet zenuwachtig een proef is anders dan inrijden of thuis rijden, al is het maar omdat je
alle onderdelen op een vast moment moet doen en je niet kan wachten tot ie fijn loopt en het dan kan vragen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:32

Je zou idd HC kunnen gaan starten. Ook wil het wel eens werken door héel vaak te gaan, bijv elk weekend of zelfs 2x per weekend, zodat het echt een standaard word, en als ze dan rustig word weer gaan afbouwen