Pasgeboren veulen: dekentje op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Pasgeboren veulen: dekentje op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 07:51

Hoi allemaal!

Hoera, hoera! 1 September is er onverwachts een veulentje bij ons geboren! Het is een tinkertje en hij heet Samson. Mama komt uit het wild en toonde nauwelijks, dus toen ineens haar uier vol schoot, was er lichte paniek en vier dagen later werd Samson geboren.

Ze lopen 24/7 op de wei en ze hebben een schuilstal (die 1 dag voor Samson's geboorte in elkaar is gezet). Ik ben zelf nog op vakantie (ik ga vandaag naar huis) maar ik kan me niet voorstellen dat mama Rosalie er uit zichzelf in gaat staan (wild enzo, houdt niet van tussen dingen doorlopen, zoals n deuropening).

Dus nu de vraag: Erwin Kroll zei gisteren op t nieuws 'en zondag begint de herfst'. Ik heb altijd alleen maar koudbloeden gehad die helemaal pluizig worden. Maar nog geen veulen. Moet mijnheer een dekentje om?

Ik heb er geen ervaring mee, maar een regendekentje kan ik me wel goed voorstellen, zeker als t langdurig regent. Een buitje zal hij wel tegen kunnen, daar ben ik niet zo bang voor.
En een warm dekentje? Vanaf welke temperatuur zou dat moeten? En fleece onder de regendeken of iets zwaarders?

Nogmaals, ik ben niet zo van de dekens, maar de pluizebol is pas vier dagen oud. 'Winterhard' worden mag hij volgend jaar wel doen :)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:54

Aan de ene kant zou ik zeggen dat een veulentje kwetsbaarder is dan een normaal paard, en als hij dan ook nog eens niet naar binnen kan gaat hij het wel zwaar te verduren krijgen.

Aan de andere kant, zijn moeder is wild, en ook ooit als veulentje buiten geboren (zonder dekens).
Bovendien, is er nog wel genoeg tijd om hem te laten wennen aan een deken?
Standaard bij veulens is dat ze bij weize van nieuwschierigheid alles slopen, of ermee in de knoop komen... (Dat zou mischien wel elke maand een nieuwe deken betekenen, of een verwond veulen)

Ik zou toch even aankijken of het ook zonder kan....
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 04-09-11 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:57

Ga op je gevoel af,meestal kun je wel aan ze zien of ze het koud hebben dus houd hem goed in de gaten.
Ik ben ook niet van de dekens maar soms is het gewoon nodig.
Dus als je denkt dat het nodig is gewoon doen..

jodi

Re: Pasgeboren veulen: dekentje op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:09

Geef hem de kans om zelf een goede vacht te maken.Veulens maken makkelijk een hele dikke jas en kunnen heel wat hebben.
Als je hem nu al beschermd,wat moet hij dan op in januarie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:16

is het een stevig veulen wat goed in zijn vlees zit?
Het ligt er helemaal aan ,ook of moeders goed veel melk geeft en het beestje genoeg binnen krijgt en om te groeien en om zich warm te houden.
Op een mager en schraal veulen zit je natuurlijk niet te wachten,het probleem is dat als hij schraal wordt het moeilijk is om hem weer op gewicht te krijgen.
Ik weet in dit geval niet wat wijsheid is.....het hangt ook van het veulen af.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:18

Als het goed is heeft moeder natuur al voor een dekentje gezorgd, veulens worden geboren met de vacht die ze dat seizoen nodig hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:29

ik zou proberen dat een deken niet nodig is.

hoe wild is de moeder?
anders toch even ´s nachts op stal totdat het veulentje sterk genoeg is om de kou te trosteren.
vanuit de natuur moeten ze het kunnen, dus ik denk dat het wel zonder kan.
maar een veulen van een paar dagen in een dikke plensbui zie ik dan weer niet zitten

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:42

Nou, ik dacht dus eigenlijk nu af en toe een regendekentje en als t echt koud wordt, iets warmers? Dus dat, in januari... Die winters van de afgelopen jaren vind ik toch wel erg streng, het is een heel laat veulentje... Maar zo lang t s nachts nog tien graden is, zoals nu, lijkt me een warmte deken inderdaad overbodig. Maar ik weet niet zo goed wanneer t dan wel te koud is? Nachten rond t vriespunt? Kouder? Die gaan er nl over niet al te lange tijd aan komen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:48

TS, ik denk dat als er een goede laag stro in de stal ligt, dat het veulen niet op de koude vloer hoeft te liggen en hij droog en windvrij kan liggen, er geen probleem hoeft te zijn. Zolang moeders goed melk geeft en als je brokjes bij gaat voeren zodra de kleine dreumis vast voer gaat eten, dan zal het allemaal wel goed komen hoor.
Ik heb een 3 maanden oude welsh en die heeft intussen al bijna 3 keer vacht verwisseld. Dus die kleine van jouw groeit snel genoeg een wintervachtje aan als hij maar genoeg voeding binnen krijgt.
Ik zou niet met dekens beginnen, dat kan zijn eigen huishouding wat in de war gooien en mogelijk zelfs voorkomen dat ie een goede vacht groeit.
Tinkers kunnen best tegen een stootje. Het breekbare is er ook vaak al snel vanaf.
Goede voeding en een droge plek en het gaat prima goedkomen.
Dekens bij veulens alleen als ze ziek zijn of op één of andere manier zelf hun temperatuur niet kunnen reguleren.
Maar het gaat uiteraard ook om jouw gemoedstoestand...

*edit spelfout*
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 04-09-11 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:55

Wat een onzin. Je gaat een veulen met een natuurlijke warme jas toch geen deken opleggen? Veulen krijgt met de geboorte een heerlijke vacht mee, hij zal meer last hebben van de kou mét deken op. Paarden voelen zich trouwens het beste bij temperaturen rond de 10 à 15 graden, en het gaat nog niet zover zakken voorlopig :)

Wel goed dat je er over nadenkt! Kan begrijpen dat je het beestje het zo goed mogelijk naar z'n zin wilt maken :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:57

Een regendeken kan ook averrechts werken he, het issolerende vermogen van de vacht wordt veel minder omdat de deken de vacht plat drukt.

Ik zou het even aan kijken. Als je nu een dekentje koopt kan je over een maand weer een nieuwe kopen, die kleintjes groeien zo hard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:01

En dan gaan we alle veulens die in februari, maart en april geboren worden ook een deken omdoen ??
De temperaturen liggen normaal dan nog onder de 10 graden, soms nog vorst zelfs.
Je moest eens weten wat een dikke vacht die ukkies heel snel hebben.

Dus geen dekens omdoen, de natuur zorgt voor je veulen.

En het veulen gaat bij regen en kou echt de schuilstal in als ze wil slapen, mams gaat buiten er voor staan en houdt de wacht.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 04-09-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:05

ik denk ook niet dat het nodig is. gewoon eerst aankijken

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:05

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga er zeker wat mee doen.

Helemaal waar dat paarden zich bij 10-15 graden t lekkerst voelen, goed om daar even aan herinnerd te worden. En dat een dekentje nu nog niet nodig is. Ik hou m gewoon even in de gaten :)

Maar ik betwijfel dus of mama de schuilstal in gaat uit zichzelf, dus bij echt koud weer ga ik nog eens goed over een deken nadenken. En in ieder geval neem ik aan dat het de komende tijd niet aan een stuk door gaat regenen. T is misschien een slechte zomer, maar ook weer niet zo slecht dat er tussen de buien door niet op te drogen valt.

Al met al ben ik wel weer even gerust gesteld :) Maar, ik zal met ons kleine hummel toch wel wat meer voorzichtig zijn en wat eerder maatregelen nemen dan met haar moeder en haar 'tante' de haflinger. Idd, geen schraal verzwakt veulen voor mij, graag!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:08

Paardjes die wat vroeger en later geboren worden krijgen van de natuur al een iets dikkere vacht mee dan de veulentje die in de lente/zomer geboren worden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:10

TS, je kan elke dag hooi in de schuilstal leggen en wat brokken. Ze zal er misschien niet in gaan als je erbij staat, maar als je weg bent dan gaat ze er vanzelf in. Ookal hebben ze gras, hooi is lekker voor de afwisseling voor ze. Op die manier is ze tegen de winter al helemaal gewend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:51

Geen deken. De moeder van je veulen snapt ook best dat er op de plek van de schuilstal de mogelijkheid is om te schuilen. Als moeder denkt dat het beter is voor het veulen, gaat ze daar echt wel naar binnen.

Verder kun je de schuilstal inderdaad aantrekkelijker maken door er hooi te voeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:53

Ik zou geen deken doen,je zit er dan de hele winter aan vast.Veulen is niet van suiker hoor,het wordt wel nat buiten maar koud is het nog lang niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:54

deken kan alleen maar ellende opleveren, merrie goed voeren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:49

Geen deken absoluut niet nodig als beide gezond zijn.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:53

Ik zal het niet doen hoor ! Ik heb 2 jaar geleden veulentje gekregen 28 augustus waren koude jachten maar hij is winter hard! Dit jaar is onze merrie bevallen net na die hevige storm en veulen stond er dus ook 2 dagen in regen wind kou! Nou de merries waren aan t bibberen en de veulens stonden er rustig bij zonder rilletje!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:51

Ik denk ook dat het wel kan. Helemaal onzin is het natuurlijk niet, maar volgens mij wordt het nog niet in eens zo heel koud (zo rond de 10 graden misschien), dus dan zal het wel gaan.

Maar zoals iemand eerder ook zei, ik zou hem wel in de gaten blijven houden. Het blijven kleintjes, en als hij wel iets onder de leden heeft, dan is dat met guur herfstweer niet zo fijn.

Gefeliciteerd met de aanwinst trouwens! Wat een verrassing!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:37

bij ons werden er soms nog veulens in oktober/november geboren. bleven gewoon 24/7 in het land zonder deken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:57

Maar al die kleine ukkis die geboren worden in het koude seizoen !!
NIET borstelen, de haartjes van de vacht zijn de natuurlijke afweer tegen regen en koude.