Ontzettende voernijd naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Ontzettende voernijd naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:17

Hallo,

Omdat we hier toch ondertussen serieus met handen in de haren zitten dit topic.
Ik heb een 7 jarige tinkerruin die ontzettend op voer gefixeerd is.
Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen

Tot een jaar geleden stond hij op een pension stalling. Hier is de voernijd als eerste tot uiting gekomen. Op een gegeven moment kreeg hij het zelfs naar mensen toen ( wat ik hem vlug afgeleerd heb!!)

Sinds een jaar staan ze bij ons thuis in een paddock samen met de paarden van mijn vriendin Cindy ( Kiara04 hier op bokt)
Echter is meneer dus echt enorm gefixeerd op eten. Hij jaagt de andere paarden constant weg en valt echt gemeen uit. Hij doet dit bij dus elk paard behalve bij de merrie van Cindy ( daar waagt hij het niet bij)
De paarden zitten constant onder de wondjes en sommige zijn zelfs een paar dagen kreupel.

Brandon staat als sinds de geboorte van Skye (nu 3 maanden oud) apart op een stuk met 1 of meerdere paarden. Dit omdat we bang zij dat als hij haar trapt dat het dan dus gedaan is met Skye.

Nu staan de andere paarden behalve hij en nog een ruin van Cindy op de wei. Maar we durven hem er dus niet bij te zetten. De ruin waar hij nu bij staat die krijgt helaas ook regelmatig klappen.
En niet dat je zegt zachtjes. Vorige keer viel er een appel op de grond en Brandon stampte de andere ruin zo hard weg ( zonder waar te schuwen overigens, dit doet hij nooit, hij valt gewoon aan) dat deze naar adem stond te happen van de pijn.

Binnenkort vertrekt de ruin van Cindy ook naar de wei en komt Brandon dus alleen te staan omdat we hem er niet durven tussen te zetten.

De vraag is natuurlijk kun je dit gedrag afleren? En hoe moet je dit dan doen?
Want het is zielig dat hij hier straks alleen komt te staan maar we willen ook niet het risico nemen dat hij straks het veulen de benen over stampt.

Voor de rest is het een lief paard, alleen als er eten in beeld komt dan wordt hij ontzettend agressief.
Overigens doet hij dit naar mensen niet, daar is hij hoogstens opdringerig naar maar dan corrigeer je hem en dan is het ook goed.

Hij heeft het laatst even op de wei gestaan ( Het veulen was ziek en moest dus hier blijven) en zelfs daar is hij gefixeerd op het eten. Terwijl daar overal gras staat.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met dit gedrag want ik zou het zielig vinden als hij hier alleen moet achterblijven. Bovendien is dit ook niet gezond voor de andere paarden.

Alvast bedankt

Groetjes
Hanne

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:29

Mijn paard heeft ook voernijd. Toen ze nog op een pensionstal stond had ze het heel erg. Was een drukke omgeving qua paarden en mensen. Hier moest je ook altijd voor haar oppassen. Daarna ben ik naar een rustigere stal gegaan waar ze tijdens het eten geen andere paarden kon zien. Toen nam haar gedrag al meteen een heel gedeelte weg. Nu ze 24/7 buiten staat is het nog vermindert. Met voeren staan ze nog wel apart. Dus bij mijn paard heeft de omgeving er heel erg mee te maken.
Hoe vaak krijgen ze bij jou voer? En hoe staan ze er dan bij? Apart, gezamelijk.. of? :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:33

Erpel schreef:
Mijn paard heeft ook voernijd. Toen ze nog op een pensionstal stond had ze het heel erg. Was een drukke omgeving qua paarden en mensen. Hier moest je ook altijd voor haar oppassen. Daarna ben ik naar een rustigere stal gegaan waar ze tijdens het eten geen andere paarden kon zien. Toen nam haar gedrag al meteen een heel gedeelte weg. Nu ze 24/7 buiten staat is het nog vermindert. Met voeren staan ze nog wel apart. Dus bij mijn paard heeft de omgeving er heel erg mee te maken.
Hoe vaak krijgen ze bij jou voer? En hoe staan ze er dan bij? Apart, gezamelijk.. of? :)

Ze krijgen hier geen voer eigenlijk, alleen in de winter indien nodig maar dan staan ze allemaal apart tijdens het voeren.
Ze hebben hier onbeperkt hooi over 3 bakken verdeelt dus elk paard kan normaal eten hier ( ze zijn met 6) maar zelfs nu ze hier met 2 staan blijft hij van bak tot bak gaan om de hele tijd het andere paard weg te jagen. Tot dat het beu is en aan 1 bak blijft staan om daar te eten. Het is afentoe echt al gewoon vermoeiend om ernaar te kijken.