Shetlander eet constant tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barokje

Shetlander eet constant tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:48

Met mijn shetlander geef ik 4 dagen per week les aan een aantal kinderen uit het dorp. Sommige kinderen zijn nog erg jong en kunnen hem nog niet goed de baas. De pony is wel een echte goedzak en er zit absoluut geen kwaad in, maar helaas heeft hij 1 narigheidje, en dat is eten tijdens het rijden/lessen.

De lessen geef ik altijd op een grasveldje. We hebben sinds een tijdje geen bak meer die we mogen gebruiken (ik gaf de lessen altijd bij iemand aan huis die zelf ook een bak had, deze mensen zijn alleen verhuist en de nieuwe bewoners willen geen andere paarden op het erf), dus er is geen andere keuze, helaas. Ik geef nu noodgedwongen les op het gras. En ja.. het gras is buiten de wei nu eenmaal groener :+

Met de wat oudere kinderen is het wat minder, die kunnen hem voldoende aansporen dat hij weer doorloopt o.i.d. Maar met de jongere kinderen (5/6/7 jaar) is het wat lastiger, vooral met de beginners. Hij trekt zijn ruitertjes dan zowat uit het zadel als hij gaat eten.

Hoe kan ik hem dit afleren? Tijdens de lessen neem ik hem meestal al aan de longeerlijn, zodat ik er zelf wat meer controle over heb dan de ruitertjes. Alleen dan nog flikt hij het. Hij is absoluut niet onder de indruk van een harde : ''Uuuhh!!'' of een tik. Hij stopt dan even met eten, maar als hij de kans krijgt, doet hij het gewoon weer. En die kans heeft hij dus vooral met kleine ruiters.

Wie heeft er goede tips?

Anoniem

Re: Shetlander eet constant tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:52

Jij de baas worden over de shet :j

Deze pony vindt blijkbaar dat hij eigen baas is, zo te horen, hij heeft echt schijt aan je.

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 16:17

Als ik met hem wandel of men, dan is er niks aan de hand en doet hij niks. Zodra er een kindje op hem zit dat nog niet sterk genoeg is, doet hij het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:28

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:32

Barokje schreef:
Als ik met hem wandel of men, dan is er niks aan de hand en doet hij niks. Zodra er een kindje op hem zit dat nog niet sterk genoeg is, doet hij het.

Voor pony ben jij kennelijk de (hoogste) baas niet meer als er iemand op zijn rug zit. Daar zal je dus aan moeten werken.

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:08

die graasteugel lijkt een goede oplossing! :) en ze zijn niet eens zo duur. Bedankt voor de tip, ik denk dat ik die aan ga schaffen.

tsja.. wie moet de pony als baas zien als er iemand is die ergens meters verderop staat, die aanwijzingen staat te geven aan de ruiter. Moet hij dan de ruiter als baas zien, of mij? Voor hem is dat denk ik ook gewoon verwarrend. Hoe zou ik daar dan aan moeten werken? Het is toch ook een deel leiderschap dat de ruiter zal moeten nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:27

Barokje schreef:
die graasteugel lijkt een goede oplossing! :) en ze zijn niet eens zo duur. Bedankt voor de tip, ik denk dat ik die aan ga schaffen.

tsja.. wie moet de pony als baas zien als er iemand is die ergens meters verderop staat, die aanwijzingen staat te geven aan de ruiter. Moet hij dan de ruiter als baas zien, of mij? Voor hem is dat denk ik ook gewoon verwarrend. Hoe zou ik daar dan aan moeten werken? Het is toch ook een deel leiderschap dat de ruiter zal moeten nemen.

Ook op iets meer afstand moet je hem kunnen "besturen". Dan kan jij ook leiderschap van het ruitertje bevestigen naar de pony toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:42

Het is opzich wel logisch dat zo'n paardje een 5-6 jarige niet als een leider ziet :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:23

Ik denk ook dat zo'n graasteugel de beste oplossing is voor de kleinste ruitertjes. Ze zijn gewoon nog te klein en missen de kracht om een pony "de baas" te zijn. Op die manier kunnen ze zich veel beter op het rijden concentreren.

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:46

ik dacht ook meteen aan een graasteugel :p

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:16

Wat handig, ik wist niet eens dat dat bestond.
Je kunt ook proberen om alsnog ergens een bak te vinden waar je les mag geven.

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:19

Nog nooit van zo'n graasteugel gehoord, heb benieuwd hoe die bevalt!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:28

het kan nog simpeler. Vaak zitten er bij zadels wel ringetjes aan de voorkant van het zadel. als je daaraan een strotouwtje bindt en aan het bit bevestigd, lukt het ook.
Tenminste... zo deden we het bij de ponys van de manege bij kleine kinderen.
Ik weet even niet of je dat touwtje zo kan maken, dat het paard er geen last van heeft als hij met zijn hoofd omhoog loopt, alleen als hij graast... een shet heeft wat kortere beentjes :)