vraagje over van hand veranderen in middendraf (B-proefje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_C

vraagje over van hand veranderen in middendraf (B-proefje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 07:46

hallo,

Ik had gisteren wedstrijd en hoewel ik het goed vond gaan, bleek de jury het toch niet helemaal met mij eens te zijn -O-
Maar nou stond er ook het volgende bij het onderdeel " van hand veranderen en enkele passen middendraf": moet meer nageeflijk, verruiming voldoende. Dit werd beloond met een 5.
Maar waarom is dit dan een 5? Ik bedoel, als de verruiming voldoende is (daar was ik helemaal blij mee, aangezien wij dat een moeilijk onderdeel vinden) dan is het onderdeel toch voldoende (mits er geen grote storing of anderszins is)? Dat ik dan met wat meer nageeflijkheid een hoger cijfer krijg, dat snap ik wel, maar dat voldoende verruiming toch met onvoldoende wordt beloond, snap ik niet!

Kan iemand mij dit uitleggen?
Thanks! :D

Anoniem

Re: vraagje over van hand veranderen in middendraf (B-proefje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:48

(Ik rijd geen wedstrijden dus sla me als ik nu echt onzin zit te praten),
Misschien omdat het word gezien als 1 groot onderdeel (jou houding, verruimen, nagevelijk) bij elkaar...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:51

het staat toch bij je commentaar, je aanleuning gaf dus reden om naar een 5 te gaan.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:53

Een 5 is volgens mij een voldoende.

Een 5 is voldoende en een 6 is wanneer de jury het goed genoeg vind om over te gaan naar een klasse hoger.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:01

Je hebt idd een voldoende gekregen.

In het begin van het proevenboekje staat een uitleg van de cijfers. Daarin staat ook dat het een 5 wordt wanneer de oefening opzich wel goed is, maar er 'fouten' zijn in het skala van de africhting. Bij de middendraf was deze 'fout' dus dat je paard niet nageeflijk is :).

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 09:59

ok, thanks allemaal! +:)+
Ik heb er nog niet zoveel ervaring mee en dacht echt dat een 5 onvoldoende was (en dat terwijl ze dus blijkbaar wel voldoende verruimde), maar nu snap ik het wat beter! :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:33

Een 5 voldoende is ook relatief, want als je allemaal 5'en haalt (150 pnt) heb je wel mooi verlies. Dus daar zit ergens een kronkeltje van de knhs.

Maar ontopic, ontspanning (en daarbij hoort loslaten en dus nageeflijkheid) is een belangrijk punt uit het scala wat meegenomen word in de beoordeling. Daarnaast is het zo dat als je paard de rest van de proef wel nageeft en bij de middendraf omhoog komt dit een storing in de aanleuning is. Tot slot kan een paard alleen voldoende door het lijf verruimen als de rug goed genoeg gebruikt word en ook hiervoor is nageeflijkheid een vereiste.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:41

_Esther_87_ schreef:
Een 5 voldoende is ook relatief, want als je allemaal 5'en haalt (150 pnt) heb je wel mooi verlies. Dus daar zit ergens een kronkeltje van de knhs.

Vanaf 135 tot 150 punten ; 1 verliespunt.
Dus je hebt met 150 geen verliespunt toch :?

Alles tussen de 150 ( 30 onderdelen x 5) en 180, is op het gevraagde niveau. Dat wij denken/voelen/vinden dat een 5 onvoldoende is heeft alles met het schoolsysteem te maken :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:44

Oh, ik dacht 150 ook nog, maar dan is het 149 denk ik, sorry!

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:13

_Esther_87_ schreef:
Tot slot kan een paard alleen voldoende door het lijf verruimen als de rug goed genoeg gebruikt word en ook hiervoor is nageeflijkheid een vereiste.

Dit schoot ook door mijn hoofd, maar dat zou betekenen dat mijn paard óf toch niet genoeg verruimde, óf nageeflijk genoeg was voor dit onderdeel... dus dan snap ik de 5 weer niet helemaal :?
Maar misschien was de verruiming op zichzelf wel voldoende voor een B-proefje, en kan ze gewoon bij nageeflijker rijden nog veel meer verruimen :))

@roxiie het heeft vooral met het schoolsysteem te maken denk ik ja :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:50

In de B word inderdaad nog niet echt veel verruiming gevraagd, het gaat er vooral om dat je het verschil laat zien, dus twee overgangen rijd, en dat je paard duidelijk ruimer gaat ipv sneller. Later pas word er meer verruiming gevraagd en daarbij heb je die nageeflijkheid wel nodig.