Hoera, hoera! 1 September is er onverwachts een veulentje bij ons geboren! Het is een tinkertje en hij heet Samson. Mama komt uit het wild en toonde nauwelijks, dus toen ineens haar uier vol schoot, was er lichte paniek en vier dagen later werd Samson geboren.
Ze lopen 24/7 op de wei en ze hebben een schuilstal (die 1 dag voor Samson's geboorte in elkaar is gezet). Ik ben zelf nog op vakantie (ik ga vandaag naar huis) maar ik kan me niet voorstellen dat mama Rosalie er uit zichzelf in gaat staan (wild enzo, houdt niet van tussen dingen doorlopen, zoals n deuropening).
Dus nu de vraag: Erwin Kroll zei gisteren op t nieuws 'en zondag begint de herfst'. Ik heb altijd alleen maar koudbloeden gehad die helemaal pluizig worden. Maar nog geen veulen. Moet mijnheer een dekentje om?
Ik heb er geen ervaring mee, maar een regendekentje kan ik me wel goed voorstellen, zeker als t langdurig regent. Een buitje zal hij wel tegen kunnen, daar ben ik niet zo bang voor.
En een warm dekentje? Vanaf welke temperatuur zou dat moeten? En fleece onder de regendeken of iets zwaarders?
Nogmaals, ik ben niet zo van de dekens, maar de pluizebol is pas vier dagen oud. 'Winterhard' worden mag hij volgend jaar wel doen

Alvast bedankt voor jullie advies!