De lessen geef ik altijd op een grasveldje. We hebben sinds een tijdje geen bak meer die we mogen gebruiken (ik gaf de lessen altijd bij iemand aan huis die zelf ook een bak had, deze mensen zijn alleen verhuist en de nieuwe bewoners willen geen andere paarden op het erf), dus er is geen andere keuze, helaas. Ik geef nu noodgedwongen les op het gras. En ja.. het gras is buiten de wei nu eenmaal groener

Met de wat oudere kinderen is het wat minder, die kunnen hem voldoende aansporen dat hij weer doorloopt o.i.d. Maar met de jongere kinderen (5/6/7 jaar) is het wat lastiger, vooral met de beginners. Hij trekt zijn ruitertjes dan zowat uit het zadel als hij gaat eten.
Hoe kan ik hem dit afleren? Tijdens de lessen neem ik hem meestal al aan de longeerlijn, zodat ik er zelf wat meer controle over heb dan de ruitertjes. Alleen dan nog flikt hij het. Hij is absoluut niet onder de indruk van een harde : ''Uuuhh!!'' of een tik. Hij stopt dan even met eten, maar als hij de kans krijgt, doet hij het gewoon weer. En die kans heeft hij dus vooral met kleine ruiters.
Wie heeft er goede tips?