Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:42

Hallo :wave:

Ik wilde eigenlijk wat meer meningen horen over deze stelling. Ik had het er laatst met
iemand over dat we dachten dat de meerderheid van Nederland niet de baas is over zijn paard.
Met de baas bedoel ik gewoon, het paard luisterd naar jou, ziet jou als leider en loopt dus niet
over je heen.

Om mij heen zie ik zoveel mensen die, zoals ze zelf zeggen, vrienden met hun paard zijn. Als ik dan
langskom of foto's ofzo komt maken, zie ik een paard dat volledig over ze heen loopt, níet luisterd
en als ze gaan wandelen neemt het paard de leiding en loopt 'voorop'.

Nu denk ik bij mezelf, vrienden zijn met je paard, dat kan niet. Je bent de baas, of je bent de volgeling.
Als je de baas bent, ben je een vriend met je paard, omdat je paard jou dan vertrouwd en (bijna) alles
zal doen wat je van hem vraagt, of wat jij doet.

Wat vinden jullie? Vrienden met je paard? Of ben jij juist wel de baas?

Captain

Re: Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:48

Helemaal met je eens, ik zie met lesgeven zo enórm veel paarden die niet opgevoed zijn.. Simpelweg omdat mensen geen leiding durven te nemen.. Want een keer een tik uitdelen is sielugh.. Dat doe je niet bij een vriend.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:09

Ook ik zie helaas dat dit waar is. Het grote gros mensen denkt wel de baas te zijn maar vinden het vreemd als deze niet doet wat ze zeggen. Paarden die gewoon doen wat ze zelf willen tot paarden die gewoon echt onbeschoft zijn. Dit alles omdat ze geen leiding durven of kunnen nemen.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:14

Eens, ik denk ook dat het in het begin (bij het beleren van een paard) vaak al mis gaat, omdat te veel mensen een groen paard meteen zadelmak willen maken en inrijden als ze 3 zijn, waarbij een grote en voor mij belangrijkste stap wordt overgeslagen: namelijk het grondwerk. En daarmee bedoel ik dat een paard gewoon ten alle tijden moet weten hoe hij zich naast de mens hoort te gedragen en dat een paard wat van nature dominant is, duidelijk wordt gemaakt wie de baas is en dat er onderling respect is tussen paard en mens. Jammer genoeg is dit voor veel mensen blijkbaar niet belangrijk terwijl ik denk; om het moment dat een paard op de grond niet naar je luistert, zal je onder het zadel ook sowieso tegen problemen aanlopen... (en dan snapt men natuurlijk niet waarom het paard niet doet wat ze vragen, is het paard zogenaamd 'stout' etc etc... in mijn ogen gewoon een kwestie van opvoeden)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:16

Helemaal mee eens...
Kreeg ooit commentaar toen ik paardlief een (welverdiende!) tik verkocht.
Kennelijk mogen paarden hun baas tegenwoordig zomaar meesleuren. "Ze liep alleen maar even die kant op om te kijken, noujaaa zeg ga je daar al voor slaan."

Als het paard net in een periode van uitproberen zit? JA!

Alsof mensen niet snappen dat een goede band begint met duidelijkheid. Nee schuren aan mij mag niet, maar als je het netjes komt vragen dan kriebel ik met liefde alle plekjes die jeuken.
Buiten verwacht ik onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Ben ik heel streng in. Maar vervolgens ook weer trots wanneer ik dan met Flame vrolijk met neckrope aan kom galoperen, een vriendinnetje met een met hulpmiddelen volgehangen paard spot (dat zich alsnog gruwelijk staat te misdragen) op bijna onzichtbare hulpen paardlief terugneem en halthoud, en vrolijk een praatje aanknoop. :D Wat vervolgens niet gaat want vriendinnetje zat met open mond te kijken. *grijns*

Ik bedoel komaan, een opgevoed paard hebben is toch leuk?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:17

Ben ik zeker mee eens. Ik vind dit altijdheel storent. De paarden die ik af en toe uit de wei moet halen zijn ook zo, verschrikkelijk is dat. Die lopen je gewoon omver :(:) ik heb toen wel even gelijk duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was ( }:) ) maarja.. als een paard dat al 12 jaar mag doen...

Ik denk dat ik te veel naar the dogwispherer kijk, ik voed idefix net zo op als die honden :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:17

Ik ben het helemaal met de stelling eens (wordt saai zo)
Vriendjes worden, en gelijk niveau dat werkt niet bij een paard.
Jij bent de baas, en als jij dat niet kunt zijn, gaat het paard het van je overnemen. As simple as that.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:18

Gypsy schreef:
Helemaal mee eens...
Kreeg ooit commentaar toen ik paardlief een (welverdiende!) tik verkocht.
Kennelijk mogen paarden hun baas tegenwoordig zomaar meesleuren. "Ze liep alleen maar even die kant op om te kijken, noujaaa zeg ga je daar al voor slaan."

Als het paard net in een periode van uitproberen zit? JA!

Alsof mensen niet snappen dat een goede band begint met duidelijkheid. Nee schuren aan mij mag niet, maar als je het netjes komt vragen dan kriebel ik met liefde alle plekjes die jeuken.
Buiten verwacht ik onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Ben ik heel streng in. Maar vervolgens ook weer trots wanneer ik dan met Flame vrolijk met neckrope aan kom galoperen, een vriendinnetje met een met hulpmiddelen volgehangen paard spot (dat zich alsnog gruwelijk staat te misdragen) op bijna onzichtbare hulpen paardlief terugneem en halthoud, en vrolijk een praatje aanknoop. :D Wat vervolgens niet gaat want vriendinnetje zat met open mond te kijken. *grijns*

Ik bedoel komaan, een opgevoed paard hebben is toch leuk?

Nou precies! en ook al probeerde ze je niet uit, als het niet mag dan mag het niet, en een paard krijgt geen emotionele schade van een tik :+ tis geen kind (ben bang dat dat het grootste probleem is)

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:32

Ben het met deze stelling eens en durf ook wel te beweren dat de meeste mensen zelfs stiekem een beetje bang zijn voor paarden.
Daarmee bedoel ik, ze durven de 'discussie' met hun paard niet aan te gaan, dus daarom laten ze het paard maar doen wat hij of zij zelf wilt.
Ik ben tegen slaan of schreeuwen als het is om je eigen slechte humeur te botvieren, maar je ziet ook een hoop mensen die hun paard aan het smeken zijn oftie ALS-JE-BLIEFFFFT zou willen luisteren en vandeweek zag ik een meisje meegesleurd worden door haar Fries en het enigste wat er uit kwam was zachtjes: ho ho ho ho ho ho.... Werkte niet :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:34

kimberley82 schreef:
Werkte niet :')

Wat vreemd... :')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:35

Ik begrijp en herken die situatie wel, maar ik denk absoluut niet dat dat bij de meerderheid van alle paardeneigenaren zo is...

:D In mijn omgeving valt dat wel mee geloof ik.
Tsja, ik ben nu hard aan het denken maar ik kan maar een paar voorbeelden verzinnen, een klein meisje met een sterke pony die gewoon weet dat ie door haar heen kan lopen. Iemand op stal die haar pony toch een beetje wild vind en daarom dingen niet durft, 12 jarig meisje met grote Fries.

Maar verder is het gewoon; niet door je heen lopen, niet etteren en stilstaan wanneer dat moet..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:00

Iets van allebei. Vriend in die zin dat ik vragen/suggesties/verzoeken zal overwegen, maar de baas als het gaat om de eindbeslissing. Verder gelden er een paar huisregels die eigenlijk samen te vatten zijn als : "als mijn lijf er niet tegen kan is het verboden. Doe je het toch dan sla ik zo hard ik kan en waar ik je raken kan." Ik kan paard nl niet helpen/beschermen/leiderschap bieden als hij mij blesseerd. (huisregels zijn : niet bijten, trappen, door mij of een blokkering van mij heenlopen). Alleen al dat ik bereid ben om op te treden als pony de huisregels overtreed maakt zo ingrijpen vrijwel onnodig.
En ook als ik zo moet corrigeren staat pony zo weer naast me.

Mensen waarbij het paard de leiding heeft ben ik zeker tegengekomen, maar ook mensen die door eigen angsten (al dan niet samen met te zacht) situaties meden die met een goed opgevoed paard geen enkel probleem moeten zijn. Moet ik wel zeggen dat ik ook niet van de afdeling ojee hij vindt het eng, dus we vermijden het ben. Alles wat ik bij en om de pony's gebruik doe ik waar nodig schriktraining mee. Heb geen zin om constant op te moeten letten omdat pony misschien zou schrikken van waar ik mee bezig ben. Net zo goed als dat ik ze leer stilstaan/bij me blijven als ik met ze bezig ben, omdat ik geen zin heb om voor elk wissewasje een halster te moeten pakken. Perfect gaat dat laatste nog niet (steek er nu gewoon te weinig tijd in door noodzakelijk onderhoud wei), maar ik weet wat mijn doel is en er zit vooruitgang in.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:42

loveidefix schreef:
Ben ik zeker mee eens. Ik vind dit altijdheel storent. De paarden die ik af en toe uit de wei moet halen zijn ook zo, verschrikkelijk is dat. Die lopen je gewoon omver :(:) ik heb toen wel even gelijk duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was ( }:) ) maarja.. als een paard dat al 12 jaar mag doen...

Ik denk dat ik te veel naar the dogwispherer kijk, ik voed idefix net zo op als die honden :')

_O- Ik ook

Maar idd, ik werd gister nog zelf door iemand aangesproken die voorbij kwam joggen, dat ik mn pony niet moest slaan,
want hij deed toch niks? Nee, voor haar aanzicht niet, maar hij was mij de hele tijd aan het uitproberen om iedere
keer weer voor me uit te lopen en als ik hem corrigeerde met t touw om rondjes om me heen te gaan lopen.
Toen was ik er even klaar mee. :+ Ja dan krijg hij van mij een mep.

Ik denk vooral dat mensen het niet durven toegeven dat ze de baas niet zijn, of sterker nog, dat ze
het zelf niet in de gaten hebben. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:44

Aan opmerkingen van een ander hoor je eigenlijk schijt te hebben. Jij weet waar je mee bezig bent (doorgaans dan toch) en een leek heeft daar absoluut geen kijk op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:55

Cassidy schreef:
Aan opmerkingen van een ander hoor je eigenlijk schijt te hebben. Jij weet waar je mee bezig bent (doorgaans dan toch) en een leek heeft daar absoluut geen kijk op.

Klopt, alleen als die leek aangifte gaat doen van mishandeling kan je wel eens het nakijken hebben. Om over de beïnvloeding van het stemgedrag nog maar te zwijgen.

Er is te weinig goede voorlichting over correct corrigeren van honden, paarden en kinderen om een leek het verschil te laten herkennen tussen een terechte correctie en mishandeling. Al denk ik ook dat een (groot?) deel van het probleem komt doordat consequent opvoeden ernstig uit de mode is geraakt bij zowel kinderen als (huis)dieren. Grenzen stellen is zielig, dus als je niet aait en overlegt mishandel je al bijna. Om vervolgens steen en been te klagen dat honden zo bedelen en de kinderen van tegenwoordig geen manieren hebben. :?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:00

Cassidy: Klopt, heb je helemaal gelijk in, maar ook ik woon in een klein dorp en de avond
daarna moest ik van mijn teamgenoten aanhoren dat een nicht van iemand zag dat
ik mijn pony mishandeld had. Zulke dingen hoor je liever niet. :n
Dat was dus idd ook een leek die had gezien dat ik mn pony een mep gaf met het halstertouw,
omdat hij zich misdroeg.

Tamary: Je hebt gelijk! Zelfs met kinderen merk je het, ouders zijn niet meer de baas over hun
kinderen. Ik ben nog maar 17, maar zelfs ik kan zien dat de kinderen van toen ik klein was
veel beter opgevoed zijn dan de kinderen van 'tegenwoordig'. :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:03

Ik heb ook zo'n paard met bijbehorende baas in pension staan.

Helaas wil de baas het niet inzien en zegt heel gemakelijk dat dat het haflingerkarakter is. Ik ben ook bang dat het nog een keer heel goed mis gaat en de baas vol in het gezicht wordt getrapt of er gigantisch hard vanaf vliegt.

Ik ben blij dat die van mij zo goed is opgevoed.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:04

het is ook een deel onwetendheid. Paarden die hun baasjes omverlopen en ertegen duwen maar baasjes die niet beseffen dat dat gewoon not done is.
Het begint met het paard dat zijn baas wat aan de kant duwt en het mondt uit op een paard dat je in de stal platduwt tegen de wand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:06

tamary schreef:
Klopt, alleen als die leek aangifte gaat doen van mishandeling kan je wel eens het nakijken hebben. Om over de beïnvloeding van het stemgedrag nog maar te zwijgen.

Iemand die komt controleren weet snel genoeg of dit loos alarm is of niet.
Op een de stallen waar ik vroeger heb gestaan, was er een paard die voortdurend tegen de deur aanschopte om aandacht en snoepjes te krijgen. Paard was net aangekocht, en het was een onhebbelijkheid die hem wonden op de knieeen bezorgde.
Oplossing om te voorkomen dat het paard zichzelf echt serieus bezeerde, was het omdoen van kluisters.
Daar was een van de paardeneigenaren op stal het niet mee eens, dus die belde de Dierenbescherming. Die prompt op kwamen draven.
Na uitleg waarom was het probleem snel van tafel. Dier zag er goed uit, had water en eten, en de kluisters waren een bescherming voor hemzelf.
Dus waar ben je bang voor als de Dierenbescherming langskomt?
Waar ben je bang voor als een ander, die niet weet waar je mee bezig bent, rare verhalen de wereld in helpt?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:26

Dat is toch met alles en iedereen.. Honden zijn vrienden en hoeven dus niet te luisteren. Kinderen worden op een sokkel geplaatst en aanbeden door hun ouders want alles is goed en prachtig wat er gebeurd..
Zolang je vrienden met een dier wilt worden gaat het al fout..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:38

Ik vrees dat een groot deel ook misgaat op maneges.
De onzin die kinderen daar aangeleerd krijgen.
Vrees dat ik er zelf ook niet veel goeds geleerd heb. Maar goed dat ik vrij snel op verzorgpaarden kon overstappen en daar goed begeleid werd. Eerste wat ik leerde, zorg dat jij de baas bent, of je hangt ergens in een hek. :')

Zelfs nog een berichtje, een van mijn allereerste op bokt, dat van de manege ellende getuigd.

Gypsy schreef:
Goh, als je paard dan idd zo inteligent is, kun je t dan niet zo oplossen: Paarden die met zijn 2en in 1 wei staan, of zelfs een box delen, zijn vaak maatjes, er is dan geen echte rangorde, en beide zijn gelijk. Zou dat voor jou paard niet werken? Dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, of je eten met m delen en alles, maar dat je z'n aandacht trekt door m met leuke dingen bezig te houden. Iedere keer dat jij dan komt denkt hij: ''Jippie! We gaan weer wat leuks doen!'' Leer je paard dan dat hij zich moet gedragen, en dat hij anders gewoon weer op stal gaat. Je kunt m bezig houden met vrijheidsdressuur, maar leer 'm dan geen gevaarlijke dingen zoals stijgeren, want je hebt kans dat hij dat dan tegen je gaat gebruiken. En wat betreft de trailer, maak er gewoon een spelletje van. Ik weet niet of je targetten kent, maar dat betekent dat je paard iets met zn neus moet aanraken. Dus, leer hem om een pion op commando aan te raken, en zet die vervolgenst in de trailer.... Het lijkt me werkelijk een fantastisch paard om te hebben, zo'n inteliggent beest. Egt, eerlijk, ik ben jaloers op je.

xxx ciska

Sorry bovendien Cassidy dat ik het daarna nodig vond om de discussie met je aan te gaan, ik schaam me hier nog altijd kapot voor. :+

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:16

Haha Gypsie, dat jij tot andere inzichten bent gekomen, is natuurlijk zeer positief. Dit laat ook zien dat de boel nog niet verloren is: mensen kunnen leren. Het zou inderdaad wel helpen als ze dat op de maneges ook probeerden, want op dit moment is het volgens mij inderdaad zo dat de meerder heid van de mensen hun paard niet de baas is. Maar jouw bericht hierboven laat zien dat iedereen het kan leren.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:50

Volgens mij klopt de stelling ook wel, mensen genoeg die meegesleurd worden door hun paarden. Al ben ik er ooit zelf ook eentje van geweest. :+
Maar dat van die maneges.. Als ik op de manege waar ik help eens een tik uitdeel om een deftige reden, zijn er de volgende keer gegarandeerd mensen die de manegepaarden echt gaan slaan omdat ze een pasje opzij zetten of niet meteen luisteren. Op een juiste manier opvoeden blijkt echt moeilijk te zijn voor veel mensen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:55

Mijn paarden zijn mijn beste maatjes (mijn honden ook hoor :+)
Maar ze moeten wel luisteren. Ik zal niet snel slaan, ze zijn hier opgevoed om te reageren op je stem.

Ben van het ouderwetse gezag 3x nee zeggen en de 4x : pets. Maar bij 1x weten ze hier genoeg. Hadden ze overigens ook erg snel door.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:58

Wees de baas over je paard maar behou hem wel als vriend.