Al jaren rijd ik heerlijk in het 'bos' vlakbij de wei van mijn paardje. Paarden, mensen, honden, één gezellige boel en iedereen is altijd vriendelijk en vrolijk.
Op een dag niet al te lang geleden valt het mij op dat er overal bordjes staan: verboden voor paarden buiten de ruiterpaden. Ruiterpaden? Ja ja, die zijn er inmiddels. Twee hele paden, een rondje van maarliefst 10 minuten in een langzame stap. De één is alle seizoenen onbegaanbaar: te nat en glibberig in de winter, te hard en vol bobbels waar je paard zich kreupel op loopt wanneer het opdroogt. Het andere pad gaat over het platteland buiten het bos, geen boom te bekennen. Om de paden te bereiken mag je over de openbare weg. De weg waar de auto's 80 km/h rijden.
Staatsbosbeheer blijkt vreemd genoeg een dictatuur te zijn. Ik kan alleen de boswachter bellen, iemand anders is er volgens het hoofdkantoor niet om dit mee te bespreken. Jammer dat ik de boswachter al gesproken heb. De beste man rijdend op een quad vindt dat de paarden de grond kapot maken, en heeft geen begrip voor mijn situatie.
Wie o wie weet wat ik nu moet doen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mij horen? Mijn paard is er puur voor de recreatie, ik heb geen rijbak. Als buiten rijden niet langer mogelijk is, kan ik mijn grootste passie en enige hobby de deur uit doen. De boete van 60 euro voor het betreden van de niet-ruiterpaden is ook niet iets waarop ik zit te wachten, en bovendien heb ik een te sterk geweten om zomaar die regels te overtreden na erop aangesproken te zijn... Sinds wanneer word ik als crimineel behandeld als ik paardrijd? Ik kan me toch wel storendere hobbies indenken :'(
Waratje
Geplaatst: 05-09-11 13:29
KNHS heeft regioconsulenten waar je kunt aankloppen met dit soort problemen. Kijk even op hun site wie je moet hebben.
De route door de polders is wel heel mooi maar idd het verkeer en helaas wordt dat alleen maar drukker. Probeer anders andere ruiters te verzamelen en teken ene petitie ofzo. Er zijn veel ruiters die namelijk in de Elzen komen en ik dnek dat iedereen er wel zo overdenkt.
Ik woon ook zelf al niet meer daar, maar waar ik nu woon wordt het nog iets lastiger om mijn paard te stallen vrees ik (al ben ik al wel op zoek). KNHS-consulente neemt niet op, maar ik zal zeker proberen haar later nog eens te bellen, bedankt voor de tip Waratje.
Onali
Geplaatst: 05-09-11 14:14
Rondom Antwerpen, de kleine plaatsjes zijn goed te doen hoewel ik geen idee heb van de buitenrijmogelijkheden. Edegem, Mortsel, Borsbeek, Boechout.
Het gaat mij helaas meer om de bereikbaarheid: openbaar vervoer of fiets want auto heb ik niet. Maar goed, dat is een ander onderwerp, toch bedankt voor het meedenken.
tamary
Geplaatst: 05-09-11 20:57
Denise schreef:
Het gaat mij helaas meer om de bereikbaarheid: openbaar vervoer of fiets want auto heb ik niet. Maar goed, dat is een ander onderwerp, toch bedankt voor het meedenken.
Brommertje aanschaffen geen optie?
ravellie
Geplaatst: 08-09-11 13:47
Lastige situatie Denise Sinds staatsbosbeheer de touwtjes in handen heeft, is het gebied er wel op vooruit gegaan Anderzijds is er veel controle gekomen en wordt het echt een recreatief gebied. Wat ik dan weer niet begrijp, want ze willen juist al het 'paardengedoe' van Dordrecht gaan centreren in het gebied rondom de Elzen Ik bedoel: de manege komt daar gewoon werkelijk om de hoek en dan niet te spreken over de inmiddels tig pensionstallen die hier rondom zitten. Wellicht is het handig om hier een keer met de gemeente over in gesprek te gaan??? ( ik neem aan dat er heus wel 'plannen' klaarliggen...maar misschien is het geldpotje leeg?? )
Anderzijds ben ik ook net als indianlady, mijn pony staat ook net buiten Dordrecht Daar heeft ie alle vrijheid met super mensen en veel vrijheid
Maar idd. als je afhankelijk bent van fiets/ov wordt het lastig