Pony gaat er aan de longe in volle galop vandoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Pony gaat er aan de longe in volle galop vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:28

Sinds een paar maanden ben ik bezig om naast het rijden mijn pony ook te longeren. Dat gaat redelijk, ze luistert doorgaans goed naar de commando's, maar sinds kort gaat er soms aan de longe in volle galop vandoor. Dan zeg ik draf, terwijl zij dan echt keihard gaat galopperen, steeds harder en harder. Ik kan dan draf roepen zoveel ik wil, maar ze luistert dan niet. Hoe moet ik hierop reageren? Meestal blijf ik 'dra-aaa-aaa-aaf' roepen tot ze eindelijk gaat draven, maar zijn er snellere manieren? Ik heb het gevoel dat ze zo een loopje met me neemt.
Laatst bijgewerkt door Ankie2011 op 05-09-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Re: Pony gaat er aan de longe in volle galop vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:28

blok haar met je eigen lijf tegen de omheining/ bakrand aan.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:30

liberty22 schreef:
blok haar met je eigen lijf tegen de omheining/ bakrand aan.

Geen zin om het risico te nemen dat ze vol over me heen galoppeert :o

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:32

je hoeft er ook niet voor te gaan staan , haha

alleen maar richting de voorkant te lopen zodat je hem *klem loopt* maar als je dat al niet begreep misschien kun je dan eens een boekje erover lezen of les nemen

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:34

liberty22 schreef:
je hoeft er ook niet voor te gaan staan , haha

alleen maar richting de voorkant te lopen zodat je hem *klem loopt* maar als je dat al niet begreep misschien kun je dan eens een boekje erover lezen of les nemen

Dank je, nu snap ik wat je bedoelt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:36

ok succes ( klonk misschien banketstaaf als dat ik bedoeld had hoor)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:37

Dan sta je ws te veel in het drijvend gebied, ga met je lichaam ter hoogte van de schouder/hoofd staan, maak je klein, schouders omlaag.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:46

Mijn verzorgpony deed dat ook. Die ging als een gek door de bak rennen, in galop of draf en sleurde je zo mee. Dan was hij ook niet meer te houden. Mijn handen hebben heel wat keren open gelegen ^^, Je moet even goed kijken of dat het komt door je houding en manier van longeren zoals Caira zegt, als dat niet zo is en hij neemt een loopje met je omdat hij zich bijvoorbeeld verveeld... Corrigeer hem, begin opnieuw en geef hem veel afwisseling. Dan weer stap, dan draf, andere kant op. Misschien helpen deze sites:
http://www.paardentips.com/artikelen/th ... geren.html
http://www.paardenbegrijpen.nl/opleidin ... 4-longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:06

Blokken zou ik niet doen als je daar geen ervaring mee hebt. Dat kan namelijk ook verkeerd uitpakken en dan rent ie de andere kant op+lijn over de hals= vaak paniek = nog harder rennen.

Haal de pony rustig naar je toe. Hou daarbij je lichaam schuin naar je pony en praat op een lage stem. Als je je pony te pakken hebt laat haar dan even tot rust komen. Je moet er daarna voor zorgen dat ze op jouw gaat focussen. Je gaat naast haar staan (zonder zweep) en laat haar voor jouw druk wegstappen om je heen. Je haalt haar hoofd naar je toe en duwt met lichaamsdruk haar opzij., niet duwen maar ze moet opzij gaan voor jou, je kunt je longeerlijn gebruiken om haar de eerste keer om te laten gaan. Zo laat je haar op jou focussen. Van daaruit laat je haar op een kleine volte lopen maar moet ze nog steeds op jou letten. Zodra je voelt dat ze druk wordt haal je haar naar je toe en doe je het opnieuw. Zo breng je rust op haar over en kun je vol controle krijgen.
Zo kun je trouwens ook beginnen met longeren.

Zie het voorbeeld in dit filmpje rond 3.30 minuut :) (zitten trouwens wel meer goede tips bij).
http://www.youtube.com/watch?v=dI199y7GjVo

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:24

pony die ik vroeger reed deed het ook, gewoon niet op reageren ze stopt vanzelf wel gewoon een soort van negeren dat hielp heel goed bij deze pony hopelijk ook bij de jouwe veel succes ermee!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:41

dit klinkt meschier ruw maar zo is het niet bedoelt :
merk je dat ze ervandoor wil meteen van de volte aftrekken met haar hoofd
naar je toe, wil ze over je heen lopen handen omhoog doen en hooo zeggen
daarna belonen als ze weer rustig is
hoop dat je erwat aan hebt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:10

Moreno heeft dit ook een hele tijd gehad. Nadat hij 4 jaar weg is geweest en toen weer terug kwam, was het longeren zwaar verpest. Voordat hij weg ging, kon je hem zonder lijn, zonder zweep heel goed longeren.
Op den duur kwam het echt mijn neus uit dat hij steeds maar keihard rondjes bleef lopen. Soms dacht ik echt dat hij ging vallen, zo schuin ging hij dan door de bocht. Ik ben er achter dat dit bij Mor uit angst voortkwam. Niet eens zo zeer voor de zweep, maar hij had gewoon slechte ervaringen met mensen die in het midden stonden blijkbaar. Hij had het ook als je gewoon in het midden van de bak ging staan terwijl er iemand op zat. Dan werd hij helemaal gek.

Ik heb volgehouden en gewoon steeds ''HO'' blijven zeggen op een rustige, lage toon. Elke keer als hij dan eindelijk stopte met rennen, dus of ging draven, of stil ging staan, heb ik hem uitbundig beloond en ben gestopt. Nu is hij weer de oude :)

Ik weet niet of het nuttig is en een soortgelijke situatie, maar misschien heb je er iets aan.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:11

Ohja en absoluut niet onnodig aan die longeerlijn trekken, zoals hierboven geopperd wordt. Dit gaat het vluchtgedrag alleen maar versterken :Y)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:23

Probeer grondwerk om de band met je paard te versterken. Gebruik je ook een zweep, misschien is hij daar bang voor?