Niet alleen naar buiten willen:(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katleen123

Niet alleen naar buiten willen:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 20:41

Hallo,

wie heeft er ervaring met mijn probleem?

Ik heb namelijk een half jaar geleden een heel lief paard gekocht,was verkeersmak..sociaal "omdat ik paarden bij elkaar wel belangrijk vind"
kon alleen naar buiten...'

Nu ben ik een half jaar verder met hem ,en hij vertikt het om alleen op pad te gaan...hij gaat niet vooruit...alleen achteruit...als ik er
af stap en hem mee wil nemen aan de hand lukt ook amper..maar dan zijn we soms weer 5 meter verder:(

ik ben 1 keer met iemand anders meegeweest...dat ging iets beter,maar nog steeds staken..achteruit lopen.
ik had de vorige eigenaaressen gevraagt wat ik kan doen...en die zegt doorzetten..maar ik ben het nu na een half jaar wel een beetje zat |(

Andere meevragen gaat niet,want daar staan alleen maar veulens..of paarden die die oud zijn,en met pension zijn.
en die ene keer dat ik met iemand mee was , dat vrouwtje staat er niet meer.

Op sociaal vlak staat hij nu alleen, als zijn hooi word gegeven drijft hij de andere paarden in een hoek..en trapt gericht.

Dus helaas weer het zoveelste paard waar ik nu niks anders mee kan als naar kijken..of in de bak rijden..maar daar is hij niet vooruit te branden. en ik ook totaal geen bak rijder ben.

Ik zocht een leuk/lief paard waar ik avond lekker mee buiten kon rijden..maar zo heb ik der geen zin meer in...om elke keer dat gevecht aan te gaan...

tja misschien denk ik der morgen weer anders over..maar zit er echt over te denken om hem te verkopen...en dan een ander paard te kopen.
Een paard koop je voor het leven...maar dit is niet leuk...

mika11

Re: Niet alleen naar buiten willen:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:46

Het zoveelste paard?

Hoe kan het dan dat je elke keer blijkbaar een 'miskoop' hebt gekocht?
Heb je dan wel met dit paard proefgereden, ook alleen naar buiten en zo?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:51

Ga eerst aan de hand op stap. Zadel erop, zodat je als het toch goed gaat rijdend verder kan. Gaat vooruit niet, dan maar achteruit op een gegeven moment is hij dat echt wel zat. Kies verder een plekje uit dat dicht bij is (net hoekje om bv) en zet daar een emmer brokjes neer. Naar de emmer toe gaan, rijdend, wandelend, vooruit, achteruit, gewoon volhouden en niet boos worden. Emmertje leegeten en weer naar huis (op jouw tempo!). Volhouden en als het makkelijk gaat emmertje steeds beetje verder weg zetten.

Verder heb ik het vermoeden dat jij voor hem absoluut niet belangrijk bent en dus zelf besluit wat hij wil. Zich inspannen valt daar duidelijk niet onder. Kan te saai zijn, kan te eng zijn, kan ook gewoon niet als nuttig of noodzakelijk gezien worden. Aan jouw om leiderschap terug te verdienen, zodat je weer samen kan werken.

Katleen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 20:58

mika11 schreef:
Het zoveelste paard?

Hoe kan het dan dat je elke keer blijkbaar een 'miskoop' hebt gekocht?
Heb je dan wel met dit paard proefgereden, ook alleen naar buiten en zo?

ja ik heb daar buiten gereden ,maar toen fietste de ouwe eigenaar mee met de fiets..
toen stopte hij ook wel zo af en toe,maar pakte ze hem bij zijn hoofdstel...en dan liep hij weer weer door.

Katleen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:00

tamary schreef:
Ga eerst aan de hand op stap. Zadel erop, zodat je als het toch goed gaat rijdend verder kan. Gaat vooruit niet, dan maar achteruit op een gegeven moment is hij dat echt wel zat. Kies verder een plekje uit dat dicht bij is (net hoekje om bv) en zet daar een emmer brokjes neer. Naar de emmer toe gaan, rijdend, wandelend, vooruit, achteruit, gewoon volhouden en niet boos worden. Emmertje leegeten en weer naar huis (op jouw tempo!). Volhouden en als het makkelijk gaat emmertje steeds beetje verder weg zetten.

Verder heb ik het vermoeden dat jij voor hem absoluut niet belangrijk bent en dus zelf besluit wat hij wil. Zich inspannen valt daar duidelijk niet onder. Kan te saai zijn, kan te eng zijn, kan ook gewoon niet als nuttig of noodzakelijk gezien worden. Aan jouw om leiderschap terug te verdienen, zodat je weer samen kan werken.

met de hand gaat ook niet,heb het al meerdere keren " zie verhaal een half jaar nu" geprobeert.
met eten lok je hem ook niet
hij wilt daar gewoon niet weg
en geloof me ik heb alles geprobeert...lief,boos alles

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:10

Laat ik even de boodschapper met het pijnlijke nieuws zijn en zeggen dat ik het vermoeden heb dat het probleem bij jouw ligt en niet bij de paarden die je hebt/hebt gehad.

Mits je engels redelijk begrijpt : www.parelliconnect.com 1e 30 dagen zijn gratis.

Katleen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:26

tamary schreef:
Laat ik even de boodschapper met het pijnlijke nieuws zijn en zeggen dat ik het vermoeden heb dat het probleem bij jouw ligt en niet bij de paarden die je hebt/hebt gehad.

Mits je engels redelijk begrijpt : http://www.parelliconnect.com 1e 30 dagen zijn gratis.

nou dat is niet pijnlijk hoor,want hoe jij de dingen ziet ,zien gelukkig er maar 1..misschien 2...

en het probleem had de vorige eigenaresse ook,alleen zij was meer wedstrijd gericht..dus had er minder last van..
ik vind alleen buiten rijden leuk..

oh die link die je stuurden is heel leuk,alleen dan bel ik morgen nog liever Yomanda dan:D

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:31

Tja, ook ik denk dat als hij het bij aankoop allemaal wel kon, dat het dan aan jouw ligt. Maar deed de vorige eigenaar hem af en toe een handje helpen en jij hebt hem toen toch gekocht, dan had je het kunnen weten dat het een verkooppraatje was. Je zult hulp moeten nemen en moeten investeren in een betere verstandhouding tussen jullie beiden, waarbij jij duidelijk de leider zult moeten worden, als ik het zo lees is je paard dat nu.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:33

ben het eens met Michellette ..
het is altijd wel makkelijk om de schuld op de paarden af te schuiven , maar als dit al de zoveelste is wat jij zegt moet je idd misschien eerst eens kijken of jij misschien onbewust angstig bent ? of iets verkeerds doet .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:36

Hier is nummer 2 al. Als je paard eerst wel wilde en nu niet meer dan heeft je paard geen vertrouwen in jou. Tja, Jomanda kan ik niet aanraden (ieks) , maar Parelli wel. Het is allicht een stuk eenvoudiger dan je tigste paard verkopen (ook al een hint dat het aan jou ligt overigens..).

Veel succes.

edit, helaas voor jou het is al gestegen naar 4 die denken dat het aan jou ligt, misschien toch eens over nadenken??

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:48

Wat is dan de reden, dat het bij de vorige paarden niet lukte om buiten te rijden?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:38

Als het paard jou niet aan de hand volgt dat ziet hij jou niet als (vertrouwde) leider en denk ik dat de band nog niet goed genoeg is. Grondwerken en rijden in de bak en als het grondwerken op het terrein goed goed gaat en hij volgt jou echt als leider (over plastic, door een tractorband, over balkjes etc.) dan kun je met hem buiten gaan wandelen. Een zekere pas en blijven kijken in de richting waar je heen wil gaan. Staakt hij, dan zet je druk op je leadrope/halstertouw. Komt hij in beweging, meteen druk eraf en belonen! Steeds een stukje verder. Als het wandelen goed gaat kun je gaan rijden. Ik vermoed echt dat het een kwestie is van band opbouwen, vertrouwen en jou durven te volgen.

Als je een paard zoekt om vooral lekker op buiten te rijden dan zou ik persoonlijk geen paard nemen dat bij het proefrijden ook staakt en door de eigenaar meegenomen moet worden. Als hij vooral wedstrijden gereden heeft dan is het denk ik heel normaal dat het een tijd kan duren voordat je paard relaxed alleen met je naar buiten gaat. Succes!

Katleen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 23:31

Angela_28 daar heb ik tenmisten wat aan bedankt:)

de rest ..zucht...hij ziet me echt wel ls leider,hij wil gewoon niet weg bij ze maatjes,aangezien hij altijd alleen gestaan heeft...maar goed het ligt allemaal aan mij,laten we het daar dan maar bij houden:)

ik heb al eerder een paar gekocht,toen ik ging kijken stond hij in een open stal met paddock..gereden..prima paard...laten keuren..goed gekeurt..
weer wezen kijken...nog steeds prima paard.
thuis gekomen..lucht zuigen..weven |(

ik vorige eigenaar gevraagt hoe het zit...
tja ik moest hem ook maar in een open stal zetten :+
want hij weefde inderdaad,..en ging lucht zuigen in een stal

nu had ik niet de mogelijkheid om hem zo een plek te geven..dus is hij terug gegaan..

2 de paard gaan zoeken na een paar gekeken te hebben een leuke gevonden ben gaan kijken.een paar keer zelfs want stond in de buurt.
goed gekeurt dus mee naar huis...

thuis even een paar dagen laten wennen ..toen gingen we eerst in de bak rijden om elkaar eerst te leren kennen..maar buiten vond ze alles eng.
Dus het ene moment rustig...en het andere moment lag er een grasspriet scheef,en sprong ze uit het niets de weg op,en neem van me aan ,aan de kant van een 80 km weg is dat niet grappig ;(
ik heb haar toen nog een jaar gehouden.maar durfte toen niet meer de weg op.
En zoals ik al eerder vermelden ,ben ik niet iemand die graag in de bak rijd.

maarja goed dat zal ook wel allemaal aan mij hebben gelegen,aangezien ik in het verleden al vele ongelukken heb gehad met paarden.

Daarom zocht ik nu een BOM proef paard,die alleen naar buiten kon en wilden..en die sociaal was.
Maar goed wat ik nu wel weet is dat je geen 1 paard in 2 weken leert kennen,maar minimaal een paard maanden over moet doen ,voordat je echt weet wat je heb gekocht.
Maar goed ik denk eerlijkheid in het verkopen van een paard ook soms ver weg te zoeken is..als het paard maar weg is...en zoek het maar uit verder.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:37

Hoi Kathleen,

Als je door de ogen van je paard kijkt (paard is prooidier dus gemaakt om opgegeten te worden en hij zich in de kudde het veiligst voelt, zul je dus zijn vertrouwen moeten winnen omdat hij voor zijn gevoel zijn leven in jouw handen legt)

zul je dus je paard de steun moeten geven die hij van jouw verlangt.
ik heb het zelf meegemaakt met mijn eigenpaard en het heeft een poos geduurd voordat we zo saampjes vanuit de stal konden vertrekken en geloof het of niet, het lag gewoon aan mij en de band die we samen hadden.

in het begin telkens als hij aarzelde aarzelde ik ook en dacht ik oh, t gaat vast niet lukken of ik werd gespannen met het idee dat ik dat "gevecht"weer aan moest gaan en dan merken ze gewoon meteen, ze voelen het aan je , ze ruiken het en ze horen het aan je stem en aan je ademhaling. heel frustrerend :j
Heb je nu een zeker paard en ben je zelf onzeker, dan zijn dat soort paarden eerder geneigd om toch te gaan ookal vind jij het eng, maar diezelfde zekerheid werkt ook vaak tegen je op het moment dat het paard iets moet gaan doen waar hij op dat moment geen zin in heeft.
een onzeker paard kan in het begin moeilijker zijn, maar kan als je eenmaal zijn vertrouwen hebt gewonnen zich makkelijker laten leiden.
welk paard heb jij ?(beetje zwart wit gezien hoor)
hoe is zijn persoonlijkheid?

ik heb toen veel met hem gewandeld en inderdaad stond ik ook veel stil :j (gewoon rustig blijven staan,spanning op het halster houden en er komt vanzelf wel weer beweging in) of ik had meer het gevoel een schuddend kussen aan het halster te houden omdat hij telkens liep te hinneken naar z'n vriendje.

Het lastige is is dat een paard geen kant en klaar paketje is was je koopt, het is een levend wezen die zich bij iedereen anders kan gedragen omdat een paard zich spiegelt aan jouw gedrag.De vorige eigenaar van mijn paard heeft hem weg gedaan omdat ze bang voor hem was geworden en nu op stal zegt iedereen oh jij hebt zo'n makkelijk paard terwijl als ik hem zou verkopen (wat ik noooooit ga doen) en iemand zou proefrijden zou hij nog helemaal in het vetrouwen zitten, maar ik weet zeker dat als de nieuwe eigenaar hem met spanning en onzekerheid zou benaderen of hem erg onder druk zou zetten het een heel ander paard zou worden.

Het mooie van het hebben van een paard is dat je samen een weg bewandeld vol hoge bergen, maar soms ook diepe dalen en dat zo iets wel eens bloed zweet en tranen kost, maar dat het je ook iets op kan leveren en dat je dan samen iets heel byzonders en unieks hebt opgebouwd samen.

je kunt dit paard nu weg doen omdat hij niet voldoet, maar ik denk dat je tegen problemen aan blijft lopen, het zijn levende wezens met allen hun eigen verhaal, je kunt ook bedenken waarom je zo voor dit paard bent gevallen en er tijd en moeite en energie in stoppen (nog meer ;) ) en samen een weg bewandelen en van elkaar leren. dit paard heeft jou ook wat te leren zoals zelfvertrouwen en geduld en doorzettigs vermogen.

nu tegenwoordig rij ik bitloos aan een los teugeltje het erf af terwijl zijn vriendje in de paddock staat en als je mij dit 5 jaar geleden had verteld zou ik je niet geloofd hebben. :)

Patzz90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:31

Heey,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt! Niet naar buiten willen, niet alleen, achteruit lopen, in rengalop terug hollen,... noem het maar op!
Gisteren nog alleen naar buiten geweest, dus ik neem aan dat ik het goed doe! :p

Ik ben een les naar Spirithorses geweest, om de hoek... daar wou ze ook niet naartoe.
Bij ons is het wel zo dat er veel varkensboerderijen zijn, waar ze niet goed tegen kunnen (geluid en geur!) Dus daar wijkt ze meestal wel voor uit, staat ze stil en krijg ik haar een paar seconden niet vooruit.

Die mevrouw heeft me geleerd dat ik niet naar haar toe moet kijken. dus kijken naar de richting waar ik op wil lopen. slecht gedrag negeren en belonen bij goed lopen.
Veel aan de hand lopen en niet teveel tegelijk willen! Iedere dag een beetje verder. Ademhalen door je buik. Praten tegen haar. Soms een beetje trekken zodat ze weer op gang komt. Je mag het halstertouw gebruiken om aan te sporen maar niet raken!

Wat ik zelf meestal doe: eerst rijden in de bak, zorg dat je je zeker voelt bij haar. Dat ze stopt wanneer jij wilt dat ze stopt enzo.
Als ze moe is, ga ik naar buiten,... dan heeft ze ook geen zin om tegen te stribbelen!
Snoepjes meenemen,...en weten wanneer je ze moet geven... niet teveel, het moet een uitdaging blijven om te krijgen!

Laat me eventjes weten wat er lukt en wat niet gelukt is.

xx

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:04

tuurlijk ligt het niet alleen aan jou , maar misschien mede onbewust wat angst ? 'oh als ie maar wil ofzo ?' ik herken het zelf ook hoor , ik kon in het begin niks maar dan ook echt niks met mijn paard .
midden op de weg stond hij recht overeind omdat hij niet van stal weg wou, hij liep achteruit de sloten in omdat ie terug wou .. en ga maar door .
met heel veel geduld , wandelen met andere paarden buiten gaan rijden en steeds een stukje verder uitbreiden heb ik nu zo'n braaf paard ! ik kan er buiten alles mee en er nu zelfs een klein kind op zetten bewijzevan . tuurlijk heb je er ook paarden tussen zitten die echt alles eng vinden , maar als je er zelf helemaal zelfverzekerd opstapt scheelt dat ook echt een stuk :j meestal is het ook niet bewust door de persoon maar echt onbewust .

is het voor jou ook geen optie om iemand die je paard goed kent mee op de fiets te nemen ?

Katleen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:00

Bedankt voor de laatste reacties...daar heb ik tenmisten wat aan :D

ik ga ook even doorzetten,des nood een niet paarden vriendin maar mee met de fiets :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:11

Wat jammer zeg dat het zo slecht gaat....
Probeer eerst te bedenken, een paard is een paard, niet meer en niet minder. Als het fout gaat, ligt het bijna altijd aan de ruiter.
Het best kun je goede instructie voor grondwerk zoeken. Immers, als het op de grond al niet lukt, dan onder het zadel zeker niet!!! Je instructie kan je mischien ook filmen, zodat je heel goed kunt zien wat er nu misgaat in de communicatie tussen jou en je paard.

Oja, ik weet waarover ik het heb. Mijn paard probeerd ook te staken op buitenrit in haar eentje. Ik heb haar nog niet zo lang, en kennelijk wil ze weten waar ze aan toe is. Ik los het rustig en duidelijk op dmv grondwerk (dus aan parelli heb je wel degelijk iets, niet te snel oordelen) en onderneem simpelweg veel dingen met haar, om elkaar beter te leren kennen. Inmiddels is het al stukken minder, de eerste 10 min loop ik ernaast, dan is er soms nog een moeilijk moment, dan stap ik op en kan ik heerlijk rijden.
Veel succes!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:52

Hoi Katleen,

Ik heb sinds vrijdag mijn nieuwe paardje staan.

Ook ik heb hiervoor een jaar lang gestegeld met mijn vorige paard met buitenrijden. Begrijp hoe je je voelt nu je weer een verkeerd paardje denkt te hebben gekocht. Het heeft bij mij namelijk een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen geslagen en dat uit zich ook nu bij mijn nieuwe paardje.

Eergisteren heb ik gewandeld met haar samen met mijn vriend. Dat ging bij mij dan wel goed, want aan de hand loopt ze braaf mee. Vandaag ging ik onder begeleiding van mijn instructrice alleen naar buiten. Zij fietste er 20 meter achter ons. Na een klein stukje uit stal te zijn stopte ze en wilde ze niet meer vooruit. Been gegeven, een schop maar op een gegeven moment in zijn achteruit. Mijn instructrice brullen, maar paardlief gaf mooi een trap naar achteren! En bleef vervolgens bij elke aansporing meer naar achteren lopen. Dat was niet zo braaf, dus instructrice is terug naar stal gecrost en heeft een longeerzweep gehaald en een zweepje voor mij. Vervolgens kreeg ze van haar een flinke mep op haar achterste met de longeerzsweep. Toen ging ze weer lopen. Iets verder stopte ze weer. Weer been, een schop, en toen een flinke pets van mij op haar achterste. Weer achteruit lopen. Toen weer een zwieperd met de longeerzweep van mijn instructrice met een brul, en ging ze weer, daarna zelf puur op been naar voren gekregen! Was wel kijkerig, maar ze liep wel! Na 10 minuten braaf te hebben gelopen ben ik omgedraait en naar huis gestapt. Deze heb ik gewonnen!

Als ik alleen was geweest was de onzekerheid en onwetendheid weer toegeslagen en was het niet zo geeindigd.

Mijn advies aan jou is om een instructrice te zoeken die je hiermee op weg helpt! Is ook goed voor je zelf vertrouwen. Paarden zijn ontzettend slim en ondekken snel genoeg wanneer de moed jou in de schoenen zinkt. Niet opgeven hoor!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:08

Nou ja, ik vind het zelf een beetje overtrokken om een paard wat je een dag hebt, naar buiten te schreeuwen, brullen, schoppen en meppen. Iets meer wandelen, band opbouwen en grondwerk is dan toch een fijnere manier denk ik... :o

Als ik een instructrice zou hebben die de eerste dag zo gehandeld zou hebben als mijn nieuwe paard niet verder had willen lopen dan had ze al nooit meer mee hoeven te gaan wandelen ;) .

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:14

Ik zou het zelf alleen niet met zo een gevecht willen dat alleen naar buiten gaan.

als je instruktrice naast je had gefietst had je paard niet zo op eigen benen hoeven staan, waar julie allebei nog niet aan toe waren.
het alleen naar buiten gaan heeft nu door het geslaan met de zweep een nare associatie gekregen, het was een gevecht, wat je nu welliswaar gewonnen hebt, maar als je een gevecht moet aangaan met je paard zijn er eigenlijk alleen maar verliezers.

ipv een ontspannen en plezierige rit, waarbij je paard jou vertrouwd en met plezier met jou op pad gaat, :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:27

Mijn nieuwe paard heeft altijd buitengereden en was gewoon vervelend aan het doen. Vandaar dat er een gediplomeerd instructrice mee was, omdat ik zelf zo hebben gehandeld zoals jullie zeggen. En dat is dus precies wat er bij mijn vorige paard gebeurd is, en waardoor het uiteindelijk helemaal uit de hand is gelopen is. Het ligt helemaal aan het paard.

Een paard mag best bang zijn, maar achteruit lopen, trappen, bokken, steigeren en ander geeikel dat is niet acceptabel. Ik zeg TS ook niet dat ze haar paard een zwieperd moet verkopen, maar misschien is dit juist wel nodig. Vandaar mijn advies om een instructeur/instructrice met gedegen kennis is te schakelen. Misschien moet hij wel een paar keer flink op zijn donder hebben en is het daarna klaar.

Maar misschien ook niet. Vanaf internet een beetje lastig te beoordelen. Het ene paard is het andere niet en om nou koudbloeds en warmbloeds met elkaar te gaan vergelijken... Appels en peren zijn ook allebei vruchten maar smaken net iets anders.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:21

Maar het blijven natuurlijk wel allemaal dieren... Ik wil dat mijn paard met mij meegaat omdat we het leuk hebben en omdat er een band is. Hij heeft respect voor mij en ik voor hem. Dat hadden de warmbloeden die ik reed ook.... Op het moment dat ik een paard met een zweepje of mijn stem het erf af moet "zwiepen" dan ga ik een stap terug en vraag me af waar dat vandaan komt.

Als je een paard een of twee dagen hebt vind ik niet dat je al een oordeel kan vellen of jouw aanpak nodig is of niet. (vind ik trouwens nog steeds echt nooit een optie). De omgeving is nieuw, jij rijdt anders dan een vorige eigenaar, alles is eigenlijk nieuw en het dier krijgt niet eens de tijd om te wennen. Zou ik ook chagrijnig van worden. Wellicht was zijn reactie een reactie uit onzekerheid en paniek. Maar goed, zoveel mensen en zoveel meningen natuurlijk ;) .

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:49

Ik deel(de) jouw mening. Bekeek ook alles uit de ogen van een paard. Misschien is hij bang, misschien is hij onzeker, misschien moet hij wennen, misschien is het zijn dag niet. Maar ik ben nu een jaar verder, en een paard en veel geld armer, terwijl als ik vanaf het begin af strenger en consequenter was geweest voor mijn vorige paard, was het allemaal niet zo ver gekomen.

Daar heb ik heel veel van geleerd. En ik vel zelf geen oordeel over de juiste aanpak bij een paard wat ik net heb ( juist bang om dezelfde fout weer overnieuw te maken ) Daarom heb ik een ervaren en gedimplomeerd instructrice gezocht. Die heeft mij uitgelegd hoe ik bepaalde dingen van mijn paard op moet vatten. Vandaar dus niet zoals vroeger van mijn paard afgestapt zo van; Ach gos, wat zielig loop maar achter mee aan, maar gelijk korte metten met het ge'emmer gemaakt. Maar wel kalm en assertief. uiteindelijk ging het ook super goed en hebben we rustig en ontspannen ons stukje gerden. Dus dit was naar mijn inziens precies wat er nodig was. Misschien dat het vorige stukje met termen als " brul" en " zwieperd" een verkeerde indruk hebben gewekt ;)

Dus nogmaals mijn advies aan TS, ga niet zelf het wiel uitvinden, maar zoek iemand met verstand van zaken die je hier bij kan helpen. En niet in een discussie op bokt ( hoe uitnodigend het ook is ;) ) Maar iemand die je op stal komt helpen en met je mij naar buiten kan om je te begeleiden. Niet opgeven!

Sugarcut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:35

hi,
misschien is het een idee om samen ergens met je paard op les te gaan ik denk dat jullie elkaar niet begrijpen. ik heb mijn paard gekocht nadat ik al een tijd op haar reed ook naar buiten. het klikte heel goed tussen ons. ik rij dan wel western maar het klikt of het kliikt niet. misschien kun je wat wandelen met haar, zonder zadel zorg dat ze vertrouwn in je krijgt en zorg dat jij weer vertrouwen krijgt.

ik hoop voor je dat het goed komt en dat je plezier hebt

mvg samantha