Voedselnijd afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Voedselnijd afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:03

Sinds een half jaar hebben we een (hongerige) Tinker merrie bij mijn e-pony merrie Isabel gezet.

Isabel is onzeker geworden na een dramatisch jaar met een grote KWPN ruin, die we als vervangend maatje kregen na de dood van onze kruising Fjord-Appaloosa merrie. Na 15 jaar de baas te zijn geweest werd Isabel door Wimbledon in een hoek gezet, gebeten en gemept en opgesloten in haar stal.
Na 1 jaar hebben we de knoop doorgehakt en gezegd dat het zo niet verder kon en een nieuw paard gezocht....en wel weer een gemakkelijke merrie en zeker geen dominante ruin.

De nieuwe Merrie, Kitty, is heel lief en het gaat er zeker een stuk rustiger aan toe als met de ruin, maar als het op eten aankomt, dan jaagt ze Isabel weg.
Ze draait meteen haar kont naar Isabel en gaat zelfs in de achteruit om te dreigen :Kom niet in de buurt. Alles is van mij!
Hoe krijg ik dit er uit?

Want Kitty doet het zelfs als ik iets te eten aanbied wat ze helemaal niet lust!
Vanmorgen had ik bijv. gesneden andijvie; Isabel was het eerst bij me en die at er gewoon van. Kitty kwam er vlug op af...Isabel schoof zich meteen, maar Kitty hapte in de andijvie en liet het weer vallen. Rook er nog eens aan en liep weg. Maar op het moment dat Isabel terugkwam om het alsnog op te eten, ging Kitty meteen weer in de achteruit, oren plat in de nek. Weer ruiken eraan en weer niks ervan eten, maar Isabel er niet bij laten. En dat in een overvolle wei met gras!!
Het is dus niet zo dat ze niks te eten hadden op dat moment. Ze stonden zelfs al een tijdje op wei.

Dit doet ze dus ook met haar hooi. Als ze denkt dat het beter smaakt bij Isabel, dan kan Isabel schuiven.

Kun je zulk gedrag afleren?

Ik heb Kitty vanmorgen dus weggejaagd en ben tussen haar en Isabel gaan staan.
Met voeren geef ik Isabel ook als 1e haar hooi/brokken.
En als ik de wei inkom, dan krijgt meestal Isabel als 1e mijn aandacht, tenzij Kitty vooraan staat.
Maar ook dan probeer ik haar even te negeren en eerst door te lopen naar Isabel.

peppert

Re: Voedselnijd afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:53

Ik volg dit topic ook even, zit met hetzelfde :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:04

Ik weet niet of je dit kunt afleren.
Lijkt mij niet.
Wij hebben ook een merrie met voernijd.
Ze krijgen biks en hooi als ze apart op stal staan.
Zij staat als 1e op stal, en als ik met de andere pony's langs loop, knalt ze met haar hoofd over de stal en oren plat en dreigen.
We negeren haar gewoon, en de pony's weten het inmiddels en lopen haar stal een pasje sneller voorbij.
Als ik bij haar stal sta, staat ze ook met de tanden bloot naar mij te dreigen, maar omdat ik daar niet meer op reageer, houdt ze direct weer op en gaat eten.
Tussen pony's onderling blijven ze dat houden, ik denk niet dat het af te leren is.
Als ze in de bak staan en hooi krijgen doet ze het ook, ik zorg altijd dat er op diverse plekken hooi ligt, zodat ze allemaal kunnen eten.
Wordt er nog gejaagd en gedreigd, maar kunnen ze wel allemaal hun portie opeten.
Dus bij 2 pony's gewoon op 4 plekken hooi en eten neer leggen, zodat er altijd plekjes over zijn, en goed ruimte er tussen.

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:21

Ben met met '' Dakotah eens. Het afleren zal je waarschijnlijk niet lukken... maar door eten te verspreiden op meedere plekker zal de andere merrie wel de gelegenheid krijgen om op 1 van de plekken te kunnen eten.
Het is en blijft een lastig probleem! Veel succes

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:50

HElemaal afleren is niet te doen maar verminderen wel..

Mijn paard deet het ook heel erg.

Zorg dat jij dominant bent, hem blijven corrigeren als hij raar doet bij men voerbak als jij in de stal staat, eventueel met zweep, je hoeft hem niet in elkaar te slaan maar een tikje is goed.
zorg ervoor dat als hij een stap naar voren wilt doen je gelijk tikt..

niet schreeuwen of boos worden,, wel een dominante rol nemen, groot maken en zelf verzekert zijn anders lukt het niet. vergeet ook niet duidelijk te zijn tegen je paard. als iets de eene x wel mag en de andere x niet is dat verwarrend.

Wat je ook kan proberen is een snoepje in je hand nemen, dan zal hij al gaan reageren denk ik, laat hem dan net zo raar doen als hij wilt. jij blijft staan grote dominante houding, zegt niets. zorg maar dat je wel veilig staat! geef het snoepje als hij rustig staat te kijken. en dan uit je hand,
zo krijg je zowizo respect voor jou.. let wel op dat dit proces lang kan duren!

Probeer hieraan te denken maar verminderen kan zeker

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:37

@Zies: ik heb de leidersrol al. Dat is helemaal geen probleem. Ik heb geen zweep nodig. Ze gaat op mijn stem al terug zonder dat ik haar echt aanraak. Hooguit een klein duwtje tegen haar borst. Ze doet niet vervelend tegen mij, maar tegen mijn paard. Ze eigent zich al het eten toe, door haar kont om te draaien en meteen naar mijn merrie te dreigen. Als ik er bij sta (ertussen) dan hoef ik maar FOEI te zeggen en dan accepteerd ze het dat de ander mag mee eten, maar zodra ik wegloop , jaagt ze mijn merrie weer weg.

Maar goed, ik heb nu dus verschillende hoopjes in de wei liggen en dat werkt beter.

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:39

okee, dat heb ik dan verkeerd begrepen.,, goed dat je het leiderschap heb want dat is erg belangrijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 02:57

voedernijd kun je niet afleren. Erbij blijven met bv het voeren van brokken, zoals je doet, is het enige wat je kunt doen om te voorkomen dat Kitty alles opeet.
Maar met hooi is het idd gewoon een kwestie van hooi over meerdere porties verdelen.

Overigens heeft het geen impact wie je eerst voert. De situatie blijft exact hetzelfde.
Zolang je erbij blijft, is het goed. Verdwijn je, dat zal Kitty haar voernijd weer uiten.

Hier heeft ook een paard gestaan met ernstige voernijd (1 jaar). Ik weet van de fokster dat de moeder van dit paard exact hetzelfde was. Bij sommige paarden ontstaat het met een reden, anderen hebben het gewoon vanaf het begin. Gewoon karaktertrekje.

Met aandacht kreeg ze soms als eerste aandacht, soms als laatste. Nooit regels voor aangehouden, maar gewoon gedaan zoals het mij uitkwam.
Met hooi kreeg zij het eerste, omdat het voor meer rust zorgde voor de andere paarden.
Ik verdeelde het hooi over meerdere netten, die ik ver genoeg uit elkaar hing. In het begin bleef ik erbij en als ze eenmaal even aan het eten waren. kon ik vertrekken zonder dat ze de anderen het leven al te zuur maakte. Was wel altijd een stoelendans (meerdere paarden), maar het ging er verder rustig aan toe. De anderen gingen voor haar aan de kant en gingen gewoon op een andere plek verder eten.

Nu staat ze weer bij de fokster en krijgt ze apart in de stal eten, als er hooi wordt gevoerd (voor de rest staat ze in de wei). Dat geeft toch weer net wat meer rust voor de andere paarden en vooral haarzelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 06:29

Kitty even apart zetten wanneer ze brok krijgen lijkt mij ook een goed idee. Verder vraag ik me af hoe de huisvesting is? Staan je paarden het hele jaar buiten of heb je ze een deel van het jaar/deel van het etmaal op stal? Als ze bijvoorbeeld in de winter 's nachts op stal gaan kunnen ze daar allebei rustig eten. En als ze lekker buiten kunnen blijven is het inderdaad het handigst om met meerdere hoopjes/netten te werken. Dit komt het dichtst bij natuurlijk eetgedrag in de buurt (paarden trekken steeds door naar het volgende beetje eten, ipv één grote bult te eten) en ze blijven zo ook lekker in beweging.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:16

Ze krijgen niet zo veel brok, dus dat is gelukkig vlug weg. Meestal doe ik dan 1 staldeur even dicht tot ze klaar zijn.

De paarden lopen 24/7 los. Overdag gaat de poort naar de wei open en kunnen ze overal vrij rondlopen. ´s Nachts staan ze op de uitloop en kunnen ze dus ook hun stal vrij in/ en uitlopen.
De uitloop is niet groot genoeg bij mijn thuis , en te modderig bij de zaak (ik heb 2 plekken waar de paarden kunnen staan) om in de uitloop het hooi te gooien.
Ik voer het hooi 's avonds dus in de stallen.
Kitty kruipt echter gewoon bij Isabel in de stal als haar hooi op is en Isabel probeert er dan toch uit te komen, wat haar hier en daar al wat kleine wondjes heeft opgeleverd, doordat ze zich dan stootte of schuurde langs de deuropening. Opsluiten tot ze het hooi op hebben vind ik geen optie, omdat ik dan uren moet gaan wachten tot ze het op hebben. Met name als ze bij de zaak staan, waar ik dus niet woon, is dit dus een probleem. Vorig jaar, toen we dominante ruin erbij hadden, ben ik Isabel wel gaan opsluiten. Want toen was het echt geen doen meer. Ik merkte dat ze zich dan veel prettiger voelde als wanneer de staldeur openstond en de ruin bij haar kon komen.
De ruin opsluiten was geen optie, want die kon zijn kont nauwelijk draaien in de stal, omdat die een stuk groter was.
Ik zou het nu dus weer kunnen doen, maar dan schiet ik weer mijn doel voorbij om ze zoveel mogelijk 24/7 vrijheid te geven + ...het is in dit geval niet zodanig erg dat ze helemaal niet met elkaar op kunnen schieten. Ze staan ook vaak gewoon lekker naast elkaar te soezen. Alleen als er eten in het spel is...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:25

Kun je niet gewoon buiten in hooinetten /fijnmazig, zijn ze ff bezig en maakt ook rustiger) voeren en die netten ver uit elkaar hangen, zoals we hier deden?
(of iig buiten schopafstand?)
Ik lette daarbij wel altijd erop dat ieder paard aan ieder net gemakkelijk weg kon voor de bullebak en zich dus niet vast kon lopen in een hoek.

In de stal voeren met een dergelijk paard veroorzaakt idd problemen. Zou ik hier dus echt niet kunnen doen, toen de merrie er nog stond die ik eerder noemde.
Maar goed... ik voerde dus gewoon in de wei. Ruimte zat.---

Evt, als de uitloop te modderig is overwegen om gele zand te storten/verharden

Ik noem maar wat....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:10

Dat is ook wat ik wilde opperen: het hooi op een andere manier verspreiden (als je het niet op de grond legt wordt het ook niet vertrapt. Netten zijn ideaal) Of inderdaad zorgen dat je uitloop droger wordt, door zand te storten of een deel te bestraten. En daar dan een ruif/hooikist/netten.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:19

voernijd op stal kun je wel afleren.
maar als ze altijd 24/7 buiten staan wordt moeilijk.
bij mij op stal hadden ze bijna allemaal voernijd.
op stal is het nu geen voernijd meer, maar sommigen hebben het op het land nog
een beetje.
maar dat noem ik eigenlijk geen voernijd meer.
de paarden worden niet geboren met voernijd, de paarden worden zo gemaakt helaas.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:25

Hé, vzpoown van mij doet dit ook, heb het er met emiel voest over gehad op horse event. Zijn oplossing, maak van je voermoment een train moment.

Neem een longeerlijn, haal die door bv de tralies van de box, en dan zo dat als jij aan de lijn trekt, het paard van de voerbak weg getrokken word. Zo leer je heel veilig, dat het paard pas naar het eten toe mag, als jij dat zegt. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 06:54

Gypsy schreef:
Hé, vzpoown van mij doet dit ook, heb het er met emiel voest over gehad op horse event. Zijn oplossing, maak van je voermoment een train moment.

Neem een longeerlijn, haal die door bv de tralies van de box, en dan zo dat als jij aan de lijn trekt, het paard van de voerbak weg getrokken word. Zo leer je heel veilig, dat het paard pas naar het eten toe mag, als jij dat zegt. :)

Het probleem is niet de ts die niet bij het voer kan komen, noch ruzie als ze erbij is, maar juist als ze er niet is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 06:58

paddy schreef:
voernijd op stal kun je wel afleren.
maar als ze altijd 24/7 buiten staan wordt moeilijk.
bij mij op stal hadden ze bijna allemaal voernijd.
op stal is het nu geen voernijd meer, maar sommigen hebben het op het land nog
een beetje.
maar dat noem ik eigenlijk geen voernijd meer.
de paarden worden niet geboren met voernijd, de paarden worden zo gemaakt helaas.

Ook hier ... ts bedoelt niet voernijd in de box, maar als paarden gewoon 24/7 buiten staan, gevoerd worden in openstaande stallen en zij er niet bij is.
En dat leer je m.i. niet af.
Wel zolang je erbij bent. Maar dan is het geen probleem en dat gaf ze ook aan.
Het probleem ontstaat als ze weggaat.

Je kunt paarden leren respect te hebben voor jou en zich aan de regels te houden. Maar zover was ze al.
Het ging erom dat ze er niet altijd bij kon blijven en zonder jouw toezicht, regelen de paarden het zelf en zal zo'n paard met voernijd gewoon alles opeisen. (zoals ze bij jou in het land nog doen)

Fijnmazige hooinetten, ver genoeg uit elkaar halen en zorgen dat de ondergeschikte altijd wegkan, elimineert het probleem belangrijk.
Het zorgt gewoon voor rust. Welliswaar zal het bazige paard af en toe het andere paard bij het hooinet wegsturen, maar als de ondergeschikte dan gewoon weg kan lopen en naar het andere net kan gaan, is er eigenlijk niets aan de hand.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:46

dit paard doet het op stal ook neem ik aan.
als de paarden geen voernijd op stal hebben, hebben ze dit buiten ook niet.
dat heb ik ondervonden bij mij op stal.
als het voernijd op stal weggaat, dan gaat dit buiten ook weg.
alles wat hier kwam had voernijd en nu geen enkel paard meer.
alleen de nieuwkomers, dat is dan wel heel apart.
de paarden krijgen voernijd door verkeerd voerbeleid.
alles en iedereen die maar voert, je moet alles in 1 keer voeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:49

liljebo schreef:
Gypsy schreef:

Het probleem is niet de ts die niet bij het voer kan komen, noch ruzie als ze erbij is, maar juist als ze er niet is.

Maar ook als ze er wel bij is (in het voorbeeld van de andijvie) zal het ene paard het andere wel even vertellen op te rotten. Dat is verkeerd, TS is op dat moment de hoogste in rang, zij bepaalt wie er bij het voer mag. Dus daar helpt die aanpak wel.
Verder is het een kwestie van zorgen dat ze allebei een eigen plekje hebben om rustig te eten.