paard met verlatingsangst?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

paard met verlatingsangst?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:16

hallo,

2 paarden samen in 1 weide met een grote stal, en 2 boxen.
maar nu heb ik met 1 paard altijd al gement, de andere merrie bleef altijd rustig in de weide staan en er gebeurde ook niks.
dit is ook de onderdanige merrie.
de dominante merrie ging met ons mee voor de kar.
maar nu hebben we Donja, de onderdanige merrie voor de kar beleerd, de dominante merrie word helemaal gek als we weg gaan met de kar en donja.
ze staat in de box omdat ze zich zelf heeft evrwond aan het draad. ook schopt ze veel tegen de kanten van de box.,

wat moet ik doen?:O

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:17

baszo17

Re: paard met verlatingsangst?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:35

je hoeft het ook niet te vertalen hoor, kom uit australie XD kan dus prima engels:P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:27

Dus ene paard is voordat ze betuigd werd nooit alleen het erf af geweest? Waarom niet?

lippizanners

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:39

IK zou de wei met een draad afzetten en ze elk op een ander stuk van de wei zetten
zodat ze er al wat aan wennen om appart te staan .
En zo kan je dan met de ene buiten de wei gaan staan en zo
stap voor stap werken !x
:#

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:52

Draad als begrenzing bij een paard dat serieus in paniek raak als je ook maar even bij zijn maatje vandaan gaat, zou ik dan weer niet doen...

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 11:03

ze staan in een weiland, ze gingen ook wel is beide, de jonge liep dan achter de kar, maar de ouwe kan niet meer zonder maatje. ze is dat altijd gewent, en scheiden wil ik zelf niet, dacht mischien is er iets voor in de box ofso, scheiden kan ook niet omdat ze de stal in en uit kunnen lopen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:22

Stap voor stap werken. Eerst maar heel even uit elkaar en dat opbouwen. Eerst beginnen met wat goed gaat, al is het alleen maar 1 sec uit zicht. En dat uitbouwen.

En eventueel homeopathisch of met bach remedies ondersteunen...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:27

Wat Leetje zegt...kleine stapjes.Die van mij klom over de boxdeur heen als ik zijn maat in een ander gedeelte van de stal zette :+ Heeft lang geduurt...en dan bedoel ik ook echt lang (jaar of 2).Nu kan hij dan ook echt alleen staan op de weide of in de box...na een tijdje geeft hij wel een brul om te peilen of zijn maatje al in de buurt is maar hij blijft relaxt staan.

Dit ga je dus ook echt heel langzaam opbouwen door ze eerst een paar tellen uit het zicht te houden,zorg er in deze periode ook altijd voor dat er iemand op stal is om de boel in de gaten te houden.
Box het liefst met bovendeur en een pluk hooi...kunnen ze hun stress een beetje kwijt met eten.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:35

okee, jha die andere is een oudje, een jaar of 20 valt opzich nog wel mee, maar ze breken doe ik denk ik niet.
maar in iedergeval bedankt iedereen:D

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:31

idd stap voor stap eventjes uit elkaar halen.. net zoals een veulen die de moeder verlaat.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:51

wat je zegt komt vaak voor. de onderdanige paarden kunnen makkelijk zonder de dominante. in tegenstelling daarvan kunnen de dominante paarden vaak moeilijk zonder de onderdanige paarden.
mijn paard is dominant en waakt over het paard in de laagste rang, gaat deze van het land af? dan hinnikt en springt hij de hele boel bij elkaar, zelfs als ik sta te poetsen en het paard loopt langs moet en zal hij erachteraan gaan!