Veulen verhuizen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

its_me_xx

Veulen verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:09

Vraagje, ik heb mijn hengstveulen in een hengsten opfok staan, hij is nu 6 maanden oud en staat er sinds twee maanden nadat hij bij zijn moeder weg is gegaan. Ik ben er alleen niet helemaal tevreden… Er zijn gewoon dingen waar ik niet blij van word en dit zijn zaken die ik helaas van tevoren niet kon inschatten. Het is niet onoverkomelijk, maar vergt veel controle van mijzelf terwijl ik eigenlijk dacht dat ik hem daar neer kon zetten en een bezoekje in de week of twee weken voldoende zou zijn en hij verder gewoon lekker op kon groeien met de andere heren daar. Nu ben ik er toch zeker twee keer per week.

Is het een te grote schok voor hem als ik hem nu ga verhuizen? Hij heeft daar wel een vriendje gemaakt in de groep, maar eigenlijk altijd als ik aan kom rijden zie ik hem alleen staan. Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik beter wachten tot de winter voorbij is en hij een jaar is. Wat ik al zei, het is niet onoverkomelijk, maar ik heb er gewoon niet het goede gevoel bij.

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel eens gehoord dat als je een veulen dat net bij zijn moeder weg is, kort daarna weer bij een vriendje weghaalt, dit dezelfde impact heeft alsof hij weer gescheiden wordt van zijn moeder. Ik wil hem dat in ieder geval niet aandoen en dan loop ik zelf wel wat harder de komende maanden.

Graag advies van iemand met ervaring...?

nijntjes

Re: Veulen verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:26

vervelend dat je andere verwachtingen had van de opfok stal. maar wel handig om even te weten welke dingen je niet blij maken ?? zijn het dingen die nog bespreekbaar zijn ?? en welke afspraken heb je vooraf gemaakt ?? je veulen nu weer verhuizen zou ik niet doen mits de stal echt niet goed is en de gemaakte afspraken niet nakomt.

its_me_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 13:21

Ik wil liever niet in detail treden wat er mis is op die stal, het gaat mij om wat goed is voor het veulen, wel of niet verhuizen. Maar die vraag heb je ook beantwoord ;-)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:28

Het is moeilijk om op je vraag antwoord te geven als je niet weet welke de dingen precies zijn, die een probleem vormen.
Als het dingen zijn die de gezondheid of veiligheid van jouw veulen in het gedrang brengen, of iets wat effect kan hebben om het feit dat jouw veulen tot een gezond evenwichtig en happy paard zal uitgroeien, dan weegt dat harder door dan bijvoorbeeld een mank lopende communicatie tov jou ofzo. (Om maar iets te noemen.)
Ik zou de mentale en fysieke gezondheid van je veulen voorop zetten. Dus als hij nu risico loopt, zou ik hem zo snel mogelijk en zeker nog voor de winter verplaatsen. Als hij wel happy is ondanks 'het probleem' is het waarschijnlijk beter om het even aan te kijken.

its_me_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:42

Ga er maar vanuit dat hij geen gevaar loopt en als ik alles gewoon goed in de gaten hou, merkt hij er niets van. Ik vind het niet netjes om 'te spuien' op een openbaar forum, dus vandaar dat ik niet in detail wil treden. Ik wil gewoon weten of het 'pedagogisch verantwoord' is om een veulen zo snel alweer te verhuizen. Maar daar geef je antwoord op. Dank!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:51

Het ligt heel erg aan je veulen of dat kan of niet.
Mijn veulen ging met 6 maanden naar de opfok, meteen een klik met de groep en geen probleem. Helaas stopte zij met de opfok en na 3 maanden (hij dus 9 maanden oud) hem verhuist naar een natuurgebied, ook daar meteen vriendjes gemaakt en het naar zijn zin gehad. Helaas was hij te sociaal naar mensen en moest daar ook weer na 2 maanden weg dus hij was 11 maanden oud en naar de 3e opfok in zijn leven gebracht en ook dat was geen enkel probleem.
Tegen mijn eigen principes (ik hou niet zo van paarden verhuizen) toch in een korte tijd veel verhuist maar mijn veulen/jaarling had daar niet onder te lijden, hij vond het elke keer weer super gezellig in een nieuwe groep en omgeving :)

Je hebt paarden die zich erg hechten aan paarden en omgevingen en best van slag kunnen zijn van een verhuizing. Maar als de verandering van merrie naar de opfok goed verliep dan zal het geen drama zijn om hem nog een keer te verhuizen.

its_me_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:28

Even een kleine update, een paar dagen na het opstarten van dit berichtje sloeg de vlam in de pan en gebeurde er iets waar hij wel degelijk last van had... Ik heb niet langer nagedacht en hem binnen 36 uur daar weggehaald. Ik heb hem verhuisd naar een nieuwe stal en het is erg goed gegaan! Hij past zich prima aan en het lijkt zelfs alsof hij het daar zelfs beter naar zijn zin heeft. Het is een vrolijk ventje en ik ben heel erg blij dat ik het gedaan heb!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:36

Mooi! Fijn dat het allemaal goed is gegaan! :)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:59

heel fijn, als hij het daar meer naar zijn zin heeft, zegt dat genoeg.